NH, hantering eller nåt annat?

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: Det här var ett av de roligaste inläggen jag har läst på länge, jag gör odelat kopplingar till, ja är det någon som undrar kan jag pm:a.. bäst att hålla det för mig själv

Vi kanske borde applicera detta (din tolking av NH enligt inlägget, därmed inte sagt att jag drar alla NH:re över samma kam) på oss människor istället, vi skiter i att gå till doktorn när vi har halsfluss, ont i ryggen, cancer mm, istället vänder vi oss till en NP:are (Natural Peopleship) som vi kan viska till innan problemen uppstår, så kan de berätta att vi ska rätta till kläderna, benställningen, spänna upp skärpet etc så dessa åkommor aldrig uppstår :idea:

Som sakt det finns alltid dåliga människor överalt..
"nh" människor som tränar hästar som har ont.
"dressyr tanter" som sliter drar och bankar med hårda sporrar och bett..
"hoppryttare" som barrierar hästarna
TRavtränare som fösser på hästarna med el el slår dom i huvudet med spade för att dom ska gå in i transporten..

Det är varken fel på Nh el häst sport, men tyvärr finns det många idiotiska människor som utsätter hästarna för elaka saker, och det kommer man aldrig komma ifrån (tyvärr) och sen spelar det ingen roll vad människan har inriktat sit hästplågar intresse på..

Vissa blir travkuskar med elpåfösare, andra blir såna som stänger in hästarna i boxar hela dagarna förutom när de ska jobba, en tredje förstår inte när det är dags att ta bort hästen för att den har ont.. osv

:bow:Visst är det så att det finns "dåliga" metoder/människor överallt och det är väl dessa enskilda personer vi ska bekämpa istället för att tjafsa om vilken grupp hästmänniskor som är "bäst" :idea:

NH för mig är inget speciellt ,det har bara med snt förnuft att göra.
Jag behöver ingen rundkorall för att få en häst som litar och lyder mig och som jag kan ha roligt med.
jag har hanterat massor av hästar och bara fått beröm.
Det är bara småsaker tycker jag, jag kräver att de ska sköta sig när jag leder och hanterar dem, i hagen får de vara vilda bara de står still när jag hämtar dem.
Det funkar faktsikt på hingstar under betäckningssäsong och på unghingstar som svämmar över av hormoner.
Jag kallar mig inte för NH tränare för det bara häst människa???!!!

Nej, jag tycker du ska besvara de frågor som ställs till dig och om du gett dig in i diskution tycker jag du ska avsluta den oxå... Inte bara slänga ur dig en mening här och där... Oseriöst!

Jag har ställt flera frågor till dig i olika trådar och vill gärna att vi fortsätter diskussionen...

Jamen det vet du väl att dessa NH-fantaster, de är ju att jämföra med Gud den allsmäktige?! :angel:
Dessutom är de ju inte långsamma med att slå sig för bröstet och tro att just DE minsann är de första att kunna hantera hästar! :D

Jag säger som så många ggr förr, det är synd och skam att allt det som "de gamla hästkarlarna" stod för och lärde ut, nu knappt finns längre! :(
De hade friska, välhanterade och lugna hästar!
Nu för tiden ser man ju problem i allafall jag blir fullkomligt chockad över!

Och chocken består ju dels i att man förvånas över att folk som du säger, inte ens tänkt en tanke åt hållet att hästen kan ha skitont!
Och har hästen inte ont, så blir jag ofta chockad över hur vederbörande hästägare/ryttare/hanterare kunnat undgå att märka alla mindre problem som ju försiggått det gigantiska den nu har! :eek:

Sedan snackas det löja om att det och det är djurplågeri när olaterna av säkerhetsskäl måste "tas ur" hästen för att den överhuvud taget ska låta bli att försöka ta död på den/de som hanterar den!
Om man inte är så okunnig/skiter i att ignorera problemen när de kommer, alternativt ger f-n i att försöka sig på genvägar, så kommer man ju inte behöva "ta i med hårdhandskarna" på hästen!
För man kommer ju aldrig att få sådana problem som leder till att hästen är mer eller mindre livsfarlig att hantera!
Visst, olyckor kan hända med den säkraste häst, men olyckor pga att hästen blivit opålitlig pga smärta eller totalt felaktig hantering kan ju faktiskt undvikas lätt!

Tack för att åtmintone du fattar vad jag menar. :bow: :bow: Hela det här inlägget är uppbyggt på fördomar.. Och slutat med ganska mycket påhopp på än den ena, än den andra..

Jag kan säga att jag har sett SÅ många dressyr/hoppryttare som enbart tänker på sin egna framgång och rappat upp sin häst för att de själva gjort fel.. Helt sjukt, men jo, som du sa, det är ju inte bara en viss genre( läs Nh:are ) som enligt Martha behandlar sina hästar illa.
Visst, jag håller på lite smått med Nh, men ser jag att min häst är skadad/sjuk så GIVETVIS ringer jag en veterinär, och det hoppas jag verkligen att alla hästmänniskor gör!!

LYcka till med ditt NH:ande! :) :)

" Behandla dina hästar så som du vill bli behandlad av dem:
Med tillit, respekt och ett harmoniskt lugn. Helst utan konflikter och bråk. Med ärlighet till din häst kan du komma långt.
En häst som litar på dig är en säker häst. Och en säker häst finns troget vid din sida tills döden skiljer er åt. "
// Mig!! ;)

(Lånar knapp)

Jag tror mycket av detta problem bottnar i att förhållandevis många som håller på med NH (märk väl, inte alla på något vis) har blivit totalt frälsta på sin egen tro, och ser med något slags tunnelseende att "detta är rätt, allt annat är fel". Det verkar även som om ganska många människor hat fått upp detta med NH för ögonen och tror att det finns en enkel väg, via lite föreläsningar och helgkurser, att skaffa sig den kunskap och erfarenhet vad det gäller hästhantering som faktiskt tar åratal att bygga upp.

Själv hanterar jag inte mina hästar enligt NH utan snarare enligt den gamla skolan som man fick lära sig på ridskolan, och som lärs ut inom den proffrssionella hästsektorn, och känner inte att jag har något behov av att ändra det, så länge jag har glada och lätthanterade hästar.

Vad jag verkligen inte förstår, är att vissa människor tydligen (framgick av tråden och jag har själv sett ett exempel) har NH- hanteringen som huvudaktivitet med sina hästar. De rider/ kör alltså inte, utan tränar dem på att stå still, följa med mm mm. Varför häst? Varför inte hund? Billigare och behöver ingen stallplats och äter mindre mat.

Kan däremot mkt väl förstå dem som har anammat NH- metoderna just vad det gäller hanteringen av hästarna, det är säkert lika bra som något annat, men att BARA vifta med snören, linda in i presenningar och springa i rundcorall... Till vilken nytta?

Har sett clinics med b la Ronny Åman, och absolut hämtat inspiration och kloka idéer därifrån. Tror att man skulle tjäna på att var lite mer öppen och inte dela in allt i fack, för visst finns det saker inom NH som kan vara värdefulla inom all hästhantering.

Att man försöker bota sjuka hästar med hantering, hästviskare eller annat humbug anser jag totalt oförsvarbart, och hör överhuvudtaget inte ihop med någon form av god hästhållning eller sunt förnuft. Trior tyvärr att sådant här är vanligare inom NH. kretsar än inom "den traditionella ridningen/hanteringen", och detta kan vara en av anledningarna till att NH har fått ett skamfilat rykte.

:banana: :banana: :banana:

det skulle nog inte vara så dumt att ta lydnadstester på hund och överföra på häst:

träna att stå still lös
komma på inkallning
skicka och hämta saker
mm

varför inte?

kanske skulle införas på ridskolor som grundläggande dressyr. borde egentligen ingå i gröna kortet.

:bump: :bump: :bump:

Nä, jag kan hålla med om att det just nu går ganska mycket "troll" i just NH. det har blivit ett stort och fräscht (nytt) experiment som många gärna vill praktisera.
Och det är synd att det finns så många som tror sig vara fullärda i detta omtalade ämnet..
Man blir ju som sagt inte Nh:are bara för att man har läst en bok om NH..=)
Å jag tycker inte att man kan säga att man nånsin blir fullärd.

jag fattar inte heller varför man ska ha en häst för om man inte har tänkt att ha den för att rida/köra.
För allt som man lär sig som kan klassas till NH är ju minst lika viktigt att ta med sig upp på hästyggen, för det hela i stora drag handlar ju om att bygga upp ett förtroende till sin häst. Och mycket sunt förnuft.
Och de som tror sig kunna prata med sin häst eller fråga den vad som är fel, vet jag inte riktigt vad jag ska tro om...
Det finns säkert en del som kan ( mirakel har ju skett förr) men jag tror knappast att det finns SÅÅ många som utger sig för att vara hästviskare.. Många VILL nog kunna och gör allt för att det ska bli så.. Men sen blir det inte så ändå..
Det är väl inte så mycket NH, egentligen..????? Egentligen handlar det väl mest om att kunna läsa hästens kroppsspråk m.m Och att skapa en tillit och förståelse till sin häst. + att ha en ömsesidig respekt..
"Tänka lite som en häst", helt enkelt..

Jag säger som jag brukar säga: det finns SÅÅ SÅÅÅ många som är hur duktiga som helst på att RIDA häst, men inte ens hälften har en bra kontakt till hästen.. :) Där brister det kapitalt i många fall.

Jag har också märkt att det har börjat lana lite med NH snacket om ledarskap...och det tycker jag är bra....att tro som många gjort/gör att man är "ledarsto" i bokstavlig beteckning är ju bara inte sant.......däremot ledare kan man vara, och en bra sån...eller en ledsagare slulle vara ett bättre ord.

Det där med kommunikation är stort...inte bara snacka med hästen(som jag vet funkar)Men om man tittar bara på en del kuskar....Kihlström, Gooparna, Adielsson, Stig H mm...VARFÖR är dom så bra????? Jo, för dom kommunicerar med hästen(utan att dom vet om det...dom har det medskickat)Dom kan plocka sekunder ur hästen som ingen annan kan..Dessa vet PRECIS vart dom har hästen, dom skickar positiva tankar och ser aldrig slaget förlorat förrän det ÄR det...detta är otroliga hästmänniskor som har hästen i hela kroppen, ödmjuka och lugna :bow: :bow:

Samma tror jag att det är inom andra häst"sporter", som en del NH gurus som bara "vet", hoppryttare som får hästen att hoppa högre än andra...dressyr ryttare som får hästen att gå mycket bättre osv osv.......
Dessa människor har aldrig gått några NH kurser , utan dom har det i blodet och därför är dom så otroliga med hästarna.

De jag vet som är så duktiga, har gått kurser, studerar läst massa literatur, haft bra lärare, och haft möjlighet att praktisera sina teorier på massa hästar..
Välldigt få männsikor blir duktiga och kommer på ett helt hanteringsätt med hästar utan att lära sig av någon.. Dessutom så hanterar välldigtmassa duktiga nh människor hästar på ett välldigt snarlikt sätt och det kan inte alla kommigt på av sig själva.. :D

:) NH är en filosofi som utgår ifrån etologi dvs läran om hästens beteende. det gäller att vara progressiv och innovativ i varje ny situation och inte låsa sig vid ett speciellt mönster.
:idea: när man börjar förstå vad NH egentligen är så börjar man tänka varför i ALLA situationer.
det kan vara svårt och många gånger omvälvande.

:confused: men jag undrar varför ni tror att NH bara är något man gör från marken?

man kan om man förstått NH rätt använda sig av det när man rider, kör, stallar upp den, fodrar mm.

helhetssynen kan göra så att man inte låser fast sig vid en viss gren eller trend när det gäller utrustning tex.
jag tror att människan har behov att sortera i olika fack.
många gånger på ett sådant sätt som hästen inte bryr sig om.

mvh rymdentusiasten

det skulle nog inte vara så dumt att ta lydnadstester på hund och överföra på häst:

träna att stå still lös
komma på inkallning
skicka och hämta saker
mm

varför inte?

Funkar självklart! Jag har redan lärt alla mina hästar de två första. Funkar betydligt bättre än på min hund kan jag meddela! :D

Jag fattar bara inte varför det måste vara sån motsättning mellan "de som gör allt de gör med sin häst enligt filosofin NH" och de som gör allt "som man alltid har gjort"??

Jag skulle ju ha kunnat skrivit ursprungstråden men med perspektivet: Jag läste på dressyrforumet om en som hade såna problem med sin häst och jag fattar inte varför alla som svarar föreslår annat bett.. användande av inspänningstyglar.. "visa hästen vem som bestämmer" och liknande när de inte ens kollat om hästen som [sätt in problemet här] är fullt frisk!!??

Tror inte det hade blivit en sån rymdpromenad av den tråden som det blev av den här. Men tack iaf för underhållande läsning! :rofl:

Dessutom så hanterar välldigtmassa duktiga nh människor hästar på ett välldigt snarlikt sätt och det kan inte alla kommigt på av sig själva..

Intressant.....jag har i en annan tråd just frågat om det finns fler typer av NH eller om det är en enda lära där alla gör likadant.....

Anledningen till att jag frågar just den frågan är att jag sett en himla massa olika varianter av hantering där personerna säger att de jobbar enligt NH filosofin.

Några metoder verkar helt idiotiska medan andra verkar helt ok..(personlig åsikt.....ingen kritik)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka