Ni med araber!

Sv: Ni med araber!

Jag håller med. Har man hittat rätt arab (där personkemin stämmer) går de nästan på tanken i stort sett. Dessutom är de grymt måna om att vara till lags och blir ofta väldigt stressade om de blir bestraffade.

Jag sitter t ex numera alltid upp från pall/sten/höjd. Mitt sto är ganska stort och jag vill helst inte sabba stoppningen i sadeln. Första gången baxade jag min häst intill en pall och satt upp. Andra gången gick jag upp på pallen och hästen baxade intill sig själv medan jag var på väg upp. Sen dess kan jag kliva upp på vad som och hon baxar intill sig. Så där fungerar de ofta. Smarta, lättlärda, vill göra dig nöjd och kan ofta generalisera lite mer än många andra raser.

Likadant när hovslagaren är här så räcker det med att han står och tittar på en viss hov så står hästen där, läser av honom och håller upp den hoven i luften. Skulle jag då börja bestraffa henne för att hon är "dum och står och viftar med hoven" när hon egentligen gör allt för att vara till lags skulle det bli helfel.

Det är klart att alla inte kan hålla med. Jag generaliserade efter mina och andras erfarenheter.
Hur reagerar din häst när osäkra människor hanterar henne?

Mitt sto tar över, men på ett mammigt och omhändertagande sätt om någon är osäker. Däremot vet jag inte hur hon skulle reagera på någon som var ilsken och hårdhänt pga sin osäkerhet. jag har valt bort sådana medryttare mm.

Mitt förra sto däremot blev helstressad bara någon höjde rösten. Hon hade skyfflats runt en del bland olika tillridare som skulle "fixa till" henne. Gick direkt ner i undergiven rollkur, svettades kopiöst och tuggde fradga om hon reds hårdhänt eller med spö. Däremot var hon extremt snäll och försiktig mot småbarn.

Senast ändrad:

Hej!

Osäkra människor har ännu inte hanterat henne, vad jag vet. Jag har bara haft henne i snart 2 månader och det är mest jag och hästskötaren som fixat med henne.

Däremot tycker stallägaren och övriga stallkompisar som pillat lite på henne att hon är en urmysig liten häst. Själv är jag fortfarande mest fascinerad över att hon vågade knata över bron över motorvägen själv första dagen i stallet.. (ja, jag var med förstås). Det var nåt otroligt läskigt, och hon stannade och funderade ungefär var 3e steg, men hon gick över och nu har hon vant sej vid den läskiga bron och går avslappnat och lugnt.
/ Lavinia

sån bro har jag här med! jag galopperar över om jag har bråttom :D

blir intressant när 3 åringen får gå så långt att se hur hon reagerar (ridturen blir ca 1 mil när man ska över där, därav har vi inte varit där än).

men valacken tittar inte ens åt bilarna och långtradarna som åker under, inte ens när de tutar (och det gör de iofs ganska ofta).

3 åringen märks tydligt när hon har med hästfolk att göra som tror de kan nåt (ungar i 13-14 års ålder som ridit på ridskola 2 år) då tar hon för sig och visar att hon bestämmer! Är det däremot nån som är osäker och lite rädd så blir hon jätte försiktig! är det någon van så accepterar nästan direkt att de bestämer (så vida inte matte är med och helt plötsligt går ut ur ridhuset och stänger dörren, för då måste man bara galoppera mot dörren i högsta hugg och försöka följa efter :crazy:) blödde rätt bra i munnen efter den händelsen... men hon lär ju inte göra om det :grin:

Den första är e Fax u Premoria.
Ptrav296.jpg

De andra två minns jag inte men kan ta reda på.

Hästen på bilden ser mycket omusklad och tunn ut, och hur den rids kan diskuteras...fast personen på bilden kanske aldrig ridit tidigare vad vet jag? Är hästen gammal?
Ser ut som en polsk arab av mindre bra typ (i mina ögon..) fast det kan ju bero på att hästen ser ut att vara i ett mindre bra skick.

Jag föredrar de polska och engelska linjerna...

Det är jag som rider och jag har ridit tidigare. Jag vill inte visa hur det ser ut när ägaren rider.
Han är 11 år och kommer tyvärr inte leva mer än någon vecka till p g a att han har ont.

Vad är det som är fel med hästen? Alltid tråkigt att höra om hästar som ska avlivas:(
Men om det är du som rider så har du ju "vana" av araber, du skrev ju att du inte hade det om jag inte minns fel...
Varför jag skrev som jag skrev är pga av att ryttaren, dvs du, ser spänd och ovan ut i sitsen.

Hästen har cystor i båda bak vilket jag misstänker förklarar både skicket på hästen och temperamentet. Utifrån stammen så bör han komma från Lööfs och de brukar ha välhanterade hästar med bra psyke normalt.

Cystor och pålagringar i knäna, kotledsinflammation h f, hovsprickor, muskelspänningar...

Nej, jag skrev "Jag har en ganska negativ inställning till araber. Egentligen inte så mycket p g a min egen kontakt med dem utan för vad jag ser hos andra."
Alltså det är mest människors fel att jag är negativ. Jag tycker för många araber hanterats och ridits illa på utställningar och avelsvärderingar där jag trodde det skulle vara bättre samspel häst-människa än på ridskolorna där araberna ofta varit "knäppa". Jag har ridit några araber och enligt ägare och ridlärare har det gått ganska bra men det är inte rätt ras för mig.

Du får gärna kommentera mig som ryttare här:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=890430

Och jag tänker på min förra arab förra året, när jag hade brutit foten och kom till stallet på kryckor. Jag skulle absolut in i boxen och sköta honom, kunde inte låta bli, så jag tog en borste under ena armen och hoppade in, alltså på kryckor, på spån, med en lös häst. Det kunde ha varit farligt (kom jag på efteråt :crazy:) De första tio sekunderna backade han iväg mot en vägg och såg superförvånad ut typ "varför rör sig matte sådär och har konstiga pinnar" :rofl: sen var han liksom "jahapp, matte har bestämt sig för att det ska vara såhär då" och återgick till sitt hö.

Sen lärde han sig att när matte kom sådär på kvällarna så skulle han stå blixtstilla och låta mig ta stöd mot honom när jag hoppade runt på ett ben.

Han var så klok så klok :love:

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
442
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Carl Hedin delar med sig av hur positiv förstärkning med röst och belöning kan skapa en tryggare och starkare relation till hästen. Han...
Svar
0
· Visningar
50
Senast: Gunnar
·
Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 074
Senast: Freazer
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 810
Senast: Claraclara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka