Ni proffs på allemansrätten härinne, hoppa hit tack! :)

Sv: Ni proffs på allemansrätten härinne, hoppa hit tack! :)

Nej TS får inte stänga av en privat väg för folk som går/cyklar eller rider...bara för trafik..motortrafik. Såvida ingen skadar vägen genom att gå där, så får dom faktiskt gå där.
 
Sv: Ni proffs på allemansrätten härinne, hoppa hit tack! :)

Nej TS får inte stänga av en privat väg för folk som går/cyklar eller rider...bara för trafik..motortrafik. Såvida ingen skadar vägen genom att gå där, så får dom faktiskt gå där.

Jo om vägen räknas som tomt.
Och det verkar den på beskrivningen att göra.

Privata vägar i en privat park eller på en tomt är förbjudet område för obehöriga.
 
Sv: Ni proffs på allemansrätten härinne, hoppa hit tack! :)

Nej TS får inte stänga av en privat väg för folk som går/cyklar eller rider...bara för trafik..motortrafik. Såvida ingen skadar vägen genom att gå där, så får dom faktiskt gå där.

Du får stänga av enskild väg för motortrafik samt kraftigt försvåra framkomligheten för cykel o häst..så länge folk kan ta sig fram till fots
 
Sv: Ni proffs på allemansrätten härinne, hoppa hit tack! :)

Där är definitivt tomt och de som går förbi gör sig skyldiga till hemfridsbrott.

njae.. endast om det klart framgår att vägen går över tomtmark. kan man hävda att tomten slutat vid vägen och laggårn ligger bortanför så...
 
Sv: Ni proffs på allemansrätten härinne, hoppa hit tack! :)

Andra har redan sagt massa kloka ord & tips MEN jag väljer ändå att skriva......

Privat väg har du rätt att stänga för så allmänheten inte kan använda den!

Att ha hundar lösa på SIN EGEN gård kan man inte hindra någon till (så länge dom håller sig på tomten).

Folk har INGEN som helst rätt att klampa in på ens privata tomt!

Men gudarna ska veta att jag vet hur det är när folk tar sig friheter. Vi bor intill en hembygdsgård där folk parkerat på vår tomt, stängt för portar så man inte kommit in/ur garage med sina bilar.

En skolklass med fröken klampade in på tomten och började plocka blommor. Men då gick min make ut och frågade vad i all sin dar dom höll på med!! (och han har lååååång toleransnivå i vanliga fall)

Jag bli GALEN på folk som inte har vett & etikett. :arghh:

Kan du inte göra ett fint staket som ramar in eran tomt så man inte KAN klampa igenom den?!

privat väg får du inte stänga för allmänheten, du får däremot hindra biltrafik o hästar.
 
Sv: Ni proffs på allemansrätten härinne, hoppa hit tack! :)

Ts får enbart stänga av vägen för motordrivna fordon, inte för folk som går/cyklar eller rider.

ts får som väghållare sätta upp staket, bom o färist. vilket om risterna ligger i vägens riktning inte bara hindrar hästar utan även cyklister.
 
Sv: Ni proffs på allemansrätten härinne, hoppa hit tack! :)

Vår väg går upp till vår fastighet. Vi har staket och låsta grindar. Självklart är det helt i sin ordning. Det är vår privata väg, på vår fastighet som enbart leder till vår tomt. Ingen annan har där att göra.

Vill man höja blicken lite är det bara att titta hur de flesta slott och herrgårdar har det - stängt och låst för infartsvägen till fastigheten. Helt i sin ordning, helt lagligt. Man får faktiskt stängsla sin tomt, precis som villaägaren får sätta häck och grind till sin tomt.
 
Sv: Ni proffs på allemansrätten härinne, hoppa hit tack! :)

Det är ju TS väg så hon kan ju gräva bort den också.
 
Sv: Ni proffs på allemansrätten härinne, hoppa hit tack! :)

Jag hindrar ingen att promenera på fastigheten och har inga problem med att de går till skogen, men eftersom jag nu har fått klart för mig att allemansrätten inte gäller på min tomt/gårdsplan, så kommer jag att påpeka det vänligt och använda alla fina tips jag har fått!

Tack alla, ni är fantastiska! :D :love:

Och svärmor blev jätteglad och framför allt lättad! Hon kommer att sova väldigt mycket bättre framöver!
 
Sv: Ni proffs på allemansrätten härinne, hoppa hit tack! :)

ska hitta texten på naturvårdsverket sen :) orkar inte ta fram den nu.
 
Sv: Ni proffs på allemansrätten härinne, hoppa hit tack! :)

det var i alla fall en textbit där befintliga stigar som använts under längre tid inte kunde spärras av. Ska försöka hitta den biten sen
 
Sv: Ni proffs på allemansrätten härinne, hoppa hit tack! :)

det var i alla fall en textbit där befintliga stigar som använts under längre tid inte kunde spärras av. Ska försöka hitta den biten sen

Hävdvunnen rätt.
Det kunde förekomma inom en by att ett hemman utnyttjade vissa förmåner på grund av gammal hävd. Det kunde gälla rätten till en viss väg, ett vattenställe eller en båtplats. Sådan rätt var inte dokumenterad i någon skriven handling och var därför inte laglig genom servitut eller liknande. Endast om förmånen utnyttjats under lång tid kunde hävdvunnen rätt åberopas.
Det rör sig då om tider upp mot 80 till 100 år.
Vi har exempelvis gamla kyrkvägar sedan 1300;talet som idag bara är skogsstigar, där är markägaren skyldig att rensa stigen efter avverkning så att folk kan komma fram.

Men gäller det en körväg som är 30/40 år gammal finns ingen rätt att hävda "hävdvunnen rätt"
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 095
Senast: Jadzia
·
Hästhantering Jag använder en kär väns nick så vet ni vem jag är annars så håll det för er själv. Idag hände något som jag inte vet hur det gick till...
2
Svar
26
· Visningar
4 461
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp