Ni med araber!

Sv: Ni med araber!

haha:rofl:

Ja han har haft hästkompisar, hon som äger honom har andra araber, men det är geten som är hans number one. Ihagen blir han väldigt ängslig och uppstissad om han inte ser Lisa (geten) men när man tar ut honom ur hagen så bryr han sig inte det minsta om att lämna henne kvar där.

Geten i sin tur, ser hästarna som sin flock, hon har haft andra getkompisar, men rymmer då till hästhagen, och har gått med hästar i 5års tid, kommer jag och tar någon av hästarna ur hagen, är hon där direkt och går ur hagen och ska följa med.

Hon brukar ligga på en hög sten och hålla koll på dem:D

araben är en i grunden lugn, klok, lojal häst!

men den är oxå känslig, då menar jag inte för nya saker eller liknande, utan för dess ledares sinnesstämning, är ledaren en bra ledare så är hästen lugn och går igenom både eld och vatten för den, är den det inte så blir araben lätt stressad, och så blir männskan stressad och så är den onda cirkeln igång.

det man oxå får tänka på är att araben är generellt smartare än andra hästar, och precis som med hundar så behöver de då oxå mer stimulans.

En bra beskrivning av araben, tycker jag. En lugn och trygg ägare är viktigt för araben. Mitt märr är modig, klok, vänlig och lugn, men skulle bli stressad om hon hanterades av någon som skriker, är osäker och behandlar henne respektlöst.

När man haft arab vill man inte ha någon annan häst sedan, de är underbara helt enkelt:)

Jo men hur vanligt är det att man hoppar av och slänger en pressening över hästen på en distansritt? :crazy: Jag har en kompis som tränade en av Sveriges bästa arabhingstar i distans och de va inget de tränade på vad jag minns! :angel:;)

Man kan mkt väl träffa på ensilagebalar med fladdrande plast - då är träningen med presseningen inte fel... eller ta plasten från en bal o knyt i staketet en blåsig dag - det funkar att rida under det också :)

Hur som helst - araben har pondus och blir vad man gör den till. Jag tycker de är underbara men jag älskar många av varmbloden också... o islandshästar...o.....

Ja han har haft hästkompisar, /skrivet av ts

har du honom ihop med andra hästar nu då:confused:
hur gulliga getter må vara så tror jag inte att det är bra med endast en get som sällskap:angel:

Senast ändrad av en moderator:

antagligen så har TS fler hästar eftersom hon skriver att när hon tar ut hästarna, så kommer geten.

Nu känner jag inte TS men jag vet att hon tidigare har haft två andra hästar.
Så jag tror att araben i fråga har hästkompisar.

Att det alltid ska komma ifrågasättningar fall en häst har hästkompisar, jag har skrivit att geten följer med om jag tar ut hästarna, att hon ser hästarna som sin flock.

Givetvis har han hästkompisar, två stycken precis som Lillan_tuff skrivit, men tänk om han inte hade haft det? Om han inte kunde gå med andra hästar, och fick nöja sig med geten, jag tror inte att han hade mått så dåligt över det, då det är geten han tyr sig till.

Men i övrigt går det fortfarande bra, han fick stå igår, men idag är det dags igen, försöker sätta igång honom, då han är väldigt tjock, han har inte gått ordetligt på länge, har för mig att ägaren sa att han varit igång satt en gång under den tiden hon ägt honom. Skickar en länk med ett kort på honom.

http://jaassica.bilddagboken.se/p/show.html?id=266956184&directlink=1

Rolig läsning...

Nu kommer ett helt off topic inlägg... ber om ursäkt för det men det finns ju en stor samling arabmänniskor i den här tråden..
Själv tillhör jag normalt den kategorin hästmänniskor som lite fördomsfullt rynkar på näsa åt araber..

Jag har fått en inhysning över vintern. En Arab.. en mycket trevlig bekantskap.... Men...

Den här herren bekräftar i alla fall en fördom.... Han får skav... av allt.
Största problemet är skav av sadelgjorden. Ägaren har bra och rätt anpassad utrustning!!!
Men han blir riktigt illa skavd av gjorden... Sadelgjorden är i läder och mycket mjuk och fin. Någon som har några tips hur man kring går det problemet???

pressening träningen kan komma väl till pass när det blåser mkt och div tält blåser iväg :D

ja det har hänt, och han fortsatte bara äta :rofl:

som nån annan sa, en häst kan aldrig få för mkt miljöträning, jag letar ständigt efter nya saker! I helgen hittade jag en ny sak som jag skulle vilja prova... på crossbanan finns en tunnel, och det är plastremsor som hänger ner för att dämpa ljudet, man ser inget, det ser ut so en vägg... där skulle jag vilja prova att gå igenom, men nu är det ju en crossbana där så jag tror inte de blir så glada tyvärr :angel:

Jag är helt inne på din bana när det gäller miljöträning! Jag ser bara positivt att träna hästen med pressningar m.m
Sen om andra inte förstår varför m.m så är det ju upp till er, men JAG har haft mkt hjälp av att jag faktiskt miljötränat mina hästar.

Mvh Ann

Får han skav av sadelgjorden kan ju ägaren testa att köpa fårskinn finns sådana till just sadelgjorden. och får den skav av täcke kanske hon kan testa bogskydd?

vad behövs för att en häst ska få skav?

friktion... alltså rör sadelgjorden på sig för mkt = den typen av sadelgjord passar inte den hästen/sadeln passar inte och glider därav och drar med sig sadelgjorden.... eller liknande. får han skav av tränset så kan hon prova biothane träns, där får man inte skav!!

det finns massor bra utrustning, den är dock dyrare oftast och man får tänkat till rejält för allt som är dyrt är inte bra.

det finns täcken som är garanterat skavfria, jag har sådana och de är dyra, men mina har hållt i 8 år och då är det värt det enligt mig! ska nog köpa nytt till valacken i år tror jag, om jag har råd... det är inget fel på täcker igentligen, det är bara slitet liksom... synns att det är gammalt osv osv

jag rek dig att kanske kolla på distanssidan och ev starta nån tråd där, där finns det många ryttare med erfarenhet av araber och utrustning som ska hålla många mil och INTE ge skav!

Du har väl själv arab, om jag inte är helt ute och cyklar.. Ägaren till min häst, sa att det är himla svårt att hitta täcken som passar araber, på vilket sätt menar hon då. Jag tänkte inte på att fråga när hon sa det nämligen.

Kan väl tänkas då att de blir för stora vid bogen? Jag har fått med täcken åt honom, men har bara haft ett av dem på honom, och det tyckte jag hängde väldigt vid bogen, och har för mig att hon sa att hon t.om sytt upp det.

jag har inga problem med mina hästar och deras täcken...

rambo rugg och rhino rugg köper jag, visst det ena är lite stort vid bogen, men varför skulle det göra nåt? hästen får inte skav för det och börjar man sy i täcket så är det inte vattentätt längre.

ja jag har araber, och kommer aldrig köpa nåt annat heller :D

Om en häst får skav beror det på att täcket/utrustningen inte passar/sitter bra, det har ingenting att göra med vilken ras hästen är.

Jag har inte haft problem med skav på min arab, men kan ge tips ändå...köp en sadelgjordstunnel i fårskinn, en sådan har jag på vintern, mjuk och mysig:)
När det gäller täcken är passformen a och o. Till min arab har jag horsware amigo täcken, tycker de passar mycket bra. Noll skav. Horseware ö.h.t. är ett bra märke.

Nej inte gör det något om de är för stora i bogen, bara de inte är för stora och för hängiga tycker jag.

nu förstår jag inte hur du menar?

enda sättet jag upplever ett täcke kan vara för stort är på längden... men min valack har 145 i storlek och damen 135, och sen är det inte mer krångel med det... iofs har jag hållt mig till dessa modeller, det kanske blir krångligare om man byter?

valacken vill nog ha ett nytt vintertäcke.. det är nämligen i storlek 135 och han ser ut som en stoppad korv :angel::rofl:

Jag kanske förklarade mig lite dåligt, har som sagt bara testat ett av täckena jag fått med, det är märkeslöst tror jag iallafall, och det är väldigt stort i bogen, jag tycker det är väldigt hängigt, alltså att det är för långt ner över frambenen.

Lättast vore ju om jag fotade så du ser direkt. Få se om kameran är på min sida idag.

(obs, ta inte för allvarligt ;) )
Araber bajsar minst en gång per ridpass, gärna mitt på vägen så man är tvungen att hoppa av och sparka undan.
Araber blir rädda för sig själva.
Araber förstår inte att det är dumt att rejsa när det är halt.
Araber slänger med huvudet.
Araber svänger så fort att man tappar balansen.

Det där låter förvillande likt min kallblodstravare :p
Fast jag har faktiskt fått höra förr av diverse tränare att hon är en arab i huvudet. Hon är lite arabaktig till utseendet också men lite hårigare och tjockare :D

Skulle testa fårskinnstunnel till sadelgjorden som flera sagt, annars skulle jag testa en annan typ av gjord. Är det en vanlig lädergjord eller en magplattegjord? Om du inte redan testat prova en gjord med magplatta.

jag har inga problem med täcken till min arab. Jag köper samma som till varmblodet. från börjes, och det får han aldrig skav av.

har ett täcke från krafft, men DET får han skav av på bogen av. så det använd bara i reserv

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
442
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Carl Hedin delar med sig av hur positiv förstärkning med röst och belöning kan skapa en tryggare och starkare relation till hästen. Han...
Svar
0
· Visningar
50
Senast: Gunnar
·
Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 074
Senast: Freazer
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 810
Senast: Claraclara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka