Ni med brunögda barn!

Sv: Ni med brunögda barn!

I mitt fall borde inte Emilia få behålla sina blå alltså? Jag har ett blått och ett grönt (definitivt inte ngt brunt) anlag skulle jag gissa på och sambon har nog ett brunt och ett grönt (och inget blått). Hur ser ärftligheten ut för grönt?

Krångla inte till det med att blanda in grönt nu. ;)
Grönt ligger mellan brunt och blått, alltså dominerar över blått med är recessivt gentemot brunt, men det här är ju väldigt mycket mer komplicerat egentligen eftersom man även kan ha grå och melerade ögon så det finns ju mer som spelar roll, och det kan ju alltid dessutom ske mutationer. :D

Sedan är kan det var rätt svårt att gissa vad man har för anlag om man inte vet att de är blå eftersom att det bakom grönt och brunt kan gömmas sig blått och det kan ju ske långt tillbaka i tiden, generationer.

Senast ändrad:

Jag som tycker om genetik och gärna vill ha det krångligt och lite att fundera på :D
Fast det visar sig nog vilken ögonfärg hon får såsmåningom

Jag tycker också om genetik :) Ögonfärg är dock inte speciellt enkelt som sagt. Visst, brunt är dominant och blått är recessivt. Men sen är det nog massa modifierade gener som spelar in också. Jag har som sagt brungröna ögon och måste ha ett brunt och ett blått anlag.

Spännande, då kanske sambon också har ett blått anlag även om ingen i hans släkt har blå ögon.
Hårfärger är också spännande.

knapplån
Jag såg en engelsk dokumentär förra sommaren om graviditet och barnutveckling, och där sades det att alla barn födds med blå ögon. Det är solljus som gör att ett ämne bildas i ögonen som gör att färgen ändrar sig, vilken färg bestäms av gener. Förändringen brukar komma vid 6 månaders ålder och för de mesta vara klar vid ca 1 år.

SJälv har jag lite svårt att tro att alla födds med blåögon, då det är många föräldrar som hävdar att deras barn hade annan ögonfärg vid födseln, men resten tycker jag känns som en trolig förklaring.

Senast ändrad av en moderator:

Delvis knapplån

Min dotter föddes med väldigt mörka ögon, i princip svarta. Därefter så ljusnade dom långsamt mot brunt. Redan när hon var två veckor sa var BVC-sköterskan säker att det var bruna dom skulle bli. Vid cirka 1-2 månader hade hon den bruna färg som hon fortfarande har nu vid ett års ålder.
Har alltså aldrig sett någon antydan till blått i hennes ögon.

För övrigt har min sambo en "omöjlig" ögonfärg, hans föräldrar är båda blåögda (dock lite melerade). Själv har han solitt bruna ögon. Så han är en av dom som inte täcks in av den enkla förklaringen som beskrivits tidigare i tråden.

knapplån
Jag såg en engelsk dokumentär förra sommaren om graviditet och barnutveckling, och där sades det att alla barn födds med blå ögon. Det är solljus som gör att ett ämne bildas i ögonen som gör att färgen ändrar sig, vilken färg bestäms av gener. Förändringen brukar komma vid 6 månaders ålder och för de mesta vara klar vid ca 1 år.

SJälv har jag lite svårt att tro att alla födds med blåögon, då det är många föräldrar som hävdar att deras barn hade annan ögonfärg vid födseln, men resten tycker jag känns som en trolig förklaring.

Ja det sägs ju att dom föds blå, men min son hade svarta ögon. Läkaren kunde inte se var pupillen började och slutade så ögonkollen fick vänta några dagar. Han föddes med sugklocka så det var viktigt.
Idag har han mörkbruna ögon.

Barnmorskan vi frågade på BB sa att hon sett några barn födda med mörka ögon men majoriteten föddes med mer eller mindre blå ögon.

Det håller jag med om, att det är absolut vanligast med blå ögon på nyfödda.
Gick faktist och väntade på att min skrutts ögon skulle bli blå också, men så blev det aldrig. Gick från svart till mörkbrunt och sen så var det bra så :)

Lilljäntan föddes med mörka blå-grå-tonade ögon men börjar nu vid 2,5 mån skifta till brunt. Det borde bli brunt då jag troligen har dubbel uppsättning bruna gener. Pappan har grågröna.

De första veckorna har ju bebisarna en tunn reflekterande mjölkhinna som gärna uppfattas åt det blåa hållet.

Liknande trådar

Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 907
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 932
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Hur tänker du hantera ditt barns kompisar i framtiden? Barn kommer med lekkamrater. Och med det kommer massor av barnrelaterade saker...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 616
Senast: Derivata
·
Övr. Barn Jag lärde mig precis att mitt barns försäkring betalar ut 10 000 kr när mitt barn fått sin ADHD-diagnos. Jag kanske är löjligt...
Svar
17
· Visningar
1 274
Senast: Sofie.S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama