Ni med migrän

Sv: Ni med migrän

Vad har ni för medicinering mot migränen?
Jag har, av en ganska nonchalant läkare, efter mycket tjat, fått Naproxen 500 mg och ska enligt läkaren ta 2-3 vid anfall men jag tycker inte att de hjälper så värst mycket. Ibland gör de det men oftast inte.
Jag har också fått Citodon utskrivet, inte mot migränen dock utan min knäskada, men jag tar dessa vid migrän och tycker de hjälper mycket mer än Naproxen. Dessa är ju dock slut snart...

Måste ju ta tag i detta och gå till doktorn igen för att få en vettigare medicinering, hela dagar blir ju förstörda när jag får en attack och ofta även dagen efter eftesom jag känner mig "bakis" då.

Så, vad har ni för medicinering? Tänkte att jag kunde föreslå något när jag väl ska till doktorn eftersom det verkar vara det som krävs :meh:

För mig hjälper Zomig nasal! Helt suverän, även sent i anfallet!
Men, som sagt , vi är alla olika!
 
Sv: Ni med migrän

2 citodon, 2-3 paraflex samt ipren (tål inte diklofenak längre utan blir anafylaktisk chock. ipren är gränsfall) Måste ta direkt då auran kommer annars funkar det inte.

/J
 
Sv: Ni med migrän

Jag har i många år haft zomig nasal men efter att de uppenbarligen slutat funka så har jag nu sumatriptan. Och är nöjd med det.
 
Sv: Ni med migrän

Fast lite billigare måste det väl bli ändå? De receptfria kostar ju typ 100 kr för två tabletter :nailbiting::eek:
jag vet inte hur det är med andra preparat, men...
2 st Zomig Nasal kostar 209 kr receptfritt på Apoteket
en 18-pack av samma preparat på samma apotekskedja kostar 1451 kr. Lite mindre per styck, men det beror nog mer på den större förpackningen än att det är på recept...
 
Sv: Ni med migrän

Propranolol (typ.. hjärtmedicin? Blodförtunnande?) plus pronaxen/naproxen. Propranololen gör underverk! (och får en att.. eh.. bli lite chillad).

Tillägger: Får migrän av starkt ljus, starka dofter, om jag glömt att äta eller sova, starka ljud.. Ja rätt mycket. Därför har jag fått en medicinering som är lite mer långsiktig under t.ex våren när det lyser strålande sol på snön.
 
Senast ändrad:
Sv: Ni med migrän

Vilken löjlig medicinering. Hjälper ju inte mot nåt...

Jag har haft Imigran injektioner, men gått över till sprayen (dubbeldos +1g Treo + dubbeldos primperan, upprepas efter 2 timmar), och numera har förbud på dessa mediciner då vi försöker skaffa barn. Har nu Panacod brus x2 plus primperan suppositorie x 2. Sen ska dosen tas en gång till efter 2 timmar. Hjälper sådär...

Triptaner i tablettform hjälper inte alls.

Har provat Citalopram och någon annan jag inte minns namnet på utan effekt. Nästa på listan (efter eventuell graviditet) är Botox och femtio andra saker...:crazy:
 
Sv: Ni med migrän

Jag har provat allt.
Och det som fungerat bäst hittills är Diklofenak.
Under många år så använde jag Sitodon, men den blev jag så allmänt påverkad av att den störde mitt övriga liv.
Men jag fick den utskriven i stora mängder utan problem.
I.o.m. att Diklofenak är receptfritt så behöver jag inte längre några recept.
Jag köper Voltaren då det är billigare än Eeze.

Om det är till någon tröst för dig så har min migrän blivit mycket lindrigare efter klimakteriet.
 
Sv: Ni med migrän

Jag medicinerade med Diklofenak i 10 år och numera har den substansen noll och ingen inverkan på mig, tyvärr!

Och det där med att en hormonell omställning minskar migränen håller jag med om, min har blivit enormt mkt lindrigare sen jag fick barn! :) Många upplever också att migränen är hormonpåverkad. Efter mens, när kroppen är som lägst på hormoner och på väg mot en stegring är det vanligt med migrän.
 
Sv: Ni med migrän

Naproxen.

Det är det enda som hjälper för mig.

Jag fick recept på typ alla migränmediciner som finns och den ena gav mig otäckare biverkningar än den andra.

Så naproxen till "vardags" och är det riktigt jävla illa så tar jag citodon.

Sen helst äta, det som fungerar bäst är spaghetti med köttfärssås och en halvliter vanlig cola. Jag antar att det är kolhydraterna med lite koffein som är nyckeln.
 
Senast ändrad:
Sv: Ni med migrän

Jag fick också Citodon först men det hjälpte noll och ingenting.

Numera får jag Oxycontin och Oxynorm att ta när jag känner att anfallet är på gång.
Sen stänger jag av allt som kan låta hemma, drar ned mörkläggande rullgardiner stänger sovrumsdörren och går och lägger mig tills eländet är över.
Har jag tur går det över på 1 dygn, har jag otur tar det flera dygn.

Lyckas jag inte döda den värsta smärtan med medicinerna jag har så ringer jag upp till akuten och kommer in så får jag en spruta eller två med morfin och då brukar den värsta smärtan ge med sig iaf.

Jag som inte brukar tro på akupungtur och liknande har faktiskt ändå provat med ett bra resultat, det har inte tagit bort anfallen helt men det har faktiskt blivit bättre.
 
Sv: Ni med migrän

Propranolol (typ.. hjärtmedicin? Blodförtunnande?) plus pronaxen/naproxen. Propranololen gör underverk! (och får en att.. eh.. bli lite chillad).

Den är en betablockerare, såvitt jag kan se, minskar alltså hjärtrytmen (pulsen/trycket i kärlen).

En del är hjälpta av betablockerare som förebyggande, precis som av epilepsimedicin. Tyvärr dock inte alla.
 
Sv: Ni med migrän

jag vet inte hur det är med andra preparat, men...
2 st Zomig Nasal kostar 209 kr receptfritt på Apoteket
en 18-pack av samma preparat på samma apotekskedja kostar 1451 kr. Lite mindre per styck, men det beror nog mer på den större förpackningen än att det är på recept...

Generikapreparat av Imigran (sumatriptan) i 18-förpackning kostar mig ganska exakt 64:- (eller om det var 62:-). Så jo, det är JÄTTESKILLNAD i pris. OM man har samma effekt av generikat som orginalpreparatet självklart.
Ah, nu såg jag att det var just nässprayet som du skriver om, det är ju dyrare än tabletterna jag tar...

*kl
Jag kör Sumatriptan 50mg, Panodil 1g och Tramadol 50mg som standardcocktail. Försöker komma från Tramadolet och har därför provat mig fram med olika preparat. Inte hittat något i tablettform som funkat för mig än, men det kan ju vara skillnad för dig, så (inte att tas tillsammans): Diklofenak 50-100mg, Pronaxen 500-1000mg, Magnecyl 500mg, Bamyl Koffein 500mg, Ipren 400-800mg, Citodon 500/30mg. Testat tillägg av Norgesic, minns inte styrkan, Paraflex, rena koffeintabletter.
Har även provat profylaktisk behandling i form av betablockare (Metoprolol 200mg x1), sedan Sandomigrin, minns inte styrkan, men 2 tabletter x3, sedan Tryptizol 150mg x1. Tryptizol är avregistrerat nu, men det finns ett liknande preparat man kan prova.
Jag har även testat akupunktur, vilket tog spänningshuvudvärken men inte migränen. Å andra sidan funkar det bra för min mamma och min lillebror.
Min vårdcentral har tyvärr gått i konkurs, så jag har tappat min husläkare, har inte tagit tag i att skaffa en ny än, så jag experimenterar på egen hand (är ju läkare själv :) ).
Det jag hittat som faktiskt fungerar, klockrent, är intravenöst Toradol 30mg (ett NSAID) kombinerat med 20ml 30%ig Glukos. Guldkombination ordinerad av min mycket erfarna överläkare, används på operationspersonalen med stor framgång :D Lilla bekymret att det kräver en nål. Och så sved det en del vid injektionen. Men det funkade, tog 20 minunter, sedan var jag smärtfri i nästan 14 timmar innan det började kännas av igen, och då kunde jag ändå gå och lägga mig efter jouren och det var borta när jag vaknade.
Rescuebehandling på akuten enligt en neurolog jag gick kurs för är: paracetamol+nsaid+stesolid, ges i tre former, tablett, supp och spruta, man somnar av stesolidet och är förhoppningsvis smärtfri när man vaknar. Inte så praktiskt om man ska jobba dock :) Och funkar ju inte hemma, eftersom det ska väldigt mycket till innan någon skriver ut stesolid på migränindikation.
 
Sv: Ni med migrän

Innan Tryptizol förskrevs Saroten - så jag gissar att det är den man är tillbaka på nu när Tryptizolen är borta.
 
Sv: Ni med migrän

Jag har provat ett antal preparat, och kommit fram till att just triptaner funkar för mig.

Jag får utskrivet Sumatriptan (eller annat namn, med samma innehåll, t ex Imigran, Oratriptan) 100 mg. Som någon redan nämnt är dessa numera billiga, ca 60 kronor för 18 st. Jag får utskrivet 3 x 18 tabletter och har på så sätt en årsförbrukning för under 200 kronor. Ingen kostnad man får huvudvärk av...! ;) :p
 
Sv: Ni med migrän

*kl*

Min migrän har liksom ändrat sig genom åren, mördaranfallen med kräkningar är borta, men nu pågår de längre, ett par dagar. Sen har jag hormoniell migrän.
Jag tillhör dem som också provat det mesta, akupunktur, heeling, homeopat förutom den tradionella sjukvården. Jag har ätit betablockerare från och till men i dagsläget: Imigran, nässprej och injektioner har även några 100mg då gånger jag tycker att "nocka mig" är det som hjälper.
Sen Deproveva (stavas) hormonsprutor.
Naproxen mot "grusvärken" jag får efter anfallen.

Sen ska man inte underskatta den psykologiska effekten: Alltid spruta och nässprej med mig, annars får jag huvudvärk direkt. :D
 
Sv: Ni med migrän

Depo-provera är ju p-sprutor.
Det fungerade bra för mig men alla vill ju inte vräka i sig hormoner i den mängden :)
 
Sv: Ni med migrän

Gällande doseringen du fått från din läkare så verkar den faktiskt lite hög. Rekommenderad maxdos av naproxen är 1250 mg per dygn, högre dos än så ger inte bättre effekt men ökar risken för biverkningar. En inte helt ovanlig biverkning är just huvudvärk.

Den vanliga doseringen vid migrän är att man börjar med 750 mg, dvs 1½ tablett, och sen fortsätter med ½ tablett vid behov, dock högst totalt 2½ tablett per dygn.

För egen del så funkar det oftast bra med naproxen och panodil i kombination. När det är riktigt överjävligt använder jag sumatriptan i tablettform. Funkar inte det så går jag och lägger mig. Någon gång försvinner det. :crazy:
 
Sv: Ni med migrän

Jag tar receptfri Diklofenak, det funkar bra. Men så har jag bara migrän några gånger per år, oftast stressutlöst. Jag har testat nåt annat, Sumatriptan tror jag, då blev det bara värre.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har haft migrän sedan jag var liten så det är inget nytt. Med åren så har det väl tuffat på och jag har medicinerat med alvedon...
2 3
Svar
58
· Visningar
4 194
Senast: Rosett
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
4 068
Senast: tott
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 077
Senast: lundsbo
·
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 748
Senast: AnneB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp