Sv: Ni med klippta, otäckade hästar?
Jag tog ju en bild förut. glömde det. Här är den
*kl*
Vi har klippt våra ungefär så här. Fast linjen vid bogen går något längre ner.
Vi är regelbundet iväg till ridhus, och hästarna blir så otroligt svettiga och trötta där om de inte klipps. Dock har vi kallstall och mycket utevistelse i hage, så det krävs täcke. Tycker att de blir så stela i muklerna om de får stå och spänna sig och huttra lite.
Den ena hästen sätter mer päls och han klarar sig rätt bra. Nu är det några minus och han har fleecefodrat regntäcke. Om det blåser och är nederbörd så blir han dock frusen med det täcket, då behöver han vintertäcke. Han har haft muskelproblem också, och behöver värme över ryggen för att inte bli öm.
Den andra hästen är frusen och sätter dåligt med vinterpäls. Han behöver redan ett litet tunnare vintertäcke för att inte frysa. Häromdagen hade han ett regnfleece, och det blåste lite och var runt 0 - då frös han på kvällen när han kom in.
Vi har, som sagt, kallstall och det gör att de även har ett täcke på natten för att inte frysa.
Poängen (och svårigheten) är att pricka av rätt täcke för rätt väderlek.
Ibland är det svårt att veta hur det kommer att vara på em tidigt på morgonen, så då kan det ju bli fel. Eller om det är kanonväder på morgonen och de får vara nakna, så kan det slå om innan kvällen och de får stå och huttra innan de kommer in. Men jag brukar försöka kolla YR och se ungefär vilket väder och temp det kommer att vara under dagen. Oftast brukar det gå att parera "rätt täcke (eller naken) vid rätt väderlek".
Dock håller jag med den som sa att många hästar i tråden är väl mycket klippta för att kunna förvänta sig att klara sig utan täcke. Trenden får inte slå över från täcken i trippla lager - till att häststackarn ska klara sig klippt utan täcke i alla väder.
Det jag tycker är en konstig inställning, som man ibland ser i såna här trådar, är argument som att "hästar skakar för att hålla värmen". Ungefär som att det är ok att de fryser så de skakar, för det är ett sätt att hålla värmen. HALLÅ - vi människor skakar och också när vi fryser som f-n - för att vi ska hålla värmen. Men inte skulle jag vilja stå så timme ut och timme in. Varför ska vi då utsätta våra hästar för det?
Norrland