NH, hantering eller nåt annat?

men det är nog lite för enkelt ibland att fara till veterinären och få de svar man vill. Är man NHare så letar man hellre felen hos sig själv.

Att leta fel både hos sig själva och inte minst hos andra är det många som gör :idea:

Om en häst visar tecken på att något är fel är det "bannemej" människans skyldighet att besöka veterinären.......och det illa kvickt.
Därefter kan man ju i samråd med veterinär och andra analysera varför hästen hade ont och försöka undvika samma misstag ..... om man kommer fram till att det var männsikan som orsakade smärtan vill säga........det finns andra orsaker till skador,sjukdomar och smärta.

"men det är nog lite för enkelt ibland att fara till veterinären och få de svar man vill. Är man NHare så letar man hellre felen hos sig själv"

Så bara man håller på med NH kan man strunta i hästens fysiska hälsa..? Beter sig en häst underligt är fysiska orsaker det första man ska utesluta, först och främst för hästens skull. Låter man en häst ha ont/må dåligt en dag mer än nödvändigt så är man definitivt ingen Natural Horseman.

det jag menade var naturligtvis att man ska kolla upp hästen fysiskt hos veterinären, men man bör ändå rannsaka sig själv,hästens utrustning mm så att skadan inte kommer igen.
Min erfarenhet är att veterinärer många gånger (däremot inte sagt alltid)kanske inte riktigt ser orsaken till problemet, eller oxå vill de inte säga något .

de vill ju ha kvar sina kunder.

och handen på hjärtat ,hur utbildade är de på utrustning, tillpassning osv. någon som vet?

att leta felen hos sig själv är raka motsatsen till att leta hos andra.
en häst blir ju som en spegelbild av den som hanterar den.
både fysiskt och psykiskt.

Ahaaaa........ :idea:.......då måste jag vara scizofren.......mina hästar (10 st) har nämligen alla helt olika personligheter och jag har alltid undrat varför :p :angel:

Att man påverkar sin häst med sin personlighet och genom sin hantering är en sak, men att hästens fysiska status enbart skulle vara en spegelbild av mig själv är rent nonsens (min personliga åsikt).
För mig låter det lika otroligt som när fanatiska religiösa sekter anser att männsikors sjukdomar är Guds straff för deras "synder".

Och att hästen bara skulle vara en spegel av människan som hanterar den är verkligen bara båg, som om hästar inte skulle ha en egen personlighet! Jag och min bror är helt annorlunda trots att vi är uppfostrade av samma föräldrar.

Ja, ansvar och ödmjkhet, - något vi får väldigt lite utbildning i här i detta land.
Det gäller inte bara hästen, utrustningen eller annat runt omkring, utan att kunna se sig själv som en del i helheten, där ingenting kan bli starkare än den svagaste länken.

Hästägaren bär ansvaret och vissa saker kan man lära sig själv, andra saker kan man få hjälp på annat håll. Enligt min åsikt så är det helt logiskt att dist. vet inte har den specialkompetens som man ivissa stunder behöver.
Sedan så kan det ibland bero på hur man lägger fram saker för veterinären, som jag aldrig upplevt gör något "bara" för att behålla kunder. Dom har nog med arbete och behöver inte klamra sig fast vid någon...
I dag finns det dessutom veterinärer som är specialicerade på just hästen som dessutom samarbetar och åker runt på clinics med utbildade massörer, equiterapeuter och sadelmakare, så det kan man inte heller skylla på...

Jag tror att Du har missat poängen. Klart att hästen har en personlighet, men att du projecerar dina känslor, starka och svaga sidor på din häst råder det knappast något tvivel om. Att hästen, liksom hunden, blir mer lik matte/husse än grannen är väl inte ovanligt, eller?
Det finns undersökningar gjorda bland elitryttare i Tyskland som visar att hästen formas efter sin ryttare så till den milda grad att det är oroväckande. Vi påverkar, även om vi inte vill och det tar inte så lång tid som vi kan tro.

ja men fysiskt sett så blir inte barn lika påtagligt påverkade som hästen. du har ju knappast gått omkring med en skavande sadel, haft någon som dragit dig i munnen när du idrottat, spänt remmar eller tyngder hår eller där när din fysiska form varit otillfredsställande .

och jag hoppas att de har lyssnat på dej när skorna varit trånga.

Men det hänger ju inte på MIG som person utan felhantering kan ju idkas av vem som.

Rikkan: Fiautanknuff skrev så här: "en häst blir ju som en spegelbild av den som hanterar den.
både fysiskt och psykiskt. "

I helvete heller, säger jag. Självklart PRÄGLAS de av den som hanterar den, men spegelbild? Knappast.

:)mig veterligt har jag aldrig nämnt att alla fysiska åkommor hos hästar beror på människan men många av de vanligaste gör ofta det.
om en häst går med mentala spärrar och spänningar börjar det snart synas i fysiken.
om den får gå länge kan det bli rejäla åkommor.
:)de hästar som har en människa som lyssnar utsätts inte för detta.
på så sätt kan man säga att hästen är en spegelbild av sin vårdare. ;)

Stackars dig som bara har stött på alla dessa typiska wannabees"...
Om jag får säga mitt så tycker jag det är tragiskt med fördomsfulla människor som drar alla över en kam..
Håller man på med NH så hoppas jag verkligen ( som jag) att man bryr sig lika mycket om hästens fysiska hälsa som andra "normala" :D människor..
Ursäkta mig, men jag tycker att det du skriver är tama ursäkter för ditt eget bristande NH:ande.. Och jag tycker att man ska skriva lite genomtänkta saker när man väl skriver.. Det är såna som du som förstör stämningen bland hästfolk.
Tror inte du har mött nån som verkligen KAN NH... För hade du gjort det så hade du antagligen sett ut som en fågelholk och bara gapat..

Jag vågar nog påstå att martha - med eller utan påstått NH-tänk - är en av de absolut duktigaste hästmänniskorna på detta forum. Har debatterat med henne i nåt års tid nu, och sällan har jag träffat på en vettiga hästmänniska. Är hon hälften så bra i verkligheten som i skrift så är hennes hästar väldigt lyckligt lottade.

/Jenny - en NH-människa som martha faktiskt tycker om ;)

"Spegelbild av en människa" är ett alldeles för onyanserat och luddigt uttryck när man ska prata om orsaker till hästens skador och lidanden.

Rikkans resonemang om "spegelbild" är mer nyanserad och den kan jag "köpa".Visst påverkar och präglar vi våra hästar (det skrev jag ju i mitt inlägg också) genom vårt sätt att vara, men att ha en övertro på "spegelbilden" skrämmer mig lite.........allt är inte människans fel. (nu menar jag inte att just du, fiautanknuff, har en övertro på spegelbilden)

Alla människor som hanterar hästar bör väl lyssna på hästens signaler och skaffa sig kunskap om vad som kan påverka hästen negativt (och inte minst positivt).Det är nog grunden inom alla "hästhanteringsfilosofier".

För mig handlar ditt exempel mer om konsekvensen av ett handlande än en "spegelbild" av vårdaren.

:eek: :eek: Jag ser REDAN ut som en fågelholk....det räcker med att läsa ditt inlägg :angel:

Är just DU en sån förträffligt duktig NH människa??? Då håller jag mig nog mer undan iallafall :crazy:

..Och vart har du tänkt igenom DITT inlägg??? ..och vad grundar du på att jag hanterar mina hästar fel gentemot NH???

Näru...brudhalva....sådär lär du inte värva fler till NH filosofin......

Jag har byggt upp min egen filosofi med hjälp av alla hästar jag haft under årens lopp, jag anammar ingar skrivbordsprodukter, utan har hästen som referens på mitt hanterande....du är välkommen att hälsa på och se hästar som är trygga o harmoniska utan böcker och clincsar.....det GÅR faktiskt att hantera djur på ett bra sätt utan NH....(VAD nu NH är??) "Ni" tycks tro att ni är allsmäktiga som hästfolk...men det köper jag långt ifrån, jag har sett för mycket konstigt för det.....

Bara i grannstallet håller dom på med NH...dag ut o dag in...år ut o år in....och om man skall ge lyckopoäng på hur dessa hästar ser ut gentemot mina så kommer dom inte ens upp på halva poäng dom hästarna, och när jag sen ser när dom är ute o rider och hästen står istadig så kan jag inte annat än skratta....fast egentligen är det tragiskt...för hästen....

Självklart PRÄGLAS de av den som hanterar den, men spegelbild? Knappast.
Vad händer med spegelbilden när du inte är närvarande eller när det t ex. är mörkt? Skulle tro att personligheten blir starkare då, eller vad tror du?

Frågor i ren nyfikenhet, som jag hoppas att du svarar på:
Tror du att du påverkar _alla_ du möter dirket eller indirkekt?
Tror du att man kan välja ifall man vill bli påverkad av någon?
Vad är det i andra som du ser när du reagerar starkt, känsloreaktioner?
Är det något i dig själv eller en främmande företeelse som du betraktar likt en rymdfarkost?
Jag anser att vi ser oss själva i andra människors beteende och att vi bara kan reta/provoceras av det vi själva förnekar.

Vad händer med spegelbilden när du inte är närvarande eller när det t ex. är mörkt? Skulle tro att personligheten blir starkare då, eller vad tror du?

Nej, det tror jag inte.

Jag ser inte riktigt vad dina frågor har med saken att göra, men jag svarar så gott jag kan.

1. Nej.
2. Nej.
Trean och fyran tycker jag var illa eller konstigt formulerade, men jag svarar som du gjort: Jag tror helt klart att vi uppfattar gemensamma drag hos andra och jag tycker bara att det är båg att man bara skulle kunna bli provocerad av det man själv förnekar. Jag blir t ex provocerad av folk som menar att homosexualitet är onaturligt, enligt din teori skulle det innebära antingen a) att jag förnekar att det är onaturligt eller b) att jag ogillar homosexualitet. Jag tycker inte att den teorin håller.

Som sagt, jag tycker inte att dina frågor har någon särskild anknytning till tråden, men där har du mina svar.

[lånar knapp]

.......ooooohohooooo.........nu börjar vi närma oss en rymdfarkost........tråden har svävat ut i universum.

Psykologi, projiceringar osv är alltid intressant och värt att diskutera men är det inte lite väl djupt just här och nu :confused: :angel:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka