Ni med klippta, otäckade hästar?

Sv: Ni med klippta, otäckade hästar?

har han tillsyn var 4.e timma med innebörd åtgärd om det behövs så är det ju knappast ett problem som sagt, det räknar jag som mycket regelbunden tillsyn. Men:

Jag har också en väldigt varm häst som dessutom är fullblod och jag täckar aldrig i överdrift, men täcke när han är klippt så mycket som din, ja det har han, om än ofodrat eller mkt tunt fodrat, beroende på om det är plus eller minus. det är jättebra att inte övertäcka men det får heller inte gå till överdrift åt andra hållet att det blir grönavågare som ska modernisera sig via att klippa men samtidigt inte täcka. du har ju haft så mkt krångel med hästarna så det känns som man borde vara extra försiktig och därmed skulle jag vara HELT nöjd om jag var du att veta att hästen, eftersom den är mycket klippt, långt över det vanliga för att generellt sett kunna klassas som att den kan gå utan täcke, hade ett regntäcke där den som du nu konstaterat, inte verkar göra av med så mkt extra energi visserligen, men samtidigt håller sig lagom bekvämt tempererad i. För att slippa oro, obehagliga och bekymmersamma problem med stela kalla muskler eller allmänt obehag osv. Du får svårt att bedöma stela muskler eller obehag när den dessutom inte jobbas alls. Ska din mamma bedöma om den har stela kalla muskler i hagen, eller hur ska du bedöma det ? Minsta lilla infektion den skulle dra på sig tex - kyls den ner mer än den borde så blir den ju då känsligare rent allmänt osv osv.

Jag förstår liksom inte problemet, om du kan konstatera att den INTE blir för varm med ett regntäcke, att då låta den ha det i hagen under regn och rusk perioden, när du nu klippt av så himla mycket päls över stora muskelgrupper osv osv.

men men: den lär inte dö som sagt, om den har tillsyn var 4:e timma, så kör på som du bestämt dig så blir det säkert bra!

Senast ändrad:

Nej, var ju just det jag skrev, att mamma kan bara se om han fryser så han skakar, alt att 'det spöregnar/blåser halv storm' etc. Därför jag vill kolla själv nu.

Sen 'n har jag ju inte bestämt mig för mer än att inte förutsätta att han måste ha täcke, utan verkligen kolla. Jag har ju hela tiden kvar både möjligheten att ändra mig, eller slänga på täcke den där dagen när jag tycker 'nej fy' etc.

Musklerna, borde det inte vara en tillräckligt 'tillförlitlig' bedömning att känna på dem, och bedömma hur hästen rör sig? Alltså om han har mjuka muskler och inte reagerar när man klämmer på dem, och rör sig som han brukar (vilket är gärna och rätt 'rörlig') - då borde de väl inte tagit stryk?

Det är ju just musklerna som bekymrar om han blir frusen, samtidigt så ja jag är anti att täcka 'för säkrhets skull', han går ju inpackad i täcke nog resten av året, och kommer ju mest troligt åka på daglig täckning dygnet om vintertid allraminst från nästa vinter.

Och jag inbillar mig faktiskt att samtliga hästar tycker det är trevligast utan täcke om de har möjlighet, märks ju mycket väl de soliga vinterdagarna när de slipper några h och får rulla sig i snön etc.

Jag har redan sen innan jag klippte honom alls varit fullt inställd på att han kommer behöva ha täcke vissa dagar. Det hade han förra året trots päls. Är det riktigt, riktigt busväder (läs spöregn och kring noll, al spöregn och kraftig vind, eller snöstorm så har han även oklippt fått täcke)

det blir säkert bra utifrån de premisserna, eftersom du kommer uppmärksamma väder och vind och känna igenom hästen. Jag skulle vara försiktig utifrån det jag skrev nedan, om känslighet och att du väl knappast behöver mer problem än de du redan har, i fråga om infektioner, problem osv osv.

varför ska den ofelbart gå täckad i och med nästa år? om den inte behöver det nu? förstår inte resonemanget. den tycker garanterat att det är lika preferens fyllt nästa år att gå utan täcke som den gör nu.

det blir säkert bra utifrån de premisserna, eftersom du kommer uppmärksamma väder och vind och känna igenom hästen. Jag skulle vara försiktig utifrån det jag skrev nedan, om känslighet och att du väl knappast behöver mer problem än de du redan har, i fråga om infektioner, problem osv osv.

varför ska den ofelbart gå täckad i och med nästa år? om den inte behöver det nu? förstår inte resonemanget. den tycker garanterat att det är lika preferens fyllt nästa år att gå utan täcke som den gör nu.

För att jag *viskar så inte Muprhy hör* räknar med (alt drömmer om om muppe hör då) att nästa år ska vi kunna åka och träna i ridhuset på regelbunden basis etc. Och då är det han har i år på tok för mkt päls - så då ryker mer och då blir det täcke. Dessutom - jag har aldrig stuckit under stol med att jag täckar/klipper grisiga ridhästar i skötselunderlättande syfte med i viss mån. I vinter/tidig vår så när han är 'full igång' kommer han fortfarande inte att gå fler dagar/v än att jag mucho enkelt kan ta honom på helt lediga dagar. Dvs jaja, surt men bara bita ihop om man får ägna en h åt att hitta hästen under leran. Men det är skillnaden mellan att honna rida/motionera och inte de där dagarna när jag jobbar em t ex.

Och ska hans IR hållas under kontroll ska han ju gå så mycket det är möjligt helt enkelt, helst varje dag. Det är dock inget han kommer göra nu, där får man ju jämka mer mellan ålder och behövet av rörelse för insulinresistensen.

Jag håller också med om att hästen inte ska behöva stå och frysa så den skakar. Men jag är inte lika övertygad om att täcke är den enda eller ens bästa lösningen.

LIA

Nej står den och skakar beror det ju på någonting. Underhull? dålig kondition? sjukdom? skada?
Täcke hjälper ju hästen att inte frysa, men om det var min häst så skulle jag såklart ta reda på varför hästen fryser?
Ge mera grovfoder är bättre än täcke och många hästar skulle nog välkomna det istället.

*KL*

Jag har fortsatt ha kolla men täckeslöst, minus några dagar när det regnade på tvären.

Inte varit problem so far, senaste tiden har det varit 5-10 grader och ganska mkt regn, men han har inte frusit/rört sig stelt (tvärtom) eller liknande.

Imorse var det nollgradigt och snöade lite, gav sig dock snabbt. Sen sjönk temperaturen dock, och sjönk, minus 7 nu.

Har kollat honom upprepade gånger idag, och känt yttemperatur, klämt på muskler och kollat hur han rört sig. Men han är 'lagom varm/kall' att ta på, har mjuka muskler och rör sig som vanligt, och verkar inte frysa alls. Något som faktiskt förvånade. Inte för jag egentligen tror han ska frysa i minus 5 som det var när jag tog in, men just när temperaturen rasar. Men än tycks han ha lika bra inbyggd kamin som alltid. Det har dock varit vindstilla idag, annars hade jag nog lagt på täcke idag, för då hade JAG frusit annars ;)

Delvis KL
Av min ringa erfarenhet så fryser val. lättare än ston- underhudsfett.

En fet häst borde klara sig bättre- har att ta av, vilket bör vara hela meningen med överhull. Att då ge en sdn häst mer mat är förkastligt.

Man behöver heller inte känna igenom hästen.
Det syns på långt håll om den fryser.
Står o hänger, äter ej o skakar. Kurar.

Det är mest om hästen är våt- pälsens funktion sätts ur spel.

Har dock ingen erfarenhet av mammutpälsar:angel:

Lite ang mammutpälsar. Då när det snöade, så snön låg kvar på den klippta pälsen vid intag, långt senare. Huden varm när man lyckats gräva ner fingrarna till botten. Samma med regn, pälsen ser dyblöt ut, och det tar 'en evighet' innan han torkar på ytan. Nere vid huden är han torr och varm dock. Och just att snön inte smälter/vätan inte torkar är ju just pälsens förtjänst. Den isolerar så väl att det knappt blir någon värmeförlust, och då smälter/torkar nederbörden inte 'inifrån' av kroppsvärme, för det är inget värmespill.

På de klippta delarna är han snöfri/torr. Och varm än iaf. Men där är ju smältningen/torkningen just för att det 'läcker' värme, det är inte den där isolerande delen. Dock är jag lite fascinerad över att han inte var kall ens igår, men tacksamt.

Underhudsfettet spelar ju STOR roll, sen om ston generellt har mer underhusfett vet jag inte (dvs om det är som med kvinnor). Men oavsett kön så mer underhudsfett = bättre värmehållning. Dock kan underhudsfettet vara dåligt även om hullet är gott. Det där blev ju en AHA-upplevelse när de mätte underhudsfett på tre av mina. Den som hade mest underhudsfett var ett fblsto, modell slimmad. Som var komplett ofrusen. Hon var i lägst hull av de tre, men mest underhudsfett. Sämst underhudsfett hade min extremt frusna valack i 'trivselhull' (läs: Lite rund). Gav en förklaring till hur han, klippt som oklippt, kunde vara så förbaskat frusen.

Han är dock den enda frusna häst jag haft, och de där kaminvarma i sig själv och helt ofrusna är det dött lopp mellan ston och valacker. Haft 2 'kaminston' (arab resp fbl) och 2 'kaminvalacker (fbl resp welsh). Övriga hästar föruton nämnda fryslort har varit 'normala'. Dvs inte spec frusna, men inte heller lätta att överhetta - vilket 'kaminerna' varit, jättelätt att de blev för varma om man täckade.

Lillens underhudsfett är aldrig mätt, men det skulle förvåna mig om det var annat än synnerligen gott, både med tanke på hull och 'kaminvarm'.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 441
Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 863
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 121
Senast: Kilauea
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 367
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?