Ni med araber!

Sv: Ni med araber!

vad behövs för att en häst ska få skav?

friktion... alltså rör sadelgjorden på sig för mkt = den typen av sadelgjord passar inte den hästen

Tror att du kanske har en poäng här.... När jag tänker efter så har deras sadelgjord resårband.. det kan mycket väl vara orsaken till skavet precis som du säger.. den kan förmodligen röra sig för mycket.
Att jag inte tänkte på det själv..

Jag har en gammal "klassisk gjord" som ägaren kan få låna och prova och se om det blir någon skillnad ... Passar inte den så får de väl köpa en annan gjord och prova.
Jag har ju bara westernutrustning annars...

De provade lite westernutrustning på honom och då blev det inget skav... Tyvärr passade inte den sadeln...

Skall snacka med ägaren...

Nu har jag fått lite input.... Tackar för trådlånet...

Senast ändrad:

KL
Finns det en längre arabtråd eller är detta den enda ?
Är nämligen lite sugen på arab och vill läsa lite mer från folk som äger en.

Måste bara skriva...

När jag stod inhyrd i ett stall med fler hästar av olika raser, så fick jag alltid höra vilken lugn häst jag hade:)
jag red ibland ihop med en tjej med ett halvblod som var lättskrämd av fåglar,vattenpölar,broar och annat.
Jag och min arab fick alltid gå först för att visa att det var ok;)

Men, bara för att just DET halvbodet var så (plus att hon var en bitch) så dömer jag inte andra halvblod för det.

Jag gillar verkligen inte fördommar...
fördommar= Okunskap

Måste bara säga att jag har varit med om samma sak fast det var ombytta roller, jag fick rida först med halvblodet
överalt eftersom araben jämt blev så himla rädd för precis ALLT!! Personen som ägde den ville jämt rida med mej eftersom
hon påstod att hennes häst blev så mycket lungnare när vi red ihop, undra då hur det gick för henne när hon
var själv:eek:! Men men... det var iaf inga roande ridturer...:cool:

Det var en arab som verkligen följde upp alla dessa negativa rykten araberna har..

Men har ju oxå träffat på trevliga araber.. Kimmis87 har tex
en riktigt trevlig herre!

åh :)

Det jag funderar på är lite allmänt, finns det en brukstyp och en utställningstyp ?
Är det enbart exteriören som skiljer dessa åt ?

Jag kommer vilja ha en häst som det både går att tävla hoppning, fälttävlan och dressyr med.
Kanske inte så höga klasser men upp till lätt ft, 120 hopp och la dressyr ungefär.
Är jag heeeelt ute och cyklar då ?

Ser att du bor i Örebro, jag bor inte många mil därifrån, så kom du och ta en provritt på min arab, om du vill känna på dem lite grann:)

du.... han är inte så trevlig längre... han är så jävla het efter han har stått så länge efter hältan... inte rädd för nåt eller nervös, men HET!

mandaaa_ rent generellt skulle jag säga att det inte finns en utställningstyp och en brukstyp... anledningen till det är att alla "fula" araber kallas automatiskt brukshästar, och de är ju inte bättre på ridning för att de är fula, snarare tvärt om! sen finns det förvisso utställningshästar med riktigt kass exteriör oxå, men då går de inte bra i utställningsringen heller.

tempramtsmässigt vet jag inte... träffat galna hästar av de båda slagen....

min dams pappa är ju hingsten med stort H inom utställning, håller man på bara lite med utställning så har man hört talas om honom, han har vunnit allt, hans avkommor har vunnit otroligt mkt, och min dam är den lugnaste häst jag någonsin träffat på, en del tror ju att utställningsaraber är hetsigare, men jag tror snarare att det är tvärtom om man tittar på mina hästar iaf!

galen och het är något jag gillar så temperamentet är inget som jag flyt fältet för.
Det jag undrar mest är väl ifall de räcker till för det jag vill göra ?
Jag har fått känslan av att de mest är hobbyhästar som inte räcker till för mkt, men det är nog för jag bara träffat några lurivga små hobbyaraber som verkar tycka det mesta är skittråkigt haha.

Och.. jag tycker "burksaraben" är så otroligt ful, iaf de jag sett.
De har sett ut som om benen ska gå av och inte alls propitionerliga..

alltså... jag kan ju bara svara för mig själv...

min valack har hoppat 120 med mig(bana på 110)(jag är riktigt kass hoppryttare), han kan samtliga rörelser i dressyr (inkusive piruett, passage, spansk skritt, levade osv) han har gått msv a distans. Han är bara het när man rider, på marken är han jätte lugn.

min 3 åring har hoppat ut ur ridbanan (aldrig löshoppad) ca 110-120, då var det bara 1 tråd och hon taxerade in perfekt och hoppade med lätthet, och hon är inkörd och ridningen är på G och jag tror att hon igentligen skulle kunna gå en Lätt B idag, trots att hon bara är riden typ 20 ggr (självfallet inte med några jätte poäng, men godkänd, javisst!)

du måste hitta rädd arab bara, självfallet finns det kassa hästar oxå, så är det ju inom alla raser, men jag upplever att många har mkt mer kapacitet än vad ryttaren vill ta fram.

nu är ju min dam bara 3 år och kommer utvecklas mer, men hon är ju av "utställningstyp" jag lägger in en bild så får du själv avgöra om det är en sån typ av häst du vill ha... hovarna är riktigt långa på bilderna så du vet... nu står hon ju rätt utdraget då hon faktiskt är högre bak än fram fortfarande, så det blir en liten synvilla.

RoyalPselma123.jpg

Senast ändrad:

din arab tilltalar mig mkt med sitt utseende.
Jag vill ha en arab-arab om du förstår.

Jag vill inte ha en tunna på fyra ben som ser ut att gå av, med en hals som en ardenner och ett huvud som en lipizzaner haha
Överdriver jag vet men ska jag ha en arab vill jag ha en arab också ;)

jo jag förstår... det vill jag med :D

därför jag köpte henne!

men letar du arab just nu eller? jag hjälper gärna till! tycker det är skitkul att leta häst!! du får gärna lägga till mig på msn i så fall, heter kimmis87 där med :D

Ordlista:

Häst=arab
åbäke = häst av annan obetydelsefull ras :angel:

Just nu letar jag inte.
Jag har inte pengarna och tiden ännu, men hästnörd som jag är så sitter jag redan nu och planerar och kollar annonser haha.

Jag får nöja mig med medryttarhäst än så länge, men förhoppningsvis så tar det inte allt för lång tid innan det planeras hästköp :D

Jag är inte inne på msn så himla mkt då min tid består av jobb, hund, hem och sambo haha.
Men jag lägger till dig när jag är inne där nästa gång :)

Är det vanligt att araben är bra dressyrhästar ?
Tänkte på din som du skrev om som ändå kunde passage och det.
Jag tycker faktiskt det är många araber som ser riktigt tråkiga ut när dom rids, men det är väl ryttarfel där men ser man bara sunkpåsar när man tittar så blir man lätt negativt inställd.

alla hästar kan lära sig passage och allt det, det som begränsar är ryttaren.

min kille har dock passagen väldigt lätt och naturligt, sitter man till och ber om extra saming så har man passage. men ofta är det kassa ryttare tyvärr... många som köper araber satsar ju inte på dressyr och tror därför man kan strunta i det... en del distansryttare är oxå riktigt kassa på dressyr och det spär ju på fördommarna...

mkt beror på ryttarna, sen är araber bygda annorlunda än halvblod och går helt enkelt inte i samma form som dem.

Nej precis, det är väl mkt pilotens fel.

Jag är sämst på exteriör och liknande, vad förutom att araben är mer smäcker än halvblodet är annorlunda som gör att det går i en annan form ?
Visa gärna någon bild där du kan jämföra formen på de olika raserna.
Som sagt, totalt nybörjare på arab :D

alltså... svårt att sätta fingret på vad det är... men...

en arab är generellt kortare, den har ofta en annan form på halsen, svansen är högre ansatt.

många araber går lätt i en hög form och knäcker lätt av nacken så att de inte arbetar ett dugg, arbetar man dem i lägre form så upplever jag att det inte är lika lätt.

sen är det fler små detaljer som jag inte är tillräckligt kunnig för att kunna pränta ner liksom

Jo precis, det har jag faktiskt hunnit uppfatta, att det oftast knäpper av i nacken och folk sitter och ler och är jätte nöjda :laugh:

Hur höga är dina ?

min valack är väl ca 155, unghästen vet jag inte riktigt... sist jag mätte henne var hon 151, men jag tror hon har växt yttligare 1 cm... hon är iaf 153 bak så hon borde lägga sig runt 155 hon oxå..

jag kan mäta henne idag tror jag :D

Betr bruksarab och utställningsarab. Jag gillar faktiskt inte :mad: att man säger att dom som är "fula" kallas för bruksaraber. För det första finns det inga "fula", det finns dom som är mer eller mindre arabtypiska. För det andra så kan du fråga arabavelsexperterna här på Buke om vad en bruksarab är, frågar du 3 st så får du 3 st olika svar, det finns ingen egentlig definition på det.

För mig personligen är en "bruksarab" en lite grövre arab, inte en tanig typ vilket en del araber kan vara. Även en grövre arab kan ju vinna på utställning, bara den har korrekt typ och bra rörelser. Men främsta anledningen till att det namnet är så missvisande är att araber är till för att brukas, det är det som är en av fördomarna mot araben att det är någon sorts porslinsdocka. Det är en stark, tuff, uthållig, suverän ridhäst. Arabens bästa gren är förstås distans, tittar du på världens tuffaste distanstävlingar som går t ex över Klippiga bergen eller i öknens hetta så är det araber som vinner. Det är tuffa hästar det här!! Alla araber är bruksaraber!! Inga araber är gjorda för att inte brukas!!

Betr dressyr, visst kan araber gå dressyr med bra resultat (min nuv. donna har gått Lätt A), men ska du upp i högre klasser är det nog inte en arab du ska satsa på.

Till sist, här är en bild (hittar ingen bättre) på Etruria (ska försöka hitta en bättre bild). En vacker och rejäl häst i vem som helsts ögon skulle jag tro och hon har då vunnit allt som går att vinna i utställningsväg, och gett många fina avkommor.

http://www.allbreedpedigree.com/etruria4

Okej.
Jag är visserligen 168 men jag har ganska korta ben så jag har faktiskt svårt att rida en större häst ordentligt, jag når inte riktigt om ordentligt haha.
Då ska den vara riktigt välriden isf.
Jag hade inga problem med min förra medryttarhäst på 175 för han var så sjukt känslig för vikter och liknande.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
442
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Carl Hedin delar med sig av hur positiv förstärkning med röst och belöning kan skapa en tryggare och starkare relation till hästen. Han...
Svar
0
· Visningar
50
Senast: Gunnar
·
Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 074
Senast: Freazer
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 810
Senast: Claraclara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka