Ni med bullterrier

Tink

Trådstartare
Kan inte ni som har/har erfarenhet av bullterrier berätta lite mer om rasen? Mentalitet och så vidare.
Har funderat på att skaffa hund ett tag nu, och har kikat runt och läst om många olika raser. Men kommer alltid tillbaka till rasen bullterrier, jag ska ju inte sticka under stol med att det är mycket på grund av det charmiga utseendet, men också för att jag träffat på några exemplar av denna ras som varit så himla mysiga.

Det är dock så att detta kommer att bli min första "egna" hund, och det råder ju delade meningar om denna ras är passande som första hund eller ej.
Men det känns ju himla konstigt att skaffa en hund av annan ras bara för att ha som "första hund", det är ju liksom bullterriern jag vill ha.

Jag har läst hur mycket som helst om rasen på internet och på klubbsidan med mera. Men det bästa är ju faktiskt att få tips och tankar och kunna bollplanka med de som har rasen själva.
Så om det finns någon här så skulle jag bli himla glad om ni ville berätta lite!

Senast ändrad:
Sv: Ni med bullterrier

Jag har inte bullterrier själv men jag har en bullterrier som dagishund tre dagar i veckan.

Han är en hund med mycket personlighet! Han är väldigt gåpåig, hoppig, energisk och framfusig. Han är jättesnäll och väldigt glad men envis då han väl bestämt sig för något.

Vill gärna fara fram i full fart till både hästar o andra djur och har lite (för) lätt för att ta till tänderna i lek.

Har han väl bestämt sig för en sak så är det svårt att få honom att ändra sig. Jag har själv rottisar ch var tidigare sugen på bulllterrier. MEN efter att ha umgåtts en del med denna har jag ångrat mig. Även om han är go o glad så är han bara för mycket. Matten berättar dessutom om hur han tuggar sönder och äter upp ALLT hemma inklusive soffor och andra möbler...orkar men med deras små egenheter så är det dock en väldigt charmig hund.

Hejhej!!..
Min mamma & pappa hade en Vit bullterrier hane,,Togs bort förra veckan :( Pga av ledfel och man kunde operara bort den men risken var mkt stor att den kom tillbax & så hade han hudproblem & en massa annat små strul :crazy:
Så imina ögon så är MÅNGA bullisar sönder avlade..synd men sant.Men inte alla det säger jag inte!!!!!Finns måna underbara bullisar som är friska..Har själv en blandras med mkt bullis i..
Som hanen som mamma & pappa hade han va vääärldens goaste :love: Men mkt terrier i han...Men våran vetrinär säger att han mött bra många bullisar det är "fel" på & han vet 1 enda som är heelt frisk från sjukdommar!..
Och om man läser om bullisar så är dom lista ganska lång på sjukdommar,,Men som sagt jag drar ju inte alla över en kant!!
Berättar bara vad jag sett & så!!..
& som du säkert vet så ska man ha mkt fast hand men ändå mjuk med bullisar..
& man har ALDRIG tråkigt med en Bulle:love: & doms bullis fnatt åhh herregud vad man skrattar & då tycker dom de är ännu roligare..Hahah!!
En riktig clown med andra ord :D :D
Och temperamentet på doms hane var : Mkt snäll & underbar mkt fart å fläkt sprang som en tok i hagarna :rofl:
Men mkt mkt terrier så om nå händer så är det 100% fullt ut!!det ska man komma ihåg!!
Jaja vart rätt fluddrigt :angel:

//Mia

aa just det glömde tillägga att han ville tugga allt han såg typ..Så han fick sova i en stor bur vid mamma&pappa..där kunde han slappna av!!mkt energisk :)

Tack så mycket för att ni tog er tid att svara. Det där med "tuggar på allting" känns ju mindre kul kanske, men det är väl sådant man får ta. Undrar bara hur svårt det är att vänja bort...
Åh jag är så sugen! :)

Vi har en bullterrier hane på snart två år, detta var verkligen inte våran första hund, men våran första bulle. Roligare hundras finns inte! Han är verkligen lustig har många roliga saker för sig. så söt så man nästan dör. Sen är han otroligt glupsk han äter ALLT! man får inte ha godispåsen ifred ingenting. Möss är det bästa han vet:smirk:
Tyvärr tuggar bullterriern på allt spec när de är små så dem går inte att ha ensamma i möblerade rum men när man är med dem så tuggar dme givetvis inte. Vi har som tur är en hall där det inte finns nåt att tugga på förutom väggarna som han iförsej också har tuggat på och även dörrmattorna. Han har en colliehane som bästa kompis, hade han varit helt ensam kanske han hade vart ännu värre med tuggandet. Nu gjorde vi ju lite av en chansning då vi skaffa två hanhundar men det funkar, sålänge dem inte äter tillsammans eftersom bullen är så glupsk räcker att den andre slickar sig runt munnen:crazy:
Det är en hundras som ganska lätt kan "ta över" om man inte har hundvana, dem är inte dem mest lättdresserade men en underbar hundras och som sagt roligare finns inte. En gång bulle alltid bulle...
här är två bilder på honom:
Image001_2.jpg

http://i81.photobucket.com/albums/j240/manhattan_2006/DSC002051.jpg

*kl*
Hej!

Jag har Bullterrier sen ca 10 år tillbaka och kan inte tänka mig någon annan hundras. För mig passar dom perfekt. Visst är dom envisa, buffliga och gå-påiga, men det är också en hund som med rätt uppfostran blir en härlig kompis som gärna hänger med på alla familjens aktiviteter.
Att Bullterrier inte är som andra hundar är sant, men om dom passar som första hund hänger inte på hunden utan på dig. Är man väl påläst, har gott stöd och verkligen känner sig insatt i rasens egenheter så hindrar det inte att man skaffar den som första hund.
Ett tips är att besöka de Bulle-träffar som anordnas med jämna mellanrum landet över, och att kika in på http://www.bulle.nu/ där många svenska Bulle-ägare samlas och pratar hund.
Du får även gärna PM'a mig om det är något speciellt du undrar över.

/Frida

ps. Visst finns det en hel del hälsoproblem inom rasen men jag tycker inte att det är så illa som en tidigare skribent beskrivit det. Rasklubben och uppfödarna har ett fortlöpande arbete för att förbättra rasens hälsostatus.

Vilken söting du har :)

Men upplever ni att de fortsätter med tuggandet i vuxen ålder också? Är det alltså väldigt svårt att vänja dem av med det?

Är det generellt väldigt mycket aktivering som gäller eller kan de ta det lugnt då och då också?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 995
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 470
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 843
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Hejsan allihop, Ni som har eller har haft Beauceron. Hur lika/olika är de från Bruksschäfrar? (För någon som är bruksintresserad (men...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 373
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar