L
lundborg
Sv: Ni med araber!
Vad kul![Banana :banana: :banana:](/bilder/smilies/banana.gif)
grattis och lycka till!
Vad kul
![Banana :banana: :banana:](/bilder/smilies/banana.gif)
grattis och lycka till!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men varför ska hästen vänja sig vid att ha pressening på sig? Eller ska den bli polishäst? jag ser inget behov alls av att slänga på hästen en pressening..
hon ska inte bli polishäst, jag anser att det är en sak alla hästar ska klara, oavsett ras!
men visst, jag tränar henne mkt som en polishäst, på nyår tex fick hon vara med när vi smällde raketer, rycker lite när de smäller, fontänerna kan vi stå sisodär 1 m ifrån utan att hon bryr sig.
min tränare kan kasta saker på henne utan att hon reagerar när jag jobbar henne (inte saker hon kan göra sig illa på naturligtvis) hon tränas till distanshäst, och jag vill ha en säker sådan! jag vill inte som de andra tvärstanna för att vägen är täckt av vatten 4 meter framåt, jag vill fortsätta galoppera, jag vill att min häst litar på mig så mkt och inte tvekar helt enkelt.
om hästen litar på en så är presseningen ingen match, man ber hästen stå still och sen gör man det man ska, svårare än så är det faktiskt inte!
hästen i fråga är bara 3 år och jag har haft henne sen hon var 1 och jag tror att hon är helt övertygad om att matte är galen och det är ingen ide att bry sig om nåtJag brukar även göra så att hon fastnar med grimskaftet runt benet och sitter fast, hennes reaktion är en suck, och sen väntar hon bara på att matte ska fixa! Det är mkt praktiskt med en häst som henne, jag behöver inte oroa mig för att hon ska fastna nån stans och få panik eller liknande.
det enda som jag inte tränat på som jag vet att polishästarna gör är att spänna en pressening mellan 2 skaft och gå under medans några håller upp det... men jag tvivlar på att det skulle vara några problem, hon skulle nog gå igenom en pappersvägg om jag bara bad henne oxå
helt underbar häst den lilla damen!
En av mina kan baja tolv (!) gånger medans jag sadlar henne (om det är en sådan dag ...)Araber bajsar minst en gång per ridpass, gärna mitt på vägen så man är tvungen att hoppa av och sparka undan.
Samma sto kryper ur skinnet när hon själv fiser! För att det låter något alltsåAraber blir rädda för sig själva.
Ja jävlar vad de kan dänga runt med skallen (om det är en sådan dag ...)Araber slänger med huvudet.
Skitkul! Snacka om att få tänka till hur man rider! Inga frispel där inte!Araber svänger så fort att man tappar balansen.
Me and my horse! Ur-härligt!Araber är enmanshästar.
Vissa människor är arabhästmänniskor och för dem är en arabhäst perfekt. För andra människor fungerar det inte alls.
Känns ju bara knäppt att lägga en presenning på hästen? Den litar väl inte mer på dig för det?O det där med att du gör så att hon fastnar är bara galenskap!
![]()
Helt sant! Ibland vill jag ha en gammal fjording-valack. För lugnets skull.
Men guuud vad jag gillar mina araber!!!![]()
det där med presenning är en grej som man kan träna på om man vill.
det kommer från western, där cowboysarna slänger en presenning över hästen när det regnar tror jag.
Och självklart ska hästen lita på människan INNAN man gör det.
Men det finns ju många träningsmetoder.
Och alla sätt är bra utom de dåliga om man gör på ett bra sätt
igår fick jag hem en arab, och jag har aldrig haft en sådan förut, så jag tänkte att ni som har araber och erfarenhet kanske kan dela med er av lite tips. Berätta gärna också hurdana era araber är.