Ni proffs på allemansrätten härinne, hoppa hit tack! :)

Sv: Ni proffs på allemansrätten härinne, hoppa hit tack! :)

Skylta som en dåre där tomtgränse börjar, Välkommen till oss! Eller Privat tomtmark! m.m.

Gör det Tydligt för folk att det ÄR privat mark...
 
Sv: Ni proffs på allemansrätten härinne, hoppa hit tack! :)

Vad skulle hända om du satt upp egna skyltar vid hagen... ;-)
Folkilsken häst eller baggen gör 0-100m på 10 sekunder, hur snabb är du...
Beträd hagen på egen risk...
Haha, den är bra! :D
 
Sv: Ni proffs på allemansrätten härinne, hoppa hit tack! :)

Så om jag åberopar hemfriden, kan inte den ettrigaste skrikhals säga emot? :D
mvh

Skrika kan de ju i alla fall.
Och gör.
Jag har haft grannar med lös hund på min gräsmatta under hundförbudstid som stått och skrikit på mig.

Sätt upp grindstolpar, blomkrukor eller något som markerar att vägen går in på tomt.
Jag satte upp solcellslampor på vardera sidan av vägen och det fungerade bra.
En liten skylt med privat tillträde förbjudet fungerar också.
Man får sätta upp det på just privat tomt då allemansrätten inte gäller där.
Här på annan plats så har vi en skylt med motorfordonstrafik förbjuden, privat väg.
Det fungerar för det mesta.
 
Sv: Ni proffs på allemansrätten härinne, hoppa hit tack! :)

Har haft samma problem; bilar, folk, hundar, blomplockning. Ingen respekt alls. Jag började med blomkrukor, lina över vägen och grindar - då öppnade de och körde/gick igenom ändå. Då satte jag upp skyltar "Privat" i tomtgränsen och så småningom valde folk andra vägar.

Man måste vara överdrivet tydlig.

Nuförtiden har jag dessutom ett par respektingivande hundar som går lösa och vaktar gården. ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Ni proffs på allemansrätten härinne, hoppa hit tack! :)

Bygga ny väg som nån föreslog kanns lite overkill, men om ni orkar kan ni kanske röjsåga fram en stig som går bakom ladan. Eftersom det verkar vara lite svårt att be människor sluta gå hem till er.

Markera tydligt där ni vill att de går istället, omleitung osv.
 
Sv: Ni proffs på allemansrätten härinne, hoppa hit tack! :)

Jag tror också på en tydlig markering där tomt/gårdsplan börjar och slutar, med eller utan en skylt om "privat gårdsplan/tomt". Det tar nog mer emot att gå genom en tydlig port än att bara följa en väg.
 
Sv: Ni proffs på allemansrätten härinne, hoppa hit tack! :)

Skyltar är tråkiga och kommer bara att hjälpa mot de som i alla fall visar tillräcklig hänsyn misstänker då jag i alla fall.

Ska visst finnas nåt nånstans om att finns väg skall den följas. Bara för där är allemansrätt så kan man inte ranta runt hur som helst.

Men sen är det väl så att det är inte så särskilt många trafikanter som kan hävda allemansrätt, är väl i stort sätt fotgängare samt i vissa fall ryttare, inte behöver de ha mer än en stig runt området. Är där nån med tex häst och vagn får de väl be om lov.

Förresten så gäller väl allemansrätten för enstaka icke organiserade passager, dagliga motionsrundan är väl inte enstaka? Verken för fotgängare eller ryttare.

Privat är det få vägar i Sverige som är, däremot enskilda med eller utan bidrag att skyltarna är vanliga är inte samma sak.

Trevligast är nog att försöka anvisa en enklare stig runt, om nån gnölar så hänvisa till att du vill ha dina lupiner ifred samt att ni inte vill att de ska behöva känna sig störda av att ni solar näck på eran veranda.

Det blir också så tråkigt när allt fler vägar stängs av i ett område, bäst är om det går att hänvisa dem ett alternativ som inte kräver några stora uppoffringar.

Hoppas att ni hittar nån lösning!

Ptr
 
Sv: Ni proffs på allemansrätten härinne, hoppa hit tack! :)

Jag tycker att du ska sätta upp en vänlig skylt i första hand typ
Privat väg, men promenera gärna! Tänk dock på att vi bor här och att det kan finnas lösspringande hundar, hästar med humör och att vi gärna vill behålla våra blommor!

Jag är nog mer orolig än mammorna. Och då tänker jag alltså på barnen!
Det har du nog all anledning att vara. Tycker att många föräldrar är förvånansvärt korkade och oförsiktiga när det gäller djur.
 
Sv: Ni proffs på allemansrätten härinne, hoppa hit tack! :)

Oki, jag trodde inte att det var koppeltvång om man hade kontroll på sin hund året runt.
När hästarna går på sommarbete tar folk inte gärna med sig sina större hundar dit (hästarna har gjort lite utfall mot större hundar, små går bra), men på vintern släpps de så fort de passerat grinden.
Nu får ju svärmor extra mycket hundtrafik när de känner att de inte kan gå till skogen.
Be svärmor sätta upp en sådan här skyld på lämpligt ställe ett par meter innan gårdsplan.

skylt.jpg


Eller

6313_1.gif


Det torde räcka för att folk ska koppla hundarna när de går över gårdsplan i alla fall.
 
Sv: Ni proffs på allemansrätten härinne, hoppa hit tack! :)

En grind behöver inte vara stängd och inte behöver den vara dyr heller :)

I ert fall skulle jag börja med att tydligt markera att det är just en infart som leder till ett hus och inte en väg som bara passerar. Sätt grindstolpar vid infarten från den större vägen samt komplettera med en skylt med gårdsnamn, exempelvis en vacker smidesskylt. Här behövs inga grindar eller staket. Det ska bara vara en markering att här är en infart till ett hus.

Uppe vid huset, där det klippta gräset börjar, kan det sedan vara lämpligt med en staketbit på var sida av vägen, grindstolpar och grindar (som kan vara öppna). På andra sidan gårdsplanen, där det klippta gräset slutar gör ni samma sak.

Då har ni tydligt markerat att det är tomt och ingen väg och ingen kan hävda allemansrätt.
 
Sv: Ni proffs på allemansrätten härinne, hoppa hit tack! :)

I ert fall skulle jag börja med att tydligt markera att det är just en infart som leder till ett hus och inte en väg som bara passerar. Sätt grindstolpar vid infarten från den större vägen samt komplettera med en skylt med gårdsnamn, exempelvis en vacker smidesskylt. Här behövs inga grindar eller staket. Det ska bara vara en markering att här är en infart till ett hus.
Men precis, det finns ju hur mycket som helst som gör att folk fattar att det inte är en genomfart.

bracc88ntings_grind-in.jpg


1899764389.jpg


bild%20grind.jpg


grind.jpg
 
Sv: Ni proffs på allemansrätten härinne, hoppa hit tack! :)

Bekymret är väl om det blivit väg av hävd genom tomten, de som är lagvrängare här på forumet kan nog reda ut det. Har förstått att det kan vara lite bök runt det.

Då är det nog till att anvisa ett alternativ som gäller, men väg behövs ju inte, bara att det går att gå.

Första sommaren går det väl att slå lite men sen får de trampa upp stigen själva.

Ptr
 
Sv: Ni proffs på allemansrätten härinne, hoppa hit tack! :)

väldigt luddigt i lagen, å ena sidan ska man hålla bra avstånd mot boningshus om det är fri insyn, men å andra sidan finns det en använd väg där får avståndet vara närmare så frågan är hur det ska tolkas.
"och bergknallar som hindrar insyn mot bostadshus
medför att man kan passera ganska nära huset
– sällan dock närmare än 10–15 meter, om man
inte följer vägar som tydligen används också av
grannar och andra utomstående. Är insynen fri, får
man hålla sig på längre avstånd. Men den som går
förbi en villa på 60–70 meters håll lär i allmänhet
inte kunna straffas för att han tagit väg över tomt."
 
Sv: Ni proffs på allemansrätten härinne, hoppa hit tack! :)

Äger ni vägen så får ni stänga av vägen hur ni vill, jag bor på en enskild väg med en 9 gårdar, 2km lång väg. Alla som bor längst vägen äger biten utanför ens mark. Mer eller mindre, vägen ägs av väg föreningen men det går att köpa fri den. Så vill vi kan vi köpa loss vår bit helt och stänga av.

En bekant som bör vid en liknande väg kan dock inte göra det, den vägen ägs och sköts av kommunen/vägverket eller vad det nu är. De har ingen rätt till att göra ngt med vägen eller vägkanten och kan inte köpa loss sin bit.

Men är det er väg, ni som byggt den och sköter den så får ni sätta upp vilka skyltar ni vill. Jag hade satt upp en maffig grind i början på vägen med tegel murar bara på sidorna en liten bit, så man ser att det är privat ägt. och sen låtit grinden stå öppen vinterhalvåret. Men satt upp skylt på grind och mur om att det är en privat väg och ngt om varning för häst och hund.
 
Sv: Ni proffs på allemansrätten härinne, hoppa hit tack! :)

Kl

Sätt upp en grind vid varje infart till gården, såsom Ramonas sista bild, låt grindarna vara öppna så ni, posten osv kan passera.. Komplettera med Privat-skylt precis vid grinden.
 
Sv: Ni proffs på allemansrätten härinne, hoppa hit tack! :)

Jag har inget särskilt vettig input att komma med mer än att folk verkar kunna vara hur fräcka som helst.
Jag har alltsom oftast folk gående i min trädgård, det är en genväg istället för att gå runt på vägen till en annan väg. Jag brukar ropa åt dem om de söker någon. Då får jag olika svar, en del ska bara...andra ber om ursäkt och fortsätter, ytterligare andra vänder och går tillbaka därifrån där de kom
 
Sv: Ni proffs på allemansrätten härinne, hoppa hit tack! :)

Äger ni vägen så får ni stänga av vägen hur ni vill, jag bor på en enskild väg med en 9 gårdar, 2km lång väg. Alla som bor längst vägen äger biten utanför ens mark. Mer eller mindre, vägen ägs av väg föreningen men det går att köpa fri den. Så vill vi kan vi köpa loss vår bit helt och stänga av.

En bekant som bör vid en liknande väg kan dock inte göra det, den vägen ägs och sköts av kommunen/vägverket eller vad det nu är. De har ingen rätt till att göra ngt med vägen eller vägkanten och kan inte köpa loss sin bit.

Men är det er väg, ni som byggt den och sköter den så får ni sätta upp vilka skyltar ni vill. Jag hade satt upp en maffig grind i början på vägen med tegel murar bara på sidorna en liten bit, så man ser att det är privat ägt. och sen låtit grinden stå öppen vinterhalvåret. Men satt upp skylt på grind och mur om att det är en privat väg och ngt om varning för häst och hund.
Du är alltså del i en vägsamfällighet låter det som? Det går inte alls att ta sig ur hur som helst, då ska du kunna bevisa att du inte är i behov av vägen. Sedan går det ju inte att stänga av om andra behöver den för att ta dig till sin gård även om du köper loss din bit, servitut är svårt att bli av med..

Till ts, en här hemma stängde bort skoterleden som var utmärkt och fanns på kartorna, den gick över deras åker och de skulle använda det till annat. De stängde alltså helt sonika av och satt upp skylt. Visst surades det till en början även från undertecknad, men det går över!;)
 
Sv: Ni proffs på allemansrätten härinne, hoppa hit tack! :)

Kl

Sätt upp en grind vid varje infart till gården, såsom Ramonas sista bild, låt grindarna vara öppna så ni, posten osv kan passera.. Komplettera med Privat-skylt precis vid grinden.

Och och och sätt upp stora fina blomkrukor på grindstolparna!
 
Sv: Ni proffs på allemansrätten härinne, hoppa hit tack! :)

KL
Ni är underbara!
Och tack Ramona för illustrationerna! :) Kanonbra tips.
Som sagt så går det ju en allmän väg som svänger av precis före vår väg börjar och som sedan löper ungefär parallellt med vår väg. Men den går ju inte över lika fina vyer så det är väl därför de traskar bort till oss. Samt att promenaden då blir lite längre. Men med tanke på att det finns en väg innan vår så ser jag inte att jag skall behöva göra någon slinga för dem på andra sidan stallet så de kan gå runt gårdsplanen? Då är de ju redan för nära insynsmässigt. Det är odlad mark fram till vägen och runt stallet/ladugården. Vid vägen är det kanske 60 cm brett som vi klipper och runt stallet har vi så att man kan köra ned med traktor. Allt det håller vi kort.

Men grindstolpar kan jag absolut lägga lite tid på! Ev skulle jag kunna flytta in ena hagen ett par meter, på andra sidan dammen och mot järnvägen så de som vill gå till skogen kan gå i ytterkant istället.
Fast skall jag vara helt ärlig är jag inte förtjust i att folk ränner där heller. Det är en järnvägsövergång de skall över och själv har jag superrespekt för den. Står alltid och kollar i evigheter när jag skall över med hästarna.
SJ har satt upp grindar som åligger oss att hålla låsta. En ljussignal finns med, men det är inte alltid folk ser sig för och inväntar rätt signal.
Vill inte bli av med övergången, då får vi ju lasta hästarna för att ta oss till markerna, det är säkert en mil runt. Sedan finns det ingen väg att ta sig in till sommarbetet från andra hållet heller för den delen.
Men man får väl hoppas att folk är så pass rädda om livhanken! :)

Samtidigt kan jag förstå att folk tycker det är fint att gå i skogshagen, hästarna håller ju nere slyn så det är ju som en park med varierande skogshagar, lövsalar och fin granskog. På våren är det mångder av vitsippor och då är det så vackert att det gör ont! Nu doftar det himmelskt av alla liljekonvaljer och när de är färdiga så kommer det enorma mängder svamp där. Det har lagts ned många timmars arbete att få det så och mycket material till vägen för den skall ha bärighet.
Vi är långt ifrån några surkartar, men har tröttnat på alla tjuriga människor som varken visar hänsyn eller folkhyfs mot oss eller svårföräldrarna...:meh:
 
Sv: Ni proffs på allemansrätten härinne, hoppa hit tack! :)

Absolut, och jag menade inte att ni skulle dra det vidare utan som en förklaring till varför det antagligen inte prövats rättsligt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 095
Senast: Jadzia
·
Hästhantering Jag använder en kär väns nick så vet ni vem jag är annars så håll det för er själv. Idag hände något som jag inte vet hur det gick till...
2
Svar
26
· Visningar
4 461
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp