Ni som är kunnigt westernfolk.. :)

Sv: Ni som är kunnigt westernfolk.. :)

Just denna modell. Eller åtminstone på pricken lika, så förmodligen från samma tillverkare.

Tack för alla svar :)

Men hur ska jag se att en sadel är BRA då? :confused:

Om man inte är väldigt kunnig själv så är det väl bäst att anlita en sadelutprovare eller åtminstone någon som man vet är erkänt duktig på området sadlar.

Man lär sig av erfarenhet att kunna se om en sadel är skit eller bra ganska så snabbt. Har själv ägt en liknande sadel när jag var i början på min westerkarriär för evigheter sedan.
Nu vill jag inte gå så långt att jag kallar alla märkeslösa sadlar skit med tanke på att jag själv har en som är just märkeslös.
Skillnaden är att denna är handgjord i USA med en riktig träbom som är klädd med råhud och rejält läder som är ordentligt sytt och inte nitat.
Jag skulle nog rekomendera att du åkte till en westernförsäljare och tittade på vad de har för bra begagnade sadlar.
Vad jag kan se på bostadsort så har du ju inte så långt till Rottneros där det finns en bra sådan.. ;)

(Bor själv nån dryg mil från dig) :D

Men bara för att sadeln är billig betyder det ju inte att den är skit. Man behöver inte köpa värsting sadlar för det har jag personligen inte råd med.

Värstingsadel behöver man inte köpa men har du inte råd med en BRA sadel som är BRA för din häst ska du inte ha häst alls.

Värstingsadel behöver man inte köpa men har du inte råd med en BRA sadel som är BRA för din häst ska du inte ha häst alls.

OCH VEM ÄR DU SOM SKA TALA OM VEM SKA HAR EN HAST?
Arizona

OCH VEM ÄR DU SOM SKA TALA OM VEM SKA HAR EN HAST?
Arizona

:crazy:
Hur gammal är du, kan man ju undra.

Har man inte råd med en sadel som inte skadar hästen ska man inte ha häst, vad är det för konstigt med det?
Kan man inte ens lägga de pengarna kan man ju antagligen inte lägga pengar på ev vet m.m. heller.

Att folk ens tänker tanken på att köpa sadlar som riskerar att förstöra hästen för alltid är väldigt skrämmande.

JessicaM:
Lenita är en duktig hast person, hon bor nära dig och jag tro hon kan hjälpa dig.
LÄS DEN SADEL SITE "Wetern Saddle Guid".
Håken och Lila på Westernbiten har säker nåt som passa dig och din plombok.
Vad har du för hast?
Arizona

:crazy:
Hur gammal är du, kan man ju undra.

Har man inte råd med en sadel som inte skadar hästen ska man inte ha häst, vad är det för konstigt med det?
Kan man inte ens lägga de pengarna kan man ju antagligen inte lägga pengar på ev vet m.m. heller.

Att folk ens tänker tanken på att köpa sadlar som riskerar att förstöra hästen för alltid är väldigt skrämmande.

Men lilla vännen om jag inte brydde mig om sadeln skulle skada hästen eller ej så hade jag väl inte startad denna tråd i råd om sadeln var bra eller ej..

Och man brukar inte anta att folk vill skada hästen eller inte har råd med vet kostnader för det vet du ju faktiskt inget om i just detta fall.

Jag har även frågat hur man ser att en sadel är bra vs dålig för att jag inte vill skada hästen. Naturligtvis ta hjälp av kunnigt folk när jag väl bestämmer mig för att köpa en sadel, men jag vill ju själv lära mig också.

JessicaM:
Lenita är en duktig hast person, hon bor nära dig och jag tro hon kan hjälpa dig.
LÄS DEN SADEL SITE "Wetern Saddle Guid".
Håken och Lila på Westernbiten har säker nåt som passa dig och din plombok.
Vad har du för hast?
Arizona

Får en underbar tjej på foder som är ett varmblod men otroligt lugn och snäll :)
Hon är 162 hög och väldigt nätt tjej.

Tack för rådet :)

Ängslig:
Det finns många okunniga som skada sina haster med illa passande sadlar, pris har inte med saken att göra.
hur gammle?, gammle nog att jag börja bli glomsk, men förtfärande minns wild steer chases upp i Oregons bergen slutning, breaking mustaings och gammle Nordsvensk Karler som lär´d mig att kör i timmer skågen.
Under mina år som horseman har jag sett dom bästa och dom sämsta, de som borda inte har en guldfisk, men det är inte för mig eller dig att säjer dom ska inte har en hast!
Arizona

Men lilla vännen om jag inte brydde mig om sadeln skulle skada hästen eller ej så hade jag väl inte startad denna tråd i råd om sadeln var bra eller ej..

Och man brukar inte anta att folk vill skada hästen eller inte har råd med vet kostnader för det vet du ju faktiskt inget om i just detta fall.

Jag har även frågat hur man ser att en sadel är bra vs dålig för att jag inte vill skada hästen. Naturligtvis ta hjälp av kunnigt folk när jag väl bestämmer mig för att köpa en sadel, men jag vill ju själv lära mig också.

Lilla vännen på dig med :grin:

Har man inte råd att lägga pengar på en bra sadel åt hästen så antar jag att man inte heller har pengar till övers för oförutsedda kostnader.

Att ens fråga om en sådan sadel som ser ut som en barbiesadel är något att på ens häst tyder på okunnighet.
Men men, väldigt bra att du ska ta hjälp när det gäller sen!
Tyvärr tänker inte alla så.... :(

Det är väl upp till vem som helst att säga att någon kanske inte bör ha häst.
Inte enbart "poliser".

Har man inte pengar till en bra sadel, foder lr vad det nu handlar om, ska man inte ha häst helt enkelt.

Får en underbar tjej på foder som är ett varmblod men otroligt lugn och snäll :)
Hon är 162 hög och väldigt nätt tjej.

Tack för rådet :)

Aha, Varmblod, 162, på foder:
jag skulla gissa en Quarter Horse Bom, 15"-16" sitts.
här har du en site till, http://www.kbsaddlery.com/index.html
går den inte slå www.kbsaddlery.com
Deras sadlar kommer fråm Circle A, bara att dom är stample K&B.
Det finns igen material fel my deras billiga modeler, dom är bygg´d på en RALIDE BOM som är lätt och stark och är popular för endurance riding, trial och allman riding. Nackdel är att spik och hafterna kan släppa, man kan änvanda skruv som hålla bättre. Läder är Americn Cow Hide, den har inte gått igenom en hjvling på bak siden och ena skirt siden kan vara tunner än den ändra, därför att dom änvanda samma skin till samma sadel an att ta två skin som dom göra på en dyr sadel.
Hoppas jag har hjälp lita.
Arizona

Lilla vännen på dig med :grin:

Har man inte råd att lägga pengar på en bra sadel åt hästen så antar jag att man inte heller har pengar till övers för oförutsedda kostnader.

Att ens fråga om en sådan sadel som ser ut som en barbiesadel är något att på ens häst tyder på okunnighet.
Men men, väldigt bra att du ska ta hjälp när det gäller sen!
Tyvärr tänker inte alla så.... :(

Vem har sagt att jag inte har råd?
Eftersom denna barbie sadel finns i stl till större hästar så tog jag bara denna sidan för att bilden är ju den samme.

Aha, Varmblod, 162, på foder:
jag skulla gissa en Quarter Horse Bom, 15"-16" sitts.
här har du en site till, http://www.kbsaddlery.com/index.html
går den inte slå www.kbsaddlery.com
Deras sadlar kommer fråm Circle A, bara att dom är stample K&B.
Det finns igen material fel my deras billiga modeler, dom är bygg´d på en RALIDE BOM som är lätt och stark och är popular för endurance riding, trial och allman riding. Nackdel är att spik och hafterna kan släppa, man kan änvanda skruv som hålla bättre. Läder är Americn Cow Hide, den har inte gått igenom en hjvling på bak siden och ena skirt siden kan vara tunner än den ändra, därför att dom änvanda samma skin till samma sadel an att ta två skin som dom göra på en dyr sadel.
Hoppas jag har hjälp lita.
Arizona

Tackar ska genast kolla in länken :D

Vem har sagt att jag inte har råd?
Eftersom denna barbie sadel finns i stl till större hästar så tog jag bara denna sidan för att bilden är ju den samme.

Det lät på dig som du inte hade råd tidigare i tråden.
Och sadeln som du var sugen på ser ju ut som plast (därav barbiesadel)..

Det finns hyfsat billiga sadlar som är av bra kvalit´e, särskilt begnat!
Men sedan finns det hästar som det är omöjligt att hitta sadel till, det kan bli dyrt, och det är något man får räkna med att det kan bli....

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 219
Western Finns det ledade stigbyglar till westernsadlar? Ska ev bli medryttare på en häst med endast western utrustning (roping häst), sadeln...
Svar
7
· Visningar
1 941
Senast: Seabaz
·
Utrustning Hoppas det finns någon som är riktigt duktig på olika ullstoppningar här! Jag har en superduper känslig, riktig prinsessa på ärten...
Svar
15
· Visningar
1 699
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V