Ni proffs på allemansrätten härinne, hoppa hit tack! :)

Sv: Ni proffs på allemansrätten härinne, hoppa hit tack! :)

KL
Tyvärr är det så att vägar inte ingår i allemansrätten, den omfattar skog och mark.
Med vägar är det så att om dom finns utmärkta på kartor eller enligt gammal hävd, så får man inte hindra folk från att gå på dom. Tvärt om så ska man om man t ex har en sådan väg genom sitt bete se till så att fotgängare kan komma till vägen. Med t ex grind eller annan anordning över staketet.

Här där jag bor finns en hel del gamla vägar som inte längre används men vi måste ändå set till så att man kan använda dom till fots. Men det finns inget som säger att folk ska kunna ta sig fram med fordon på dom.
 
Sv: Ni proffs på allemansrätten härinne, hoppa hit tack! :)

Allemansrätten gäller inte.
Inne bland interna vägar mellan gårdens hus så är det tomt.

Många stora gårdar kan hävda detta och så även ni.
Det är en samlad gårdsbild och allt är tomt.

Det är ca 500 meter mellan husen i ytterkant påhusen runt min bostad. inte ens jag kan hävda att det är tomt.
Bostadshus är en sak, ekonomibyggnader en annan.
Mellan dessa finns en gräns, där har folk rätt att gå.
 
Sv: Ni proffs på allemansrätten härinne, hoppa hit tack! :)

Allemansrätten gäller inte.
Inne bland interna vägar mellan gårdens hus så är det tomt.

Många stora gårdar kan hävda detta och så även ni.
Det är en samlad gårdsbild och allt är tomt.

Och genom den samlade gårdsbilden går en körväg, som du har rätt att beträda till fots....

Det är väl bara att kolla, om det står upptaget 20000 kvadratmeter tomt eller inte...i gamla papper
 
Sv: Ni proffs på allemansrätten härinne, hoppa hit tack! :)

Drängstugan är ingen ekonomibyggnad, där finns både kök och sovrum. Det är bara drängen som saknas. ;):D
 
Sv: Ni proffs på allemansrätten härinne, hoppa hit tack! :)

Fast jag fattade det som att detta är en enskild samfälld väg, inte en privat väg?

Är det en privat väg är det ju en annan sak.

Det är alltså skillnad för "allmänheten" om en väg ägs av en person eller flera?
 
Sv: Ni proffs på allemansrätten härinne, hoppa hit tack! :)

Drängstugan är ingen ekonomibyggnad, där finns både kök och sovrum. Det är bara drängen som saknas. ;):D

ja och så länge de håller sig på vägen som såvitt jag vet går till flera egendomar så är allt ok om de går till fots...;)
 
Sv: Ni proffs på allemansrätten härinne, hoppa hit tack! :)

Det är alltså skillnad för "allmänheten" om en väg ägs av en person eller flera?

nej. det är det inte. vad som avgör är om ägaren/ägarna tar emot statsbidrag för vägen. gör de inte det så har de rätt att bomma vägen, sätta upp färister eller andra hinder så länge folk till fots kan ta sig fram
 
Sv: Ni proffs på allemansrätten härinne, hoppa hit tack! :)

Det är alltså skillnad för "allmänheten" om en väg ägs av en person eller flera?

Ägandet i sig har väl ingen betydelse för allmänheten. Men att det är en samfälld väg som leder till annans eller samfälld mark gör ju att vägen får en helt annan funktion än om den endast ägts av er, endast använts av er och slutat på er gård.

Hur ser de fastighetsrättsliga förhållandena ut? Eftersom du skriver att vägen ägs gemensamt av flera så låter det som att det är antingen en GA eller samfälld mark? Då blir det ju ännu svårare att hävda att detta är er privata tomt med hemfridszon.
 
Senast ändrad:
Sv: Ni proffs på allemansrätten härinne, hoppa hit tack! :)

Innanför vår gård finns ett antal skogsskiften med olika ägare längs med den här vägen. Vägen ägs och underhålls gemensamt av oss och ägarna till dom övriga skiftena. Några bidrag för vägen har jag aldrig hört talas om.
 
Sv: Ni proffs på allemansrätten härinne, hoppa hit tack! :)

Särskilt intressant eftersom vi har en nitisk markägare i trakten som har förbjudit oss att rida på hans mark men promenerar genom vår gård nästan dagligen...


Vi har det lite så på 2 olika sätt.

Dels en några km lång skogsväg, väl preparerad i grus- där satte vi upp en grind där bara vi markägare har nyckel. Det stoppar bilar, folk kan gå eller rida förbi. Vi gjorde det för så många dumpade skäp längst in på vägen:arghh:, soffor, cyklar, tv rena skräppåsar osv.

Dels då väg förbi /mellan hus och ligghall och enbart några skogsägare efter. Men där har vi inget gjort, folk får gärna rida o gå så länge de sköter sig.Ja, de kommer ju även förbi med bil.

Vad gäller citatet så har vi en större lokal med mkt ovanliga blommor, jag blev av Länsstyrelsen tillfrågad om jag kunde räkna och gjorde så- till lokalen hör ett knippe blommor på grannens mark- kröp under staketet, kröp in i deras lillalilla avstängning o räknade blommor vilket de får se och kommer farande.

Jag kunde ju SKADA blommorna, tänk om någon TRAMPADES på och så gick de på.
När jag påminde och frågade vad skillnaden var då de nästan daglidax-gamla o med dålig syn- knotade runt i vår stora lokal med sig själva o främmat så kunde de inte svara, i våra blommor gick bra att vara , där gällde allemansrätten- men tydligen inte på deras mark.
För övrigt har jag /vi haft mycket stora problem med grannar som förr tagit sig friheter vad gäller vår mark. Som soptipp, satt upp växthus, gjort parkering, stängslat in egna bikupor, grävt bort myror, grävt o plockat fridlysta blommor, kört i hage utan lov och kört sönder, dragit upp staketstolp samt en del andra saker som är så ovanliga att det skriver jag inte.
Allt berodde på att de som bodde där innan vi köpte blev helt överkörda av alla grannar- de tog sig alltså rätten att använda det de ville till vad de ville.
 
Sv: Ni proffs på allemansrätten härinne, hoppa hit tack! :)

Innanför vår gård finns ett antal skogsskiften med olika ägare längs med den här vägen. Vägen ägs och underhålls gemensamt av oss och ägarna till dom övriga skiftena. Några bidrag för vägen har jag aldrig hört talas om.

Bidrag eller inte spelar inte så stor roll i detta fall. Om man inte får statsbidrag så får man stänga av vägen, men enbart för motortrafik.

Så vägen är alltså en egen fastighet? Då har jag ännu svårare att se att det skulle vara er hemfridszon. En hemfridszon kan nog knappast sträcka sig över en annan fastighet.
 
Sv: Ni proffs på allemansrätten härinne, hoppa hit tack! :)

ja och så länge de håller sig på vägen som såvitt jag vet går till flera egendomar så är allt ok om de går till fots...;)

Nej för det inkräktar på hemfriden för båda husen.
De som är delägare i marken har rätt att gå där men inte allmänheten.
 
Sv: Ni proffs på allemansrätten härinne, hoppa hit tack! :)

Det är en hemfridszon även runt ekonomibyggnader.
Olika stor beroende på vad byggnaden används till.
 
Sv: Ni proffs på allemansrätten härinne, hoppa hit tack! :)

Att en väg är samfälld ger inte automatiskt alla som inte äger vägen rätt att ranta där.
Så fungerar det inte.
 
Sv: Ni proffs på allemansrätten härinne, hoppa hit tack! :)

Nej för det inkräktar på hemfriden för båda husen.
De som är delägare i marken har rätt att gå där men inte allmänheten.

Det skulle ju då gälla för alla enskilda vägar utan stadsbidrag, och så är ju inte fallet.
 
Sv: Ni proffs på allemansrätten härinne, hoppa hit tack! :)

Att en väg är samfälld ger inte automatiskt alla som inte äger vägen rätt att ranta där.
Så fungerar det inte.

Inte automatiskt nej, det har jag aldrig påstått. Däremot har jag svårt att se att en hemfridszon skulle sträcka sig över en annan fastighet. (Om det nu rör sig om en annan fastighet).
 
Sv: Ni proffs på allemansrätten härinne, hoppa hit tack! :)

Nej bara de där det ligger hus på båda sidor av vägen och dessa hus hör till samma fastighet.
Även ekonomibyggnader där man arbetar så att där befinner sig människor som kan bli störda.
 
Sv: Ni proffs på allemansrätten härinne, hoppa hit tack! :)

Vägar är sällan egna fastigheter.
De ligger på någons mark.
Jag har t.ex. en bit E4 motorväg på min mark, men där kan jag ju inte hävda hemfrid förstås.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 098
Senast: Jadzia
·
Hästhantering Jag använder en kär väns nick så vet ni vem jag är annars så håll det för er själv. Idag hände något som jag inte vet hur det gick till...
2
Svar
26
· Visningar
4 461
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp