Ni som äter kött, vilka djur är okej att äta för er?

Äter gris, nöt, vilt och kyckling. Skulle kunna äta det mesta bara det har levt ett hyggligt liv och avlivats på ett bra sätt. Däremot äter jag inte fisk och skaldjur. Avskyr smaken. Lamm är inte nån favorit heller. Skulle inte äta mina egna hästar men kan äta mat som innehåller hästkött. Rent hästkött gillar jag inte smaken på. Men om någon kan tillaga så det blir riktigt gott så äter jag gärna. Samma med lamm
 
Jag äter inte kött, just pga djurhållningen. Däremot äter mina hundar enbart kött, ben osv. De äter främst vilt av olika slag, annars blir det svenskt kött som främst består av lamm och nöt, gärna ekologiskt.

Undviker kyckling, kalkon, icke kravmärkt gris samt odlad fisk. När jag själv köper mejeriprodukter köper jag enbart svenskt och ekologiskt. Låter även bli att köpa ägg tex vid påsk eftersom det ständigt rapporteras om brist på ekologiska ägg då. Hellre att de som "måste" ha ägg köper ekologiska istället för att köpa vanliga, jag kan utan problem avstå så att det räcker till några fler.
 
Jag äter i stort sett allt kött, hemma äter vi mest vilt. När vi köper kött är jag noga med att det bara är svenskt, finns det i eko så väljer vi det. I mina hemmatrakter har vi en lokal köttbonde som säljer kravmärkt, från dem känns det bra att köpa kött t ex :)

När vi flyttar hem på heltid skulle jag gärna vilja hålla både höns och (kött)kor för hemmabruk.
 
Lite nyfiken på vad ni har för tankar kring vilka djur som är okej att äta, då jag ändrat mig väldigt mycket gällande det dom senaste åren. Och anledningen att funderingen kommer upp nu är för att vi(en i min närhet) har börjat med kaninuppfödning med syftet att äta dom, som en del i att vara lite självförsörjande och veta vad man äter.

Förr kunde jag inte äta kött från djur där jag sett dom levande och/eller slaktade, jag åt bara sånt som köptes som färdigt kött i butiken. Men på senare år har jag blivit väldigt noga med ekologiskt och framförallt svenskt kött. Och har insett att jag äter mycket hellre den där söta kaninen jag med säkerhet vet har haft ett bra liv och slaktas på ett värdigt och smärtfritt sätt än att köpa kött i affären som jag inte har en susning om vad djuret har vart med om. Ska jag köpa fläskfile och den svenska är slut så skippar jag kött den dagen.

Men nu när man säger att vi ska äta kaninerna så möter man väldigt många konstiga blickar, för inte kan man väl äta små söta kaniner? Brukar då kontra med att kalvar, kultingar och lamm är ganska söta dom också :love: Och även förklara att jag hellre äter ett djur som jag vet haft det bra, många inser då att det kanske inte är en så dum anledning.

Säger absolut inte att alla måste äta kaninkött, men har svårt att acceptera att folk tycker det är fel. Jag kan ärligt säga att jag inte skulle välja att äta hästkött, men vill andra göra det får dom gärna göra det, dessutom hört att det är ett väldigt fint kött.

Så, min åsikt är alltså att jag äter hellre ett djur som haft det bra än ett djur som inte haft det bra. Ser ingen anledning till att djuren ska lida för att vi ska ha mat på bordet. Sen kan man naturligtvis dra det än längre, varför vi ska äta kött alls. MEN det gör vi inte här, utan nu vill jag ha svar från köttätare och hur era tankar går kring detta. :)

Vi köper nöt och vilt (älg, vildsvin, rådjur) från ett lokalt slakteri, kyckling och ägg från min farbror. Nått annat kött äter vi i princip inte.
 
Hej!

Jag äter nog det mesta köttet. Har tyvärr svårt för vilt, det enda som är ätbart enligt mina smaklökar är vildsvin. Min sambo älskar grisar så vi äter mycket sällan gris och äter vi det är det krav och svenskt. Utöver det äter jag mest svenskt kött om jag har valet.
/L
 
Vi äter väldigt mycket vilt eftersom min man jagar. Annars är lammkött min absoluta favorit. När vi köper kött är det endast svenskt som hamnar i vagnen.
 
Alla större djur äter jag... Inklusive häst.

Skulle inte äta "sällskapsdjur" men där innefattar jag inte kanin som då mer är en vild hare... Dvs ätbart...
Men skulle ändå inte äta kattdjur eller hunddjur. Tror inte jag skulle vilja äta gnagare heller.

Favoritkött hos mej är de vanliga dock, fläskfile, oxfile och kycklingfileer...
 
Äter helst djur som haft det så bra som möjligt. Antingen genom att msn vet var de är uppfödda. Vilt känns också bra.
Men.., ibland är det svårt för mig att hitta..,
Söker på nätet efter gårdar att köpa kött från..
Älskar kyckling.,, men har fått för mig att de är en av de värsta industrierna? Även fast jag alltid köper svenskt?

Att kaninerna är söta och därför ej ska ätas tycker jag är tröttsamt.,, ett lamm eller ko är väl också söt.., men kaninen har många andra känslor för än kon..,

Tips: sök på Skärgårdskött.
Jag köper nötkött från dom med jämna mellanrum. Jag har dessutom turen att ha en stallkompis som jobbar med lamm så jag har just köpt ett lamm från henne.
 
Jag äter det jag tycker är gott - med andra ord äter jag inte lamm eller kalv.

Och så köper jag alltid svenskt och ekologiskt, så långt det går.
 
Jag är vegetarian men min hund är det inte. Jag försöker vara noga med både ursprung och djurart i vad han får att äta, svenskt kött är bättre än importerat (pga djurhållningen alltså), lamm är bättre än kyckling, osv. (Kyckling undviker jag helt att ge honom i foder, däremot köper jag då och då en hel kyckling åt honom, då KRAV-märkt.) Hade jag bott närmare min släkt hade jag antagligen försökt ge honom mycket mer vilt, då så gott som alla jagar. Han är dock nojjig när det kommer till att äta rått kött, så jag hade fått stå och laga till hundfoder av det likförbenat...

Men det är svårt! Hundfoder använder ju ofta sådant som inte människor vill köpa i affären, det är ju bättre att hunden äter det än att det slängs. Samtidigt har jag verkligen ingen som helst lust att på något sätt bidra till tex dansk grishållning... Nu är jag i färd med att leta efter ett nytt foder åt honom, och det är inte det lättaste att hitta något som jag känner mig OK med att köpa.
 
Äter och gillar det mesta såsom nöt, häst/föl, fågel, fisk, fläsk, vilt och får/lamm. Köper aldrig nöt då vi har egen produktion, men däremot kyckling, fisk och fläsk. Svenskt och så lokalt som möjligt. Ett kött jag skulle ha väldigt svårt att prova däremot är björn. Kan inte sätta fingret på varför heller.. Har en släkting som jagar men där fegar jag ur.
 
Tyvärr är det inte jag som ansvarar för matinköpen i det här hushållet, men jag har lyckats att få dem andra att tänka på hellre svenskt kött än utländskt :up:

Annars äter jag väl det mesta, vilt ger jag chansen att smaka på - renskavgryta är gott! Men älg är lite sådär.
Kyckling älskar jag, men känner ibland lite dåligt samvete över hur svårt det kan vara att veta hur bra de har haft det i livet. Kanin har jag dock inte provat, men skulle väl kunna det.
Häst känner jag mig automatiskt tveksam till men prova kan man alltid göra. Gränsen går nog vid katter, mest för att jag har en som husdjur men det är egentligen "bara" en känsla. Om man åker till Asien så kan det ju hända att de serverar sånt(?), men även då skulle jag känna mig tveksam då risken är nog stor att de hundarna/katterna inte haft så bra liv innan. Och här i Sverige tror jag inte att det finns någon som föder upp dem som köttdjur, så chansen är nog väldigt liten att jag provar det ändå.
 
Lite nyfiken på vad ni har för tankar kring vilka djur som är okej att äta
För min del styrs det av flera aspekter, men om vi fokuserar på de kulturella preferenserna så avstår jag som regel från hund, katt, mus, råtta och insekter.
I övrigt äter jag det mesta - nöt, fläsk, fågel, fisk, lamm, häst, björn, älg, kanin, hare mm.

Tittar man förbi just artfrågan så finns förstås även andra hänsyn som etik/djurhållning, ursprungsland, miljö, hälsa (mikroorganismer, antibiotika etc).
 
Jag äter nog i stort sett vilken sorts kött som helst: nöt, fläsk, lamm, häst, vilt. Kanin har jag inte ätit men tycker att det är helt OK att äta.

Kyckling borde jag sluta med (eftersom i stort sett ingen kycklinguppfödning är OK ur djurens synpunkt) men det är lätt att laga så då tar pragmatikern i mig över.
Fisk och skaldjur också oproblematiskt men skaldjuren är vi ju inte så snälla mot när vi kokar dem levande...
 
Jag undviker att äta rovdjur (undantaget fisk, där äter jag bara från stora hav) och kött som inte är svenskt.
När jag är utomlands väljer jag nästan bara fisk och vegetarisk mat.
 
Jag äter nog de flesta köttsorterna men inte häst. Det är alldeles för personligt, nu menar jag dock de vanliga sorterna vi äter i Sverige. Hund och sådan tär inte medräknat för det är oxå alldeles för personligt för mig.

Men jag är uppvuxen med att klappa, mata och ta hand om kalven/lammet/grisen för att lite senare äta dom till middag. Jag har aldrig tyckt att det vart något konstigt. Men sedan är jag uppvuxen på bondgård.
De gånger jag köper kött i butik är Svenskt kött viktigt, finns inte svenskt så skippar jag det hellre.
 
Jag äter det mesta i köttväg. Jag gillar vilt i alla former (uppväxt med jagande pappa och farbröder). När jag bodde i Afrika fick jag smak för deras vilt, antilop, gazell, struts.

Prioriterar kött från ekologisk, närslaktat lantbruk. Har inga problem att äta kanin och häst.
 
Jag och sambon flyttade till en liten gård för exakt ett år sedan, med det långsiktiga målet att bli självförsörjande på kött och grönsaker. I år har det bara blivit några tuppar som vi kunnat slakta, men redan nästa år kommer det bli även gäss och ankor. Längre fram kommer det även bli lamm och kanske även kaniner. Att djuren är söta och att jag följt dem sen de föddes är sånt en får tänka bort. Jag vill äta kött och då äter jag helst kött från djur som jag vet haft det bra, och det uppnår jag lättast om det är jag som haft djuren hela deras liv. Tupparna var dock inga problem att äta då de var skitstöriga de sista veckorna innan slakt :p Men än så länge köps allt kött i butik, äter helst nötkött eller eko-lamm då det är de djuren jag tänker har det bäst. Svenskt, såklart. Kyckling var det längesen jag köpte i butik då det inte finns några slaktkycklingar som föds upp på ett, för mig, OK sätt.
 

Liknande trådar

Katthälsa Är förstagångskattägare men är inte ny på djurmat sas, har haft hundar med känsliga magar och allergier så att läsa...
Svar
15
· Visningar
734
Senast: Krålus
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag satt i kökssoffan med amningskudde och min 3 månader gamla dotter i knät. Jag tittar på när min man och treåring ”spelar” schack när...
Svar
8
· Visningar
1 403
Senast: Crossline
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 185
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 159

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp