Ni proffs på allemansrätten härinne, hoppa hit tack! :)

Sv: Ni proffs på allemansrätten härinne, hoppa hit tack! :)

Nu har det blivit ytterst poppis att promenera förbi här, bor i utkant av samhälle och tydligen är vår väg en lagom lång slinga för motionärer, barnvagnar och käckt för små barn att cykla och titta på hästar.

Men vänder de då och går tillbaka?, och svärmorshus, om vägen slutar varför går de då dit?, eller är det så att vägen fortsätter- som jag förstår är ordet slinga så att man kan gå runt på något vis utan att behöva vända och gå tillbaka och om vägen fortsätter så är jag inte så säker på mitt uttalande förut.
 
Sv: Ni proffs på allemansrätten härinne, hoppa hit tack! :)

*kl*
Spontant verkar det som om ni är lite dåliga på att säga till också. Din man "blänger" på de som plockar lupiner, men gick han inte fram och sa att; ursäkta, dessa har vi sått?
Du får konkreta frågor om hagar av förbipasserande men; "kommer dig inte för att svara"? Det var väl annars ett bra tillfälle att förklara lite om hur ni upplever det?
 
Sv: Ni proffs på allemansrätten härinne, hoppa hit tack! :)

Vi använder den ena delen av vägen som leder in mot samhället och svärföräldrarna använder den andra delen för att komma ut till "stora vägen" (som också kan leda till samhället). Jag kör helst "min väg" då svärfar använder sina stora maskiner och sikten över hans gårdsplan är delvis skymd. Man hör ju inte maskinerna när man kommer i bil så jag använder sällan den, jag ser det som hans arbetsyta/arbetsplats.

Man kan säga att vår väg är en halv u-sväng som kopplar ihop två vägar, en större och en mindre.
Strax innan vår väg börjar, finns det en asfalterad och belyst väg. Den går mellan samma vägar.
Men jag skulle tro att det är trevligare att gå vår grusväg eller hur man nu säger? Om man tar "svängen förbi oss" så får man en promenad på knappa kilometern extra så det kanske blir en perfekt halvtimmespromenad eller något? :meh:

Så nej, man kommer inte tillbaka på samma ställe när man går grusvägen.
Går de i skogen och hagarna på andra sidan så går de en slinga och kommer tillbaka på samma ställe, vid en järnvägsgrind.
Det störs jag inte av då folk som regel inte kommer över gårdsplanen när de skall gå ut i skogen. Då tar de vägen förbi vinterhangen och dammen och viker sedan av.
 
Sv: Ni proffs på allemansrätten härinne, hoppa hit tack! :)

Du har helt rätt Gabbi, vid ett par tillfällen har jag inte sagt ifrån eftersom jag har blivit så himla paff!
Som när en tyckte att jag skulle stängsla in skogsvägen så att denne skulle kunna promenera där utan att störas av mina hästar... Hade svårt att bedöma om det var ett skämt faktiskt!
Brukar absolut inte ha problem med att säga ifrån, men som sagt ibland blir jag så paff att jag blir stum.
När svärmor har sagt ifrån att det är privat väg och dessutom deras arbetsplats, har folk fräst tillbaka att allemansrätten gäller överallt och att hon skall se till att ha sina hundar kopplade. Och de får väl se upp hur de kör mellan ekonomibyggnaderna.

Hade jag varit hemma kan jag lova att jag hade sagt ifrån om lupinerna! Förmodligen inte varit så len i tonen heller, men nu hade sambon ute och jobbat ute hela dagen och precis slagit sig ned för att pusta en stund på altan innan duschen.
Sedan vill man ju inte bråka för mycket heller, för det kan ju slå åt andra hållet? Saker försvinna? Hagar öppnas? :S
mvh
 
Sv: Ni proffs på allemansrätten härinne, hoppa hit tack! :)

Huset har inte så mycket med saken att göra. Tomten har.

Nja. En tomt utan hus har ingen hemfridszon, så huset har väl i allra högsta grad med saken att göra. Skulle inte huset finnas skulle ju ts på inget sätt kunna hindra allmänheten.
 
Sv: Ni proffs på allemansrätten härinne, hoppa hit tack! :)

Det kan kanske finnas men jag känner inte till något fall.

Det är nog inte heller helt lätt att ta det till domstol om det inte är ett klart hemfridsbrott för ett skadestånd för att någon gått för nära ett hus känns ganska långsökt.
 
Senast ändrad:
Sv: Ni proffs på allemansrätten härinne, hoppa hit tack! :)

Lupinodling = odlad mark = förbjudet att beträda.

Tomt = förbjudet att beträda.

Om det går att komma åt naturen från andra hållet i slingan så kan man definitivt stänga av.
Bara för att det går att komma vidare så har ingen rätt att göra det om vägen går över tomten.
Att ha två utfarter, en åt ena hållet och en åt andra hållet, upphäver inte hemfriden.

Nej det finns inget mål i frågan.
Men tomt är tomt är tomt är hemfrid.
 
Sv: Ni proffs på allemansrätten härinne, hoppa hit tack! :)

Har råkat ut för precis samma sak... Men i vårt fall så gick vår privata väg (och gårdsplanen) verkligen vägg i vägg med båda våra bostadshus. Folk knatade förbi köksfönstret i tid och otid, och hade ofta med sig lösa hundar. Vid något tillfälle så var det någon som lät sin golden retriever skita på vår gräsmatta, varpå min syster öppnade ytterdörren och bad honom låta bli att rasta hunden mitt på vår gräsmatta. Hundägaren vände sig då om och pekade finger!

Vid ett annat tillfälle så satt min mor och rensade trädgårdslandet, då det dök upp ett gäng joggade och joggade förbi henne, tvärs över gräsmattan?

Vid ett annat tillfälle så kom ett äldre par och gick bredvid huset, varpå jag hälsar (de hälsar inte tillbaka). Talar då vänligt om för dom att det är tomtmark dom går på, och att vi helst inte vill att folk går där. Fick då ett mycket snäsigt svar i form av: "Om ni vill känna er välkomna här i ****** så får ni vänja er vid att det springer folk här!".

Folk är inte kloka... Hade även problem med grannen, (som drev ridskola), och hennes hästar som ständigt kom lösa. Undermåliga staket utan el, och vi hade lösa hästar på vår gräsmatta flera gånger i månaden. Då hette det att "ja, men de vill inte vara i hagen!".
 
Sv: Ni proffs på allemansrätten härinne, hoppa hit tack! :)

Exakt! Hade inte huset legat där det gör hade jag ju inte känt mig störd. :)
Det är framförallt de som går över gårdsplan jag tycker är mest besvärande...
 
Sv: Ni proffs på allemansrätten härinne, hoppa hit tack! :)

Hade inte tänkt dra det så långt, men om man råkar på någon riktig skrikhals kan det vara bra att hänvisa till tidigare fall?
Det var mer så jag tänkte. :)
 
Sv: Ni proffs på allemansrätten härinne, hoppa hit tack! :)

Jag har lite svårt att fatta var vägen går...
40 m från huset eller 10-12M?

På gaveln av huset går vägen 10-12 meter från huset, där har vi även vår altan (och väg upp till huset). Precis på vägen har vi ett tvåvåningsgarage och på andra sidan vägen ligger stallet/ladugården.

Om er privata väg går 10-12 m från ert hus så uppfattar jag det som helt safe att sätta upp skyltar med privat mark, tillträde förbjudet.

Är insynen fri, får man hålla sig på längre avstånd. Men den som går förbi en villa på 60–70 meters håll lär i allmänhet inte kunna straffas för att han tagit väg över tomt.
Jag antar att du läst den här, men det vara det som de flesta lutar sig mot...
 
Senast ändrad:
Sv: Ni proffs på allemansrätten härinne, hoppa hit tack! :)

Jag vill ju inte stänga av för min egen bekvämlighets skull.
Men vill gärna att man inte ränner över gårdsplan dagligen och låta mig få ha lite lugn och ro och saker ifred.
Så om jag åberopar hemfriden, kan inte den ettrigaste skrikhals säga emot? :D
mvh
 
Sv: Ni proffs på allemansrätten härinne, hoppa hit tack! :)

Inte till zeli utan allmänt. Under icke jaktsäsong råder hundförbud och hunden skall hållas under sådan kontroll att den inte förföljer villt , springer den in på tomten och bråkar med dina hundar är den utom kontroll och och räknas som lagbrott .Övrig tid gäller att man skall ha jakträtt för att få släppa hund lös så lagen är tillämplig även där.
 
Sv: Ni proffs på allemansrätten härinne, hoppa hit tack! :)

Jag har lite svårt att fatta var vägen går...
40 m från huset eller 10-12M?
På "långsidan" är det 40 m ifrån, den har jag inte ont av att de går om de vill över till skogen och promenera. Så länge de inte plockar lupinerna vill säga. ;) Och inte vill att jag skall sätta upp staket så de inte störs av hästarna som har sitt sommarbete i skogen och skogsängarna.

Men så svänger ju vägen 90 grader och då är de 10-12 m ifrån husgaveln och full insyn, vi har bla vår altan åt det hållet och där är vi ju mycket.
Där går också en liten väg fram till trappan som vi använder när vi har handlat.

Det lutar åt att allemansrätten inte gäller så nära huset alltså?
mvh
 
Sv: Ni proffs på allemansrätten härinne, hoppa hit tack! :)

Varför inte bara sätta staket runt er tomt? Och sätta upp skyltar privat.
 
Sv: Ni proffs på allemansrätten härinne, hoppa hit tack! :)

Oki, jag trodde inte att det var koppeltvång om man hade kontroll på sin hund året runt.
När hästarna går på sommarbete tar folk inte gärna med sig sina större hundar dit (hästarna har gjort lite utfall mot större hundar, små går bra), men på vintern släpps de så fort de passerat grinden.
Nu får ju svärmor extra mycket hundtrafik när de känner att de inte kan gå till skogen.
Om svärmors hund skulle bita en annan hund som kommer in i hennes trädgård kan hon alltså inte bli ersättningsskyldig för ev. skador hennes hund åsamkar den andra?

Jag måste säga att jag föredrar ryttare framför fotfolk! Ryttare hejar alltid och frågar om det är ok att passera. I alla fall där jag bor är de ett föredöme!
 
Sv: Ni proffs på allemansrätten härinne, hoppa hit tack! :)

Man har strikt ägaransvar när man har hund. Så ersättningsskyldig kan hon bli men den andra hundägaren ska ju också ha koll på SIN hund.
 
Sv: Ni proffs på allemansrätten härinne, hoppa hit tack! :)

Varför inte bara sätta staket runt er tomt? Och sätta upp skyltar privat.
Då stänger vi samtidigt av vägen som posten och sophämtningen använder.
Samt att det ju blir väldigt mycket att stänga och det skall upp jättestora grindar (svindyra) som tröskan etc kan passera. Vi vill ju kunna använda vägen själva, det är därför den är anlagd.
Men efter vad ni har sagt här lutar det väl åt att sätta upp skylt. Ska undersöka vad en sådan kostar, för jag misstänker att jag måste höra med kommunen för att få lov att sätta upp en riktig skylt?
mvh
 
Sv: Ni proffs på allemansrätten härinne, hoppa hit tack! :)

Jag tror inte det blir nåt problem om ni inte har några bidrag för vägen.
 
Sv: Ni proffs på allemansrätten härinne, hoppa hit tack! :)

Vad skulle hända om du satt upp egna skyltar vid hagen... ;-)


Folkilsken häst eller baggen gör 0-100m på 10 sekunder, hur snabb är du...
Beträd hagen på egen risk...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 095
Senast: Jadzia
·
Hästhantering Jag använder en kär väns nick så vet ni vem jag är annars så håll det för er själv. Idag hände något som jag inte vet hur det gick till...
2
Svar
26
· Visningar
4 461
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp