ni som ammar å tycker d e ok me lite alkohol.....

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ni som ammar å tycker d e ok me lite alkohol.....

En risk är väl ALLTID en risk-eller???:confused:

Ja om än väldigt liten.
Tycker iaf inte att man behöver hoppa på ngn som dricker de små mängder BB uppger. Såhär säger facklitteratur:

Mängd alkohol
Förtäring av troligen måttliga till höga mängder alkohol krävs men är ej tillräckligt. Alla som dricker alkohol under graviditeten föder ej barn med FAS. Den nedre säkra mängden alkohol är dock inte känd. En dansk studie visar att 20% av de kvinnor som uppgett att de druckit 2 glas vin eller mer om dagen under graviditeten fött barn med typiska alkoholskador. Man har beräknat att cirka 30-50% av alkoholmissbrukande kvinnor föder barn med påvisbara alkoholskador. Alkoholförtäring av modern under alla perioder av graviditeten kan ge skador.
"
Bakomliggande mekanismer:
Dessa är ännu ofullständigt kända och sannolikt multifaktoriella. Under fosterlivet sker en stark bildning av nya hjärnceller och korta och långa utskott växer ut och etablerar kontakt med andra hjärnceller i s.k. synapser. Experimentella studier talar för att dessa processer lätt störs av närvaro av alkohol. Alkohol och dess nedbrytningsprodukter kan skada hjärnceller och andra celler via en rad mekanismer: påverkan på cellmembraner,

på jonpumpar, på signalsubstanser och deras receptorer, bildning av fria radikaler, skada på energibildningen i mitokondrierna, via näringsbrister o.s.v. Av näringsbristerna är brist på folsyra och vitamin B12 särskilt intressanta. Andra aktuella teorier bakom FAS är effekter på demetyleringsmönstret för DNA och s.k. "genomic imprinting".

Påverkan av alkohol på bildningen av vissa starkt fleromättade fettsyror i hjärnan har
nyligen väckt uppmärksamhet. De vanligaste fleromättade fettsyrorna i hjärnan och i ögats näthinna är dokosahexaensyra (DHA) och arakidonsyra (AA). Dessa bildas från kortare fettsyror med färre omättnader. Man har visat att ett enzym som reglerar bildningen av DHA och AA är mycket känsligt för alkohol i låg koncentration. Man har därför föreslagit att nedsatt bildning av DHA och AA hos fostren hos alkoholförtärande mödrar skulle kunna bidra till uppkomst av FAS. Om så är fallet skulle det kunna ha preventiva implikationer. Det kan i detta sammanhang nämnas att vissa former av dyslexi har visat sig svara på behandling av preparat som innehåller DHA och AA.

En amerikansk studie (Yates och medarbetare 1998) har visat att alkoholförtäring hos modern under graviditeten ökar risken för framtida alkohol-, nikotin- och drogmissbruk senare i livet hos avkomman.

Praktisk rekommendation
Vid besök på mödravårdscentralen bör moderns alkoholvanor efterfrågas och upplysning ges om alkoholens skadliga effekt under graviditet. Eftersom någon lägsta säker dos för alkoholintag under graviditeten inte kunnat fastställas, rekommenderas total avhållsamhet för den kvinna som planerar eller redan konstaterat graviditet.

Ja om än väldigt liten.
Tycker iaf inte att man behöver hoppa på ngn som dricker de små mängder BB uppger. Såhär säger facklitteratur:

:crazy:Total avhållsamhet rekommenderas står det ju längst ner!!!
Jo man måste HOPPA PÅ, annars kan det ju aldrig ske förändring!
I dagens samhälle VET man ju vilka skador det kan ge och jag är övertygad om att i dom fall där mammorna "tror" att deras barn klarat sig visar det sig i andra former tex koncentrationssvårigheter.

och på 60-talet var inte asbest farligt heller....

Nej som redan är sagt så innehåller mjölken inte mer alkohol än blodet vid det tillfälle då mjölken bildas så för den delen är det ingen fara att amma. Om du pumpar ut mjölk när du är alkoholpåverkad så kommer mjölken innehålla mer alkohol än om du lät bli att pumpa ut. Det som är viktig oavsett om man är mamma eller pappa är att vara nykter när man träffar barnet.

Jag håller med om att man inte ska dricka när man är gravid men upplysningen borde riktas lika mycket mot män som mot kvinnor. Jag har för mig att så mycket som 80% av alla alkoholreklaterade skador på barn är orsakade av män.

Nu är jag kankse lite trög har sovit dåligt inatt med en vild bäbis i magen.;)

Men, hur kan alkoholskador under graviditeten bildas av mannen? Om hans andedräkt luktar alkohol? Eller om jag skulle råka kyssa min man som druckit ett glas vin?:idea:

Men, hur kan alkoholskador under graviditeten bildas av mannen? Om hans andedräkt luktar alkohol? Eller om jag skulle råka kyssa min man som druckit ett glas vin?:idea:

Jag menar inte bara under graviditet utan även sedan barnet är fött. Män skadar barnen genom misshandel av barn och gravida kvinnor, rattfylleri och rena olyckshändelser i samband med alkoholintag. Vad jag menar är att man ska vara nykter när man tar hand om barn och att det även gäller männen. Visst har det inte bara med alkohlen att göra dessa män är ansvarslösa i grunden men det är lättare att skuldbelägga en ammande kvinna för att hon dricker ett glas vin än att skuldbelägga en man som dricker.

"En alkoholfri dryck får innehålla max 0,5% alkohol."

"Alkoholfria drycker innehåller alltså oftast spår av alkohol vilket kan tyckas märkligt, men även andra livsmedel som vi normalt inte förknippar med alkohol innehåller samma halt av alkohol, som till exempel filmjölk."

Jag antar att du har kollat upp alla livsmedel som kan innehålla mindre än 0,5% alkohol och absolut inte ger ditt barn det.
Hur mycket är 0.2 promille om man jämför mot 0.5%? Det är nästintill obefintligt.
Mina barn får äta filmjölk vilket säkert innehåller mer än 0.2 promille alkohol.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Alkoholfri

*knapplån*

Apropå dricka alkohol vid amning och dricka alkohol under gravditet. De fakta jag läst säger mig att alkohol vid graviditet innebär ett mycket större risktagande än vid amning.

Bland annat skrivs att "Alkoholen går dels via moderkakan direkt till fostret, dels ut i fostervattnet som omger barnet. Fostrets lever är outvecklad och har svårt att bryta ned alkohol och därför påverkas fostret mer och under längre tid än mamman. " http://www.vardguiden.se/Article.asp?c=3596

Mamman och barnet delar ju blod under graviditeten. Så det är ofrånkomligt att alkholen även kommer ut i barnets/fostrets blod. Hur farligt det är med små mängder finns dock ingen ordentlig statistik på. Men nolltolerans är vad som rekommenderas i Sverige.

När det gäller amning är det faktiskt lite annorlunda. Där späds koncentrationen alkohol ut på ett annat sätt.
" Till skillnad från vad många tror är det dock inte lika farligt för barnet om mamman tar ett glas vin under amningsperioden. oncentrationen av alkohol är visserligen densamma i bröstmjölken som i mammans blod - låt säga en halv promille (0,05 procent). Men i och med att barnet dricker i stället för att få alkoholen direkt ut i blodet blir det en kraftig utspädning.
Den som vill vara helt på den säkra sidan kan undvika att dricka för nära inpå amningen. Alkoholen försvinner nämligen ur bröstmjölken efter ungefär tre timmar, då ny mjölk har bildats." http://www.systembolaget.se/AlkoholHalsa/Alkoholochkvinnor/graviditetBolaget.htm

Eller
"Alkohol och amning
En kvinna kan dricka alkohol under amningsperioden men hon bör vänta ett antal timmar med att amma efter att hon druckit. Bröstmjölken innehåller nämligen lika mycket alkohol som det är i mammans blod. 30-90 minuter efter att mamman druckit finns alkoholen i mjölken. Men alkoholen försvinner från mjölken i samma takt som den försvinner från mammans blod. Då ett glas vin i genomsnitt tar runt tre timmar att förbränna för en kvinna finns det också alkohol i mjölken under den tiden om man druckit ett glas vin. Under den tiden bör man naturligtvis inte amma. Men då olika kvinnor förbränner alkohol olika fort bör man ta till en ordentlig säkerhetsmarginal innan man ammar efter att man har druckit. Tidigare har man trott att man bör mjölka ur brösten om man druckit alkohol före amning men ingenting tyder på att det skulle spela någon roll. Vad som är viktigt är istället att man låter tillräcklig tid passera från alkoholintag till amning. " http://netdoktor.passagen.se/default.ns?lngItemID=4795

Jag går på de fakta jag hittat (och i de böcker jag har hemma framgår ungefär detsamma som det jag hittat på nätet härovan). Alltså: jag dricker ingenting nu när jag är gravid. Men jag ser inte att jag kommer ge mig själv ett absolut alkoholförbud när jag väl ammar. Om jag blir sugen på något glas vin någon gång och barnet kanske nyss har ammats och inte ska ammas igen förrän om 4-5 timmar så kommer jag troligen ta det där glaset. Alternativt: ge flaska med utpumpad mjölk vid amningstillfället närmast efter vinglaset.

Nej jag är väldigt försiktig med mjölkprodukter hemma, ger soyamjölk och yoghurt,ibland vanlig yoghurt.
Mest för att mjölkprodukter från ko inte är bra för oss människor.

Nu handlade det ju om att dricka och sedan amma dagen efter, det får hon ju reglera själv hur mkt hon dricker!
Det är ju inte säkert hon dricker endast 0,5%??

Grattis!!Kan gå bra en gång, men någon mamma därute ångrar att hon gjorde det.
Man vet att alkohol framförallt skadar hjärnan i ett tidigt skede i graviditeten.

Jo, men jag tror inte att någon frisk människa dricker, och samtidigt då är övertygad över att det skadar sitt foster. Ingen vill ju skada sitt barn, inte heller jag. Eftersom det inte finns några bevis som säger att de små mängderna jag nu pratar om skulle skada barn, även om det nu finns rekomendationer, så får man ju göra det som känns bäst, och det man själv anser det bästa. Om jag trodde att det skulle vara farligt, skulle jag ju givetvis inte göra det. Sedan kan människor vara väldigt blåögda också, eftersom det förekommer att kvinnor super ganska rejält och ger sina barn allvarliga skador, men jag tycker att det är ganska stor skillnad mellan att vara blåögd och använda sitt sunda förnuft.

Coca Cola tex är allmänt tillväxthämmande....
Nej jag är väldigt försiktig med mjölkprodukter hemma, ger soyamjölk och yoghurt,ibland vanlig yoghurt.
Mest för att mjölkprodukter från ko inte är bra för oss människor.

Mitt liv ser uppenbarligen inte ut som ditt. Jag har inte tid, eller heller intresse, av att plocka bort precis allt som skulle kunna vara minsta farligt för mitt barn. Mitt barn får äta socker. Och dricka mjölk. Men ingen överkonsumtion, man kan inte äta allt, alltid.

e det ingen annan som tar en -2groggar när man e mamma( och ammar)??

Jo, jag gör!:) Och jag har absolut inget dåligt samvete för det. Men påbörja groggandet ganska tidigt. Bestäm dig för att inte tillföra kroppen mer alkohol efter 24.00. Då hinner det mesta gå ur kroppen till kl 09.00.

Funderar lite på hur det är om mannen har "alkoholat" vid befruktningstillfället.

Kan det vara så att spermierna har blivit lite fulla och faktiskt det kan ligga till grund för vissa alkoholskador på barnet.

Är det någon som vet om det finns forskning på det?

:rofl:

Förlåt att jag skrattar, men det lät så roligt och jag fick sådan skojig bild på "näthinnan"

:D

Ingen fara, jag skrattade själv gott åt mitt sätt att utrycka mig när jag läste det efter jag skickat :)

Det är nog mer pga att han misshandlar kvinnan när han druckit skulle jag tro.

KL

Jag, för min egen del, skulle aldrig någonsin i hela mitt liv dricka en endaste droppe alkohol, varesig under min graviditet eller när jag ammar. Samma sak med rökning, undviker även passiv rökning så gott det går, även om det är jobbigt att alltid behöva stå en bit bort från busshållplatsen, eller gå iväg när vännerna har picknick.

Anledningen är att det finns ingen som helst anledning att dricka eller röka eller vad det nu är, under den här korta perioden i livet då man bär eller ammar sitt barn. Den lilla tjänsten kan man väl göra den viktigaste personen i ens liv....?

Men vi är alla olika. Jag vill inte skada mitt barn, inte ens pyttelite. Jag vill inte heller riskera att skada mitt barn, inte ens pyttelite.

KL

Jag, för min egen del, skulle aldrig någonsin i hela mitt liv dricka en endaste droppe alkohol, varesig under min graviditet eller när jag ammar. Samma sak med rökning, undviker även passiv rökning så gott det går, även om det är jobbigt att alltid behöva stå en bit bort från busshållplatsen, eller gå iväg när vännerna har picknick.

Anledningen är att det finns ingen som helst anledning att dricka eller röka eller vad det nu är, under den här korta perioden i livet då man bär eller ammar sitt barn. Den lilla tjänsten kan man väl göra den viktigaste personen i ens liv....?

Men vi är alla olika. Jag vill inte skada mitt barn, inte ens pyttelite. Jag vill inte heller riskera att skada mitt barn, inte ens pyttelite.

:bow:Trodde jag var helt ensam därute.
Under mina graviditeter undvek jag också all alkohol samt rökning,även passiv som du skriver.
Gjorde mig ovän med min mans Mormor och Morfar+Mamma som under hela sitt liv rökt inne, nu vet dom dock vad jag tycker så dom röker inte i närheten av mig eller mina barn!!:)
Tycker samma sak gäller när man ammar.

Jag drack inte en droppe under någon av mina graviditeter. Då får barnet lika mycket alkohol i sig som jag.
Undvek också rökare. Håll andan när jag gick förbi folk som rökte.

Men jag tycker det är befängt att påstå att det skulle skada någon att dricka mjölk med 0.2 promille alkohol i en gång i halvåret.

Jag vill inte heller skada mina barn på nåt sätt, inte heller ta några risker.
Man får tänka lite logiskt.

Jag var ute i lördags. För första gången sedan min son föddes (14 månader sen).
Det gör inte mig till en sämre mamma.
Han fick amma runt 15-tiden dagen efter.
Och han lever än ;) :)

*kl*

Jag känner bara en som drack under första delen av sin graviditet.
Och det var inte med flit de första 4 månaderna eller så, vad jag vet så förstod hon inte att hon var gravid.

Dock misstänker jag också att hon rökte under graviditeten, jag kände henne inte då så jag vet inte säkert, men hon röker som en skorsten och säger att hon aldrig tänker sluta.

Hennes son har väldiga problem med sin hälsa, är ALLTID förkyld/febrig i stort sett. Dessutom har de kommit på att han har någon form av autism, förmodligen Aspergers. Det räcker med att prata med honom för att inse att allt inte är som det ska med honom.

Jag har ingen aning om vad detta beror på, men för mig räcker detta enda exempel jag sett "live" för att avskräcka mig totalt. Jag skulle inte röra en droppe om jag blev gravid. För TÄNK OM det beror på detta? :crazy:

Men det är jag det.
Och jag dömer inte folk som väljer att göra annorlunda.
Det är deras liv.

Nu var det ju inte det tråden handlade om egentligen, men jag bara kände att jag ville... säga nåt.

Finns det någonsin någon bra anledning till att röka eller dricka mer än max 1 glas vin/öl vid få tillfällen?
Det är allt annat än sunt, rakt av en invand olat.

Den största tjänsten man kan göra sig själv och sitt barn är att inte röka övht.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Vad äter era små på en dag? Det är ju tänkt att jag ska sluta amma men behöver lite tips vad man kan ge. Vad ger ni era små till...
2
Svar
26
· Visningar
6 341
Senast: Diana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar