Ni med brukshundar

Mirre

Trådstartare
Hur mycket tid lägger ni på träning om dagen?
Vad gör ni?
Tävlar ni (i vad?) eller tränar ni bara för hemmabruk?
Någon som har sin hund som tjänstehund?
Till vad?

:)

Sv: Ni med brukshundar

Har precis köpt en schäferhane på 20 månader. Han tränas inte speciellt mycket just nu då han har fullt upp med att acklimatisera sig i nya hemmet. Märks att det är jobbigt nog då han sover som en stock när det inte händer någonting.
Vad gör ni? koppelpromenader och mycket lek. Inkallning och lite godissök. Men mest leker vi i skogen och lär känna varandra. Senare ska vi gå kurser och börja spåra med honom. Sambon vill utbilda honom i eftersök och ev tävla lydnad.
Tävlar ni (i vad?) eller tränar ni bara för hemmabruk? Inte än som sagt men blir ev i framtiden om hunden tycker det är roligt.
Till vad? Kan eventuellt bli, men är osäkert än. Isf försvarsmaktshund.

Tjaaa.... mycket av min lediga tid i stort sett dagligen.

Vad gör ni?

Tränar lydnad, spår, uppletande, markeringar, promenerar, cyklar, joggar osv.

Vi tävlar i bruksspår (uppfl. lägre) och lydnad (startar ettan om någon månad).

Vi är under utbildning för att bli tjänstehundsekipage inom försvaret. Var ute senast idag och tränade :)

Jag har en snart 2 årig malinois.
DSC01095.jpg

Hos oss bor en ettårig schäferhane!
320207_10150875364140061_574120060_21227201_73859641_n.jpg

Sambon är den som har det stora träningsintresset, jag trivs bäst med lek och lite vardagslydnad ibland ;)

Varierar mycket, vissa dagar 3-4 h, andra dagar bara sånt som faller sig naturligt under promenader (inkallning, mindre uppletande, kortare fritt följ etc)
Vad gör ni?
Sök, spår, lydnad, skydd.
Tanken är att husse ska tävla bruks, förmodligen apellen spår och sen sök, kanske IPO i framtiden!
Till vad?

Eventuellt kör husse upp honom som väktarhund, om han fortsätter jobba som väktare utöver plugg. Men det är inte målet, bara en eventuell extra inkomst ;) Vi har funderat lite på räddningshund, det vore himla kul!

Vi har en rottweilertik född -07.

Tränar allt mellan 1 timme och 12 timmar på en dag, men utslaget på en månad skulle jag säga 2-3 timmar per dag plus rastning.
Just nu tränar vi mycket styrka och kondition, upplet och lydnad (ffa kryp-starter just nu). Har en liten paus från spårarbete och patrullering.
Som alltid blir det mycket hantering och miljöträning, bli upplyft, balansera på saker, klättra, lindas in i handdukar osv.

Tävlar inte, men har planer på det mot våren. Eller ja, hon ställs ut, men det är ju en annan slags tävling :p

Hon är försvarsmaktshund = TJH(FM).

Tränar med husse:

DSC_6787.JPG

Hur mycket tid lägger ni på träning om dagen? Vi tränar på något varje dag, men olika mycket. I snitt kanske 15 timmar i veckan? Men då går det åt mycket tid till att träna andra också. Min vovve är bara bäbis fortfarande och vi tränar mest korta pass, så jag räknar med att tiden utökas i framtiden.
Vad gör ni? Lydnad, spår, uppletande, vallning, enkla sökövningar, vardagslydnad, miljöträning, social träning. Det mesta helt enkelt ;)
Tävlar ni (i vad?) eller tränar ni bara för hemmabruk? Tanken är att vi ska tävla lydnad och spår. Vallningen är mest för skojs skull.
Någon som har sin hund som tjänstehund? Har inga planer på det för tillfället.

Jag har en 9 mån kelpie (och två gamla pensionärer men de tränar inte så mycket längre).

Väldigt olika, lite allmänlydnad i det mesta vi gör, kondition några gånger i veckan, räddningssök onsdagkvällar och vissa söndagar, lite korta lydnadspass, ibland brukssök

Vad gör ni?
se ovan

Tävlar lite IPO-R och räddningshundtävlingar, ska ev bli lite brukssök

Ja, min hund är certad internationell räddningshund, vi är rekryterade till svenska snabbinsatsstyrkan för internationella (och nationella) sök- och räddningsinsatser och finns med i larmlistan för den kommunala räddningstjänsten

Till vad?
se ovan

Jag har en snart 2,5 årig australian shepherd tik

Det varierar väldigt, allt från typ inget till 8 timmar (Det är ju givetvis inte 8 timmar konstant träning då, utan inkl t.ex liggtid på spår, planering, utvärdering osv.)

Jag brukar dela in mina dagar såhär:

Vilodag: Vi gör i stort sett ingenting strukturerat, ev något godissök på tomten annars bara mys i soffan. Kanske någon strosande, långsam promenad med lösspring för hundarna.

Vardag: Vi försöker att komma iväg på promenader som är minst 5 km långa varje dag. Ofta sker det även lite detaljträning på delmoment, uppdelade på små pass under dagen på hemmaplan.

Träningsdag: Vi åker hemifrån och lägger 1-2 timmar på fokuserade, ihållande pass med träning i t.ex lydnad, bruks eller agility. Promenader sker också, men ligger på mellan 3-5 km istället för 5 & uppåt.

Arbetsdag: Vi lägger från 3 timmar och uppåt på träningar av allehanda slag, t.ex heldagar i skogen med spår och annat bruksarbete, ordentliga agilitypass och lydnadsträning. Sker till största del på helger, av förklarliga skäl .

Vad gör ni?

Vi tränar lydnad, brukslydnad, spår, rapport, agility. Momentdetaljer, kedjning, störningsträning, stadga osv.

Vi tävlar lydnad (startat klass 3), bruks (uppflyttad till lägre spår), agility (2 pinnar i hoppklass 1)

Nej

Till vad?

Se ovan

Kelpie 17 månader. (och bruksjappe ;) 3 ½ år)

Mellan 5 min x 2 frishejping/detaljpet på kvällen till heldag > 5-6 h.

Normalt ca 1,5 h aktiv träning sammanlagt med båda hundarna (de varvas va 15 min var) exklusive transport, fika, prat och hjälpa träningskompisar.

Därutöver försöker vi hinna med en minst 1,5 h promenad sammanlagt om dagen.

Vad gör ni?

Tränar lydnad i stort sett dagligen, spårar minst 1 ggr/vecka. Sök på söndagar. Agility när andan faller på (är inte högprioriterat) ca 3 ggr/månad. Promenader och lite allmän trickträning.

Tävlar i:

Lydnad och spår. Tränar men är ej startklara för sök och agility (där han inte heller har åldern inne).

Tjänstehund?

Nej

Vad gör ni?
Till vad?

:)
Schäfer 15 mån

Oj, ganska olika, men runt 1-2-3 timmar beroende på vad vi gör.

Går kurs 1 dag/v Tävlingslydnad 1, tränar på klubben 2 dagar i veckan utöver det, spårar 1 dag i veckan med grupp, med på jobbet 1 dag/v jag städar på ett äldreboende, så lite "vårdhund", långpromenader, idag gick vi på stan bland folk/bilar (han är lantishund), vilodag

Planerar att tävla i vår

Jag skulle vilja gå med i hemvärnet, men än så länge så är det bara en tanke/fundering

Ni som tränar så mycket med hundarna- hur sjutton hinner ni kombinera det med häst? Jag har konstant dåligt samvete- tränar jag hästen får hundarna inte tillräckligt och tränar jag hundarna hinner jag inte rida. Alltid någon som blir lidande känns det som!

Ni som tränar så mycket med hundarna- hur sjutton hinner ni kombinera det med häst? Jag har konstant dåligt samvete- tränar jag hästen får hundarna inte tillräckligt och tränar jag hundarna hinner jag inte rida. Alltid någon som blir lidande känns det som!

Kan svara för mig själv: Är hästlös sedan 4 år tillbaka (sålde sista hästen innan jag flyttade upp till Uppsala för att plugga av ekonomiska skäl (det går att hålla hund på CSN, men inte häst, inte utan rejält med sparpengar/hjälp)

Har inte brukshund men lägger väl 2-3 timmar per dag iaf. Har helt enkelt prioriterat bort hästar/ridning och satsar på hunden (i framtiden hundarna, inkl brukshund) istället.

Har tyvärr inte häst längre, men hade det när vi skaffade hunden. Både sambon och jag tränar hunden, så det har inte varit några större problem att hinna med. Lite knepigare dock nu när vi har barn, förut tränade vi mycket tillsammans men nu blir ju en mera "barnvakt" medan den andra tränar hunden. Men förhoppningsvis kommer vi att bli tre om hundträningen när barnet blir lite större, hennes kusin som är 2½ är redan en fullfjädrad figurant på bevakningsträning :D

Har inte brukshund men lägger väl 2-3 timmar per dag iaf. Har helt enkelt prioriterat bort hästar/ridning och satsar på hunden (i framtiden hundarna, inkl brukshund) istället.

Såhär har jag också gjort. Satsar på hund istället för häst :).

Jag tar med nuvarande till stallet. Hon är även med på ridturer, och jag kan träna rätt mycket antingen runt om stallet eller på väg till/från. Men man får prioritera sin tid helt enkelt.

Mentalt: olika, allt från 10 min till tre-fyra timmar.

Fys: också olika, ibland 2 timmar sammanlagt, normalt cirkus 5 timmar sammanlagt, ibland hela dagar.

Vad gör ni?

Just nu: lydnad, spår, eftersök.

Försöker även introducera apportering för labradoren som inte läst sin rasbeskrivning... retriever...say what?! :devil:

Just nu enbart för hemmabruk. Men tävling är roligt! :laugh:

Inte denna.

Liknande trådar

Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 128
Senast: TantAgda
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 640
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 197
Senast: Nota
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 930
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V