Sv: Ni med klippta, otäckade hästar?
Fabian jaktklipps och går utan täcke i alla väder har aldrig sett att han fryser:
[/IMG]
Fabian jaktklipps och går utan täcke i alla väder har aldrig sett att han fryser:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Varför använder du inte din uppfinning- foderautomaten. Åtminstone till det som ryms i den.
varför är han klippt när han inte rids/arbetas?
för att bränna mer och minska hullet eller? har nog missat....?
Exakt. Iofs så ska han ju sättas igång nu, och kommer sen ridas/arbetas genom vintern, och då klipper jag alla som har lätt att svettas - just för jag har kallstall, det tar ett dygn för de långhåriga att torka annars. Men även om han skulle larva i hagen hela vintern hade jag klippt för att få jobba mer för att hålla värmen, och förbränna mer kalorier. Jag funderade ju på det redan förra året men gjorde inte slag i saken då.
Så, i år är det kombinationen bränna mer kalorier för att hålla värmen och att han kommer att jobba i vinter och därför behöver vara klippt. Men hade så jobbet fallit bort hade jag klippt.
, men inte övriga sportklippningar här i tråden där halva hästen är klippt men likväl förväntas gå i hagen utan skydd av täcke. Hur tänker ni? varför klippa om man inte är beredd att täcka? så många hästar nuförtiden som klipps till höger och vänster "för att" inte för att de verkligen behöver det.
Då är jag kärringa mot strömmem ,men jag tycker han är förmycket klippt för att gå otäckad hela tiden ..
Finns en annan tråd om samma ämne . Tycker att mer av halsen och mage ska vara kvar om de ska gå otäckade hela tiden men ändå vara klippta..
Mia
Okej jag förstår.
Jag kan förstå tänket till en del just ditt fall faktiskt, med hästen som har ett sjukdomsförlopp som orsakar extrem fettma/fång anfall osv. Men att få den att frysa så att den ska bränna mer, njaa..... jag skulle INTE klippt den över bogarna och inte så högt upp på sidorna/magen.
Ja och nej.
du ingår därför att jag inte förstår hur man kan klippa så och sen räkna med eller hoppas på att den klarar sig rakt av, otäckad, precis som den inte var klippt.
Jag tycker förrutom att det visar på stor brist på insatthet, att det även är lite ironiskt.
Dels har vi ena lägret - täckes fanatikerna, som lägger på 3 lager täcken i mildgrader för att de är så skräckslagna att hästen MÖJLIGEN ens ska råda en 1 mm risk att ens BÖRJA bli LITE sval. och sen på andra kanten har vi å andra sidan det andra lägret, som glada i hatten klipper av halva kittet på hästen men resonerar att den klarar sig lika bra för det.
vart har sunt bondförnuft tagit vägen?
Liten allmän fundering ang ofodrat regntäcke. Det är under 'kalla' årstider något jag skyr som pesten, det ger ju ingen värme, bara 'vind och väta'-skydd, och det är ju bra på klippt område iofs, men plattar ju bara till den oklippta så den inte kan värmeisolera?
Har ju varit fint väder (=uppehåll) och plus senaste dagarna, men var ju busväder där första. Då när han kom in så 'stod' den oklippta rakt ut, men han var varm och torr på den klippta (konstigt nog).
Han har dock alla täckesvarianter ffrån ofodrat regn till 270 grams vintertäcke, så det finns täcken för alla väder och klippningar om han fryser. Men min tanke är ju att sålänge han inte kurar/skakar/är 'kall' så inte täcka 'i onödan'. Jag kommer täcka när det är minus och snöstorm oavsett, jag är för vek för att låta bli ens när han hade päls Men övrigt tid som sagt..