Ni med klippta, otäckade hästar?

Sv: Ni med klippta, otäckade hästar?

Som sagt var inte tanken att klippa fullt så mycket. Därav hela tråden med frågan.

Men ska prova med ofodrat nästa gång det är busväder och se. Sålänge det inte är busväder och han är varm får an gå naken tillsvidare, och står naken inne. Så får vi se helt enkelt var/hur det blir bäst.

Såhär är mina älsklingar klippta,

dscn9660_60274439.jpg

En Islandshäst och en mini shettis
de går på lösdrift utan täcke.
jag behåller överdelen av halsen för det skyddar mot regn, regnet lägger sig på pälsen och rinner ner och rinner aldrig på huden/tunna pälsen.

De funkar jättebra med denna klippning blir inte alls svettiga och håller värmen bra, fryser inte.
De har inte fri tillgång på mat utan får 3 gånger om dagen men har en lösdrift att gå in i om de vill men där står de aldrig en då, trivs bättre ute.

Hur går det med bantningen ser ut som att han ser tjockare ut?
vi kan ta det på bantnings tråden.

Jag tror knappast att en häst kan bli för varm av sin egen päls, om den nu inte ska arbeta.
Har aldrig sett en häst som svettas av att bara vara i hagen, hur mycket päls den än har.

Klipper man så gör man det för att hästen svettas vid arbete. Jag skulle aldrig klippa av någon annan anledning.
Connemarans klippning är ju helt okej för en häst som ska gå utan täcke, men klipper man mer så tycker jag att man ska täcka. Även om hästen inte synligt står och huttrar så lär den bli kall om musklerna, inte snällt.

Fast gränsen för för varm har man ju dragit ganska sent om det går vid att svettas av att stå i hagen?

Jag är rätt säker på att min häst är för varm i hela sin päls under de varma dagarna (plus, stilla) samt inne. Han är kokhet på huden där man klippt honom. Som helklippt med ett 150 innetäcke förra vintern antog han en mer normalvarm "hud".

Han är dock ingen som svettas kopiost. Visst han är helt blöt av ett träningspass men det som märks mest är han han är så matt. Men så länge han inte ser matt och trött ut inne/i hagen så nej, då tycker jag inte heller man bör klippa enbart pga det utan rikta in sig på hur hästen är i arbete.

Dock tycker jag som du man ska vara rädd om musklerna, även om hästen inte "fryser" så skyddar ju pälsen mer. Därav att jag ska försöka klippa "undersidan" längre fram, inte över de stora muskelrgrupperna. Vi får se hur det funkar :)

Hästarna brukar ju normalt sätta så mycket päls de behöver, varken mer eller mindre.
[/QUOTE]

Det kan bli lite tokigt om det tex varit ovanligt kall period under tidig höst i samband pälssättning, med mycket minusgrader för att sedan bli mildare en period. Så har det varit i två höstar här hos mig och det resulterar i att min häst i slutet av oktober stått och haft en björnpäls som gjort att hon när vädret blivit mildare, svettas mycket vid minsta arbete. (häst som normalt mycket sällan svettas) Klippning har då varit en jättebra lösning, men tidigare år, när vädret blivit långsamt kallare och kallare har inte detta uppstått.

Jag tog ju en bild förut. glömde det. Här är den
29795156.jpg

*kl* ;)

Vi har klippt våra ungefär så här. Fast linjen vid bogen går något längre ner.

Vi är regelbundet iväg till ridhus, och hästarna blir så otroligt svettiga och trötta där om de inte klipps. Dock har vi kallstall och mycket utevistelse i hage, så det krävs täcke. Tycker att de blir så stela i muklerna om de får stå och spänna sig och huttra lite.

Den ena hästen sätter mer päls och han klarar sig rätt bra. Nu är det några minus och han har fleecefodrat regntäcke. Om det blåser och är nederbörd så blir han dock frusen med det täcket, då behöver han vintertäcke. Han har haft muskelproblem också, och behöver värme över ryggen för att inte bli öm.

Den andra hästen är frusen och sätter dåligt med vinterpäls. Han behöver redan ett litet tunnare vintertäcke för att inte frysa. Häromdagen hade han ett regnfleece, och det blåste lite och var runt 0 - då frös han på kvällen när han kom in.

Vi har, som sagt, kallstall och det gör att de även har ett täcke på natten för att inte frysa.

Poängen (och svårigheten) är att pricka av rätt täcke för rätt väderlek. :) Ibland är det svårt att veta hur det kommer att vara på em tidigt på morgonen, så då kan det ju bli fel. Eller om det är kanonväder på morgonen och de får vara nakna, så kan det slå om innan kvällen och de får stå och huttra innan de kommer in. Men jag brukar försöka kolla YR och se ungefär vilket väder och temp det kommer att vara under dagen. Oftast brukar det gå att parera "rätt täcke (eller naken) vid rätt väderlek".

Dock håller jag med den som sa att många hästar i tråden är väl mycket klippta för att kunna förvänta sig att klara sig utan täcke. Trenden får inte slå över från täcken i trippla lager - till att häststackarn ska klara sig klippt utan täcke i alla väder.

Det jag tycker är en konstig inställning, som man ibland ser i såna här trådar, är argument som att "hästar skakar för att hålla värmen". Ungefär som att det är ok att de fryser så de skakar, för det är ett sätt att hålla värmen. HALLÅ - vi människor skakar och också när vi fryser som f-n - för att vi ska hålla värmen. Men inte skulle jag vilja stå så timme ut och timme in. Varför ska vi då utsätta våra hästar för det?

Norrland

Senast ändrad:

Det jag tycker är en konstig inställning, som man ibland ser i såna här trådar, är argument som att "hästar skakar för att hålla värmen". Ungefär som att det är ok att de fryser så de skakar, för det är ett sätt att hålla värmen. HALLÅ - vi människor skakar och också när vi fryser som f-n - för att vi ska hålla värmen. Men inte skulle jag vilja stå så timme ut och timme in. Varför ska vi då utsätta våra hästar för det?

Norrland

Den där inställningen stör mig med, en häst som skakar fryser, och visst skakar de för att försöka öka värmen, men hur bra är det. Dessutom tar ju musklerna stryk så det förslår av att skaka och skaka.

Han stod naken inne inatt, varit 1 - 2 minusgrader (jag har kallstall) inatt, och var en minus nu imorse. Han var alldeles lagom 'tempererad'. Då det är mulet och enstaka snöfingor i luften och blåser lite så la jag på det ofodrade regntäcket, så får vi se om det blir 'lagom'.

Den där inställningen stör mig med, en häst som skakar fryser, och visst skakar de för att försöka öka värmen, men hur bra är det. Dessutom tar ju musklerna stryk så det förslår av att skaka och skaka.

Det folk missat, vilket förvånar mig eftersom de annars är så snara att dra paralleller till hur människan beter sig, är ju att NÄR hästen skakar, så är det en konsekvens av att den nått sin nedre kritiska gräns för att hålla sig varm, och börjar skaka som ett försök att komma bort från den nedre kritiska gränsen igen. Precis som hos oss människor.
Med andra ord: När den skakar är den REJÄLT kall och har varit kall ett bra tag!

Det folk missat, vilket förvånar mig eftersom de annars är så snara att dra paralleller till hur människan beter sig, är ju att NÄR hästen skakar, så är det en konsekvens av att den nått sin nedre kritiska gräns för att hålla sig varm, och börjar skaka som ett försök att komma bort från den nedre kritiska gränsen igen. Precis som hos oss människor.
Med andra ord: När den skakar är den REJÄLT kall och har varit kall ett bra tag!

Jag tror folk helt enkelt misstolkat det som finns i litteraturen, att ett av hästens sätt att höja kroppstemp är KORTVARIG, tillfällig skakning. Lite som när man själv missbedmt vädret och står och väntar på bussen och tycker 'brr, kallt' och skakar lite, men sen rör man sig och vänjer sig och det ger sig på någon MINUT.

Det har de översatt till att skaka = inte frysa utan höja värmen. Jag undrar om de känt på musklerna på en häst som skakat en stund. Jag hade ju fryslorten V, och hur man än försökte så ibland blev det fel och han frös så han skakade. Musklerna tog enormt med stryk av skakandet och det 'höll i sig' några dagar även när han slutat skaka och man värmt upp.

Sen, nu när det är kring nollan och fuktigt, så vi rökare satt och skakade ikapp på jobbet igår. Trots jacka osv. Började ju skaka omgående när vi gick ut, och skakade ju lika illa när vi gick in. Om man kört 'skaka sig varm' hade vi nog suttit och skakat än, såvida man inte börjat hoppa jämfota eller röra sig raskt. Så inte ens när det är 'pang poff kallt, skaka' så funkar det på människor iaf riktigt bra att skaka sig varm.

Han stod naken inne inatt, varit 1 - 2 minusgrader (jag har kallstall) inatt, och var en minus nu imorse. Han var alldeles lagom 'tempererad'. Då det är mulet och enstaka snöfingor i luften och blåser lite så la jag på det ofodrade regntäcket, så får vi se om det blir 'lagom'.

jag tänker så att när de är ute så kan de röra på sig för att hålla värmen men i ett stall speciellt kallstall och en "liten" box så blir de lätt stela och kalla av att bara stå still, då har jag alltid någon form av täcke, fleecefilt eller ett tjockare stalltäcke om de är helklippta eller klippta så mycket som din.

som mina är klippta nu har de inget täcke om de skulle stå inne.

ute känns det mer som att de behöver täcke om det blåser mycket och samtidigt snöar/regnar.

men ett tunnare täcke.

mina har det dock inte än sålänge eftersom de inte är klippta så mycket och halvhalsen skyddar bra.

Håller med det, har ärligt talat aldrig sett en häst stå och skaka/frysa, har sett till att de inte skall utsättas för det för som du säger är de säkerligen starkt nedkylda då och har säkert fått ont i sina muskler osv av att stå och spänna sig.

ger man dem bara lite extra mat under dagen och ser till att inte klippa dem för mkt om de ska gå utan täcke annars får man helt enkelt ha täcke på dem om man tar bort deras naturliga skydd det kan ju inte vara så svårt att förstå.

sen tänker jag att raser med framavlad mindre päls borde ju rimligen frysa mer ju mer man klipper dem.

gämför tex en islandshäst med en vanlig ponny.

Håller med det, har ärligt talat aldrig sett en häst stå och skaka/frysa, har sett till att de inte skall utsättas för det för som du säger är de säkerligen starkt nedkylda då och har säkert fått ont i sina muskler osv av att stå och spänna sig.

ger man dem bara lite extra mat under dagen och ser till att inte klippa dem för mkt om de ska gå utan täcke annars får man helt enkelt ha täcke på dem om man tar bort deras naturliga skydd det kan ju inte vara så svårt att förstå.

sen tänker jag att raser med framavlad mindre päls borde ju rimligen frysa mer ju mer man klipper dem.

gämför tex en islandshäst med en vanlig ponny.

Jag håller helt med dig.

ang. mindre päls så tror jag inte det är riktigt så enkelt dock. det beror även på kvalitet och täthet i pälsen, och den kan variera från individ till individ.

Fast gränsen för för varm har man ju dragit ganska sent om det går vid att svettas av att stå i hagen?

Men vart tycker då du att gränsen går?
Att hästen är varm på huden en solig dag känns helt normalt.
Jag täckar min häst så att han alltid är lagom varm under täcket. Inte så han svettas (kan självklart hända om vädret inte beter sig som planerat) men han ska heller aldrig vara kall.

fast faktumet är att om hästen inte ens är klippt, så skall den inte vara ngt varm under täcket alls, för att vara lagom tempererad. Är den varm är det för varmt, eftersom temperaturen innanför pälsen skiljer flera grader. MAX fingervarm är riktlinjen när man sticker in handen under täcket. På en helklippt kan du höja den riktlinjen en aning, eftedsom du då känner på bara huden i stort sett, inget isolerande pälslager finns ovanpå.

KL
jag har ALDRIG haft min häst svettas av för varma täcken. skulle hellre dö än riskera det. Jag täckar sparsamt, med utgångsfilosofin att hellre för tunt och arbeta sig uppåt, än att täcka i förskott och helgardera sig och riskera att hästen kokar.
tänk er att sitta instängd i en bil med full värme och ha en täckjacka på er som ni inte kan ta av. vilken fruktansvärd mardröm! det är isåfall bättre att hästen hellre är lite sval, än att den är övertäckad.

Tilläggas ska att jag heller aldrig haft en häst som skakat av att vara kall, med täcke på sig.
enda gångerna jag haft en häst som skakat har varit sommartid, då det kommit skyfall som gått igenom pälsen på hästen. ALDRIG i täckes sammanhang.

Då är kanske frågan hur man definerar "varm".

Ang fingervarm, jag är alltid väldigt kall om händerna. Och är det dessutom kallt ute så är man ofta lite frusen. Om jag stoppar in händerna innanför hästens täcke är han alltid varmare än vad mina händer är. Men det tycker jag är helt normalt.

Jag vill aldrig riskera att hästen ska bli kall. Min har fått ont i ryggen då han varit för klent täckad och sen har han även svårt med hullet - vill inte att han ska lägga extra energi på att hålla sig varm.

*KL*

Jag håller med er om att man självklart ska täcka hästen om den visar obehag, fryser eller är kall. Men om den inte är det, ska man täcka då "bara för att"?:crazy:

Där håller jag nog inte med helt utan att hästen ska få gå utan täcke om den trivs bäst så och inte fryser eller är kall på något sätt.

Ponnyn som jag har klippt som jag har på bild här i tråden är varm (alltså lagom, inte överhettad) på både de klippta och de oklippta ställena när han går utan täcke.
Sen kommer jag ha täcke om det är nederbörd eller blåser mycket.. Men det tycker jag är annat än när det kanske bara är mulet/sol eller duggar lite då och då under dagen. Jag har varit borta i stallet flera gånger under dagen och klämt och petat på honom:angel: för att försäkra mig om att han inte är kall de senaste dagarna. Har ju även blivit riden och han har även varit mjuk, fin och pigg att rida.

Han har ju även fritt med hö och relativt "stor" hage på ca 1 ha och lite blandat med träd. Sen har de även längs med ena sidan tät skog som skyddar en del mot vädret. Jag kan även lätt gå till stallet när som på dagen då skolan (internat) är endast 800 meter från stallet om vädret skulle ändra sig under dagen..

Kan ju ta mig själv som exempel till de som säger att om man tar bort päls så ska man på med täcke nästan oavsett. Jag själv är en sån som inte brukar frysa. Kan gå i t-shirt under vintern när jag är i stallet medans kompisarna har både jacka och tjock tröja under. Och DE fryser med det på sig, men inte jag i t-shirt. De fryser bara de kollar på mig:D..

Med det vill jag ha sagt att alla är olika och fryser olika lätt och bara för att man inte har päls så betyder det inte att man behöver bädda in sig i en massa kläder/täcken för att hålla sig varm. Sen har jag en del täcken med olika tjocklekar på så om han fryser, blir kall, visar obehag, blir stel eller annat så kommer han att ha täcke. Men när jag vet hur skönt han tycker det är att vara naken och kunna röra sig och rulla sig utan något äckligt täcke så får han vara naken sålänge han mår bra av det.:)

Då är kanske frågan hur man definerar "varm".

Ang fingervarm, jag är alltid väldigt kall om händerna. Och är det dessutom kallt ute så är man ofta lite frusen. Om jag stoppar in händerna innanför hästens täcke är han alltid varmare än vad mina händer är. Men det tycker jag är helt normalt.
.

Ja absolut det är en viktig fråga. Alltför många definierar nämligen varm som GOSIGT varm så som människor som är frusna vill känna sig under en varm filt. de glömmer aspekten ang. hur temperaturen för ett djur med päls, skiljer sig intill huden och utanpå själva pälsen.

Om din häst har ryggproblem och du själv är extra kall om händerna, så låter det som du rör dig runt normal defintionen av hur hälsosamt varm en häst bör vara : )

Men vart tycker då du att gränsen går?
Att hästen är varm på huden en solig dag känns helt normalt.
Jag täckar min häst så att han alltid är lagom varm under täcket. Inte så han svettas (kan självklart hända om vädret inte beter sig som planerat) men han ska heller aldrig vara kall.

Tidigare :D

Iaf min häst blir allämnpåverkad mycket tidigare än han svettas, han svettas inte så värst mycket/lätt. Klippningen är mer för att han blir så matt/hängig/trött av i princip inget arbete. Precis som han fungerar sämre på sommaren rent genrellt.

Det är självklart helt normalt att de är varma på huden en solig dag. En solig sommardag är min häst dessutom allmänt hängig om man tar honom från hagen mitt på dagen. Precis som han är matt i sin vinterpäls varmare dagar generellt. Men i lite kyla (typ 5 + o lägre) eller om det är mulet antar han en mer normal attityd.

Haha, min häst låter ju sjuk :D Men jag syftar alltså på fall där han tränas vintertid, fullpälsad och det är varmt, tex våren är väldigt jobbig eftersom han fäller så förbaskat länge (så det hinner ju bli varmt många gånger, en hel del päls som ska väck). Eller sommartid om han står ute i solgasset mitt på dagen eller rids mitt på dagen.

För det mesta är han alltså pigg o allert och relativt normalvarm :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 441
Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 863
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 121
Senast: Kilauea
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 367
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?