Ni med klippta, otäckade hästar?

Sv: Ni med klippta, otäckade hästar?

Fabian jaktklipps och går utan täcke i alla väder har aldrig sett att han fryser:
Jul-Kadrilljen-08061.jpg
[/IMG]

Det varierar ju mellan hästarna hur mycket de fryser... Förhoppningsvis lär man sig från år till år vad som passar. Jag brukar också ha nån slags täckesklippning på mina.

Kallblodstravaren går med denna klippning utan täcke nästan jämt utan problem. (Täcke bara när det är riktigt äckligt ihållande blötväder)

zorba5.jpg

På shettisen råkade vi klippa lite högre upp på sidorna. Och hon frös... Så där fick vi dalta med täcken nästan hela vintern :o I år ska hon få behålla mera päls.

Nikolina.jpg

Varför använder du inte din uppfinning:confused:- foderautomaten. Åtminstone till det som ryms i den.

Eftersom han hela tiden överlistade den. Det funkade perfekt i några dagar, sen hade han lärt sig tekniken och jag fick bygga om den. Gick ju bra när jag hade semester och inte mycket bättre för mig, men sen blev det ganska drygt. Och sen fick han ju komma ut i boxhage, och då var det lättare att 'svälta', han vände ju inte upp och ner på boxen mellan målen då, hade mer att titta på/pilla med/etc.

Så jag la projektet på is.

Haken nu är att det nya silaget är ÄNNU lättare att få ur en automat än det gamla. Han kan ju äta det här nya med munkorg till och med, första och hitills enda han kan äta med munkorg. Dvs det kommer ställa helt nya krav på automaten, och jag har ingen bra lösning än. Trippla finmaskiga hönät var ingen som helst match liksom med det här silaget, så jag vetefan vad jag ska hitta på, sugrör kanske? :devil:

Han får alltså i sig ett kilo på 20 minuter MED munkorg ute i hagen, för att visa var nivån ligger =/

Jag jobbar lite för mkt just nu för att ens hinna tänka på automatlösningar, men har from idag provat byta ut nattmaten mot high fibre-silaget, som är mycket mindre smakligt. Får se hur/om det hjälper lite iaf sålänge.

varför är han klippt när han inte rids/arbetas?

för att bränna mer och minska hullet eller? har nog missat....?

Exakt. Iofs så ska han ju sättas igång nu, och kommer sen ridas/arbetas genom vintern, och då klipper jag alla som har lätt att svettas - just för jag har kallstall, det tar ett dygn för de långhåriga att torka annars. Men även om han skulle larva i hagen hela vintern hade jag klippt för att få jobba mer för att hålla värmen, och förbränna mer kalorier. Jag funderade ju på det redan förra året men gjorde inte slag i saken då.

Så, i år är det kombinationen bränna mer kalorier för att hålla värmen och att han kommer att jobba i vinter och därför behöver vara klippt. Men hade så jobbet fallit bort hade jag klippt.

Min häst är klippt på större delen av halsen, hela bringan, bogen, och under främre delen av magen, "spåret" slutar väl på ungefär 2/3 av hela magens längd. Han går ute dagtid utan täcke i alla väder, och än har jag inte sett honom frysa... Det är en islandshäst, och det tror jag har betydelse, för de har nog även något tjockare hud än hästar gjorda för varmare klimat. Dessutom har han ju MYCKET päls på de oklippta områdena. Han är valack, 12 år, i god kondition och normalt hull, fodras morgon och lunch i hagen, middag och kvällsmat inne.

Då är jag kärringa mot strömmem ,men jag tycker han är förmycket klippt för att gå otäckad hela tiden ..
Finns en annan tråd om samma ämne . Tycker att mer av halsen och mage ska vara kvar om de ska gå otäckade hela tiden men ändå vara klippta..

Mia

Vi klipper där hästen blir som varmast, dvs hals underkant, bringa t o m "armhålorna". Fungerar utmärkt då svettningen blir minimal i övrigt samt den ändå inte fryser oavsett väder. Vinterpälsen varierar från år till år, men den är ju alltid rejäl.

LIA

Exakt. Iofs så ska han ju sättas igång nu, och kommer sen ridas/arbetas genom vintern, och då klipper jag alla som har lätt att svettas - just för jag har kallstall, det tar ett dygn för de långhåriga att torka annars. Men även om han skulle larva i hagen hela vintern hade jag klippt för att få jobba mer för att hålla värmen, och förbränna mer kalorier. Jag funderade ju på det redan förra året men gjorde inte slag i saken då.

Så, i år är det kombinationen bränna mer kalorier för att hålla värmen och att han kommer att jobba i vinter och därför behöver vara klippt. Men hade så jobbet fallit bort hade jag klippt.

Okej jag förstår.
Jag kan förstå tänket till en del just ditt fall faktiskt, med hästen som har ett sjukdomsförlopp som orsakar extrem fettma/fång anfall osv. Men att få den att frysa så att den ska bränna mer, njaa..... :( jag skulle INTE klippt den över bogarna och inte så högt upp på sidorna/magen.

Utöver det - alltså inte riktat till dig, håller med Miaa, så tycker jag nog att flera bilder här i tråden går över gränsen för vad jag tycker är okej att klippa utan att täcka.
Hästen sätter päls av en anledning. att klippa bort stora mängder över hals, bogar, sidor på mage, mage osv, utan att kompensera i vilket väder det än vara må tycker jag är grymt.
kalla, stela muskler, och stor ansträngning att hålla värmen för hästen och försöka kompensera.

en spårklippning med undersidan halsen, magen osv, som BigganLs bild tycker jag är gränsen, det är okej enligt mig, men inte övriga sportklippningar här i tråden där halva hästen är klippt men likväl förväntas gå i hagen utan skydd av täcke. Hur tänker ni? varför klippa om man inte är beredd att täcka? så många hästar nuförtiden som klipps till höger och vänster "för att" inte för att de verkligen behöver det.

Senast ändrad:

, men inte övriga sportklippningar här i tråden där halva hästen är klippt men likväl förväntas gå i hagen utan skydd av täcke. Hur tänker ni? varför klippa om man inte är beredd att täcka? så många hästar nuförtiden som klipps till höger och vänster "för att" inte för att de verkligen behöver det.

Ingår jag i detta? Jag klipper för att jag tränar mina hästar, och med all den björnpäls de har annars blir de väldigt lätt svettiga...

Som jag sa så täckar jag vid behov. Och för den stora med den klippningen är det bara när det är runt noll och regn/blötsnö (då täckar jag f.ö. även när hästarna är oklippta...)

För shettisen så sa ju jag också att det klipptes för mycket, och att hon därför gick med täcke nästan hela vintern. Jag hoppas att det framgick av inlägget att jag inte rekommenderar den klippningen om man vill ha hästen otäckad.

Ja och nej.

du ingår därför att jag inte förstår hur man kan klippa så och sen räkna med eller hoppas på att den klarar sig rakt av, otäckad, precis som den inte var klippt.

du ingår INTE därför att du helt klart har bedömt dina hästar och ser hur de beter sig och då åtgärdat.

dessvärre gäller inte detta för alla vare sig här eller i tråden, utan många förkunnar bara rakt av att "hästen går ute oavsett väder och vind, klippt och otäckad och så får det va - den klarar sig bra.

Jag tycker förrutom att det visar på stor brist på insatthet, att det även är lite ironiskt.
Dels har vi ena lägret - täckes fanatikerna, som lägger på 3 lager täcken i mildgrader för att de är så skräckslagna att hästen MÖJLIGEN ens ska råda en 1 mm risk att ens BÖRJA bli LITE sval. och sen på andra kanten har vi å andra sidan det andra lägret, som glada i hatten klipper av halva kittet på hästen men resonerar att den klarar sig lika bra för det.

vart har sunt bondförnuft tagit vägen?

Anledningen till att jag klipper min är för att han svettas något enormt. Han svettas fortfarande men han torkar fortare, speciellt på de klippta ställena.

Jag klippte först honom på halsen och bogen för att kolla hur han klarade sig utan täcke när han var lite klippt. Så fick han gå ett par dagar innan jag klippte resten. Och det blev egentligen mer klippt än vad jag tänkt från början. Lite högre upp blev det än vad jag tänkt. Men det var några plusgrader ute så jag bestämde mig för att släppa ut honom utan täcke och testa. Första dagen så fick han gå i hagen kortare än vanligt då jag red på morgonen. Så då fick han gå ute ungefär 11-12 h mot det vanliga 15-17 h.

När jag tog in honom på kvällen så hade det regnat lite och han var ändå varm:). Frös inte ett dugg! Och han har inte frysit än. Jag som nästan hade räknat med att han skulle behöva täcke när jag klippte så mycket som jag gjorde, men det är jag glad att han inte behöver:)

Fast iofs så kommer han att ha täcke om det regnar, snöar eller blåser mycket. Så jag räknar inte med att han kommer kunna gå utan täcke i alla väder. Men när det är fint väder så kommer han gå utan sålänge han inte fryser.

Då är jag kärringa mot strömmem ,men jag tycker han är förmycket klippt för att gå otäckad hela tiden ..
Finns en annan tråd om samma ämne . Tycker att mer av halsen och mage ska vara kvar om de ska gå otäckade hela tiden men ändå vara klippta..

Mia

Även om den inte visar tecken på att frysa alltså? Du får jättegärna motivera varför? =)

Okej jag förstår.
Jag kan förstå tänket till en del just ditt fall faktiskt, med hästen som har ett sjukdomsförlopp som orsakar extrem fettma/fång anfall osv. Men att få den att frysa så att den ska bränna mer, njaa..... :( jag skulle INTE klippt den över bogarna och inte så högt upp på sidorna/magen.

Åh, kanske ska förtydliga. Meningen är inte att han ska FRYSA. Men att han ska få 'jobba' lite mer för att hålla värmen. Men frysa ska han INTE behöva, då får han täcke.

Men han har ju en hel del hull som värmer *host* och så TÄT och tjock ullig päls som värmer. Han klarar oklippt snöstorm och drivis utan täcke och utan att frya ett dugg. Får ispansar på ryggen och varm och torr innerst. Dvs pälsen är superisolerande. Tanken att klippa (sen blev det lite mer än tänkt som sagt, meningen var lämna buken, sluta precis bakom armbågen) är alltså att han ska vara ofrusen/varm, men det ska 'kosta' mer att hålla SAMMA värme.

Men fryser han så får han absolut täcke, han har ju en hel garderob, och det är inte ett dugg jobbigt för mig att täcka (tvärtom). Fast förhoppningen är han ska hålla sig varm ändå, men förbruka lite mer kalorier för att hålla den värmen, och bara få täcke i skitväder. Men går inte det får han täcke 'rakt av'. Jag törs inte sia om det går eller inte, jag har aldrig klippt utan att täcka förr, jag har liksom 'automatiskt' täckat klippta förr.

Ja och nej.

du ingår därför att jag inte förstår hur man kan klippa så och sen räkna med eller hoppas på att den klarar sig rakt av, otäckad, precis som den inte var klippt.

Det var inte planerat att hon skulle bli riktigt sådär naken... miss i kommunikationen med den som klippte.

Jag tycker förrutom att det visar på stor brist på insatthet, att det även är lite ironiskt.
Dels har vi ena lägret - täckes fanatikerna, som lägger på 3 lager täcken i mildgrader för att de är så skräckslagna att hästen MÖJLIGEN ens ska råda en 1 mm risk att ens BÖRJA bli LITE sval. och sen på andra kanten har vi å andra sidan det andra lägret, som glada i hatten klipper av halva kittet på hästen men resonerar att den klarar sig lika bra för det.

vart har sunt bondförnuft tagit vägen?

Detta håller jag med om helt!

För egen del vill jag ha en klippning som gör att jag kan träna normalt men slipper täcka vid "normalt" vinterväder. Och på den stora hästen har klippningen på bilden funkat riktigt bra.

Men om man klipper så måste man förstås vara beredd att täcka om man märker att det behövs!

*kl*

Jag tycker oxå egentligen du klippt för mycket av den anledningen att jag inte hade velat lämna hela bogmuskulaturen naken. Med den klippningen hade jag nog lagt på ofodrat regntäcke vid nästan all nederbörd, jag hade inte vågat låta hästen gå utan täcke då. Om det nu inte är varmt o regn så klart.

Jag har planerat att klippa i stil med linnsans fast lägre och hela benen framåt jul när han ska igång igen. Då behåller man pälsen på hela den utsatta överdelen av hästen. Dock kommer min täckas vid nederbörd som regel (pga att han är smått tokig i boxen när han kommer in blöt) men jag tror inte det egentligen skulle behövas för värmens skull, han är väldigt varm av sig.

Nu vande jag vid maskin igen och klippte bringa, struprand och undersida huvud. Märktes inte ett dyft på honom. Han fick ledas naken i regnet efter tävlingen när alla andra hästar hade div täcken och regntäcken hela tiden utom på banan. Jag var snarare glad att det regnade och fortfarande lite rädd att han var för varm :p

Jag läste för övrigt en del här på buke ang klippa o inte täcka innan jag funderade o testade på min. Då var just huvudgrejen att man skulle spara hela översidan av hästen för att ge den skydd mot nederbörd och hålla de större musklerna varma. Som jag fattade det iaf och det lätt vettig i mina öron. Men fryser inte lillpållen så behöver han ju inget täcke, oavsett hur mycket klippt han är så det löser sig nog :)

Lite bilder (klippningen var fö inte 30 oktober som jag skrev i albumet utan 23 och först nu tror jag han satt färdig päls, hoppas jag, det är iaf mängder med fluff jämfört med på bilderna :D):
Foto0519.jpg

Foto0520.jpg

Foto0521.jpg

Foto0522.jpg

Foto0524.jpg

Liten allmän fundering ang ofodrat regntäcke. Det är under 'kalla' årstider något jag skyr som pesten, det ger ju ingen värme, bara 'vind och väta'-skydd, och det är ju bra på klippt område iofs, men plattar ju bara till den oklippta så den inte kan värmeisolera?

Har ju varit fint väder (=uppehåll) och plus senaste dagarna, men var ju busväder där första. Då när han kom in så 'stod' den oklippta rakt ut, men han var varm och torr på den klippta (konstigt nog).

Han har dock alla täckesvarianter ffrån ofodrat regn till 270 grams vintertäcke, så det finns täcken för alla väder och klippningar om han fryser. Men min tanke är ju att sålänge han inte kurar/skakar/är 'kall' så inte täcka 'i onödan'. Jag kommer täcka när det är minus och snöstorm oavsett, jag är för vek för att låta bli ens när han hade päls ;) Men övrigt tid som sagt..

Liten allmän fundering ang ofodrat regntäcke. Det är under 'kalla' årstider något jag skyr som pesten, det ger ju ingen värme, bara 'vind och väta'-skydd, och det är ju bra på klippt område iofs, men plattar ju bara till den oklippta så den inte kan värmeisolera?

Har ju varit fint väder (=uppehåll) och plus senaste dagarna, men var ju busväder där första. Då när han kom in så 'stod' den oklippta rakt ut, men han var varm och torr på den klippta (konstigt nog).

Han har dock alla täckesvarianter ffrån ofodrat regn till 270 grams vintertäcke, så det finns täcken för alla väder och klippningar om han fryser. Men min tanke är ju att sålänge han inte kurar/skakar/är 'kall' så inte täcka 'i onödan'. Jag kommer täcka när det är minus och snöstorm oavsett, jag är för vek för att låta bli ens när han hade päls ;) Men övrigt tid som sagt..

Så tänkte jag oxå först men som du säger så ger det ju skydd mot vind o väta. Det ofodrade vindskyddar nog minsann en hel del bättre än pälsen osm mest fungerar vid stilla väder utan piskande regn. Småregn blöter ju inte igenom pälsen på sådana som vi har :angel: Och dessutom så plattas ju pälsen inte ihop intill skinnet, om man inte har extremt tunga täcken som drar åt sig allt blöt eller väldigt kort/tunnpälsade hästar, utan det är ju faktiskt en helt del luft under täckena och kvar i pälsen. Och iaf på en så tjockpälsad som min så är jag rätt säker på att pälsen fungerar som isolering under regntäcket, han blir förbövelen tokvarm under så fort man lägger något på. Medan han utan täcke är helt kall i pälsen längst ut (och kokhet på huden men det är ju en annan femma) naken.

Jag hade inte tänkt täcka alls förutom vid nederbörd eller stark blåst och vid nederbörd så håller ju det ofodrade täcket honom torr och skyddar mot vinden - ett absolut fullgott skydd åtm hittills verkar det som. Han är varm som en kamin under (mest täckad mot kliiet som gör att han vänder upp o ned på boxen). Ska bli intressant o se hur han reagerar längre fram i vinter med lite mer klippning dock. Som helsklippt var han dock alldeles tillräckligt varm i 200 med halvhals ute och 150 g inne.

Däremot kan jag tänka mig att det blir kallt på en klippt häst eftersom det då ligger mer direkt på huden, när skyddet mot regn och vind inte räcker som värmande effekt.

Senast ändrad:

Jag brukar unghäst klippa som Lia beskriver ovan : Undre halslinjen och fram till armhålan .

Det brukar räcka på ungpållarna vid ridning och hålla dom torra och jag upplever med den klippningen så är inte så mycket muskler inblandande i klippningen som när man klipper högre/hela på halsen frambensmuskeleturen samt magen och låret (som endel gjort )..

Dessutom behöver jag inte har ågren om det blåser ute och är lite taksigt väder så klarar dom sig med pälsen dom har kvar .

Kort o gott så tycker jag att för mycket muskelatur är utsatt (klippta)på din och mångas hästar härinne för att de ska kunna gå i snålblåst utan täcke även om det då kanske inte syns på samma sätt när korset är utsatt för kyla .

Mia

Jag täckar på min häst tidigt för att han inte ska sätta så mkt päls (han är en american curly). Men nu är han helklippt (sparat pälsen på ryggen där sadeln ligger) för annars torkar han aldrig och han tappar mkt ork med all päls. Jag täckar på honom med halstäcken när han är helklippt för att kompensera pälsen, om jag inte gör det sätter han en massa ny päls och jag måste klippa 100 gånger per säsong. Jag vill inte att min häst ska "jobba" för att hålla värmen för de får lätt spänningar i musklerna då. Varma muskler=mjuka muskler=bra ridning

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 444
Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 863
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 121
Senast: Kilauea
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 370
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar