Ni med araber!

Sv: Ni med araber!

ok... men du kan inte länka till nån bild?

just det tunna är inte det jag syftar på... det är bulan ovanför som jag tycker är grymt snygg :D synns tyvärr inte så bra på de bilderna jag la in... hoppas du fattar hur jag menar?

Nej det finns framgångsrika showhästar av flera olika blodslinjer men det går lite trender i vad som går bäst i ringen för tillfället. Väldigt mycket är sk domestic eller blandade blodslinjer också.

Gå in på SE forumet och sök på hans namn så får du upp massor av trådar, jag tror det finns bildexempel i ett par av dem. Det är flera hästar som har opererats/tatuerats/fettsugits osv där det har upptäckts. Sorgligt men sant. :crazy:

hur vet man om det är före eller efter operationen då?
vad ska jag titta efter i rubrikerna?

*mentalt handikappad för tillfället verkar det som.... står helt stilla i huvudet*

Det finns nog bra och dåliga ridhästar inom alla inriktningar så det har mer med personliga preferenser att göra. Däremot finns det en del linjer som varit extra framgångsrika inom någon speciell sportgren.

Här i Sverige så har Eldorado och hans ättlingar gått bra inom galopp och distans exempelvis. I USA är Baskblodet extra populärt bland de som rider sk Parkridning (a la Saddlebred). Osv, osv.

Okej, men om man ska göra lite allt i allo, fälttävlan, hoppnin goch dressyr, vad för typ skulle du ha rekommenderat då ?

Man läser texten. :) De flesta skriver trots allt på engelska. Jag vet inte exakt vilket tråd det är, du får kika runt lite. Söka på plastic surgery och sådant bör också kunna få upp intressanta trådar.

Internationella forum är en guldgruva av information, särskilt om man är nyfiken på blodslinjer som inte är så vanliga här. T ex kan du kika runt och se vad folk gillar att kombinera ditt stos blodslinjer med och vad de tyckt om resultatet.

Då skulle jag titta efter en individ jag trivs med som verkar ha allroundtalang och bra psyke. Inte gå så mycket på stamtavlan. Det är svårt nog att öht hitta araber som är mer än grundridna till salu. Folk håller hårt i dem!

Och så skulle jag exportrönga innan köp! Spatt och cystor i bakknän är tyvärr inte helt ovanligt på araber.

ja det verkar mest vara föl till salu och den kunskapen har jag inte så det är uteslutet.

Vad tråkigt att det inte finns lika stort utbud på grundridna unghästar som det finns halvblod i samma kategori.
tack för tipset om spatt och cystor, det hade jag ingen aning om

Senast ändrad:

Ett tips är att när du ska desensibilisera en arabhäst så dela upp i flera små moment och upprepa många gånger. De arabhästmänniskor jag pratat med håller med mig. En arab lär sig inte att något är ofarligt när man utsätter den för något "farligt" utan i stället befästs rädslan.
T ex brukar jag ta en hopvikt pressenning och lägga på hästens rygg och hålla kvar tills hästen är avslappnad, lös i boxen eller i grimskaft i paddock. Det är ingen bra idé att göra så med en arab. Har du hästens förtroende går det bra men hästen blir rädd för saken när människan den har förtroende för inte är med.

Hej!

Kan inte hålla med alls. Min lilla älskling accepterar allt som är läskigt, bara hon får titta och ibland nosa på det. Älgar tog 3 möten, liksom travare med sulky.. Hon bara inser att de inte är farliga. Min arab behandlas på samma sätt som min älskade connemara gjorde- hon tillåts vara nyfiken och undersöka och får alltid vänja sej vid det farliga- som hittills slutat vara farligt ganska direkt.

Till TS: Araber är precis som andra hästar individer. Man kan inte säja nåt generellt om hur de är. Jag har ridit både helspattiga och kolugna araber, vissa som varit rädda för allt, andra har inte varit rädda för något. Visa superheta och pigga, andra lata.. Precis som med andra raser.

Det jag gillar med araben är att den är känslig (oftast iaf), lyssnar mycket bra på vikthjälper och VILL arbeta. Jag upplever araben som "smartare" än genomsnittshästen och kan väl gissa att det är därför vissa har problem med dom:-).

/ lavinia, stolt arabägare, tidigare medryttare på annan helgalen arab.

Det är klart att alla inte kan hålla med. Jag generaliserade efter mina och andras erfarenheter.
Hur reagerar din häst när osäkra människor hanterar henne?

Eftersom ni redan diskuterat arabtyper i denna tråd hänger jag på. Vilka typer är dessa?

Prestige1juli.jpg

Priezsma.jpg

DSCN8918.jpg

Det är klart att alla inte kan hålla med. Jag generaliserade efter mina och andras erfarenheter.
Hur reagerar din häst när osäkra människor hanterar henne?

Där märker jag faktiskt en skillnad på mina araber jag har och har haft.

De som jag hanterat sedan de var små brukar inte bry sig nämnvärt om vem som håller i dem.

De som är mer osäkra eller rättare sagt, som kommit från hem där de inte blivit hanterade av en arabmänniska, de blir som förbytta när en osäker människa håller i dem. Typ...DIG vill jag INTE vara med...

Jag har sett många araber som tillhört en människa som inte alls förstått sig på araben och de är tyvärr inte speciellt roliga. Så har jag också sett många araber som har ägare som älskar dem och förstår sig på dem - och de är precis så lugna och lätthanterliga som arabhästen ska vara!

Jag anser att en arab är inget för vem som helst. Det blir en underbar häst i rätt händer, men också en :devil: i fel... Nu kan man ju inte dra alla över en kam, det finns ju så klart extremfall hit och dit, precis som inom andra raser.

Kan du berätta lite hur du menar när du säger att man ska hantera dom på rätt sätt, vad är det för skillnad i hanteringen på en arab och tex ett hbl ?

Araber är mer känsliga för intryck tycker jag. När jag håller på och rider med mina araber behöver jag bara tänka och titta ibland så fattar de vinken direkt. Är man lugn, mjuk och klar i sitt "språk" så får man ofta en bra kommunikation med dem, är man däremot dubbeltydlig, otålig, stressad som person själv eller kanske lite hårdhänt - då har du definitivt inte araben med dig. Araber som står i en omgivning/stall som de inte trivs i blir mycket mer negativt påverkade och stressade än vissa andra raser som kanske bara "knäpper av". Lägg då till en stressad matte/husse som kommer från jobbet, snabbmockar och borstar av sin häst medan h*n samtidigt pratar med stallkompisarna. Det är som att beställa en "knäpp arab"

Det är förstås samma för alla hästraser i hanteringen, men blir så mycket mer tydligt hos araberna som är väldigt vakna och uppmärksamma för små signaler. Man måste vara finkänslig och lyhörd :) För den som är det blir araben en oslagbar häst!

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
442
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Carl Hedin delar med sig av hur positiv förstärkning med röst och belöning kan skapa en tryggare och starkare relation till hästen. Han...
Svar
0
· Visningar
50
Senast: Gunnar
·
Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 074
Senast: Freazer
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 810
Senast: Claraclara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka