Ni med skälliga raser

L

lollolisa

Ni som har skälliga raser eller har en hund som skällde väldigt mycket som valp, hur gjorde ni då för att få hundarna att bli så tysta som möjligt? Funkade det? Hur mycket skäller de nu? :bow:

Sv: Ni med skälliga raser

Man lär först hunden "nej" och sedan använder man det när hunden skäller. Givetvis belönar man när hunden lyder och blir tyst.

Fungerar bra för både finsk spets och jämthund i alla fall och de är ju avlade på relativt låga skalltrösklar ;)

Jag berömde jättemycket när han var tyst (först direkt när han blev tyst, sedan längre och längre tid från det han slutar skälla till det att jag berömmer), och lade kort därefter till tyst-kommando.

Nu skäller han när han blir mkt. upphetsad/stimulerad, i övrigt är han för det mesta tyst. Han har gått till det från att ha skällt jättemycket och av ingen anledning alls, så jag måste ge mig själv cred. för gott arbete. ;)

Jag lärde min hund först "skall" för att få kontroll på skällandet och sen lärde jag in "tyst". Jag tyckte det var effektivare än bara "nej" på mina hundar. Speciellt på taxen jag hade.

Hur sjutton gör man då när de skäller så fort man inte är i närheten men slutar så fort man visar sig? sliter mitt hår efter ½ timme med syrrans taxfoxterrier! Har nog aldrig mött en hund med å låg retnings tröskel för skall. (är väldigt glad att jag valt icke skäliga raser)

Just det problemet har vi med våran farbrors hund... När vi är bebisvakt (2 år :angel:) så har vi gärna hundarna i hundgård då pappa känner av lite allergi av just min farbrors vovve...
Men han skäller så fort man vänder ryggen till :crazy: tidigare har han skällt på allt som rör sig och inte rör sig men det mesta har vi lyckats träna bort, men så fort han inte ser någon så börjar han skälla :mad:.
Vet inte hur vi ska lösa detta för han märker direkt när någon iaktar honom :p Antiskällhalsband känns som en sista men kanske inte den lösning jag vill ha ....:crazy:

Kanske ska tillägga att det är en Norrbottenspets, även dom med ganska låg skalltröskel.

Jag sa helt enkelt åt Matilda att vara tyst när hon skällde.

Är en cavaliertik,men jag tycker de flesta småhundar är skälliga av sig.

Ni som har skälliga raser eller har en hund som skällde väldigt mycket som valp, hur gjorde ni då för att få hundarna att bli så tysta som möjligt? Funkade det? Hur mycket skäller de nu? :bow:

Första veckorna vovven bodde hos mig skällde han något alldeles olidligt. Han skällde på allt och inget, i stort sett hela tiden. Jag minns att jag med fasa tänkte att "nog visste jag att det var en skällig ras, men såhär kan man ju bara inte ha det, det går ju inte att stå ut med!"

Jag började med att försöka bryta skällandet (genom att avleda), och berömma när han tystnade. Så småningom la jag till kommandot "sssschhh" samtidigt som jag avledde, vilket han efter ett tag faktiskt fattade, och började dämpa sig när jag ssschhh-ade honom. Men det var inte alltid det funkade att bryta honom, speciellt inte om han verkligen hade skruvat upp sig och var jätteuppe i varv. Då hade jag en bur jag stängde in honom i. Obrytbar upphetsning och skällande resulterade då i att han blev avskiljd från flocken och fick sitta i en bur med en filt över tills han lugnade ner sig. När han var lugn igen fick han komma ut. Jag vet inte om det var pedagogiskt, jag bara orkade inte med honom ibland :crazy: , men på nåt sätt funkade det. Det är alltmer sällsynt att han blir obrytbart upphetsad nu, och skällandet är under kontroll.

Han pratar gärna, moffar och knorrar, och visst skäller han ibland, men nu är det helt klart överkomligt och dessutom brytbart när jag säger "ssschhh".

När han fortfarande var ganska skällig så vaknade vi en natt av att han for runt och skällde som en tok. Vi kunde inte begripa vad han skällde på, så vi blev irriterade och sa åt honom att lägga av och gå och lägga sig. På morgonen upptäckte vi att någon varit utanför vårt hus inne på vår tomt under natten och snott saker. Det är i såna lägen man känner sig som världens ruttnaste matte..... Han som bara försökte tala om att det var någon utanför, och så fick han skäll... :crazy: :cry:

Han pratar gärna, moffar och knorrar, och visst skäller han ibland, men nu är det helt klart överkomligt och dessutom brytbart när jag säger "ssschhh".
Valpis blev också väldigt pratig när han förstod att det inte var OK att skälla. Han gruffar, gnäller, moffar och knorrar i stället. Och det är helt OK, det stör ingen utom när det sker mitt i natten. Hellre det än "VOFF!!!" och "MJUFF!!!" på okristliga tider. Eller ö.h.t. ;)

När han fortfarande var ganska skällig så vaknade vi en natt av att han for runt och skällde som en tok. Vi kunde inte begripa vad han skällde på, så vi blev irriterade och sa åt honom att lägga av och gå och lägga sig. På morgonen upptäckte vi att någon varit utanför vårt hus inne på vår tomt under natten och snott saker. Det är i såna lägen man känner sig som världens ruttnaste matte..... Han som bara försökte tala om att det var någon utanför, och så fick han skäll... :crazy: :cry:
Det har hänt oss också. Inte att vi blivit av med saker, men att valpis fått spel och vi har surnat till på honom, bara för att sedan upptäcka att han bara gjorde sitt jobb. För han ska ju faktiskt reagera när han hör obekanta ljud utanför dörren, det är ju bl.a. det han är avlad för och vi ser gärna att han (får tro att han) vaktar hemmet. :)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 200
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 825
Senast: Maniac123
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 233
Senast: Lillefrun
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 630
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka