Ni med transport och B-körkort!

Sv: Ni med transport och B-körkort!

Är det ingen fler än jag som har tunga hästar? Min tyngsta häst väger 800 kg och jag har ännu inte hittat ngt släp som jag kan dra henne lagligt i med B-körkort, trots att min bil får dra 1540 kg.

Thule trane väger 700 kg om du får dra 1540 så blir det 840 kg kvar att lasta i, dock kanske en thule trane blir för liten för din bjässe? Du har även Christ Cortez som väger 700kg.

Senast ändrad:

jag har en ford mondeo och ett gammalt tranesläp som är nerreggat till en häst...

dock får min häst väga max 520kg enligt pappren för att köra honom i det men han väger nog liiiiite mer än så... han e ett halvblod på 168cm... dock brukar dom inte kontrollväga här på ön...

Vi har en mycket gammalt släp, kanske kan vara et MKT GAMMAL typ av kylingekärran, e ca 20 år lr nått sånt, hiihi, men min häst väger ca 450 kg och vi köpr den med en Stor wolksvagen bil eller en volvo

Är det ingen fler än jag som har tunga hästar? Min tyngsta häst väger 800 kg och jag har ännu inte hittat ngt släp som jag kan dra henne lagligt i med B-körkort, trots att min bil får dra 1540 kg.

Christ Cortez kan du väga in på 1540 kg och då får du lasta 840 kg. Transporten väger bara 700 kg. Du får väga in den på max 1700 kg.

Det är en boogie. Jag har en och är supernöjd med den.

:banana:

Tack för tipset! Kan du ge lite mer information om Christ Cortez, jag känner ingen som har ett sådant.

Tack för tipset! Kan du ge lite mer information om Christ Cortez, jag känner ingen som har ett sådant.

Jag har skickat ett PM till dig. Man får ju inte göra reklam här i forumet ...

Hade jag varit du hade jag satsat på ett cheval liberte 2002L
Stora trevliga transporter som väger lite. Hästarna står mycket bra och den är boggie. Dessutom väldigt bra priser.

Jag hittade en ännu lättare; Cheval Liberté 2001 XL. Det är ett 1½ hästars släp som bara väger 570 kg och kan vägas med en totaltvikt på max 1400 kg - ger ju 830 kg som maxlast.

OBS! Har ingen aning om något alls om släpet annat än detta, så jag vet inte om det är ett bra köp.

(Kollade upp Henras motsvarighet, men den hade 700 kg maxlast.)

Har bara provat cheval 2002 L och den är verkligen toppen. Rekommenderar den starkt.

"Tunga gruppen" i Växjö använder sig av portabla vågar....

De väger timmerbilar lite varstanns i länet.....

Jag har ett Boj Bravo -90, enkelaxlat med totalvikt 1300. Vilket enligt pappret ger en lastvikt på 770 då släpet väger 530 kg.
Nu är jag ju utav den nyfikna sorten så jag har vägt mitt släp och konstaterade att släpets vikt var 100 kg mer än vad som angavs på pappret:devil: = 670 kg lastvikt. Plockar jag ut mellanväggen och reservhjulet kommer jag upp i en laglig lastvikt på dryga 700 kilo.

Hästen väger 602 kilo enligt våg och åker brett utan mellanvägg så jag kör lagligt.

Bilen är en Saab 9-5, -99.
På B-kort får den dra 1440 kg och den dagen jag skaffar BE, 1800 kg.

Har en nissan x-trail och drar med -06a
Sen har jag en Boj Bravo 220 EH -06a

Funkar jätte bra med B-kort :angel:

båda hästarna kanske väger 500??

Såg att du förklarade detta med "slamkrypare" Och jag har ju en sån bil, kan du vara gullig och förklara för mej så jag förstår varför de gör så...
min Passat:
Max släpvagnsvikt: 1300
Max släpvagnsvikt B-behörighet: 1490
Jag förstår att jag bara får dra 1300, har lärt mej att gå på den minsta vikten om man träffar på nått sånt här =)

Men snälla kan du förklara så jag fattar haha?

Jag tar mig friheten...

Det innebär att du får hänga på en släpvagn med totalvikten 1490 kg, men får bara lasta så att bruttovikten blir max 1300 kg.

Då detta är en starkt begränsad vikt som har med bilens troligtvis veka konstruktion så rekommenderar jag starkt att du väger det släp du ämnar använda så att du inte kör med överlast utan att veta det. I detta fall skulle det kunna få ödesdigra konsekvenser som ett tappat släp och inte bara "simpla" böter av Farbror Blå.

hihi vi har inget drag på bilen, men funderar dock på att sätta dit ett =)

Det gäller äldre mondeo också.
JAg har en mondeo aut -96, och får dra 1470 kg. Manuella får dra 1500 kg.
Släpet jag har är en värmlandsvagn boogi -03 nervägd till 1430 kg.

NU har vi monterat på ett drag på bilen. 2000kg klarar draget enligt fabriksmontören.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag ska köra upp för BE-körkort och måste hyra ett släp som är tillräckligt tungt men som jag ändå kan köra till provet med min...
Svar
13
· Visningar
1 728
Senast: fio
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 118
Senast: Tualma
·
Utrustning Jag skulle så gärna vilja ha ett eget hästsläp. Problemet har varit att jag bara har B-kort och ingen bil som kan dra. Nu står jag dock...
2
Svar
20
· Visningar
957
Senast: tara
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 414

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundarna parade sig-vad gör vi?
  • Kattbilder #10
  • Avlivning älskade katt

Hästrelaterat

Omröstningar