Jag är normalviktig - men bara när jag tränar, dvs simmar och framförallt springer. Då behöver jag faktiskt inte tänka alls på vad jag äter (fast jag äter bara vegetariskt, mest veganskt, och rätt nyttigt tror jag) .
Om jag INTE tränar alls, går jag upp i vikt fastän jag äter nyttigt. Jag måste då räkna ut kaloriinnehåll osv osv och är ofta vimmelkantig och svag för att jag ätit för lite. Och jag blir på dåligt humör i största allmänhet. Ändå går jag (även under perioder när jag inte tränar) 5 - 10 km om dagen med min hund, men det räcker inte.
Jag har t.ex. nu haft en period då jag inte hunnit träna (springa) pga för mycket jobb och tidsbrist. VIPS har jag gått upp 6 kilo fastän jag aldrig äter godis, kakor, etc. Jag tror många som försöker gå ner i vikt skulle klara det betydligt bättre om de istället för att räkna kalorier in, räknade kalorier UT - eller, helt enkelt, började springa. Och jag springer INTE snabbt eller snyggt, jag skubbar på, korta steg, rätt långsamt. Nä, förresten, väldigt långsamt! Just nu är jag otränad och springer 3 - 5 km, tidigare sprang jag lätt kanske 17 km och detta utan att vara nån elitidrottare, milt uttryckt! Jag hatade dessutom att springa i början, nu saknar jag det enormt och längtar efter att vara igång igen.
Blev detta off topic...? Förlåt isåfall.....
Annars:
Till frukost äter jag alltid samma sak: A-fil med fruktmyssli och en kopp te med minimjölk. Lunchen är ofta spartansk, nån soppa med bröd eller kanske bröd med ost. Kaffe. Med mellanmjölk i. Sen äter jag kanske nån frukt eller nåt före middan, som vi äter vid 5 ungefär. Då blir det oftast helveganskt, dvs ris eller gryn med bönor av nåt slag, massssor med grönsaker stekta i kokosfett och rapsolja eller olivolja. Ibland nån vegansk grej till, typ nuggets eller nåt. Är jag sen vrålhungrig på kvällen tar jag mig cornflakes och mellanmjölk eller myssli kanske. Jag fikar aldrig och äter inte godis, om jag inte är på ICA och är svimfärdig av hunger, då kan jag smälla i mig en Snickerbar i bilen.......