Sv: Ni proffs på allemansrätten härinne, hoppa hit tack!
KL
Ni är underbara!
Och tack Ramona för illustrationerna!
Kanonbra tips.
Som sagt så går det ju en allmän väg som svänger av precis före vår väg börjar och som sedan löper ungefär parallellt med vår väg. Men den går ju inte över lika fina vyer så det är väl därför de traskar bort till oss. Samt att promenaden då blir lite längre. Men med tanke på att det finns en väg innan vår så ser jag inte att jag skall behöva göra någon slinga för dem på andra sidan stallet så de kan gå runt gårdsplanen? Då är de ju redan för nära insynsmässigt. Det är odlad mark fram till vägen och runt stallet/ladugården. Vid vägen är det kanske 60 cm brett som vi klipper och runt stallet har vi så att man kan köra ned med traktor. Allt det håller vi kort.
Men grindstolpar kan jag absolut lägga lite tid på! Ev skulle jag kunna flytta in ena hagen ett par meter, på andra sidan dammen och mot järnvägen så de som vill gå till skogen kan gå i ytterkant istället.
Fast skall jag vara helt ärlig är jag inte förtjust i att folk ränner där heller. Det är en järnvägsövergång de skall över och själv har jag superrespekt för den. Står alltid och kollar i evigheter när jag skall över med hästarna.
SJ har satt upp grindar som åligger oss att hålla låsta. En ljussignal finns med, men det är inte alltid folk ser sig för och inväntar rätt signal.
Vill inte bli av med övergången, då får vi ju lasta hästarna för att ta oss till markerna, det är säkert en mil runt. Sedan finns det ingen väg att ta sig in till sommarbetet från andra hållet heller för den delen.
Men man får väl hoppas att folk är så pass rädda om livhanken!
Samtidigt kan jag förstå att folk tycker det är fint att gå i skogshagen, hästarna håller ju nere slyn så det är ju som en park med varierande skogshagar, lövsalar och fin granskog. På våren är det mångder av vitsippor och då är det så vackert att det gör ont! Nu doftar det himmelskt av alla liljekonvaljer och när de är färdiga så kommer det enorma mängder svamp där. Det har lagts ned många timmars arbete att få det så och mycket material till vägen för den skall ha bärighet.
Vi är långt ifrån några surkartar, men har tröttnat på alla tjuriga människor som varken visar hänsyn eller folkhyfs mot oss eller svårföräldrarna...