Ni med araber!

Sv: Ni med araber!

jag är 162 så jag vet hur det är... hehe

Tussinussen: nej jag håller med... men "många" kallar ju en arab som är ful (jo de finns fula araber, och värre lär det bli så länge folk inte har vett att kastrera hingstar som fått 27 poäng på avelsvärderingen) för bruksarab, men längre ifrån sanningen kan man ju inte komma! det finns inget som säger att en nättare typ av arab är sämre på något sätt i ridning eller liknande, personligen vill jag ha nåt därimellan.

OT bilden på den hästen var ju riktigt kass, man ser ju inte hur hästen ser ut för 5 öre, den kan lika gärna vara worldchampion som en 27 poängare liksom :D går ju inte att säga mkt mer än att det är en skimmel som ser ut att ha ett rätt fint huvud typ....

Okej, de mindre rastypiska faller inte mig i smaken någonstans.

Jag vet att det är tåliga tuffa hästar och det är det samt deras utseende jag fallit för.
De verkar vara en tålig allroundhäst som du kan göra lite av varje med.
Så ja, jag ska arbeta med min häst (oavsett om det blir en arab, en PRE, ett fbl, ett hbl) men vill ha den mer rastypiska araben och funderade då på om de inte lämpade sig lika väl till ridning som bruksaraben.

Sen finns det massor med fula hästar enligt mig, alla hästar är inte fina utan en del är verkligen riktigt fula.
Ja, dom är väl mindre rastypiska men de kan även vara ruskigt fula i mina ögon.

Jag tror att många säger "ful arab" till de grövre för arab i deras ögon är en smäcker arab med riktigt arabhuvud.

Om någon säger arab så tänker inte jag på grannens tunna som går där ute, faktist.

Jag har en ganska negativ inställning till araber. Egentligen inte så mycket p g a min egen kontakt med dem utan för vad jag ser hos andra.

(obs, ta inte för allvarligt ;) )
Araber bajsar minst en gång per ridpass, gärna mitt på vägen så man är tvungen att hoppa av och sparka undan.
Araber är mörkrädda.
Araber blir rädda för sig själva.
Araber förstår inte att det är dumt att rejsa när det är halt.
Araber slänger med huvudet.
Araber svänger så fort att man tappar balansen.
Araber får skav av all utrustning.
Araber är enmanshästar.
Vissa människor är arabhästmänniskor och för dem är en arabhäst perfekt. För andra människor fungerar det inte alls.

:rofl::rofl::rofl:

Jag - som är en äkta arabmänniska ut i fingerspetsarna ser inget av det där hos någon av mina araber :p då har jag ändå haft en hel del av den sorten och äger sju stycken i dagsläget.

Däremot, så lyckas de flesta halvbloden eller någon annan sorts häst med exakt dessa konststycken just när jag håller på med dem? :rofl: en gång arabmänniska - alltid arabmänniska? ;)

KL

Jag tränar - precis som Kimmis - på diverse saker som de kan bli rädda av. Inte lika intensivt som Kimmis gör, men om jag märker att min häst tycker något är lite mer otäckt, då vänjer jag hästen vid det. Vi håller också på med distans och på en distansbana kan man få se och vara med om det mesta. Jag har ridit över en 2,2 mil lång sandstrand under en tävling - MED solbadande folk på! Det var fullt av gröna plastkrokodiler, skrikande ungar, flygande färgglada badbollar och parasoller. Så glad jag var att hästen min var en klok arab just då ;) :D

För att inte tala om just alla plasttält som plötsligt kan vara på rymmen över hela tävlingsområdet ifall det skulle blåsa för mycket under en tävling...

Ja vad ska jag säga... Jag har i 10 års tid sagt "Aldrig arab" för de jag sett var stirriga och nervösa. Men nu är jag sedan ett par år tillbaks totalt fast! Blir ingen annan ras (förutom shettisen då! :))

Min uppfattning är att det är känsligare, i det avseendet att du måste vara kroppsmedveten, du kan inte "råka" ge några hjälper när du rider eller hanterar som du inte menar, för de är väldigt lyhörda.

Som någon annan också skrev, mkt lugnare, blir de rädda hoppar de till, det var allt. Inget hoppa ner i diket, galoppera åt andra hållet etc.

De är ärliga, dedikireade till den/dem som sköter den och mycket positiva!

Så har i alla fall jag upplevt de araber jag haft.

maj2.jpg

*bjuder på en bild på en arab som är livrädd för pressenningar...inte ;) *

Okej, de mindre rastypiska faller inte mig i smaken någonstans.

Jag vet att det är tåliga tuffa hästar och det är det samt deras utseende jag fallit för.
De verkar vara en tålig allroundhäst som du kan göra lite av varje med.
Så ja, jag ska arbeta med min häst (oavsett om det blir en arab, en PRE, ett fbl, ett hbl) men vill ha den mer rastypiska araben och funderade då på om de inte lämpade sig lika väl till ridning som bruksaraben.

Sen finns det massor med fula hästar enligt mig, alla hästar är inte fina utan en del är verkligen riktigt fula.
Ja, dom är väl mindre rastypiska men de kan även vara ruskigt fula i mina ögon.

Jo men jag vet inte varför du tror att "rastypisk" och "bruksarab" utesluter varandra?

Min förra häst verkade som avelshingst i några år, var otroligt fin och arabtypiskt m ett underbart huvud men jag skulle kallat honom för "brukssorten" för att han var rejält byggd.

de föll mig i smaken totalt.
Jag som inte kan araber, vad för hingstar ger bra hästar ?
Är det några spec. "linjer" man ska leta efter om man vill ha en bra ridhäst som passar det mesta ?

Vad gör ni med era araber ?

OT bilden på den hästen var ju riktigt kass, man ser ju inte hur hästen ser ut för 5 öre, den kan lika gärna vara worldchampion som en 27 poängare liksom :D går ju inte att säga mkt mer än att det är en skimmel som ser ut att ha ett rätt fint huvud typ....

Nej jag vet....jag har en superfin bild på henne i en bok där man riktigt ser hur otroligt fin hon är i kroppen.

Det som jag ville ha sagt med den bilden var att hon som vunnit en massa utställningar (bl a WAHOs världspris) ser inte speciellt mycket ut som en "utställningsporslindocka".

Ska som sagt försöka hitta en bättre bild :)

dels kan jag inte mkt om araber och som jag skrev innan så är det nog för att om någon säger arab ser jag framför mig dom jätte smäckra araberna som står och sträcker så fint på sin hals.

Jag tänker inte på dom grövre som en arabarab, förstår du ?
Och ja, det är ju pga okunskaphet från min sida.

Jag bor utanför Fjugesta.

Har inte haft min arab länge alls, två veckor på Lördag, men jag gillar honom jättemycket redan. lugn och sansad, dock tror jag han påminner om din grannes tunna till häst:o Som sagt så har jag bara haft honom i två veckor, och hos ägaren har det alltid kommit något emellan som gjort att hon nite kunnat sätta igång honom ordentligt+ att han är väldigt lättfödd, så just nu är han rätt tjock, men jag håller på o sätter igång honom, så jag tror att han snart kommer vara en snygging igen=)

http://jaassica.bilddagboken.se/p/show.html?id=267838874&directlink=1

klistar in en lnäk med foto på honom, finns lite fler där under samma dag. Kommer du inte in och måste ha gästlösen så är det isåfall : Jacka.

fusk alltså :rofl:

ingen häst i Sverige är väl rädd för IKEA-kassar :rofl:

Joho då, halvbloden i mitt stall var livrädda för dem. Min arabfröken brukade jaga dem viftandes med en IKEA-kasse i munnen när hon var yngre. Är man ranglåg får man ta till de knep som finns för att få halvblodsdamerna att springa undan för en. :D

dels kan jag inte mkt om araber och som jag skrev innan så är det nog för att om någon säger arab ser jag framför mig dom jätte smäckra araberna som står och sträcker så fint på sin hals.

Jag tänker inte på dom grövre som en arabarab, förstår du ?
Och ja, det är ju pga okunskaphet från min sida.

Här har du Luxor t ex, arabhingst med fina meriter på utställning, rejält byggd och en fantastisk allroundhäst.

http://goto.glocalnet.net/luxor/index.html

Min egen nya häst är väldigt arabtypisk (det är viktigt för mig också ;)) ingen kan missta henne fär något annat än en arab, men hon bär lätt upp mig som är 1,76 lång. Dom behöver alltså inte vara taniga för att vara "arabarab".

Du hittar fina bilder och en massa diskussion om vad man ska titta efter i den här tråden

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=748885

och den här

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=905073&highlight=arabhingstar

Sen finns det en del trådar om araber + massor med bilder i Distansforumet här på Buke, eftersom dom flesta distansare har arab.

Kul att du gillar araber!:banana:

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
442
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Carl Hedin delar med sig av hur positiv förstärkning med röst och belöning kan skapa en tryggare och starkare relation till hästen. Han...
Svar
0
· Visningar
50
Senast: Gunnar
·
Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 074
Senast: Freazer
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 810
Senast: Claraclara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka