Ni med migrän

Zoya

Trådstartare
Vad har ni för medicinering mot migränen?
Jag har, av en ganska nonchalant läkare, efter mycket tjat, fått Naproxen 500 mg och ska enligt läkaren ta 2-3 vid anfall men jag tycker inte att de hjälper så värst mycket. Ibland gör de det men oftast inte.
Jag har också fått Citodon utskrivet, inte mot migränen dock utan min knäskada, men jag tar dessa vid migrän och tycker de hjälper mycket mer än Naproxen. Dessa är ju dock slut snart...

Måste ju ta tag i detta och gå till doktorn igen för att få en vettigare medicinering, hela dagar blir ju förstörda när jag får en attack och ofta även dagen efter eftesom jag känner mig "bakis" då.

Så, vad har ni för medicinering? Tänkte att jag kunde föreslå något när jag väl ska till doktorn eftersom det verkar vara det som krävs :meh:
 
Sv: Ni med migrän

Triptaner är de enda mediciner som är designade direkt för migrän. Imigran, Maxalt, Zomig, Sumatriptan, Almogran är några av produktnamnen. Flera av dem finns som både vanliga tabletter, suppar i rumpan, nässprej och injektionsvätska.

De är ofta mycket effektiva men man ska vara MYCKET försiktig med överkonsumtion. Det kan leda till så kallad läkemedelsframkallad huvudvärk.
 
Sv: Ni med migrän

triptanerna finns receptfria så det är bara att köpa en sort och prova...

Det varierar ofta vad man blir bäst hjälpt av.
Det som får mig att bli "nästan människa igen" är att ta en Zomig nasal och samtidigt skölja ner två panodil och en diklofenak (som jag har på recept mot min ledvärk) med en stor burk "Burn" (energidricka).

Diklofenak finns också receptfri men då är det svagare styrka.
 
Sv: Ni med migrän

delvis KL.

Nu när jag tänker efter så har jag provat dessa receptfria. För flera år sedan provade jag Zomig nasal (när det var nytt som receptfritt) och jag höll bokstavligt på att kräkas av det. Hjälpte inte ett dugg!

Sumatriptan däremot har jag för mig hjälpte hyfsat. Kanske ska fråga efter den hos läkaren. Lär ju vara hyfsat mycket billigare utskrivet än när man köper de på apoteket receptfritt.
 
Sv: Ni med migrän

Jag har provat både imigran, zomig och maxalt som vanlig tablett, nässprej och smälttablett som läggs under tungan. Tycker tyvärr inte något hjälper. Nässprejen klarar inte jag heller längre, får kväljningar bara av tanken!
Själv har jag i princip givit upp och tar två panodil och ett par koffeintabletter. Inbillar mig att det ibland hjälper men långt ifrån varje gång.

Hur ofta får du anfall? Jag har vänner som blivit hjälpta av betablockare, men jag tror man ska ha flera anfall per månad för att få det utskrivet. Vet andra som tycker sig bli hjälpta av akupunktur. Uppdatera gärna om du hittar något som fungerar! Jag letar än... Det är ju fruktansvärt handikappande med migrän som inte går att få bukt med :(
 
Sv: Ni med migrän

Jag använder Eeze neo (receptfritt). Brukar räcka med två tabletter om det inte hunnit gå så lång tid.
 
Sv: Ni med migrän

Det är väldigt individuellt vad som fungerar mot migrän. Viktigast är nog att du hittar en bra husläkare som kan hjälpa dig att prova ut vad som passar just dig. För en del räcker receptfritt, andra behöver starkare smärtstillande eller de mediciner som är specifikt för migrän.

/Silver Girl som klarar sig på Panodil och Ipren om det tas i tid, men inget hjälper om värken fått fäste...
 
Sv: Ni med migrän

Sumatriptan däremot har jag för mig hjälpte hyfsat. Kanske ska fråga efter den hos läkaren. Lär ju vara hyfsat mycket billigare utskrivet än när man köper de på apoteket receptfritt.
Njä, det är väl inte särskilt mycket billigare egentligen. Skillnaden är att det går på högkostnadsskyddet så om man använder mycket bli det billigare och sen gratis i slutänden.
 
Sv: Ni med migrän

Jag har klarat mig på imigran i många år,hat vid ett tillfälle provat ett av dom recept fria medeln men det funkade inte.
 
Sv: Ni med migrän

Som någon annan skrev före mig, två Eeze neo funkar för mig om det inte gått för lång tid utan jag tar när jag får känning direkt. Receptfritt på apotek. Har problem med migrän ett par ggr/månad.
 
Sv: Ni med migrän

Jag har Imigran, men eftersom jag inte vill ta det i onödan blir det ofta för sent innan jag bestämt mig för att det verkligen är ett anfall på gång. Ofta törs jag heller inte ta något när ett anfall väl är igång om jag är ensam eftersom jag under anfall inte kan läsa på förpackningen eller ens se den bra nog för att kunna vara säker på att ta rätt medicin. Efter anfallen brukar jag inte tänka på att ställa just Imigranen på ett speciellt ställe så att jag nästa gång ska kunna ta en tablett i lugn och ro fastän jag inte ser. Ska passa på nu!
 
Sv: Ni med migrän

Jag har inte så ofta migrän längre men för mig var det bättre att jobba med orsaken. Hormoner i kombination med stress var en säker utlösare i mitt fall. Speciellt stressen släppte efter t ex ett viktigt möte på jobbet, då kunde man räkna med att det skulle börja blixtra i bilen på vägen hem.

Sen är det viktigt NÄR i anfallet man tar medicin. Vissa mediciner måste man ta vid första symptom för att de ska hjälpa. Kanske så i ditt fall, att du väntar för länge?
 
Sv: Ni med migrän

Fast senare rön har faktiskt visat att triptaner generellt är effektiva även senare i anfallet (tror det var den neurolog jag gick hos som gjorde studien). Däremot finns det säkert individuella avvikelser.
 
Sv: Ni med migrän

Om senare i anfallet nu inte, som i mitt fall, betyder att de blir kvar i medicinskåpet. Då är de tämligen verkningslösa!:p
 
Sv: Ni med migrän

Hur ofta får du anfall? Jag har vänner som blivit hjälpta av betablockare, men jag tror man ska ha flera anfall per månad för att få det utskrivet. Vet andra som tycker sig bli hjälpta av akupunktur. Uppdatera gärna om du hittar något som fungerar! Jag letar än... Det är ju fruktansvärt handikappande med migrän som inte går att få bukt med :(

Det är lite olika. Mycket mer sällan nuförtiden efter att jag slutade med p-piller så min migrän är oftast hormonellt utlöst. Får t ex alltid migrän dagarna innan mens och ibland vid ägglossning men kan även få det vid extremt lågtryck eller stress. Har ett mindre stressigt jobb nu så förhoppningsvis slipper jag just den stressrelaterade migränen nu :)

En kompis försöker få mig att gå på migränyoga men tror inte den hjälper på hormonell migrän och blir stressad bara av tanken att behöva gå på yoga ;)
 
Sv: Ni med migrän

Det är väldigt individuellt vad som fungerar mot migrän. Viktigast är nog att du hittar en bra husläkare som kan hjälpa dig att prova ut vad som passar just dig. .

Heh, just den biten är nog lättare sagt än gjort... alla husläkare här är tyvärr mer eller mindre kassa :o
 
Sv: Ni med migrän

Njä, det är väl inte särskilt mycket billigare egentligen. Skillnaden är att det går på högkostnadsskyddet så om man använder mycket bli det billigare och sen gratis i slutänden.

Fast lite billigare måste det väl bli ändå? De receptfria kostar ju typ 100 kr för två tabletter :nailbiting::eek:
 
Sv: Ni med migrän

Det du kan testa också är Bamyl Koffein. Jag tar normalt Imigran men fick inte äta det under graviditet och amning och fick då rådet av läkaren att testa Bamylen istället. Koffeinet ger en extra skjuts genom att öppna receptorerna också. En annan sak jag har lärt mig också är att om jag tar medicin och trycker bort anfallet så kommer det än värre efter några dagar igen, så om det är möjligt så tar jag lite mindre medicin och går och lägger mig och sover bort anfallet. Ofta när jag vaknar då är jag väldigt låg i blodsocker så jag försöker ha en banan eller kexchoklad eller så vid sängen som jag kan äta innan jag reser mig. Man lär sig till sist vad som funkar, iaf när man haft diagnosen i mer än halva sitt liv ;)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har haft migrän sedan jag var liten så det är inget nytt. Med åren så har det väl tuffat på och jag har medicinerat med alvedon...
2 3
Svar
58
· Visningar
4 194
Senast: Rosett
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
4 068
Senast: tott
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 077
Senast: lundsbo
·
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 748
Senast: AnneB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp