Ni proffs på allemansrätten härinne, hoppa hit tack! :)

Sv: Ni proffs på allemansrätten härinne, hoppa hit tack! :)

Jag har alltsom oftast folk gående i min trädgård, det är en genväg istället för att gå runt på vägen till en annan väg.
Det där tycker jag är så konstigt. Om man bor inne i ett samhälle/stad så skulle folk bli rätt skogstokiga om man traskade in i en trädgård på måfå, får man anser sig kunna spara ett par meter? Där är det extremt på det klara över att man inte får beträda tomter hur som helst? För att inte tala om hur paffa de skulle bli om man började plocka blommor! ;)
Jag har aldrig gått över någons trädgård och har jag ridit i marker så har jag alltid frågat om lov först och jag har aldrig fått nej.
Däremot tips om var jag kan rida för att göra minst åverkan. Vilket har gjort att jag har fått en bättre slinga att njuta av.
Med respekt och hänsyn brukar man komma rätt så långt? :)
 
Sv: Ni proffs på allemansrätten härinne, hoppa hit tack! :)

Tack för många bra poänger. Skall lägga argumenten på minnet. :)
Vägen är helt privat, svärfar har själv grävt ut och byggt den och vi skrapar, fyller och plogar den själva, får inte en krona för den. Svärfar ville ha det på det sättet och det fungerar jättebra. Det är endast våra två ställen på vägen.
mvh
 
Sv: Ni proffs på allemansrätten härinne, hoppa hit tack! :)

Hundägaren vände sig då om och pekade finger!
Vid ett annat tillfälle så kom ett äldre par och gick bredvid huset, varpå jag hälsar (de hälsar inte tillbaka). Talar då vänligt om för dom att det är tomtmark dom går på, och att vi helst inte vill att folk går där. Fick då ett mycket snäsigt svar i form av: "Om ni vill känna er välkomna här i ****** så får ni vänja er vid att det springer folk här!".
Det är i sådana här lägen jag blir stum.
Hade jag varit i en jobbsituation hade jag varit superproffsig men då kan jag allt på mina fem och kan förutse en hel del.
Men när man inte tror att det man hör är sant så blir jag mållös. Troligen hänger hakan nedpå halsen och ögonen är säkert dubbelt så stora med!
 
Sv: Ni proffs på allemansrätten härinne, hoppa hit tack! :)

Det är i sådana här lägen jag blir stum.
Hade jag varit i en jobbsituation hade jag varit superproffsig men då kan jag allt på mina fem och kan förutse en hel del.
Men när man inte tror att det man hör är sant så blir jag mållös. Troligen hänger hakan nedpå halsen och ögonen är säkert dubbelt så stora med!
I de allra flesta fall räcker det ju med att säga "Men hur tänkte du nu?". Och den meningen klarar du av att memorera in och sen köra som ett rinnande vatten när folk säger någonting.

Då får du tid på dig att dessutom tänka ut någonting annat.
 
Sv: Ni proffs på allemansrätten härinne, hoppa hit tack! :)

I de allra flesta fall räcker det ju med att säga "Men hur tänkte du nu?". Och den meningen klarar du av att memorera in och sen köra som ett rinnande vatten när folk säger någonting.

Då får du tid på dig att dessutom tänka ut någonting annat.

Den är perfekt! Jag brukar använda mig av några fler ord,
"Hur tänkte du? Kan du förklara för jag förstår inte riktigt."

Ger mig allitd extra betänketid när de ska försöka förklara något de inte själva förstår.
 
Sv: Ni proffs på allemansrätten härinne, hoppa hit tack! :)

Den går ju också att utveckla till annat ifall man finner sig just då. Tex, "Men hur tänkte du nu när du plockade mina lupiner jag sått vid dammen?"

"Men hur tänkte du nu när du gick rakt över min tomt?"

"Men hur tänkte du när du inte hade din hund kopplad, trots att du inte verkar ha någon koll på den?"

Kan ju bli exakt vad man vill. Poängen är att folk sällan har svar på tal när det verkligen gäller. Någon har lyckats komma upp med allemansrätten, men det tror jag inte hör till vanligheterna. Jag tror att de flesta är som cirkus beskriver, de ber om ursäkt, går åt andra håller eller skyndar snabbt förbi. Och så tror jag inte att de kommer igen så himla snabbt.
 
Sv: Ni proffs på allemansrätten härinne, hoppa hit tack! :)

Vill man inte ha folk i hagen, så är det enklaste sättet att plocka bort handtagen. Men låta strömmen vara på... ;)
 
Sv: Ni proffs på allemansrätten härinne, hoppa hit tack! :)

Vill man inte ha folk i hagen, så är det enklaste sättet att plocka bort handtagen. Men låta strömmen vara på... ;)
Eller sätta upp:

8815172747294_1018494_4082_jpg.jpg


amb_2314.jpg


Poisonous_snake_warning_sign.JPG
 
Sv: Ni proffs på allemansrätten härinne, hoppa hit tack! :)

Har ni själva gjort vägen och det inte fanns en stig där innan kan ni spärra av.
Annars är det av hävd att man får passera :)
 
Sv: Ni proffs på allemansrätten härinne, hoppa hit tack! :)

Har ni själva gjort vägen och det inte fanns en stig där innan kan ni spärra av.
Annars är det av hävd att man får passera :)
Fast ingen här inne har sagt någonting om att spärra av. Det som sägs är att göra vägen mer privat så att folk, trots att de kanske kan argumentera om hävd, faktiskt väljer att inte gå den rundan.

Ibland handlar det inte om vad som är rätt eller fel, det handlar bara om att lösa problemet. Problemet här är att folk tar sig friheter som ts inte tycker om på ts mark. Då spelar det liksom ingen roll om man får eller inte. Man gör. Och klagar någon så kanske man får öppna upp lite.
 
Sv: Ni proffs på allemansrätten härinne, hoppa hit tack! :)

Har ni själva gjort vägen och det inte fanns en stig där innan kan ni spärra av.
Annars är det av hävd att man får passera :)

Fast hävd är en "gammal" tradition, om TS upplever detta som ett nytt problem kan de ju inte hävda att man "alltid" gått där. Spec inte om den vägen inte leder nånstanns (i detta fall endast genom 2 gårdar) och kan ju inte ses som en genväg, snarare tvärtom.
 
Sv: Ni proffs på allemansrätten härinne, hoppa hit tack! :)

Precis, spärra av känns inte ok och innebär massa knöligheter för oss själva. Men grindstolpar skulle man ju kunna gjuta upp.
Jag har inga problem med att folk njuter av hur fint det är i skogen, den trafiken stör jag mig inte på på samma sätt (förutom när de snor blommorna vid dammen då ;) ). Går de till skogen så kommer de inte över våra gårdsplaner och det är inte alltid jag ser dem ens = de ser inte mig heller = trevligt.

Det här är något som har accelererat senaste året. Jag har ju bara bott här i ett par år, men i början var det så avskilt som man kan önska när man bor som vi gör. De som kom förbi var som regel på väg till någon av oss. Det gick aldrig förbi en människa förr säger svärmor.
Så är det inte nu. Det kommer väl ett tjugotal på vardagarna och många fler på helgen. Är det vind ute är det helt lugnt och skönt för då blåser det infernaliskt över våra gärden.

Jag vet inte hur långt tillbaka man kan peka på hävd. Någon som vet?
Sonic76, i gamla dagar fanns inte ens en stig, då kom man till huset från andra hållet. Och då var det nog för långt att gå för att ta en skogspromenad, om man nu ens nöjespromenerade i skogen på den tiden.
 
Sv: Ni proffs på allemansrätten härinne, hoppa hit tack! :)

Eftersom ni har en annan väg hem till huset över svärföräldrarnas gård skulle jag under en kort period sätta upp dubbel eltråd för er infart UTAN handtag.
Sen en skylt där det står; För att hälsa på oss som bor här vänligen använd andra infarten.
Under tiden så gör ni iordning så den spärrade infarten ser privat ut. Ni ser alltså till så folk tar en annan väg och gör om sina vanor.
Ingen är ju förhindrad att gå på vägen men kan inte gå "rundan".
 
Sv: Ni proffs på allemansrätten härinne, hoppa hit tack! :)

Du har redan fått många bra tips, och det är ju tydligt att vägen är er att disponera som ni vill. D v s stänga av och se till att den förblir privat, vilket jag absolut gjort eftersom den faktiskt går m e m rätt genom er tomt.

Allemansrätten har inte med detta att göra. Allemansrätten handlar om att vistas i skog och mark. Inte på andras tomter och i trädgårdar, plocka odlade blommor och härja i planteringar. Klippt gräsmatta räknas som plantering, det är någon som månar om den.

Jag hade också valt att stänga av under en period, för att markera och möjligen få en diskussion där ni får vädra era önskemål.
 
Sv: Ni proffs på allemansrätten härinne, hoppa hit tack! :)

Oki, jag trodde inte att det var koppeltvång om man hade kontroll på sin hund året runt.
När hästarna går på sommarbete tar folk inte gärna med sig sina större hundar dit (hästarna har gjort lite utfall mot större hundar, små går bra), men på vintern släpps de så fort de passerat grinden.
Nu får ju svärmor extra mycket hundtrafik när de känner att de inte kan gå till skogen.
Om svärmors hund skulle bita en annan hund som kommer in i hennes trädgård kan hon alltså inte bli ersättningsskyldig för ev. skador hennes hund åsamkar den andra?

Jag måste säga att jag föredrar ryttare framför fotfolk! Ryttare hejar alltid och frågar om det är ok att passera. I alla fall där jag bor är de ett föredöme!

Svärmorn blir skyldig för skadorna på hunden även om den springer in i hennes trädgård. Dock så som jag har förstått det blir den andra hundägaren skyldig till vållande av skadan och blir ersättningsskyldig för det. Så om lagen fungerar som den ska ut i sin fingerspets så får först din svärmor ge hundägaren pengar och sedan få tillbaka samma summa av hundägaren.
 
Sv: Ni proffs på allemansrätten härinne, hoppa hit tack! :)

Andra har redan sagt massa kloka ord & tips MEN jag väljer ändå att skriva......

Privat väg har du rätt att stänga för så allmänheten inte kan använda den!

Att ha hundar lösa på SIN EGEN gård kan man inte hindra någon till (så länge dom håller sig på tomten).

Folk har INGEN som helst rätt att klampa in på ens privata tomt!

Men gudarna ska veta att jag vet hur det är när folk tar sig friheter. Vi bor intill en hembygdsgård där folk parkerat på vår tomt, stängt för portar så man inte kommit in/ur garage med sina bilar.

En skolklass med fröken klampade in på tomten och började plocka blommor. Men då gick min make ut och frågade vad i all sin dar dom höll på med!! (och han har lååååång toleransnivå i vanliga fall)

Jag bli GALEN på folk som inte har vett & etikett. :arghh:

Kan du inte göra ett fint staket som ramar in eran tomt så man inte KAN klampa igenom den?!
 
Senast ändrad:
Sv: Ni proffs på allemansrätten härinne, hoppa hit tack! :)

Jag hittade en sida där man kunde beställa egna skyltar.

Skyltar där det står långa, kloka och vänliga budskap läser inte folk. Tro mig.

Jag skulle satt upp en stor gul skylt där det stod

GÅRDSPLAN

Under det kan man sätta en vit skylt med lagtext.
Där står det vad man får göra och icke göra på privata vägar, någons gårdsplan och någons odlingar.
 
Sv: Ni proffs på allemansrätten härinne, hoppa hit tack! :)

Eller för den delen PRIVAT VÄG och sen en lagtext under.
 
Sv: Ni proffs på allemansrätten härinne, hoppa hit tack! :)

anledningen till att jag nämnde hävd var att den är rätt stark i vissa områden. Men här kan ju inte detta hävdas.
Själv kan jag inte ens fatta att folk tar sig såna friheter i allemansrättens namn.
Här har vi en bondgård där det går en åkerväg upp till deras går från villaområdet och sedan kan man följa deras väg ut till stora vägen.
Där är det en helskottas trafik och folk klagar att gårdens hundar går lösa och kommer fram och hälsar, men jag kan fortfarande anse att de inkräktar då de går mindre än 20 m från huset, fri insyn och passerar mellan ladugården och huset.
 
Sv: Ni proffs på allemansrätten härinne, hoppa hit tack! :)

Ts får enbart stänga av vägen för motordrivna fordon, inte för folk som går/cyklar eller rider.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 095
Senast: Jadzia
·
Hästhantering Jag använder en kär väns nick så vet ni vem jag är annars så håll det för er själv. Idag hände något som jag inte vet hur det gick till...
2
Svar
26
· Visningar
4 461
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp