Ni som äter kött, vilka djur är okej att äta för er?

Jag och sambon flyttade till en liten gård för exakt ett år sedan, med det långsiktiga målet att bli självförsörjande på kött och grönsaker. I år har det bara blivit några tuppar som vi kunnat slakta, men redan nästa år kommer det bli även gäss och ankor. Längre fram kommer det även bli lamm och kanske även kaniner. Att djuren är söta och att jag följt dem sen de föddes är sånt en får tänka bort. Jag vill äta kött och då äter jag helst kött från djur som jag vet haft det bra, och det uppnår jag lättast om det är jag som haft djuren hela deras liv. Tupparna var dock inga problem att äta då de var skitstöriga de sista veckorna innan slakt :p Men än så länge köps allt kött i butik, äter helst nötkött eller eko-lamm då det är de djuren jag tänker har det bäst. Svenskt, såklart. Kyckling var det längesen jag köpte i butik då det inte finns några slaktkycklingar som föds upp på ett, för mig, OK sätt.

Utehöns/tuppar smakar väldigt gott, dels för att de slaktas senare men nog mest för att de i mycket äter samma föda som vilt :)

Jag är väldigt besviken på svärmors höns som inte levererade några tuppar för coq au vin i somras :D
 
Jag äter i princip bara fisk.
Äter inga ägg heller för att djuren far väldigt illa där. Lite svårt ibland att vara 100% äggfri men gör mitt bästa :)
Annars ser jag inga problem med att äta vilt kött. Hade jag tyckt om rött kött så hade jag bara ätit vilt.
 
Taskigt :p Vi har bytt hönsras här hemma och en av anledningarna var att vi ville ha större djur så vi fick mer kött, för det är så gott ;) Rasen vi hade i år blev det inte så mycket kött på, krävdes två djur/måltid för två pers. Ser fram emot nästa år :D
De jag slaktade i höst av rasen Skånsk blommehöna/Sussex har vägt ca. 2 - 3 kg urtagna och plockade så en tupp räcker till flera middagar :)
 
Äter det mesta som är "normalt " att äta i Sverige. Tycker dock inte om skaldjur och föredrar gris framför nöt.
Köper ekologiskt och svenskt. Fuskar dock med färdigmat ibland och kollar inte ursprung där.
Hoppas på egna höns och ägg i framtiden och förhoppningsvis även får och kanin.
 
Varför skulle det vara grymmare att äta de som är lyckliga?
Det lär ju inte vara så att djuren själva fattar att de ska dö om ett tag och tänker att " vad synd jag som har det sp bra nu"

Grattis förresten!

Det vore bättre att äta dem som är deppade och vill dö, än de som lever lyckligt. Det är typisk projicering av människors känslor, men lite kul fundering.
 
Jag tycker inte att det är fel att äta ex. häst eller kanin men det är inget jag själv brukar köpa även om jag antagligen inte skulle tacka nej om jag blev bjuden. Andra arter ex. hund skulle jag nog inte vilja äta överhuvudtaget. Allra helst äter jag faktiskt vilt och har tur nog att få det gratis hemifrån.
 
Jag var vegetarian under 10 år och åt av förklarliga skäl inte kött. Numera äter jag vilt som fällts av min sambo och hans familj (känns viktigt att ha en fungerande viltförvaltning där djuren tas tillvara och jag vet att de är ansvarsfulla jägare), men vägrar kött från köttdisken. Äter fisk emellanåt, men kan inte riktigt göra det med gott samvete. Det gör att vi i huvudsak äter vegetariskt här hemma och att jag alltid gör det när vi är på restaurang.
 
Vilt känns mest ok för mig att äta, det blir främst älg men det händer att jag äter ren också.
Förutom vilt äter jag vissa typer av fisk, ägg och nötkött.

Jag undviker kyckling, kalkon, gris, och lamm och säkert något mer som jag glömt att nämna. Ambitionen är att hålla min köttkonsumtion på en rätt låg nivå och gå över till mer och mer vegetariskt även om jag inte planerar att sluta äta kött helt och hållet.

Köper alltid ekologiskt och svenskt om det finns.
 
Jag kan inte äta djur som jag sett! Ibland gör jag misstaget att gå in i garaget .. min sambo är jägare och där kan hänga rådjur .. då nästan dör jag!
 
Vi jagar, så det blir en del viltkött såklart. Både fågel och älg/kron/rådjur och svin. När vi köper hem så köper vi endast från små gårdar i närområdet där vi vet hur djurhållningen sköts och där djuren får leva bra liv med bra foder. Det finns tom en uppfödning av ekologisk kyckling i närområdet som vi handlar av :up:.

Sedan finns det ett lokalt kooperativ där det finns det mesta att köpa från de små gårdarna i närområdet, dom har ett gemensamt livsmedelsgodkänt kök där dom dessutom kan producera många olika produkter från sina gårdar, allt från getost till färdiga hamburgare - helt fantastiskt initiativ av en ung företagare från bygden som satsade på detta :up:.
Sommartid finns det även frukt och grönsaker där. Det är så bra att kunna åka till ETT ställe och handla det man behöver istället för att åka runt på gårdarna en och en, eller som i vårat fall så har vi kunna sluta handla hela eller halva djur, utan kan komplettera eller prova nya saker istället.

Fisk köper jag ibland på ICA, men kollar efter MCS-märkningen. Oftast försöker vi köpa av lokala fiskare.
Jag inser nu när jag skriver att vi bor i ett mycket privilegierat område :o:love:.
 
Jag äter däggdjur (förutom rovdjur), fisk och skaldjur. Jag är noga med att välja ekologiska alternativ, gärna närproducerat och ägg köper jag bara från frigående höns med möjlighet till utevistelse.

Sedan finns det ju sådant jag inte äter för att jag inte gillar det, men inte har något emot på ett etiskt plan... som musslor, sniglar, ostron, kräftor och bläckfisk.
 
I teorin skulle jag nog kunna äta det de flesta djur utom människoapor. Levnadsvillkor spelar större roll än art.

I praktiken så innebär det att jag försöker se till att det kött jag äter är svenskt, gärna ekologiskt eller att jag vet varifrån det kommer. Jag försöker mer och mer gå över till lamm från grannbyn, vilt, kött från egna tuppar och ska skaffa köttkaniner så fort jag får tummen ur.
Jag undviker att köpa kyckling och utländskt kött.
 
Lite nyfiken på vad ni har för tankar kring vilka djur som är okej att äta, då jag ändrat mig väldigt mycket gällande det dom senaste åren. Och anledningen att funderingen kommer upp nu är för att vi(en i min närhet) har börjat med kaninuppfödning med syftet att äta dom, som en del i att vara lite självförsörjande och veta vad man äter.

Förr kunde jag inte äta kött från djur där jag sett dom levande och/eller slaktade, jag åt bara sånt som köptes som färdigt kött i butiken. Men på senare år har jag blivit väldigt noga med ekologiskt och framförallt svenskt kött. Och har insett att jag äter mycket hellre den där söta kaninen jag med säkerhet vet har haft ett bra liv och slaktas på ett värdigt och smärtfritt sätt än att köpa kött i affären som jag inte har en susning om vad djuret har vart med om. Ska jag köpa fläskfile och den svenska är slut så skippar jag kött den dagen.

Men nu när man säger att vi ska äta kaninerna så möter man väldigt många konstiga blickar, för inte kan man väl äta små söta kaniner? Brukar då kontra med att kalvar, kultingar och lamm är ganska söta dom också :love: Och även förklara att jag hellre äter ett djur som jag vet haft det bra, många inser då att det kanske inte är en så dum anledning.

Säger absolut inte att alla måste äta kaninkött, men har svårt att acceptera att folk tycker det är fel. Jag kan ärligt säga att jag inte skulle välja att äta hästkött, men vill andra göra det får dom gärna göra det, dessutom hört att det är ett väldigt fint kött.

Så, min åsikt är alltså att jag äter hellre ett djur som haft det bra än ett djur som inte haft det bra. Ser ingen anledning till att djuren ska lida för att vi ska ha mat på bordet. Sen kan man naturligtvis dra det än längre, varför vi ska äta kött alls. MEN det gör vi inte här, utan nu vill jag ha svar från köttätare och hur era tankar går kring detta. :)

Jag äter bara djur som jag vet haft ett bra liv, med mycket utevistelse och i familje/flocksammansättningar som främjar ett bra liv för dem. 90% av min köttkonsumtion består av får som bott här och jag slaktat själv. De dör lyckligt med huvudet i foderhinken. Att det är just fårkött beror på att det är får jag har nytta av att hålla. Betydligt mer mat per taget liv än kaniner och höns. Skulle inte äta hund, har lite svårt att äta gris men håller på att mentalt förbereda mig för att äta hästarna den dagen de vandrar vidare...
 
Jag funderar mer och mer i banorna att den där "söthetskänslan" kanske BÖR tas på allvar. Jag menar, varför skulle det vara bra att förneka sådana känslor av sympati?

Jag undviker att basera min mat på kött, vill absolut inte vara beroende av det. Undviker de värsta avarterna när det gäller djurhållnning (äter inte konventionellt hållen gris eller kyckling, inte heller ägg). Äter inte hotade arter, tex ål, eller fisk från rödlistade bestånd.

Är uppvuxen med slakt och avskyr det därför. Skulle lätt bli vegan framför att slakta själv.
 
Själv funderar jag mest på hur så många människor kan välja att blunda för att djuren i köttdisken också varit söta, levande, kännande varelser. Jag har många gånger fått försvara både att jag jagar och att jag föder upp köttkaniner. "Hur kan du vilja ta en annan varelses liv? Se den rätt i ögonen och döda den?" Fick jag som fråga för bara några veckor sedan. Jag frågade om personen själv var vegetarian eller vegan och fick till svar att nej, jag äter kött.

Eller när jag la upp en bild på min Facebooksida av en viltparad på fågel och en bekant rasade fullständigt över bilden, kommenterade att det var fullständigt makabert att stoltsera med en bild som visade "mass-slakt". Jag skrev som svar att jag inte såg hur det kunde vara mer makabert än rad efter rad med styckat kött i diskar på ICA, men personen såg tydliga skillnader och det jag hade ägnat mig åt var inget annat än fruktansvärt på alla plan. Personen i fråga är själv köttätare och bor ihop med en jägare.

Jag diskuterar mer än gärna köttätandets vara eller icke vara, pratar om miljöpåverkan, det enskilda djurets lidande, hur vi kan förbättra djurhållning och hur en vegansk livsstil kanske är lösningen på klimatkrisen. Jag handlar själv miljömedvetet, ekologisk och försöker alltid sätta enbart konsumera ekologiskt eller allra helst egenskjutet/slaktat kött. Men jag skulle aldrig acceptera kritik angående att jag själv jagar och slaktar från personer som själva sätter på skygglapparna och går till Ica för att köpa färdigpaketerat anonymt kött.

Att många väljer att skilja på "mat-djur" och "kompis-djur" tycker jag inte är så särskilt konstigt, så länge man är öppen inför vad det faktiskt är man själv äter. Jag skulle aldrig i mitt liv äta hund eller katt även om det skulle lösa alla världsproblem, och tvivlar på att jag skulle kunna njuta av en hästfile. Men det är nog också så att för mig blir djur jag själv skjuter ändå anonyma. Jag har aldrig haft en relation till ett rådjur eller en duva. Kaninerna är svåra att få en relation till. Dom är dels väldigt opersonliga djur och dessutom har jag lyckats intala mig själv att dom faktiskt är hoppande grytbitar. Det är väl mitt sätt att undvika att bli vegan och försvara mitt köttätande, att göra det så humant och klimatsmart som möjligt.

Väldigt mycket dubbelmoral här inser jag. Får väl passa på att be om ursäkt för det :angel:
 
Lite nyfiken på vad ni har för tankar kring vilka djur som är okej att äta,

Helst vilt, sen bra förutsättningar.

Eitiskt, moralist, inga bekymmer alls. Tar lätt den filosofiska resonemangetet om att det är rätt att döda, men ingen vegan har vågat utmana sin livstdil
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Katthälsa Är förstagångskattägare men är inte ny på djurmat sas, har haft hundar med känsliga magar och allergier så att läsa...
Svar
15
· Visningar
734
Senast: Krålus
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag satt i kökssoffan med amningskudde och min 3 månader gamla dotter i knät. Jag tittar på när min man och treåring ”spelar” schack när...
Svar
8
· Visningar
1 403
Senast: Crossline
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 185
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 159

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp