Ni som blir hemma på nyår...

Precis. Själva där och då vara själv är bara skönt. Men det skvallrar om livet i stort...

Jag är tusen ggr hellre hemma än deltar i dricka huvudet i småbitar-rejset. Men lite middag och sådär skulle vara trevligt.

Precis så. I år är första gången jag faktiskt sitter helt ensam (nåja, jag har katten) på nyår. Har varit beredd på det ett tag, men hoppades in i det sista att någon skulle höra av sig. Och iofs var det en person som frågade om jag kunde hänga med honom till ett par (tidigare) gemensamma vänner, men han vet liksom inte att personerna han ska till inte har pratat med mig sen i augusti, så jag avböjde :p Sen ringde mamma i förmiddags och sa att jag ju såklart får komma till dem, men det känns faktiskt inte mindre ensamt egentligen, att hänga med föräldrarna och deras pensionärsbekanta på nyår :D Så jag stannar i soffan med katten. Och hoppas på att det blir mindre ensamhet under nästa år.

Det som gör nyår värre än andra vanliga onsdagskvällar är väl just känslan av att alla andra umgås med varandra men ingen har velat ha med mig. Det är lite trist. Inte för att jag nödvändigtvis vill supa huvudet av mig, för det vill jag aldrig, men det är ju trevligt att umgås med andra människor.

Precis så. I år är första gången jag faktiskt sitter helt ensam (nåja, jag har katten) på nyår. Har varit beredd på det ett tag, men hoppades in i det sista att någon skulle höra av sig. Och iofs var det en person som frågade om jag kunde hänga med honom till ett par (tidigare) gemensamma vänner, men han vet liksom inte att personerna han ska till inte har pratat med mig sen i augusti, så jag avböjde :p Sen ringde mamma i förmiddags och sa att jag ju såklart får komma till dem, men det känns faktiskt inte mindre ensamt egentligen, att hänga med föräldrarna och deras pensionärsbekanta på nyår :D Så jag stannar i soffan med katten. Och hoppas på att det blir mindre ensamhet under nästa år.

Det som gör nyår värre än andra vanliga onsdagskvällar är väl just känslan av att alla andra umgås med varandra men ingen har velat ha med mig. Det är lite trist. Inte för att jag nödvändigtvis vill supa huvudet av mig, för det vill jag aldrig, men det är ju trevligt att umgås med andra människor.
Men varför vänta på att någon ska bjuda dig? Bjud nån själv, eller hör av dig och fråga om du får vara med!

Jag har valt att vara själv, familjen är utomlands, jag har inte giltigt pass eller tillräckligt med lediga dagar för att åka utomlands och jag orkar inte åka till annan stad för att fira och vännerna här är det många som ska ta det lugnt då de har småbarn. Så jag tänkte äta hummer, dricka bubbel och kolla på film :). Känns lagom. Nu ska jag ut på promenad och njuta av solen.

Ja, jag antar att jag inte är den enda som blir hemma av någon anledning - i mitt fall sjukdom samt katt som aldrig upplevt fyrverkerier :p Men nyår hemma på egen hand brukar bli såååå tråkigt. Vad hittar ni andra hemmasittare på till nyår?

Ska sitta hemma med hunden som firar sitt första nyår, och spela bingolotto med mamma :p Slappa och äta lite gott så det blir nog bra, hoppas det går någon bra film ikväll med :)

Känner igen det där, förutom just i år eftersom jag ändå måste vara hemma med hunden, för mig har det inte hjälpt att själv försöka bjuda andra heller som någon skrev, alla hade planer på annat håll varje år. Just nyår och midsommar är de jobbigaste dagarna på året tycker jag av just den anledningen, känslan av att aldrig vara förstahand kan vara tärande till slut, även om man försöker roa sig själv och inte sitter och tycker synd om sig själv på det sättet.

Gott nytt år till alla här som ska sitta hemma iallafall :)

Men varför vänta på att någon ska bjuda dig? Bjud nån själv, eller hör av dig och fråga om du får vara med!

Nu är det ju olika hur man har det. Men rent generellt, så många som är ensamma under storhelger har ingen att fråga, om de inte ska sådär random plinga på hos grannen och fråga eller hux flux fråga en arbetskamrat de aldrig pratat varken om något icke arbetsrelaterat med, eller sagt ett ord till utanför arbetstid.

Så för många är det inte bara att bjuda in någon eller fråga någon om de får vara där. Inte om man/de inte vill känna att man tränger sig på halvokända eller helokända människor.

Ja, alltså, jag har ju tänkt på det också, men det handlar förmodligen en del om självplågeri också ;) Och att jag tycker att det är lite obekvämt att bjuda in mig till folk. Grejen är dessutom att de flesta av mina vänner liksom har sina fasta nyårsfiranden, alternativt är bortbjudna till andra. Jag tänker gå in för att tycka sjukt synd om mig själv en sista kväll i år och sen försöka skärpa mig nästa år ;)

Jag ska vara hemma precis som vanligt på nyår. Min ena hund är utom sig av rädsla och jag vägrar att lämna honom ensam hemma.
För min del ser jag inte det som någon förlust att inte festa på nyår. Det är som vilken annan kväll som helst, men bonusen är att man är ledig dagen efter :)

Ja, jag antar att jag inte är den enda som blir hemma av någon anledning - i mitt fall sjukdom samt katt som aldrig upplevt fyrverkerier :p Men nyår hemma på egen hand brukar bli såååå tråkigt. Vad hittar ni andra hemmasittare på till nyår?
Jadu, det enda jag ska göra är väl att poppa lite popcorn, dricka något gott, spela spel eller se på film, sen går jag nog och lägger mig. Så med andra ord det är en dag precis som vilken annan dag som helst, skiter fullständigt i om det är nyår eller inte.

Den bit av dagen som är kvar kommer att ägnas åt lite plugg, mat och Wow (World of Warcraft). Finns säkert lite godis som man kan "tvinga" i sig också. ;)

Tvättiden 14-21 var ledig i tvättstugan idag, så jag tvättar nu även på min nyårsafton :D Har städat lite, gått ut med källsortering och kört diskmaskinen också. Dippen till chipsen är blandad och nyårsmaten (indisk hämtmat) åt jag redan klockan 13. Sex timmar tills man får sova :)

Jag och sambon blir hemma. Jag startade imorse med att förbereda kvällens efterrätt då den blir bättre av att "stå till sig" lite. Har varit i stallet och kom nyss hem. Senare mot kvällen lagar vi mat och sedan kanske vi tittar på någon bra film. Blir nyåret något liknande förra året så kommer jag inte att gå utanför dörren för det var rent livsfarligt. De har skjutit raketer sedan innan julafton, både dagtid och nattetid, inne mellan husen varje dag nu -och det kommer kulminera i en krigszon ikväll där det skjuts hej vilt inne mellan bostadshusen. Helt jävla galet.

Ni som har skotträdda hundar, ni har inte pratat med veterinären? Min hund är rädd för de flesta ljud, så även raketer. Går även på antidepp-piller regelbundet då han är så stressad jämt. Men han får lugnande människopsyk medicin (lite dålig koll på namn o så...) och nyår blir som en helt vanlig dag för honom, pillrena funkar så pass bra att han inte reagerar speciellt alls mkt på raketerna! Så han är med och firar nyår han också!

Ni som har skotträdda hundar, ni har inte pratat med veterinären? Min hund är rädd för de flesta ljud, så även raketer. Går även på antidepp-piller regelbundet då han är så stressad jämt. Men han får lugnande människopsyk medicin (lite dålig koll på namn o så...) och nyår blir som en helt vanlig dag för honom, pillrena funkar så pass bra att han inte reagerar speciellt alls mkt på raketerna! Så han är med och firar nyår han också!

Jag har lugnande piller hemma till hunden som är tänkt att användas på nyår, men jag tycker inte att det hjälper.
Visst blir han trött och slö, men stressen minskar inte bara för att han bli slö.

Upplever att det som faktiskt fungerar bäst, är att vi är hemma, nerfällda persienner hög volym på TVn. Samt att jag inte daltar med honom när han blir rädd, beter mig precis som vanligt mot honom och säger åt honom att gå och lägga sig när han börjar gå runt, och det hjälper faktiskt.

Den andra hunden däremot kunde verkligen inte brytt sig mindre. Han går gärna ut även vid 12 slaget. Självklart får han ju stanna inne.

Nu har jag ju ingen skotträdd längre. Men när jag hade, så han var paniskt rädd för minsta smäll. Och första året med droger höll jag på att förlora honom (de gav inte tillräcklig effekt), andra året var han så drogad att han raglade och fick bäras ut och stöttas för att kissa. Tredje året fick vi till det finfint. Men man tar liksom inte risken ändå, utan drogerna blir för att göra det drägligare hemmavid. Skulle aldrig tagit honom till nånstans där det smäller mer iom att han var så sjukt rädd. Här hörs dova puffar bara men det räckte. (Han höll på att dö av skräck varje gång det åskade med, vetesjutton vad han råkat ut för som gjort honom så skräckslagen).

Den innan som var skotträdd var mer normalt rädd om man kan säga så. Då var det lugnt om man bara hade på lite musik och hon fick sitta i famnen.

Nu har jag ju ingen skotträdd längre. Men när jag hade, så han var paniskt rädd för minsta smäll. Och första året med droger höll jag på att förlora honom (de gav inte tillräcklig effekt), andra året var han så drogad att han raglade och fick bäras ut och stöttas för att kissa. Tredje året fick vi till det finfint. Men man tar liksom inte risken ändå, utan drogerna blir för att göra det drägligare hemmavid. Skulle aldrig tagit honom till nånstans där det smäller mer iom att han var så sjukt rädd. Här hörs dova puffar bara men det räckte. (Han höll på att dö av skräck varje gång det åskade med, vetesjutton vad han råkat ut för som gjort honom så skräckslagen).

Den innan som var skotträdd var mer normalt rädd om man kan säga så. Då var det lugnt om man bara hade på lite musik och hon fick sitta i famnen.

Ger väl olika effekt på olika individer, min är rädd för åska, flygplan (dumt när man bor typ bredvid flygplatsen), när det viner i knutarna, när batteriet i brandvarnaren är slut osv, men dessa piller funkar så pass bra att han kan va i stan hos mor så jag kan roa mig på annat håll, han kan gå själv, typ gladare än någonsin och mår allmänt bra på drogerna han får på nyår:)
Häromdagen va ja hemma på lunch, fick ta med honom till jobbet för att det blåste och tydligen blev läskigt ljud... Fick inte åka utan honom... Har funderat på avlivning, men clomicalm'en han går på dagligen funkar ändå hyffsat men inte klockrent...

Ett kullsyskon till mina föräldrars schäfer blev skotträdd efter att ungjävlar slängt smällare på (!!!!) honom hans första nyårsafton.. Var skottfast innan. Jag hade nog åkt dit för misshandel av ungjävlarna...
Vår första hund, en japansk spets, var skotträdd, hon kröp ner i källaren varje nyår. Eller när de sköt på skjutbanan en bit bort och vinden låg mot oss. Nu har vi bara haft en räcka schäfrar efter det däralla varit skottfasta, men ska jag ha en mindre hund igen kommer jag kolla hur det ser ut med mentaltest på föräldrar och släkt för att öka chanserna att få en skottfast hund. Lider verkligen med dem :(

Jag jobbar förmiddag och kväll (hej hej delade pass) och sen ska jag faktiskt duka lite fint och äta mat (fast det blir helt vanlig mat vem orkar laga fin mat till en person liksom). Så det blir väl jag och hammisarna vid midnatt. Då har de ju vaknat i alla fall. Fast mycket längre blir det inte då jag jobbar imorgon med. Tyvärr lär väl 2015 år nyårafton se precis likadan ut.

Ett kullsyskon till mina föräldrars schäfer blev skotträdd efter att ungjävlar slängt smällare på (!!!!) honom hans första nyårsafton.. Var skottfast innan. Jag hade nog åkt dit för misshandel av ungjävlarna...
Vår första hund, en japansk spets, var skotträdd, hon kröp ner i källaren varje nyår. Eller när de sköt på skjutbanan en bit bort och vinden låg mot oss. Nu har vi bara haft en räcka schäfrar efter det däralla varit skottfasta, men ska jag ha en mindre hund igen kommer jag kolla hur det ser ut med mentaltest på föräldrar och släkt för att öka chanserna att få en skottfast hund. Lider verkligen med dem :(

Ja det är ett helvete. Nyår kunde man ju hjälpa honom med. Men åska... Och han blev verkligen panikslagen, inte talbar. Var han ute flydde han i blind panik. Inne så han klämde sig under soffan en gång. Problemet var att det var en på tok för stor hund för att få plats under en soffa. Så han skrapade sönder ryggen och soffan fick sen lyftas för att försöka få loss honom. Iom att han blev så panikslagen att han varken såg eller hörde kunde man inte lugna honom heller, han märkte inte man var där om rädslan kopplat greppet. Hamnade första nyåret i chock, vilket är ett livshotande tillstånd.

Men han var bra åskvarnare. Och när han sa till, då satte vi oss i bilen och åkte. Jag körde många mil genom länet med honom. Bilen var trygg och vi kunde åka ifrån åskan. Men man var ju inte alltid hemma när det åskade :cry:
Han kom som omplacering 6 år gammal, levt i hundgård tills dess (omhändertagen jättefint, ingen "övergiven hundgårdshund" utan en av Sveriges vinstrikaste kapplöpningsgreyhounds) och jag vet inte vad som hänt. Fick ingen info han var smällrädd heller, så de visste det antagligen inte. Arme sate.

Liknande trådar

Kultur Jag har sedan en tid tillbaka börjat lyssna på poddar, främst i bilen men även någon gång hemma när jag städar eller liknande. Har...
Svar
15
· Visningar
825
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 372
Senast: MML
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 475
Senast: Badger
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 178

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Halt efter vila
  • Promenadskor vinter
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat