Ni som ammar hur ofta och hur länge åt gången ammar ni? Hur gamla är ert/era barn?
Det är en sak som jag har funderat en hel del på. På många ställen (som skall vara seriösa) står det att det vanliga att man ammar 6-8 ggr/dag och vid intensivamning öka upp till 10-12 ggr per dag.
Jag har helammat fyra barn och har aldrig kunnat komma ner i så få gånger om jag försökt (skylla aldrig komma på tanken att göra det heller).
Skulle gissa på att jag ammar någonstans mellan 20-30 ggr på ett dygn. När barnet är sjukt kanske ännu oftare.
Faktum är att jag tror inte jag skulle kunna upprätthålla en fungerande amning med 6 ggr/dygn. Då skulle nog mjölken sina. Framför allt hade jag aldrig kunnat få igång en mjölkproduktion på bara 6 tillfällen/dygn.
Mina barn brukat gå upp 200-300 g i veckan så mjölk finns. Längdmässigt brukar dom också ligga på övre gränsen.
Sen står det också att man inte skall låta sitt barn somna vid bröstet utan man skall lägga ner det i dess säng innan barnet somnar så den lär sig somna själv.
Går det ens att hindra barnen från att somna vid bröstet? På mina barn har ätandet och sovandet gått i varandra. Går liksom inte att skilja dom två åt.
Nu har jag aldrig seriöst provat att göra så beroende på att jag tycker det är trams + att det som sagt hade varit enormt meckigt att försöka göra det med någon av mina.
Men är det någon som lyckats med det konststycket? Jag är genuint intresserad av hur ni lyckats med det?
(Man får lite lustiga funderingar när sitter och ammar
)