Ni med araber!

Sv: Ni med araber!

KL

ang det med presseningen... första gången min 3 åring såg en pressening (då var hon två år) så var det i inkörningen, vi satte fast 3 st på henne, en på vardera sida där skaklarna ska vara och en under däckeln som senare gled bakåt och bara satt i svanskappan.

när vi hade satt fast det bad vi henne att trava.... så hon travade, varken mer eller mindre, hon ökade takten något när hon trampade igenom den ena och fastnade med hoven... men mer reaktion än så var det inte.

andra gången hon såg en pressening, jag gick in i boxen och la den på henne, drog den över huvudet på henne så hon inte såg nåt... ingen reaktion!

ja hon är renrasig arab, och en av världens coolaste hästar (den coolaste jag har träffat med råge iaf!!) och dessutom är hon av utställningsstam, så det är inte så att "bruks"araberna har bättre temprament än några andra.

själv upplever jag araben som en familje häst, du kan lätt sätta upp en 3 åring, du kan lämna den lilla i stallet under magen på hästen och veta att den inte gör nåt, vill du så kan du även ta med hästen in i party tältet, skulle nu tältet blåsa iväg så bryr sig inte hästen nämnvärt, den kanske vrider på ena örat.

det är iaf min beskrivning på en korrekt arab, och mina är så! däremot är tex min valack extremt känslig för hjälperna, detta gör att han blir ett stort problem för oerefarna, men det är ju mitt val, jag vill ha en extremt känslig häst!!

skav har de aldrig fått, de är inte mörkrädda nåt nämnvärt ( 3 åringen gillar inte att vara ensam i mörkret, men att rida eller köra ensam i mörkret är inga som helst problem)

men ja, många araber är enmanshästar, men de är oftast inte svårare för andra för det, bara att när favoryttaren rider så gör hästen det där lilla extra.

Men varför ska hästen vänja sig vid att ha pressening på sig? Eller ska den bli polishäst? jag ser inget behov alls av att slänga på hästen en pressening..

Men varför ska hästen vänja sig vid att ha pressening på sig? Eller ska den bli polishäst? jag ser inget behov alls av att slänga på hästen en pressening..

kanske har med förtroende att göra?

Jag har haft presenning på min arab. Det var en träningssak mest, att han litar på mig vad jag gör.

hon ska inte bli polishäst, jag anser att det är en sak alla hästar ska klara, oavsett ras!

men visst, jag tränar henne mkt som en polishäst, på nyår tex fick hon vara med när vi smällde raketer, rycker lite när de smäller, fontänerna kan vi stå sisodär 1 m ifrån utan att hon bryr sig.

min tränare kan kasta saker på henne utan att hon reagerar när jag jobbar henne (inte saker hon kan göra sig illa på naturligtvis) hon tränas till distanshäst, och jag vill ha en säker sådan! jag vill inte som de andra tvärstanna för att vägen är täckt av vatten 4 meter framåt, jag vill fortsätta galoppera, jag vill att min häst litar på mig så mkt och inte tvekar helt enkelt.

om hästen litar på en så är presseningen ingen match, man ber hästen stå still och sen gör man det man ska, svårare än så är det faktiskt inte!

hästen i fråga är bara 3 år och jag har haft henne sen hon var 1 och jag tror att hon är helt övertygad om att matte är galen och det är ingen ide att bry sig om nåt :angel: Jag brukar även göra så att hon fastnar med grimskaftet runt benet och sitter fast, hennes reaktion är en suck, och sen väntar hon bara på att matte ska fixa! Det är mkt praktiskt med en häst som henne, jag behöver inte oroa mig för att hon ska fastna nån stans och få panik eller liknande.

det enda som jag inte tränat på som jag vet att polishästarna gör är att spänna en pressening mellan 2 skaft och gå under medans några håller upp det... men jag tvivlar på att det skulle vara några problem, hon skulle nog gå igenom en pappersvägg om jag bara bad henne oxå :D

helt underbar häst den lilla damen!

tänkte ni ville se bildbevis oxå :D

Foto0064.jpg

Foto0065.jpg

Vem påstår att just presenning är beviset som avgör om hästen litar på en?
Skulle aldrig få för mig att göra det med min häst, anser inte att varken jag eller hon har någon nytta av det

Om man måste kasta presseningar på sin häst för att få den att få förtroende för en så anser jag att man borde tänka om...

Jag skulle aldrig få för mig att lägga pressening på min arab, inte på halvbloden heller. Finns ingen point med det, och de litar på mig ändå. Jag vet att jag skulle kunna göra det med min arab, eftrersom hon litar på mig. Men det räcker för mig att veta det, eftersom hon följer mig. En häst får förtroende för en människa genom hur människan är mot hästen, dvs den relation som byggs upp och finns mellan djur/människa.

hon ska inte bli polishäst, jag anser att det är en sak alla hästar ska klara, oavsett ras!

men visst, jag tränar henne mkt som en polishäst, på nyår tex fick hon vara med när vi smällde raketer, rycker lite när de smäller, fontänerna kan vi stå sisodär 1 m ifrån utan att hon bryr sig.

min tränare kan kasta saker på henne utan att hon reagerar när jag jobbar henne (inte saker hon kan göra sig illa på naturligtvis) hon tränas till distanshäst, och jag vill ha en säker sådan! jag vill inte som de andra tvärstanna för att vägen är täckt av vatten 4 meter framåt, jag vill fortsätta galoppera, jag vill att min häst litar på mig så mkt och inte tvekar helt enkelt.

om hästen litar på en så är presseningen ingen match, man ber hästen stå still och sen gör man det man ska, svårare än så är det faktiskt inte!

hästen i fråga är bara 3 år och jag har haft henne sen hon var 1 och jag tror att hon är helt övertygad om att matte är galen och det är ingen ide att bry sig om nåt :angel: Jag brukar även göra så att hon fastnar med grimskaftet runt benet och sitter fast, hennes reaktion är en suck, och sen väntar hon bara på att matte ska fixa! Det är mkt praktiskt med en häst som henne, jag behöver inte oroa mig för att hon ska fastna nån stans och få panik eller liknande.

det enda som jag inte tränat på som jag vet att polishästarna gör är att spänna en pressening mellan 2 skaft och gå under medans några håller upp det... men jag tvivlar på att det skulle vara några problem, hon skulle nog gå igenom en pappersvägg om jag bara bad henne oxå :D

helt underbar häst den lilla damen!

Känns ju bara knäppt att lägga en presenning på hästen? Den litar väl inte mer på dig för det? :crazy: O det där med att du gör så att hon fastnar är bara galenskap! :mad:

varför då? jag släpper ju bara grimskaftet så lossnar hon, vad kan hända? i värsta fall kommer hon lös, men hon har aldrig reagerat.

nej hästen litar inte mer på en för det, det är helt enkelt en "test" för att se om den litar på en. och de flesta hästar litar faktiskt inte på sin ägare, de flesta har nåt problem, tex lasta, duscha, binda fast, trafik, ja listan kan göras milslång, men de flesta har nåt problem med sin häst. Det har inte jag med henne, om hon inte är ostimulerad förstås, då letar hon efter saker i dikena.

jag har inget emot folk som inte lägger presseningar på hästarna, jag själv gör det inte heller, det var nån som sa till mig att man inte kunde... och ja... man ska inte säga så till mig, jag provade samma dag och tog kort helt enkelt. Vet man med sig att man kan det så visst, är man osäker däremot så kanske man ska prova för att se om man kanske behöver arbeta på saker som förtroendet.

Araber bajsar minst en gång per ridpass, gärna mitt på vägen så man är tvungen att hoppa av och sparka undan.
En av mina kan baja tolv (!) gånger medans jag sadlar henne (om det är en sådan dag ...)

Araber blir rädda för sig själva.
Samma sto kryper ur skinnet när hon själv fiser! För att det låter något alltså :rofl: (Om det är en sådan dag ...)

Araber slänger med huvudet.
Ja jävlar vad de kan dänga runt med skallen (om det är en sådan dag ...)

Araber svänger så fort att man tappar balansen.
Skitkul! Snacka om att få tänka till hur man rider! Inga frispel där inte!

Araber är enmanshästar.
Me and my horse! Ur-härligt!

Vissa människor är arabhästmänniskor och för dem är en arabhäst perfekt. För andra människor fungerar det inte alls.

Helt sant! Ibland vill jag ha en gammal fjording-valack. För lugnets skull.
Men guuud vad jag gillar mina araber!!!:love:

Känns ju bara knäppt att lägga en presenning på hästen? Den litar väl inte mer på dig för det? :crazy: O det där med att du gör så att hon fastnar är bara galenskap! :mad:

det där med presenning är en grej som man kan träna på om man vill.
det kommer från western, där cowboysarna slänger en presenning över hästen när det regnar tror jag.

Och självklart ska hästen lita på människan INNAN man gör det.

Men det finns ju många träningsmetoder.
Och alla sätt är bra utom de dåliga om man gör på ett bra sätt

Helt sant! Ibland vill jag ha en gammal fjording-valack. För lugnets skull.
Men guuud vad jag gillar mina araber!!!:love:

Haha, får man lugnt då? Det märkte jag inte när jag hade min sista fjording. Hon var lite galen i början :rofl:

Men de två första fjordingarna jag hade var gudomliga :love:

det där med presenning är en grej som man kan träna på om man vill.
det kommer från western, där cowboysarna slänger en presenning över hästen när det regnar tror jag.

Och självklart ska hästen lita på människan INNAN man gör det.

Men det finns ju många träningsmetoder.
Och alla sätt är bra utom de dåliga om man gör på ett bra sätt

Jo men hur vanligt är det att man hoppar av och slänger en pressening över hästen på en distansritt? :crazy: Jag har en kompis som tränade en av Sveriges bästa arabhingstar i distans och de va inget de tränade på vad jag minns! :angel:;)

Hästar kan aldrig få för mycket miljöträning och vem vill bli ståendes halvvägs in på ridturen för att det blänker något i diket? Oavsett om man använder sig av presenningar, paraplyn eller vad man nu drar fram så nog underlättar det den dagen du lyckas träffa på ovanstående på ridturen eller tävlingen.

Har lugnaste hästen i stallet (arab - vad annars) som går förbi det mesta vi träffar på ;)

Nu har tråden hunnit bli någon vecka gammal men jag rider arab.

Jag har gått från fjording till arab och jag har fått:

*En häst som skiter MINST 3 gånger (gärna många fler) inne på stallgången istället som tidigare häst MAX 1 gång.

I övrigt är det enbart positivt men då ska man veta att det är två INDIVIDER jag jämnför. Det skiljer 12 år på dem, de har haft helt olika förutsättningar i livet vad gäller skolning osv.

Genom distansen (där jag inte varit jätteaktiv men ändå funnits med) så har jag mött många araber som är känsliga men inte nerviga.
Då har man ändå stött på avelshingstar som man ska pulsa, hästkompisar som inte kan pulsa in samtidigt utan som saknar varandra lite grann osv

Jag har tidigare haft en fördom att araber är sprättiga, nerviga och gjorda av glas. Men jag är glad att den bubblan har spruckit.
Min inställning idag är att de är vad du gör dem till, men du måste förtjäna dem. Du kan aldrig vinna en arabs (eller någon annan hästs) tillit genom hårda ord eller hårda metoder.

Araber är känsliga, visst, men de är väldigt breda inom olika områden.
Jag slår vad om att om du söker runt här på forumet kommer du hitta distansaraber, de som tävlar dressyr, hoppning, körning, western, utställning osv osv osv

Lillan -medryttare på en shagaya arab som tidigare tävlat fälttävlan (bla)
(flummigt inlägg mitt i natten)

pressening träningen kan komma väl till pass när det blåser mkt och div tält blåser iväg :D

ja det har hänt, och han fortsatte bara äta :rofl:

som nån annan sa, en häst kan aldrig få för mkt miljöträning, jag letar ständigt efter nya saker! I helgen hittade jag en ny sak som jag skulle vilja prova... på crossbanan finns en tunnel, och det är plastremsor som hänger ner för att dämpa ljudet, man ser inget, det ser ut so en vägg... där skulle jag vilja prova att gå igenom, men nu är det ju en crossbana där så jag tror inte de blir så glada tyvärr :angel:

igår fick jag hem en arab, och jag har aldrig haft en sådan förut, så jag tänkte att ni som har araber och erfarenhet kanske kan dela med er av lite tips. Berätta gärna också hurdana era araber är.

Min förra häst (som jag hade i nästan 2 år) var arab och min nya lilla donna som jag håller på att lära känna är också arab. Det som de har gemensamt är att båda är/var

människovänliga, goa att hålla på med

"pratiga"

pigga o arbetsvilliga, men ej heta

hyperuppmärksamma vilket övergår ibland i tittighet :crazy: men gör inget tokigt när dom blir rädda, bara väntar på signal från ryttaren

försiktig med sin ryttare

vill vara "duktig", ser bara såååååå nöjd ut när dom får beröm

lättfödda

karismatiska

vakna o alerta

starka

vackra :love::love:

*KL*

Oj, vad tråden ballat ur ang någon pressening, vad folk väljer att göra med deras hästar är väl faktiskt upp till dem, sålänge de inte skadas och mår dåligt, och en häst skadas väl inte särskilt av att vara i kontakt med en pressening och inse att det inte är något farligt, tvärtom är väl det bra, vet inte hur många hästar jag suttit på som varit färdiga att lägga sig ner och dö av skräck när det fladdrar någon pressening när man är ute och rider.

Men men, det går fortfarande jättebra med min kille, vi håller på och letar sadel, det är inte min starka sida, dock hjälper hans ägare mig med det.. Var ute och fota imorse, då var han mest trött, precis som sina hagkompisar. Förresten så är hans bästa vän en get, som han gått med sålänge ägaren haft honom, de är riktiga bästisar, så henne har jag också.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
442
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Carl Hedin delar med sig av hur positiv förstärkning med röst och belöning kan skapa en tryggare och starkare relation till hästen. Han...
Svar
0
· Visningar
50
Senast: Gunnar
·
Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 074
Senast: Freazer
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 810
Senast: Claraclara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka