Ni med klippta, otäckade hästar?

Sv: Ni med klippta, otäckade hästar?

Nej jag förstår att ingen medvetet slänger ut sin häst för att regelrätt frysa. Det tror jag ingen gör.
Men det där att ta bort päls på stora partier av kroppen, framför allt nu bogar och långt upp på sidorna samt magen, utan att erbjuda ngt i gengälld. vart går gränsen för att de fryser? att de skakar?

en avhuggen päls har INGET skydd alls, det har förlorat sin funktion, dvs håren är avhuggna och därmed kan inte pälsen vare sig isolera eller ens röra sig/ställa sig för att isolera mot vindar och nederbörd och kyla rent allmänt. självklart kyls dessa delar av kroppen drastiskt ner, när det rör sig om så stora partier. man ska inte täcka bara för att nej, men när man klipper bort stora delar av hästens naturliga skydd så JA - självklart har det en effekt och man bör då kompensera med ngt annat, dvs ett täcke som skydd.

som Miaa argumenterar: stora muskelgrupper har avlägsnats från sitt värmeskydd. det påverkar självklart.

Anna:
tack för en sund inställning.

Senast ändrad:

Däremot kan jag tänka mig att det blir kallt på en klippt häst eftersom det då ligger mer direkt på huden, när skyddet mot regn och vind inte räcker som värmande effekt.

Helt tvärtom tänk.
Stråna på en klippt häst är huggna rakt av. det innebär att all kyla, och all nederbörd, går direkt ner i bara skinnet/huden på hästen, för stråna är avhuggna och kan inte böja sig och inte isolera.
då är även ett helt ofodrat regntäcke, HELT klart mer isolerande för väta och nederbörd och även kyla faktiskt, än inget täcke alls, för det är luftlagret som värmer, och det blir ett bättre luftlager isolerings mässigt än med avhuggna päls strån och inget skydd.

ett LÄTT ofodrat regntäcke isolerar även mkt väl på en oklippt päls, för det är så lätt att pälsen faktiskt ändå kan röra sig till en viss del. precis som du säger - problemet kommer om det är ett tyngre, otympligare täcke som är ofodrat, men såna finns ju knappt, endera har de inget foder och är lätta, eller så är de tyngre och HAR ett visst funktions foder även om de är regntäcken - och då isolerar de väldigt bra rätt långt.

Nej jag förstår att ingen medvetet slänger ut sin häst för att regelrätt frysa. Det tror jag ingen gör.
Men det där att ta bort päls på stora partier av kroppen, framför allt nu bogar och långt upp på sidorna samt magen, utan att erbjuda ngt i gengälld. vart går gränsen för att de fryser? att de skakar?

en avhuggen päls har INGET skydd alls, det har förlorat sin funktion, dvs håren är avhuggna och därmed kan inte pälsen vare sig isolera eller ens röra sig/ställa sig för att isolera mot vindar och nederbörd och kyla rent allmänt. självklart kyls dessa delar av kroppen drastiskt ner, när det rör sig om så stora partier. man ska inte täcka bara för att nej, men när man klipper bort stora delar av hästens naturliga skydd så JA - självklart har det en effekt och man bör då kompensera med ngt annat, dvs ett täcke som skydd.

.

Kan ju bara svara för mig själv, men gränsen för frysa går där jag skrev, dvs hästen 'kurar', är kall eller i extrema fall skakar.

Hitills så har han varit varm att 'ta på', mjuka muskler och inte kurat eller liknande, dvs jag bedömmer att han INTE fryser. Jämför jag med fbl så är han, fullt täckad, kallare på halsen än lillplutt.

Men kommer han att frysa (i min mening, inte bara 'stå och skaka') så får han givetvis täcke. Samma sak om jag ser eller upplever att han är stel/annat. Men sålänge han verkar som nu, dvs varm, glad, rörlig och 'mjuk' så känns det onödigt att täcka och addera ännu mer värme?

Det som jag tycker är knepigt är just de hästar som är snudd på för varma i sin vinterpäls, de som svettas av att skritta 10 min (så 'illa' är ju inte min dock), de är ju FÖR varma i sin päls, blir de verkligen för kalla vid viss klippning? (Säg såna klippningar som är med i tråden). Jag säger inte det är si eller så, bara en sån sak jag tycker är svår. Både på frusna araben och på varma fullblodet, så var det samma täckning som gällde klippt som oklippt. Dvs fryslorten frös lika mkt med päls som klippt (knasigt), och kaminen höll sig lika varm i täcke med X gram när han var klippt som oklippt. Jag började ju med att lägga på ett tjockare när jag klippt D, men då blev han för varm.

Jag låter aldrig mina hästar gå otäckade i kallt blött väder, hästen på avataren gick utan täcke klippt som hon är där när det var uppehåll, sol och skönt. Att hon gick ute utan täcke helklippt vid 20 minus , solsken och snö var mer för att få rullla av sig svett och annat. Då var hon i tävlingskondition, travare och frös inte det minsta. Men det var bara de 2 timmar mitt på dan när det var som goast då och då, inte när hon varit svett efter träning.
Hästar i full kondtion fryser inte lika lätt som en häst i halvbra kondtion och hon had inga muskulära problem. Hade en annan häst som enbart klipptes på hals och mage men han kördes tom med täcke för att han var så känslig.
Mina hästar har nog gått med för mkt täcke emellanåt, men så är det när man släpper dem i 15 minus åker iväg o jobbar och kommer hem och det är 10 plus:) Älskar vintern:)

Det som jag tycker är knepigt är just de hästar som är snudd på för varma i sin vinterpäls, de som svettas av att skritta 10 min (så 'illa' är ju inte min dock), de är ju FÖR varma i sin päls, blir de verkligen för kalla vid viss klippning? (Säg såna klippningar som är med i tråden). Jag säger inte det är si eller så, bara en sån sak jag tycker är svår. Både på frusna araben och på varma fullblodet, så var det samma täckning som gällde klippt som oklippt. Dvs fryslorten frös lika mkt med päls som klippt (knasigt), och kaminen höll sig lika varm i täcke med X gram när han var klippt som oklippt. Jag började ju med att lägga på ett tjockare när jag klippt D, men då blev han för varm.

Jag tror de blir normaltempererade med en liten klippning. Tex så tror jag min eg är på tok för varm inne och varmare dagar ute.

Jag snackar inte om hästar som är för varma, jag säger bara att klippa av 2/3 av pälsen och sen inte tro att muskler och ligament inte blir påverkade av att gå utan täcke oavsett väder och vind, är ett konstigt resonemang. Man ersätter det man tagit bort av naturens skydd, och det betyder ju inte att man ska övertäcka sin häst, eller hur? I ridsammanhang/arbete förstår jag inte varför du klipper så mycket, ponnyn är ju bara insutten, den ska knappast jobbas i ngn större utsträckning, så varför klippa av så drastiskt innan den ens börjat arbeta, det förstår jag inte.

Sputnik: det är ju en helt annan sak som du beskriver - sunt!

Nu skrev jag ju att min inte var sån som svettas floder av 10 min skritt, men jag undrar ändå hur det är med de individerna.

Min kommer ju tyvärr jobbas mer än han skulle gjort om han varit frisk i vinter, det blir en otrevlig balansgång mellan hållbarhet och IR. Och som sagt, han har täcken om det behövs, och jag tvekar inte att använda dem om det behövs.

Hmm, hur gör man nu då? Nollgradigt, snöade inatt, snöblandat slask imorse, blåsigt. JAG frös så jag hackade tänder i min lättfodrade jacka och önskade jag tagit dunjackan. Lillen fick ett fleecefodrat regntäcke på sig. Gått ute från 06 - 20. Var på tok för varm när han togs in, var som en kamin under täcket. Halsen var rätt varm den med.

Jag skulle skippa fleecet och lägga på ett ofodrat - av anledningen jag tidigare illusterat hur klippt avhuggen päls fungerar.

Mitt täckesklippta fullblod går ALDRIG med fodrat täcke i plusgrader, hur blåsigt det än är, för han håller sig varm. allt annat än ofodrat blir tokvarmt.

ang. att hästen "kommer att jobbas" så känns det överkurs att bestämma sig från början att den kommer bli toksvettig, och klippa så kopiöst redan innan man börjat jobba den ens det minsta om man samtidigt vill ha den otäckad. Men det är jag det : )

Tillägg: Håller helt med Linen - ovan.

Senast ändrad:

Det som jag tycker är knepigt är just de hästar som är snudd på för varma i sin vinterpäls, de som svettas av att skritta 10 min (så 'illa' är ju inte min dock), de är ju FÖR varma i sin päls, blir de verkligen för kalla vid viss klippning? (Säg såna klippningar som är med i tråden). Jag säger inte det är si eller så, bara en sån sak jag tycker är svår.

Jag tror knappast att en häst kan bli för varm av sin egen päls, om den nu inte ska arbeta.
Har aldrig sett en häst som svettas av att bara vara i hagen, hur mycket päls den än har.

Klipper man så gör man det för att hästen svettas vid arbete. Jag skulle aldrig klippa av någon annan anledning.
Connemarans klippning är ju helt okej för en häst som ska gå utan täcke, men klipper man mer så tycker jag att man ska täcka. Även om hästen inte synligt står och huttrar så lär den bli kall om musklerna, inte snällt.

Jag skulle skippa fleecet och lägga på ett ofodrat - av anledningen jag tidigare illusterat hur klippt avhuggen päls fungerar.

Mitt täckesklippta fullblod går ALDRIG med fodrat täcke i plusgrader, hur blåsigt det än är, för han håller sig varm. allt annat än ofodrat blir tokvarmt.

ang. att hästen "kommer att jobbas" så känns det överkurs att bestämma sig från början att den kommer bli toksvettig, och klippa så kopiöst redan innan man börjat jobba den ens det minsta om man samtidigt vill ha den otäckad. Men det är jag det : )

Tillägg: Håller helt med Linen - ovan.

Igångsättning/jobb är som jag sagt redan från början INTE huvudanledningen. Hade jag vetat han skulle stå hela vintern hade jag klippt ändå.

Men får prova ofodrat då nästa gång det är pissväder, och se om det blir mer lagom tempererat. är ju 'lärd' att inte använda det när det är kallt då de inte kan resa pälsen, men det är ju inte bättre att 'koka' honom liksom.

Jag tror knappast att en häst kan bli för varm av sin egen päls, om den nu inte ska arbeta.
Har aldrig sett en häst som svettas av att bara vara i hagen, hur mycket päls den än har.

Då har du inte träffat min shettis. Hon blev svettig av att trava från ena änden av hagen till andra (300m kanske), hon låg mest i hagen. Tänk 10+ och hon ligger ner och flämtar i hagen. Efter klippning blev hon pigg och lycklig häst igen!

Min rakade shettis går på lösdrift. Tillgång till stor ströad ligghall. Och om det är ruskväder så självklart sätter jag på täcke :bow:

Men får prova ofodrat då nästa gång det är pissväder, och se om det blir mer lagom tempererat. är ju 'lärd' att inte använda det när det är kallt då de inte kan resa pälsen, men det är ju inte bättre att 'koka' honom liksom.

okej, eftersom du först sa att igångsättning DELVIS var en anledning till att du klippte så himla mycket, så gick jag på det.

du får lära om dig eftersom regeln inte är applicerbar på klippt avhuggen päls, som inget har att resa/ ställa sig/ isolera sig.

ett verkligt lätt ofodrat tillåter även oklippt päls att röra sig till viss grad, så det brukar räcka mer än väl för en varming, i plusgrader ner till nollan. Om han dessutom är så varm som rapporterat, otäckad, i sånt väder, har du noll att oroa dig för.

Fast Linen har rätt - det hör INTE till vanligheterna och är INTE standard eller ens särskilt troligt. en oklippt, otäckad päls, tempererar hästen oerhört väl, 99,9 procent av gångerna, för att inte säga 99, 99..... : ) att ligga ner och flämta i hagen låter oerhört ovanligt - och drastiskt. aldrig hört talas om. hur hanterar den värme rent allmänt sommartid? :confused:

Så lustigt. Man kan undra vad som gått fel då i pälssättningen :confused:
Hästarna brukar ju normalt sätta så mycket päls de behöver, varken mer eller mindre.

okej, eftersom du först sa att igångsättning DELVIS var en anledning till att du klippte så himla mycket, så gick jag på det.

du får lära om dig eftersom regeln inte är applicerbar på klippt avhuggen päls, som inget har att resa/ ställa sig/ isolera sig.

ett verkligt lätt ofodrat tillåter även oklippt päls att röra sig till viss grad, så det brukar räcka mer än väl för en varming, i plusgrader ner till nollan. Om han dessutom är så varm som rapporterat, otäckad, i sånt väder, har du noll att oroa dig för.

Det är det, delvis en anledning. Men inte huvudanledningen, och jag skrev också att även om han bara skulle stå så hade han klippts. Ville förtydliga det.

2009-11-08
Men även om han skulle larva i hagen hela vintern hade jag klippt för att få jobba mer för att hålla värmen, och förbränna mer kalorier. Jag funderade ju på det redan förra året men gjorde inte slag i saken då.

Hon sätter apamycket päls rent ut sagt :crazy:
Det jag skrev om i förra inlägget, då hade hon nästan 10 cm lång päls. I början av oktober. Jag pratade med veterinären och så diskuterade vi. Jag sa att jag faktiskt tror att det beror på så mkt päls, så vet sa att jag skulle prova klippa henne och sen ringa tillbaka på e.m. Det blev som sagt var en helt annan häst. Hon "levde" igen, ögonen blev pigga och glada och hon sprang frivilligt och bockade och busade.

Men det kanske är så ovanligt... jag är inte van egentligen att behöva klippa hästar, jag rider annars inte så hårt att hästarna svettas, eller har tunnhåriga hästar. Jag kanske inte ska säga "att det fungerar bra att ha en klippt mammuspälsad häst utan täcke. min shettis kanske är ett stort undantag? :confused:

Jag tror att just shettisar är de som isåfall är undantagen.... vet många som får fuktexem osv av för lång päls och som måste klippas pga det.....
det är ju också en effekt av att pälsen isolerar för mkt och fukt kommer in, men pälsen isolerar fortfarande för mkt för att huden skall hållas torr och fräsh, som på en "normal" häst.

Det är det, delvis en anledning. Men inte huvudanledningen, och jag skrev också att även om han bara skulle stå så hade han klippts. Ville förtydliga det.

2009-11-08
Men även om han skulle larva i hagen hela vintern hade jag klippt för att få jobba mer för att hålla värmen, och förbränna mer kalorier. Jag funderade ju på det redan förra året men gjorde inte slag i saken då.

som sagt: om förbränningen var hela orsaken och att han då skulle gå otäckad, hade jag löst det genom att klippa hälften av det du klippt nu, vilket räcker långt ur den aspekten.

när du nu klippt så mycket har du andra saker att ta hänsyn till, framför allt nedkylda muskler.

prova att lägga på ofodrat nästa gång. det värsta som kan hända enligt dina egna farhågor, är att den kan resa pälsen NÅGOT mindre än normalt - på de oklippta delarna, vilket innebär att den blir NÅGOT svalare än normalt och kanske därigenom bränner lite mera. Utan att för den skull gå och bli nedkyld in på bara skinnet och musklerna på de delar som berövats all päls och därmed gynnas av en isolering - om än i ofodrad variant, eftersom det fortfarande skapas ett isolerande luftlager mot den avkapade pälsen.

två flugor i en smäll därmed ;)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 444
Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 863
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 121
Senast: Kilauea
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 370
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar