Ni med transport och B-körkort!

Sv: Ni med transport och B-körkort!

jag har en Värmlandsvagn International och kör med en volvo V70
eller volvo S80
min häst väger 650 kg

Jag har en Benderup -90 som jag använder.
Typningsvikt: 1450kg

Bil: Volvo 850, max för B-kort 1500kg

Så jag kör ett tungt och stabilt släp, dubbelboggi med B-kort :banana:

Har en BMW 523i och en Boj Bravo 220 SEH.
Bilen får dra 1510 kg på B-kort.
Släpet har en totalvikt på 1500 kg, tjänstevikt på 840 kg.
Min häst väger 580 kg.

Tidigare hade jag en Volvo 940 och en Boj Bravo 216.
Bilen fick dra 1480 kg på B-kort.
Släpet hade en totalvikt på 1450 kg, tjänstevikt på 740 kg.

Det finns alltså gott om möjligheter att dra "större" släp även med B-kort av vettiga bilar!

Tips till er som vill ha billigare ny bil som får dra skapligt mycket: Ford Mondeo 01 och framåt (obs, nya karossen) får dra 1450 på B-kort.

Kia Sportage drar 1520 på B-kort
transporten(som såldes igår) enkelaxlat Kylinge typad 1300 lastvikt 720. Min ponny väger ca 450.

"Nya" transporten som vi köper i veckan om den är i ok skick är Kylinge boggi m sadelk, typad 1400(?) lastvikt 540(?). kommer försöka typa upp till 1520 då det är dax att skaffa häst snart...kommer skaffa en häst som väger 550-650 kg.

Jag har en Reco 1300 och kör Volvo 945. Får dra 1470 kg med B-kort, Trailerns totalvikt är 1300, lastvikt 720 och min häst väger cirka 500 kg och ponnyn cirka 200 kg. Har dock aldrig kört båda samtidigt.

/Lizzie

Kör en Toyota Rav4:a, den får dra 1500 med B-kort. Har precis som lizzie en Reco 1300 som får lasta 720 kg. Min häst väger 650 kg och ponnyn ca 400 kg.

Man får INTE stirra sig blind på vad släpet lasta och hur mycket bilen får dra. Det finns en totalvikt för bilen, dvs bil, släp, last(i detta fall häst), packning i bilen samt resenärer.
Många kör omkring med på tok för många kilon. Vid en eventuell kontroll med flygande vägning av ekipaget så kan det inte vara så kul att behöva lasta av och rida resten.
Absolut inget "pekpinneinlägg", bara en liten tankeställare...;)

Tror det är en värmlandsvagn jag lånat, enaxlad, totalvikten ligger på 1.400kg någonting.
Tom väger den 650kg och min häst väger 450 kg.

Bilen är en Audi A4 1,8t avant quattro, får dra 1.540kg med B-kort.

smurfis Detta råkade en kompis till mig ut för, hade 50 kg överlass. (De körde bil på trailer) de löstes genom att en passagerare fick hoppa ur och åka med en annan bil.

Så ligger man på "gränsen" se till att hästen skiter innan den går in i transporten ;)

Värmlandsvagn -02, 1360 kg lastvikt 670 kg.
Volvo 945 -94, får dra 1500 med B-kort.

Hästen väger ca 500 kg.

Kylinge Apollo (tror jag)
enaxlat, 1300 kg

Hästen väger väl runt 500...

Drar med v70 som får dra 1580 på Bkort..
Vilket gör mig överlycklig eftersom jag får dra henra contessa xl typat till 1400 kg vilket jag inte fick med s40n som bara fick dra 1330

Och dessutom, som jag har lärt mig efter vägen är att, många hästtrailerföretag som skriver ut tomvikt och lastvikt uträknat efter tomvikten. Är just utan bommar, mellanvägg och plastmattor. Det drar också av lite från lastvikten. Men brukar finnas våg vid Bilprovningen så man kan ta sig dit och väga.
Själv kör jag Saab 9000 -96 och drar mig Ifor Williams. Det är nätt och jämnt lagligt men håller på att ta E-kort så man inte ska behöva oroa sig.:D

Bil: Kia Sportage som får dra 1580 kg på B-kort
Är till slau om någon är på jakt efter en bra dragbil....:angel:
Släp: Umesläp Boogie typad på 1400 last vikt 690 kg

Hästen väger: 570 kg

Har ett en axlat äldre trane m totalvikt 1300 kg o en volvo 760 som får dra 1550 kg på b-kort, vill ha ett nytt släp/bil dock :angel:

*haffar knapp*

Jag kör volvo 945, (drar 1560 på B-kort) och har en Kylinge EuroTrailer -96:a med totaltvikt 1500 kg efter. Lastar 580 kg.

Jag har "hört" att det numera inte finns några portabla vågar längre...utan det endast finns de som är fasta ute eftervägarna. Är det någon som vet om detta stämmer....inte för att man ska bryta mot reglerna men visst händer det att man kör med övervikt ibland :crazy:

Jag har "hört" att det numera inte finns några portabla vågar längre...utan det endast finns de som är fasta ute eftervägarna. Är det någon som vet om detta stämmer....inte för att man ska bryta mot reglerna men visst händer det att man kör med övervikt ibland :crazy:

Fanns i alla fall när sambon jobbade hos polisen i början på sommaren.

Man får INTE stirra sig blind på vad släpet lasta och hur mycket bilen får dra. Det finns en totalvikt för bilen, dvs bil, släp, last(i detta fall häst), packning i bilen samt resenärer.
Många kör omkring med på tok för många kilon. Vid en eventuell kontroll med flygande vägning av ekipaget så kan det inte vara så kul att behöva lasta av och rida resten.
Absolut inget "pekpinneinlägg", bara en liten tankeställare...;)

Nope, men det viktigaste är att ha koll på att släpets totalvikt inte överstiger punkt: O.3 ( högsta totalvikt på släpet för B-körkort) i bilens reg.bevis för då blir det olovlig körning. = dyra böter ev. körkortet indraget och du får heller inte köra hem ekipaget utan får ringa efter någon som har behöriget för ekipaget.
Överlast är de lite mildare med och leder bara till böter (om det inte är väldigt mycket överlast)

Själv ar jag en Boj från 1990 med en totalvikt på 1180 kg (sänkt från 1250 pga. däcken) Får lasta 560 kg i den och mina små pluttar väger en bit under 400 kg tillsammans.
drar i dagsläget med Volvo V70 D5 - 04

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag ska köra upp för BE-körkort och måste hyra ett släp som är tillräckligt tungt men som jag ändå kan köra till provet med min...
Svar
13
· Visningar
1 728
Senast: fio
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 118
Senast: Tualma
·
Utrustning Jag skulle så gärna vilja ha ett eget hästsläp. Problemet har varit att jag bara har B-kort och ingen bil som kan dra. Nu står jag dock...
2
Svar
20
· Visningar
957
Senast: tara
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 414

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Rider ni med snokrem?
  • Vi som letar häst II

Omröstningar