Ni med botade/symptomfria Headshaking hästar, kom och berätta!

Sv: Ni med botade/symptomfria Headshaking hästar, kom och berätta!

Har en c ponny som har headshaking: Har haft henne i 10 år och det har tagit tid att förstå varför det kommer och går. En del säger att ljuset har betydelse och att det är därför som det är värst på sommaren. Jag tror inte riktigt på det inte i min häst fall. Däremot börjar hon ju skaka så fort hon blir irriterad eller stressad över något. Och på sommaren irriterar ju insekterna enormt. Men jag ser ju även tendensen på vintern i tex ridningen om det är något som inte passar damen. Tyvärr kan man inte bestraffa henne då hon börjar skaka. Då blir hon bara ännu värre. Tror inte hon kan hjälpa det. Det är jobbigt att ha en häst med detta men man kan bara försöka göra det bästa för dom. Har min går på lösdrift nu på sommaren så hon kan gå in på dagarna och slippa stå ute och skaka. Har aldrig hört att det finns något riktigt bot mot detta.

Hej!
Gå in på www.equiwinner.com. Det låter inledningsvis som hokuspokus men jag har nu mer en helt symptomfri före-detta headshaker. 2 som jag känner har använt det på sina hästar (varav en skakat i 9 år) och de är också helt friska nu. Jag fick en helt ny häst efter ha använt plåstret. Om man läser och sätter sig in i det så klarnar allt. De är väldigt hjälpsamma, man kan ringa och fråga och de svarar på allt. De är så säkra på att det fungerar att de ger pengarna tillbaka om hästen inte blir bättre. Jag körde två kurer vilket blev ca 2000 kr, och det är en liten kostnad om man jämför med operationer för 25 000 kr st, nosnät, kinesiska örter, specialfoder, bett och allt annat som INTE fungerar.
Om jag förstått det hela rätt så är det så att musklerna i underhuden (som på hästen är till för att skaka bort insekter) fungerar inte normalt på headshakers grund av bland annat högt blodtryck och fel salt-/vätske-/mineralbalans. Dessa muskler används reflexmässigt och startas av solljus och värme vilket gör att det blir värre för många hästar på sommaren. Andra hästar reagerar negativt vid träning och/eller stress för då höjs pulsen och det redan höga blodtrycket. Headshaker-hästen får signaler till hjärnan hela tiden att det är insekter i närheten men eftersom de inte kan skaka bort dem med musklerna i huden retar det nerverna i ansiktet - därav headshaking. Equiwinner-plåstret jämnar ut denna balans och återställer blodtrycket till det normala igen (plus att det gör massa mer men jag har inte riktigt förstått allt). Man använder tio plåster (man sätter det på någon stor muskel på hästen) som man byter med 24 timmars mellanrum. Jag gjorde två kurer eftersom min häst hållit på så länge och jag kan bara säga att jag har fått en helt ny häst! Det är en sådan inre stress att ha en headshaker när man bara kan titta på och inget göra. Detta har räddat mitt och min hästs liv! Jag kan verkligen rekommendera det!! Lycka till! Mvh // Pippi

Senast ändrad av en moderator:

Hej!
Så underbart att läsa ditt inlägg!!! :DVi blev härligt förhoppningsfulla :bow:efter att en tid bara sett på problemet som ngt olösligt! Nu kan vi kanske lösa detta otroliga, obegripliga och sällsynta problem.
Jag har idag varit i kontakt med mannen som säljer detta plåster och det var efter det som vi sen såg ditt inlägg och blev då än mer övertygade om att vi måste pröva, Vi har inget att förlora på detta!
Att de sen kan ge pengarna tillbaka om det inte fungerar verkar ju näst intill osannolikt men utgiften är ju inte så stor om man ser till vad annat vi redan lagt ut i syfte att få hjälp att lösa problemet!!! Senast igår var vi iväg för att kolla att allt var i sin ordning i munnen- senast gjorde vi det i maj! Kostnad 1600:-:eek: Så vår pålle har just nu en superb mun/tand status:)!
Nu beställer vi ett set plåster på stört!
Ser du några som helst symptom nu eller?? Jag menar en del hästar kan ju lagra i minnet ett beteende de haft en tid...
Den risken finns kanske ändå och då är det en kur till som behövs eller?
Hur ofta behöver man förnya kuren?
ÅÅÅh, nu känner vi hopp igen om att kunna få vår underbara häst ridbar igen!!
Tack för att du skrev ju i den stund vi behövde det som bäst!:banana:

Hur gick det med din häst? Funkade plåstren?

En gammal tråd som ja skulle vilja ha lite liv i :)

Har också en headshaker hemma och har just beställt equiwinner plåstren men vill inte har för höga hopp för har hört att hästar fått hjälp av de men också att de inte har någon betydelse. Men har ju inget att förlora då man får plåstren tillbaka.

Min shaker för tredje året nu och dehär året har de börjat tidigt :( har förut tävlat lite men nu kan jag inte alls göra de. Hon klarar sig bra i hagen men det går inte att rida, hon skakar inte så att hon går omkull som ja läste en annan häst gjorde ( :( ) men hon skakar så pass mycket att de inte går att rida och vill inte att hon skall lida! Hon är också väldigt känslig för insekter så hon går täckad.

Nån som har några fler erfarenheter, nåt som ni testat som funkat?
Har någon testat medicin?

Hej!
Jag tänkte berätta om min häst. Han börjar skaka varje vår när pollen kommer,
har tagit allergitest som visar på kvalsterallergi. Är därför noga med damfri miljö och foder.
Jag och vet behandlar med kortisoninhalationer och antihistaminer (det lindrar lite)när det bryter ut på våren i ca 3v. Rider hela tiden med nosnät, han fungerar bra med det.
Vi har fått dispans för att använda det på tävling(dressyr). Min häst är 18 år och böjade skaka när han var 8 år. Han är helt symtomfri på vintern:)

va roligt att höra att du fått urett ditt, så kallas "oäkta headshaking", ja hoppas så att min häst också har en sån typ att man kan hitta i lösning till det :) efter att ja provat plåstren som jag nu beställt så ska ja nog ta allergiprover.

Men ni har bara problem 3 veckor per år? Oij va skönt! :)

Har ingen annan några headshaking hästar?

Hej!
Har hittade en häst jag är jätte intresserad av att köpa men ägaren talade om att hon kommit fram till att den hade headshaking syndrome men bara i ridningen på sommaren och att han blev bättre med nät på nosen. Har pratat med några som avrått mig från att köpa. Jag förstår eg inte vad det innebär med hss om det nu är typ insekter / starkt ljus som gjort att det blev så här kan verkligen hästen gå ute dygnet runt på sommaren vilket ägaren sa ( Det var bara i ridningen som han visade symptom) . Hästen står en bra bit i från men är sugen på att åka o provrida honom igen o då med nätet hon pratade om. Hade hon inte sagt att det var hss som gjorde att han slängde med huvudet så hade jag trott han bara var jobbig o hade ticks. Vet inte vad jag vill säga med inlägget eg utan bara få åsikter från er som har sånna hästar, är det värt att köpa ( Han var inte dyr) , tänk om det inte blir sämre utan bara stannar vid att han slår med huvudet vid ridning....Hjälp mig att tänka klart

Har en häst som skakar om han får för mycket kraftfoder, och han får ändå väldigt lite. Han skakar mycket, det går inte att rida honom. Så fort det blir bete i hagen kan han inte äta något kraftfoder alls utan att börja skaka. Han får bara lite Luzern i krubban, hö på natten och morot som belöning och då går det bort på ett par tre dagar och han fungerar helt normalt igen. MVH

Det är inte mycket vi vet om HSS i dagsläget, vilket ger utrymme till hokus pokus och felaktiga teorier.

En god vän till mig var på kongress i Bryssel för två år sen och skickade mig en länk där man kan se föreläsningarna på efterhand. Ett av ämnena var Headshaking.
Föreläsaren är en framstående forskare i HSS och jag tror att det kan vara intressant för ägare med HSS hästar att se. Föreläsningen är på engelska men den är lätt att följa.

http://webcast.richcast.eu/webinar/40819

user: hippos
pass: 6031077

Hej, om jag hade vetat att min häst skulle få hss så hade jag inte köpt. Det är väldigt tungt psykiskt att inte veta vad man skall göra för att få sin älskade häst att må bra :/

Men varför inte prova, om hästen fungerar bra med muzzle net så är de ju inga problem. Många köper ju hästar med t.ex. exem, man får bara sätta sig in i tanket att man gör det bästa för hästen och om den dan kommer att man måste ta bort så gör man det i tid, för hästen skull!

Du funderade om den endast gör det vid ridning och ja de kan vara så att hästen klarar sig finfint i hagen men inte vid aktivitet. Min häst har inga problem i år i hagen (hade de de två tidigare åren) men vid ridning så skakar hon och de blir bara värra ju längre man rider.

Va skönt att ni singer inte har ett så kallat "äkta" hss, som beskrevs tidigare här i tråden, hoppas min också har ett "problem" man kan hitta! :)

StrawberryWine skall titta till länken då ja har tid, tack :)

Nu har vi plåstren på, det fjärde.. Väntar på att nåt skall hända men är nog skeptiskt :/

DET FUNGERAR! :D Har nu haft två kurer med equiwinner, alltså allt som allt 24 plåster och jag kan rida henne helt normalt igen. Hon skakar inte alls på huvudet, har också tagit bort muzzle net. Är så glad! :D hon kan någon gång skaka enstaka gånger men jag är inte riktigt säker om de då är headshaking eller bara flugorna som irriterar. Att gå från att knappt kunna rida för att hästen skakar på huvudet varannan sekund till att kunna rida helt normalt på hästen, det är underbart :) rekommenderar att testa den som har en headshaker där hemma. Ända negativa jag har att säga är att plåstren inte andas, tur har man varje plåster bara ett dygn på och sedan att det inte fäster på våt häst. Hade jag inte tänkt på då jag satt ut min med flugtäcke i regnet och sedan när ja på kvällen skulle byta plåster så tog det inte fast ordentligt så hon tappade det under natten.

Å vad roligt att höra och vad skönt att veta att det finns något som fungerar. Nyfiken på hur det hjälper och varför.MVH

Puttar upp denna tråd igen, är det någon mer som provat equiwinner? Låter som det skulle kunna hjälpa. jag har en fullblodsvalack som håller på med huvudet, slår det upp och ner i hagen, på stallgången och mellan varven även när man rider. Håller på att mixtrar med mulen oxå, vill klia den överallt och frustar, rullar in huvudet och går i falsk form. Nu ska jag testa ett nosnät som första åtgärd, sen även ta blodprov för att utesluta ev allergier..

Jag ska prova equiwinner på min häst. Kommer beställa inom kort. Tänker att eftersom hon rullar sig så är det bra om hon kan gå med täcke när hon får behandlingen ;)
Alternativt om jag väntar tills i sommar, så får hon gå med flugtäcke.. Samt att då kan jag testa "kallvatten-beandlingen" också. Vill inte göra den när det är kallt ute, såklart..

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 375

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp

Hästrelaterat