Ni med transport och B-körkort!

Sv: Ni med transport och B-körkort!

Först hade jag
* Saab 9000 och enkelaxlat Trane 130. Bilen fick dra 1460 kg på B, släpets totalvikt 1300 kg med lastvikt 700 kg.

Sedan blev det
* Volvo 945 med dubbelaxlat Brenderup (inkl. sadelkammare). Bilen fick dra 1450 kg på B, släpets totalvikt 1430 kg med lastvikt 650 kg.

Nu är det RangeRover med Boj Classic. Bilen får dra 750 kg på B (3500 kg på BE), släpet har en totalvikt på 2100 kg och lastar 1260 kg.

Eller Volvo XC70 som får dra 1280 kg på B och 1800 kg på BE, med ovanstående Boj-släp.

Det är FRIHET med BE :D

Jag har en Audi 100 2,6E Avant som får dra 1500 kg på B-kort, en VV på 1250 kg i totalvikt och en lastvikt på 570.

Hästen är ett fullblod på ca 500 kg.

Vad har ni för släp? Vad har ni för bil? Hur mkt väger eran häst? :p

Jag kör min Volvo 945 där jag får dra 1560 kg med b-körkort
Mitt släp, en Star trailer Safir väger 1500 kg
Hästen väger 600 kg

Volvo V70 2,0 -98 som får dra 1550 kg på B-kort
Trane, enkelaxlat, -04, 1300 kg, lastvikt 620 kg
Kallblodstravare, 600kg
Connemara, 420 kg

Passat 1,9 TDI, får dra 1460 med B-körkort
Dalavagn, tvåaxlad, totalvikt 1400, får lasta 720. Hästen väger ca 600kg.

Är det bättre att ha en lite mindre bil?
För vi har en stor minibuss som ska dra,
men bil+släp+häst får väl inte väga mer än 3,5 tillsammans?
Om bilden väger 2 ton så kan det väl bli problem att få ihop det?

Jag kör en Saab 9:5, får dra 1360kg på B-kort.
Drar ett Thule Trane (boggi), totalvikt 1300kg, maxlast 640kg, tjänstevikt 660kg. Hästen väger knappt 500kg.

Känns som att jag kör säkert i alla fall, även om transporten är vägd utan inredning. Åker aldrig mer än två i bilen heller så.

Stämmer inte riktigt med vad du skriver om överlass.
Ex: du får lasta 500kg men sen så visar det att hästen din väger 600kg, då böter, men säg att du har en transport du får lasta 850kg och du lastar på två 500kg då lastar du på övervikt helt i onödan och medvetet då ska oxå kortet dras. hur många enaxade ser man inte med två stora hästar i med säkert en vikt på 650kg st?

Bilen och släpets totalvikter får ej överstiga 3,5 ton ihop. utan BE kort så kan du inte dra en bil med tot.vikt på 2100 och ett släp med en tot vikt på 1500 tex, eller hur? dåligt ex kanske men lätt att se.

Bilen och släpets totalvikter får ej överstiga 3,5 ton ihop. utan BE kort så kan du inte dra en bil med tot.vikt på 2100 och ett släp med en tot vikt på 1500 tex, eller hur? dåligt ex kanske men lätt att se.

Ah, så det är alltså inte bra att ha en för stor bil, eftersom den väger mkt = hög totalvikt? (Om det nu överstiger 3,5 ton tillsammans..)

Nja. Med B-kort måste du också hålla reda på att du inte drar mera än bilen får dra (syns i regbeviset). För släpet; VAD det väger, VAD kusen väger (samma som för E) och sen inte minst att det är inregistrerat på en vikt som får dras av bilen. Det sista slipper man med E, eftersom man får dra ett släp som är reggat högre.

Bil: Volvo 960, får dra 1490 med B-kort
Släp: Niewiodow boggie 1320 kg
Häst: 450 kg.

Nja. Med B-kort måste du också hålla reda på att du inte drar mera än bilen får dra (syns i regbeviset). För släpet; VAD det väger, VAD kusen väger (samma som för E) och sen inte minst att det är inregistrerat på en vikt som får dras av bilen. Det sista slipper man med E, eftersom man får dra ett släp som är reggat högre.

Ah, men väger bilen för mkt spelar det väl ingen roll hur mkt den får dra, om det blir tillsammans blir mer än 3,5 ton?
Men det är tot+tot
Inte bilens tjänste + släpets tot som ska bli högst 3,5 ton?

Du kan ALDRIG gå på den generella regeln, det kan finnas begräsningar för just den bilen du kör.

Du måste ALLTID titta i registreringsbeviset, där står vad BILEN får dra och vad man max får dra på B-behörighet. Inget annat gäller.

Stämmer inte riktigt med vad du skriver om överlass.
Ex: du får lasta 500kg men sen så visar det att hästen din väger 600kg, då böter, men säg att du har en transport du får lasta 850kg och du lastar på två 500kg då lastar du på övervikt helt i onödan och medvetet då ska oxå kortet dras. hur många enaxade ser man inte med två stora hästar i med säkert en vikt på 650kg st?

De gör ingen skillnad på om du lastat på för mycket medvetet eller omedvetet. För det är ju du som förarae som ska ha koll på vad du lastat. Alltså ska du som förare veta att du lastat på 50 kg. För mycket.
Olovlig körning (släpets totalvikt övreskrider punkt O.3 i bilens reg.bevis) är alltid ett större trafikbrott än vad överlast är.

Ah, men väger bilen för mkt spelar det väl ingen roll hur mkt den får dra, om det blir tillsammans blir mer än 3,5 ton?
Men det är tot+tot
Inte bilens tjänste + släpets tot som ska bli högst 3,5 ton?

Kolla bilens punkt O.3 mot släpets punkt F.1.
släpets punkt F.1 får aldrig överstiga bilens punkt O.3 (tips: plocka fram din bils och släpets reg.bevis och kolla så förstår du)
Vill du veta hur mycket du sedan får lasta i släpet kollar du punkt F.6
Alla andra punkter i reg.bevisen kan du strunta i att läsa. För de rör bara till det.

Nja, faktiskt inte. Min berömda slamkrypare kan ställa till det...

När BILEN får dra mindre än B-behörigheten anger.

På B får du dra 1300 kg men bilen får maximalt dra 1240 kg. Det måste man också hålla koll på, för då får man inte lasta till mer än 1240 kg i bruttovikt oavsett behörighet (dock får du med B koppla ett släp med 1300 kg som totalvikt, men inte lasta mer än till bruttovikt 1240 kg).

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag ska köra upp för BE-körkort och måste hyra ett släp som är tillräckligt tungt men som jag ändå kan köra till provet med min...
Svar
13
· Visningar
1 728
Senast: fio
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 122
Senast: Tualma
·
Utrustning Jag skulle så gärna vilja ha ett eget hästsläp. Problemet har varit att jag bara har B-kort och ingen bil som kan dra. Nu står jag dock...
2
Svar
20
· Visningar
958
Senast: tara
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 417

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Omröstningar