Hur menar du att måttlighet är en faktor? En medveten måttlighet, att du hindrar dig själv från att äta för mycket?Jag tänker att måttlighet är en faktor för mig. Jag tänker aldrig på att hålla igen men jag skulle ändå aldrig äta en hel chipspåse, 200gram choklad och en bigmac med plusmeny.
Sambon kan dock lätt göra det på en dag, men å andra sidan glömma bort att äta två måltider dagen efter..
Ibland fattar jag att jag "håller igen" snarast som om jag följde vissa regler, eller normer, utan att tänka på det. För ett tag sedan skrev någon att det inte funkade för hen att äta mackor, för hen sätter i sig tre stycken vid diskbänken utan att tänka på det - innan hen sätter sig och äter de två "officiella" mackorna till kaffet.
Jag nästan förfasade mig lite i mitt inre. För mig är det som en självklarhet, kanske ett resultat av hur mina föräldrar uppfostrade mig, att man/jag helt enkelt inte äter mackor sådär vid diskbänken. "Så gör man ju inte", typ. Sådant är säkert en hjälp när det gäller att hålla vikten, och jag behöver inte tänka på det. Det är lika självklart för mig att inte äta mackor medan jag brer dem vid diskbänken som att borsta tänderna när jag går och lägger mig, ungefär.