Ni med botade/symptomfria Headshaking hästar, kom och berätta!

Sv: Ni med botade/symptomfria Headshaking hästar, kom och berätta!

Missade att du redan skrivit om Equiwinner.
Någon som provat ??

Equiwinner, finns det i sverige ens? Någon mer som provat?

Finns inga återförsäljare i Sverige.
Man får beställa utifrån deras hemsida eller någon återförsäljare i annat land.

Har inte prövat equiwinner. Jag har egentligen inte prövat nåt annat än attha hästens huvud täckt och det har räckt så här långt. får se hur det blir i sommar...

Jadå veterinär har vi varit till flera gånger..

Heyline har du tänkt på att helt enkelt skära av trigeminus nerven? Det kommer att vara det sista jag testar eftersom jag också tror att det är min hästs problem, att nerven kanske blir i kläm eller något.. En holländsk veterinär berättade om en som kapat nerven på sin häst..

Vad jag förstått så har headshaking inget alls med allergi att göra,man skiljer också på falsk och äkta headshaker. Det finns inte så många fall av den åkomman, och därmed inte så mkt forskning heller.En bekant till mej hade en äkta headshaker, som tyvärr fick avlivas..

Vad jag förstått så har headshaking inget alls med allergi att göra,man skiljer också på falsk och äkta headshaker. Det finns inte så många fall av den åkomman, och därmed inte så mkt forskning heller.En bekant till mej hade en äkta headshaker, som tyvärr fick avlivas..

Tja, vet inte vad jag skall anse om det, men min är nog en helt äkta headshakare tyvärr....

Det har varit på tal att skära nerven.
Dock har jag inte vågat, det görs mycket i Usa och jag har hört både positiva och väääldigt negativa resultat. Hästar som blir helt av med all rörelse i huvud / hals.

Och sedan vet jag faktiskt inte om någon skulle göra det här i Sverige.
Min veterinär vägrar och vet ingen som skulle göra det.

Sen är det ju den här oron för att det inte är helt 100 % rätt diagnos. Ingen kan ju säga det med 100 %

Mitt projekt inför denna säsongen blir att prova Equiwinner.
Det finns så mycket annat som stämmer när jag läser deras sida.
Min häst har alltid varit dålig på att svettas.
Det var alltid diskutioner om jag verkligen hade ridit hårt när jag faktiskt hade det.
Han var bara lite blöt på halsen medans min andra är sjöblött av samma arbete.

Är din en dålig svettare ?? :confused:

Headshaking ser jag lite som ett samlingsnamn.
Det är ju samma symtom hos hästarna men det kan vara olika orsaker som triggar headshakingen.

Tyvärr har jag då antagligen " en äkta headshaker " eftersom alla allergier är utreda. ( de man kan ta prov på iallafall )
Men skulle inte vilja kalla det äkta, däremot delas de ofta in i Photic eller Idiopathic Headshaking beroende på när, hur och varför de skakar.

Men vem vet ???

Det är många hästar som avlivas när de får konstaterat Headshaking.
Vissa mår väldigt dålig och det krävs en del för att hålla en Headshaker symtomfri.
Min klarar sig bra då han inte aktiveras under sommarhalvåret.
Resten av året är han som vilken häst som helst. Han behöver också alltid ha tillgång till hall med skugga och lä där han kan välja att gå in när han behöver.

Men det är ytterst frustrerande att lägga ner sin ridning varje sommar när det börjar bli varmt och skönt ute.

Hej , jag måste bara fråga efter ha läst infon om equiwinner, vad är ett normalt blodtryck på en häst och kan en veterinär mäta det som på en människa, eller hur gör man det, nån som vet.

Annie

Jag måste bara fråga vad i hela hissingen "headshaking" är låter som ett mycket udda beteende i mina öron har aldrig varken sett eller hört talas om det:confused: Kan någon förklara :D

Berätta gärna hur det fungerar med equiwinner:)

Angående svettning så har jag också en som svettas mindre. Kan inte säga om det är onormalt lite, men iaf. Har exempelvis aldrig lyckats arbeta honom genomvåt.

Sök på Headshaking Syndrome.
Det är en svår sjukdom och det blir för långt att försöka svara här.
Dessutom vet ju ingen till 100 % varför det uppkommer så det finns massor med olika teorier och massor av hemsidor.

Till alla andra.
Skall återkomma efter Equiwinner.
Visst skall man börja i god tid men jag väntar iallafall. Har som sagt lagt ner tiotusentals kronor på veterinärer och provat allt jag kan komma på.

Så jag väntar tills han börjar skaka för att verkligen se om detta kan ge något resultat. Griper ett sista halmstrå.

Snälla ni med Headshakers, hör av er om ni gör något som funkar.
Hör av er om ni provat något som inte funkar också, det kan ju bespara en del besvär med att prova.

Min har inte skakat en gång sedan November och man kan inte tro att han är en Headshaker.
Men sen kommer det som ett brev på posten vilken dag som helst när det börjar bli varmt, soligt och härligt. ( för alla andra då )

Hoppas verkligen det fungerar för din häst!!!

Jag har inte prövat något annat än att hålla hans huvud täckt hela sommaren och under ridning och det har räckt såhär långt. Han började ju förra sommaren och många säger att det har en tendens att förvärras så vi får se hur det blir i år..

Märkte ni någon utlösande faktor då problemet började?? Började det med en skakning nu och då eller blev det jättehäftigt med detsamma?

Jag hoppas också :grin:
Tyvärr har jag hoppats förgäves många gånger förr så jag tar det lite lugnt för att inte bli allt för besviken.

Min började som jag förstått nu ganska klassiskt.
Första sommaren var han bara extremt känslig för flugor o dyl. Blev som tokig och skakade kraftigt. ( ännu en anledning att jag vill prova Equiwinner )
Då kunde jag ändå rida och valde att rida när det inte var så högt insektstryck. Gick sådär !!
När det började nästa sommar var det skakningar så jag fick hoppa av, då började han även med att inte vilja röra sig alls, ta ner huvudet till marken och vägra ta upp det, gnida nosen mot vad han kunde komma åt.

Jag red ut en dag och kom väl en bra bit innan detta slog fullt ut och vi hade värsta skaket så jag vågade inte sitta kvar då jag var rädd att gå omkull.
Vi höll på att aldrig komma hem igen då jag fick locka och pocka och han tog ett par steg, skakade hysteriskt, tog ett par steg, skakade hysteriskt, gnugga mulen mot asfalten....

Så jag provar inte ens att ge mig ut någon stans längre på sommaren.
Han skrotar i sin hage bara.

Så tyvärr är mitt svar att det har ökat för varje år.

Men jag tycker det verkar finnas större hopp för din häst.
För min har det aldrig funkat med nosnät, mörka glasögon, nylonstrumpa mm.

Vad jag förstått så har headshaking inget alls med allergi att göra,man skiljer också på falsk och äkta headshaker. /
Det tror då jag visst det kan ha! Om jag ser till hur senariot sett ut på min häst så tror jag att det är hans luftvägsproblem som löst ut headshakingen...

Har PM:at dig!

Min började knycka med huvudet då och då vid ridning. Några gånger per pass så att man reagerade. Jag började med att kolla tänder och utrustning, men han började knycka allt mer. Jag slutade rida i väntan på veterinär. jag försökte kolla igenom hästen själv och hittade massa kryp i öronen på honom:crazy: Knott eller liknande. Veterinären kollade mun, nos, nacke och rygg utan att hitta nånting, men jag fick antibiotika och skulle hålla hästens huvud täckt i hagen.

2-3 veckor var alldeles omöjliga, jag försökte promenera med honom i grimma, men han bara vävade upp och ner med huvudet samt ryckte och knyckte.

Sedan började det lätta och med huvudet heltäckt har han varit ridbar sen mitten av augusti. Ibland har jag ridit med endast ögonen täckta och då kan han knycka 2-4ggr under ett pass.

Jag hoppas ännu på att han helt enkelt blev hysterisk av att ha knott i öronen och att han inte har "riktig" head shaking, men det är rätt svårt att vara säker.. Tiden får avgöra..

Har du undersökt om han har någon form av allergi? Symptomen låter ju som min häst, dvs symptomfri under kalla vintern, men nu när det blir fuktigt så trivs ju kvalstern...
Så varför inte sända in ett blodprov så kan du åtminstone få klarhet i det och du kanske även hittar lösningen...
Ta ut veterinär och sänd in, tror hemsidan heter www.drbaddaky.no där de även berättar lite, men mest om hund...

Blev lite tankfull nu när du skriver om öronen. Min häst har börjat visa tecken på att vara jättekliig i sina öron nu. Han vill helst att jag stoppar in fingrarna och kliar långt ner.
Det stämmer nu med vädret, det börjar bli varmare och det brukar bara vara ett tag till sedan börjar han skaka.
Kollade din veterinär öronen efter att du hittat massa kryp i öronen ?

Någon som vet hur man kollar öronen noga hos häst ?
Veterinär har ju tittat innan men kände att det kanske inte var riktigt noga då de samtidigt gick igenom hela hästen.

Kan man begära stora öronkollen på clinic :))

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 375

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp

Hästrelaterat