Ni med klippta, otäckade hästar?

Sv: Ni med klippta, otäckade hästar?

Och min häst (som var på bilden) går ute i alla väder utan täcke.
Hur kallt det än är eller ösregn, blötsnö osv. Helt oberörd. Med en så marginell klippning klarar sig de flesta hästar i god kondition utan täcke. De klippta partierna blir aldrig utsatta för väta tex. och värmeavgången blir liten på de ställena. Jag har henne klippt så just för att slippa täcka.

Det folk missat, vilket förvånar mig eftersom de annars är så snara att dra paralleller till hur människan beter sig, är ju att NÄR hästen skakar, så är det en konsekvens av att den nått sin nedre kritiska gräns för att hålla sig varm, och börjar skaka som ett försök att komma bort från den nedre kritiska gränsen igen. Precis som hos oss människor.
Med andra ord: När den skakar är den REJÄLT kall och har varit kall ett bra tag!

Håller med. En häst ska inte behöva stå och skaka. Då ska den få ett täcke.
Undrar varför så många ska krångla till detta med täcken egentligen. Häst som kan gå utan täcke = bra, då behövs inga täcken. Häst som behöver täcke ska få ha det. Konstigare än så behöver det inte vara.

jag tänker så att när de är ute så kan de röra på sig för att hålla värmen men i ett stall speciellt kallstall och en "liten" box så blir de lätt stela och kalla av att bara stå still, då har jag alltid någon form av täcke, fleecefilt eller ett tjockare stalltäcke om de är helklippta eller klippta så mycket som din.

som mina är klippta nu har de inget täcke om de skulle stå inne.

ute känns det mer som att de behöver täcke om det blåser mycket och samtidigt snöar/regnar.

men ett tunnare täcke.

mina har det dock inte än sålänge eftersom de inte är klippta så mycket och halvhalsen skyddar bra.

Fast han har fri tillgång på ätbart inne, och det är ingen vind/nederbörd. Att täcka då, sen slita av täcket och slänga ut i 'kylan' känns knas. Utan isf täcka dygnet om känns vettigare? (Så har t ex fbl, samma täckning dygnet om, styrs av temp och inte ute/inne)

Men inne så han har ju att tugga på hela tiden, och en varm bädd att ligga på. Dock kollar jag ju även där, börjar han kura/frysa/etc så får han täcke där.

Jag har high fibre silaget som 'mätvärde' med. Det smakar inte alls lika gott som det andra silaget. Än så länge har han lämnat lite high fibre inne, det skulle han ju tveklöst smaskat i sig om han behövde äta mer för att öka värmen. Men, jag känner på honom ganska frekvent inne med, så han inte just för han står mer still där (han har stor box iofs, men ALLA boxar är ju små jmf med hage) blir för kall.

Jag håller helt med dig.

ang. mindre päls så tror jag inte det är riktigt så enkelt dock. det beror även på kvalitet och täthet i pälsen, och den kan variera från individ till individ.

Jo verkligen, min ena islandshäst tex (den på bilden) har mkt korta täckhår och jätte tjock päls under men inte så lång päls som de flesta islandshästar annars får, han får faktiskt rätt lite som det ser ut för att vara islandshäst men när man känner på pälsen är den jättetät och tjock en då.

min andra han får mer som de flesta islandshästar dvs tjock men mkt långa täckhår med så ibland kan de ju ha säkert 15cm lång/tjock päls.

nu har min "bara" ca 7cm kanske.

det är ju just att du klippt av hästen pälsen på stora muskel partier som Gullan avser när hon skriver ang. att stå still otäckad i en kallstalls box nattetid.

att slita av täcket på morgonen innan utsläpp är inte ett dugg knas, det är en mänsklig reaktion:)
det täcket kompenserar värmemässigt när hästen står stilla, kompenseras av att den sen kan röra sig ute. det är ju inte horder av tjocka filtar vi pratar om som ska av : )

det är ju just att du klippt av hästen pälsen på stora muskel partier som Gullan avser när hon skriver ang. att stå still otäckad i en kallstalls box nattetid.

att slita av täcket på morgonen innan utsläpp är inte ett dugg knas, det är en mänsklig reaktion:)
det täcket kompenserar värmemässigt när hästen står stilla, kompenseras av att den sen kan röra sig ute. det är ju inte horder av tjocka filtar vi pratar om som ska av : )

Fast en häst som blir FÖR VARM av fleecefodrat regn ute (nu när han går själv är han ju ganska inaktiv i hagen, men rör sig ju tveklöst mer iboxen), att lägga fleece/ylle/thermo på den när den inte är utsatt för vind/etc blir ju kokt häst.

Inatt var det tre minus ute, stallet höll nån plusgrad (ingen termometer där, men vattnet frös inte ett dugg, ens isskorpa), imorse nollgradigt. Han var naken inne, och perfekt tempererad.

Ute kan han röra sig ja, och inne kan han äta. Det senare är ju mkt effektivt för att höja värmen.

Mjuka muskler och inte öm btw, och mjuk och rörlig ut i hagen.

Däremot så återstår ju att se var 'gränsen' går, dvs när han behöver hjälp inne.

Äter den inte i hagen? :confused:

aldrig sett en kokt häst i nollgradigt väder som är klippt så mkt som din och har en tunn fleecefilt på sig. din måste vara unik :angel:

Äter den inte i hagen? :confused:

aldrig sett en kokt häst i nollgradigt väder som är klippt så mkt som din och har en tunn fleecefilt på sig. din måste vara unik :angel:

Han är extremt varm i sig själv, ja. Har fruktansvärt tät päls, gäller även sommarpälsen. Minnesgoda läsare minns jag klippte honom i somras just därför.

Och när han är varm att ta på UTAN täcke, hur tror du han blir MED fleecetäcke då?

Klart han äter i hagen, men han har inte mycket att äta där. Han får 2 kg blött silage var fjärde timme. Han äter det med munkorg, det räcker sådär 40 minuter innan det är slut. I övrigt så kan han försöka pilla i sig förskrämda grässtrån med munkorgen, något som inte ger många strån i timmen, och inte bidrar till värmen mer än att han rör sig lite för att försöka gnaga i sig dem.

Nu när det är lite snö står han oftare och försöker in absurdum dammsuga där maten legat än få fatt i grässtråna, blev nog rejält mycket svårare.

Inne har han inte munkorg, har mat att äta HELA tiden om han vill. Han får 1 kg vid intag och 3 - 4 kg vid nattning (då av ett lite mindre blött silage med mer struktur), och så står han på halm. Så helt annan möjlighet äta sig varm inne jmf med i hagen, och inne är han mer skyddad.

jaja, du lär ju se när det behövs täcke som sagt, jag är bara fascinerad över hur fasen du tänkte när du klippte så oerhört mycket som du gjort, och samtidigt inte vill täcka den.

Håller med. En häst ska inte behöva stå och skaka. Då ska den få ett täcke.
Jag håller också med om att hästen inte ska behöva stå och frysa så den skakar. Men jag är inte lika övertygad om att täcke är den enda eller ens bästa lösningen.

LIA

Hon säger ju inte att hon inte vill täcka utan undrar när man kan vara utan och i klart väder och minus kan denna häst gå utan täcke. I snöblask eller regn så lägger man påe tt tunnare regntäcke.

Hon säger ju inte att hon inte vill täcka utan undrar när man kan vara utan och i klart väder och minus kan denna häst gå utan täcke. I snöblask eller regn så lägger man påe tt tunnare regntäcke.

Tack för någon som förstod frågan =)

Sen lite KL/allmänt.

Haft ofodrat regntäcke idag. Har varit kring noll, nu på em/kväll en plusgrad och regn, från början duggregn nu mer ihållande men fortfarande 'lätt' regn. Lite vind.

Han var markant kallare på den klippta pälsen än de dagar han gått utan, den klippta var det inte lika stor skillnad på, men även den var kallare och ironiskt nog även på halsen/otäckade delar.

Ja precis, markant kallare ffa på oklippta delen. Nu kände jag förvisso på pälsen mer än på huden på det oklippta, borrade inte ner fingrarna. Han visade inga som helst tecken på att frysa, men pälsen på korset t ex var kall att ta på, medan han otäckad - även blöt - har varit sval men inte kall. Vi talar fortfarande om på just pälsen.

Sen på de klippta delarna brukar han kännas ljummen, och har så varit även när det var snöglopp/regn. Idag kändes de svala. Inte lika kalla som den oklippta pälsen, men kallare än utan täcke, både otäckade och täckade klippta delar.

Senast ändrad:

Då är jag med, anade du menade så :D

Jag har hittills inte haft förmånen att känna på Tiger med det normala regntäcket. Hans billigare var han dock alltid kokhet under, likaså var han det under Californiat vi provade storlek på idag. Me ndet var liksom 10 plus, vad mer kan man förvänta sig :angel: Jag hade oxå velat göra den jämförelsen du skrev om precis när det är kallare här, hade varit väldigt intressant!

Fö är Tigers päls alltid iskall utanpå, han torkar ju heller aldrig om rumpan. Man kanske skulle föreslå att samla hans päls som isolering till huset, pojkvännen vill ju ha ett såpass välisolerat att man inte behöver värma nåt direkt :angel:

Mm, funderat lite på varför, och min spontana tanke är att regntäcket iom skyddet mot regn och vind, gjort att han kroppsmässigt inte behöver anstränga sig ett smack för att hålla/öka värme. Han drabbas inte av någon nedkylningseffekt att tala om. Då producerar han ingen 'extravärme' och alltså släpps ingen överskottsvärme ut. Och pälsen och de klippta partierna känns kallare att ta på. Jämfört med om han gått otäckad och fått t ex försöka äta mer/röra sig mer för att öka förbränning och värmeproduktion, och då blir det viss överskottsvärme som transporteras ut, och därför känns han varmare att ta på då.

Kan vara helt ute och cykla långt utanför planen dock, men den förklaring jag kommer på. Samtidigt så är ju då täcket rätt onödigt, sålänge han är varmare att ta på utan täcke, så fryser han ju ingenstans liksom? Får se vad det är för väder imorgon, men är det liknande ska jag släppa ut utan täcke. Jag är ju ledig så kan kolla frekvent och korrigera om han fryser.

Mm, funderat lite på varför, och min spontana tanke är att regntäcket iom skyddet mot regn och vind, gjort att han kroppsmässigt inte behöver anstränga sig ett smack för att hålla/öka värme. Han drabbas inte av någon nedkylningseffekt att tala om. Då producerar han ingen 'extravärme' och alltså släpps ingen överskottsvärme ut. Och pälsen och de klippta partierna känns kallare att ta på. Jämfört med om han gått otäckad och fått t ex försöka äta mer/röra sig mer för att öka förbränning och värmeproduktion, och då blir det viss överskottsvärme som transporteras ut, och därför känns han varmare att ta på då.

Kan vara helt ute och cykla långt utanför planen dock, men den förklaring jag kommer på. Samtidigt så är ju då täcket rätt onödigt, sålänge han är varmare att ta på utan täcke, så fryser han ju ingenstans liksom? Får se vad det är för väder imorgon, men är det liknande ska jag släppa ut utan täcke. Jag är ju ledig så kan kolla frekvent och korrigera om han fryser.

Ja så kan det mycket väl vara.

Va bra att du fick se att han kan hålla värmen helt perfekt trots ofodrat regntäcke : )

sålänge du kan punktpassa honom i hagen för att försäkra dig om att han alltid är varm, så finns det ju inga problem ö.h.t att inte ha täcke. Har man inte den tiden så är han klippt gravt för mycket över stora muskelpartier, med noll skydd av päls som är avklippt, för att må bra om han skulle bli kall, så i det syftet skulle jag lägga på ett regntäcke om jag som sagt inte satt hemma hela dagarna och sprang ut med jämna mellanrum för att kolla av väder och häst status. Men har du den tiden så visst!

Ja så kan det mycket väl vara.

Va bra att du fick se att han kan hålla värmen helt perfekt trots ofodrat regntäcke : )

sålänge du kan punktpassa honom i hagen för att försäkra dig om att han alltid är varm, så finns det ju inga problem ö.h.t att inte ha täcke. Har man inte den tiden så är han klippt gravt för mycket över stora muskelpartier, med noll skydd av päls som är avklippt, för att må bra om han skulle bli kall, så i det syftet skulle jag lägga på ett regntäcke om jag som sagt inte satt hemma hela dagarna och sprang ut med jämna mellanrum för att kolla av väder och häst status. Men har du den tiden så visst!

Nu var det ju, vilket jag tror du förstår, frågan om att göra det under en testdag för att kunna se hur det blir utan täcke i dåligt väder.

Nej det fattade jag faktiskt inte.

sålänge du inte kan permanentisera exakta väderförhållanden är din häst rent generellt klippt för mycket (jag upprepar) för att enligt standard lämnas i hagen utan täcke utan tillsyn långa dagar i hagen. du borde vara väl insatt i detta, med tanke på den kunskap du trots allt har om täcken och värmehållning hos hästen.

Nej det fattade jag faktiskt inte.

sålänge du inte kan permanentisera exakta väderförhållanden är din häst rent generellt klippt för mycket (jag upprepar) för att enligt standard lämnas i hagen utan täcke utan tillsyn långa dagar i hagen. du borde vara väl insatt i detta, med tanke på den kunskap du trots allt har om täcken och värmehållning hos hästen.

Jag vet att du tycker det, och jag respekterar det. Och ingen av mina andra hästar med undantag för Kele skulle jag ens funderat på att slänga ut utan täcke med den klippningen. Men när han är så väldigt varm i sig själv, så om han inte fryser ens vid temperaturer kring noll och nederbörd, så ser jag helt ärligt ingen anledning att täcka.

Men för att vara SÄKER på att han verkligen inte fryser, måste jag ju kolla nu i början, och inte bara tycka 'hanf ryser nog inte'. Därav tät koll nu i början.

Sen får de ju alltid tillsyn var fjärde timme. Så en ev miss i täckning, t ex at släppa ut otäckad och så blir det riktigt busväder kan korrigeras inom max 4 h, så eg brinner det ju ingenstans ens så. Men mamma kan bara avgöra om det är 'alldeles för kallt'. Jag vill gärna nu i början just se hur det ser ut 'mellan tillsynen'. Om han går ut ofrusen och kommer in ofrusen så finns det eg inget som säger att där vid lunch när det blåste lite mer var han frusen.

Men, går han ute en hel dag i regn/snöglopp och kring nollan, och inte är frusen alls någon gång, och har mjuka muskler etc, då kommer jag inte täcka honom för sånt väder, faktiskt. Just för han är en av de 'varmaste' hästar jag mött, det är han och Kele.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 441
Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 863
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 121
Senast: Kilauea
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 367
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?