Frukost: Om jag slipper äter jag helst ingenting, men när barnen äter hemma så äter också jag för att jag tycker att det är viktigt att man sitter ner tillsammans under måltiderna och äter som man ska. Då blir det oftast en tallrik fil med hemgjorda crunchy och/eller 1-2 mackor med pålägg och alltid tomat eller gurka på.
Lunch: De 3 dagar i veckan som jag jobbar äter jag ingen lunch heller, är sällan sugen och tycker det är lite slöseri med tid, jag jobbar hellre på. Om jag blir hungrig på jobbet tar jag en kexchoklad eller nåt. Övriga dagar äter jag lunch med barnen och då blir det husmanskost, hemlagad mat enligt tallriksmodellen.
Middag: Husmanskost. Brukar under en vecka äta kyckling i någon form, soppa, pannkaka (med många knäckemaskor till), köttfärs i ngn form, fisk av något slag med potatis, paj, eller liknande. Ibland blir det rester något slag eller blodpudding, falukorv, fiskpinnar etc när man har ont om tid.
Dryck: Dricker bara vatten, alltid. Kan smaka en klunk läsk vid finare tillställningar från min mans glas men det är allt - vi har aldrig läsk hemma. Saft till bullen på picknick med barnen på sommaren nån gång, men det är sällan. Juice köper vi till helgen ibland, men inte ens en gång i månaden. Jag dricker vatten och i vissa fall te eller kaffe.
Mellanmål: OM jag äter mellanmål blir det oftast fil och/eller macka.
Laster: Jag ÄLSKAR chips och dipp. Jordnötsringar.
Helst allt på en gång och jag blir väldigt hoggig och vill inte dela med mig.
Så jag köper alltid en egen dipp och en egen påse chips till bara mig, sen lite annat som dom andra får äta av och även jag.
Detta är i regel förvisat till fredagar men det händer att jag lyxar till det en vardag, eller en till helgdag...
Jag äter potatis, ris, pasta, kött, grönsaker, mackor - allt. Så mycket som jag vill och jag behöver inte tänka mig för. Men jag har inget behov av att äta för mycket, därför är jag normalviktig. Godis, snacks, fika när jag har lust, men jag håller det i regel till helgen.
Däremot har vi haft en period under hösten som varit tung mentalt och det har bidragit till att jag gått upp några kg i vikt. Jag har tillåtit mig att leva ut mina laster flera ggr i veckan och det kan ju bara leda till en sak. Så just nu äter jag begränsat med kalorier för att gå ner dom kilona igen.
Jag är inte överviktig trots mina pluskilon, men jag är van att ligga några kg under min nuvarande vikt och det vill jag göra igen. Men jag äter ungefär som ovan ändå, dock är jag just nu då lite noga med att kanske inte äta 4 limpmackor till frukost utan jag nöjer mig med en eller två. Undviker att okynnesäta nu eftersom att jag måste begränsa kalorierna för att GÅ NER i vikt. Att hålla vikten är ngt annat.