NH, hantering eller nåt annat?

Jag som endast "umgåtts" i NH-kretsar i flera år kan påpeka och säga att de tänker i stort sett samma bana som du. Efter mkt enkla övningar tillsammans med sin häst kan "problemen" försvinna. Gör de inte det så går de såkalrt och kollar om hästen i fråga har ont ngnstans. De är som alla andra hästmänniskor och är inte några utomjordningar-jag lovar :)

Bra skrivet. Jag hade annons ute på en av mina hästar som skulle säljas, det ringde massor av spekulanter som verkade bra, tills jag frågade vad dom skulle ha min häst till och vad dom skulle göra. "Håller på NH..."

Tyvärr, jag säljer inga hästar till nån som håller på med NH. Jag vet visserligen inte exakt vad dom håller på med men det jag hört har bara vart negativt.

Exakt, jag känner igen mig, hade precis samma problem när jag skullje sälja hästen. Det ringde massor av spekulanter som verkade bra, tills jag frågade vad dom skulle ha min häst till och vad dom skulle göra. "Håller på med hovslageri..."

Tyvärr, jag säljer inga hästar till nån som är hovslagare. Jag vet visserligen inte exakt vad dom håller på med men det jag hört har bara vart negativt.

Dom super och svär, och jag har hört att dom träffas i stora grupper och tävlar om att slå flest spik i fötterna på hästen på kortast tid. Nu har jag som sagt aldrig träffat nån hovslagare, har ju mina hästar barfota, men man vet nog vad dom gör när ingen ser på.

Vill du veta mer om varför hovslagare, NH-folk, negrer, hiphoppare eller andra grupper är särskilt farliga kan du leta på ord som ethnocentrism, prejudice, attributional bias med mera inom socialpsykologin. Det är alltid bra att veta mer om saker och ting.

men det som förundrar mig är att "ni" aldrig reagerar när det kommer "in" NH folk som är totalt out of space... :crazy:

Det verkar som att ALLT är tillåtet....UTAN att behandla hästennormalt....Jag fick ett tele samtal från en kvinna som STOLT sa att hon jobbat med sin häst i rundcorall...i TRE år :crazy: :crazy:

..och faktiskt än idag har jag aldrig TRÄFFAT nån som håller på med NH som har alla pingviner i poolen....Däremot finns det några här inne på Buke som jag har förtroende för.

JAg skulle heller aldrig sälja min häst till nån som svarar" jag håller på med NH" har man inte större ambitioner i sitt hästägande så kan det lika gärna vara.

Jodå, nog reagerar man ibland, men jag har bara några hundra inlägg trots att jag hängt här sen stallet.com tiden. Jag drunknar nog i jämförelse med dig, du har tiotusen inlägg så du reagerar nog mer på nästan allting.

Om vi nu tar hon med rundcorallen, jag vet ju inte exakt vad hon har gjort där i tre år. Man kan göra olika saker även där. Dessutom, vad är den riktigt stora skillnaden på en rundcorall och en fyrkantig corall? En ridbana är en fyrkantig corall, sätter man väggar och tak på den så är corallen ett ridhus. Jag känner massor med folk som har tränat med häst i många fler år än tre i en fyrkantig corall med väggar och tak.

Det är inte VAR man tränar med hästen som räknas, det är VAD man gör och HUR man tänker som räknas.

Om du undviker köpare som håller på med NH, så visar det betydligt mer om hur du själv är jämfört med hur en NH-köpare skulle kunna vara. En bra idé är antagligen att undvika en säljare som är så pass gruppcentrerad. Men man vet aldrig, det kan vara en bra häst ändå. Jag drar inte sådana slutsatser direkt, jag försöker nog samla in mer fakta först.

Pingvinerna fattar jag inte, är nog lite korkad där, men så har jag ingen pool heller. Har du själv pingviner? Var?

A propos en annan tråd, hur många patroner behöver man för att sätta en kula i pannan på alla dåliga hästar i Etiopien? Räcker en full båtlast med patroner?

Du är en av anledningarna till varför jag tar avstånd från NH.....Fyr kantiga eller runda...skit samma, man skall inte ha med djur att göra om man inte kan göra annat än försöka dupera hästar till lydnad...och bevisligen så hjälper det inte heller, en något såmär vettig häst lär sig fortare än så...MYCKET fortare...OM hästen är så ointaglig så undrar man varför folk inte förstår att den hästen borde vandra vidare...men jag tror inte fallet är så, utna man skall bara överträffa sig själv i hanteringen av hästen...och det på hästens bekostnad....jag skulle aldrig ge en häst så ensidig träning..

Vad etiopien har med detta att göra har jag ingen aning om.... :confused:
Men du kanske skulle ta ett tag där med..... :angel:

...alternativt är väl att slänga ner en bomb över alla stallar i hela landet :crazy:..Goddag Yxskaft....

Håller helt och hållet med dig. :bow:

Prio ETT ska vara den fysiska hälsan, för sjuka hästar beter sig sällan som normala hästar och kan således inte tränas som sådana. Och inte minst besparar man både hästen och sig själv en massa arbete, då många knepiga beteenden går upp i rök bara hästen får vara hel och frisk.

Nu förstår du nog inte ens själv vad du skriver. Du menar alltså att vanligt folk inte får lov att träna sina egna hästar i ridhus i hur många år som helst? Om ridning i ridhus är ensidig träning så är det ändå så att de allra flesta hästar här i landet behandlas så. Vill du ha hästförbud, eller?

Jag har aldrig sagt att man skall dupera hästar, det är en avart jag brukar slå ner på. Till och med så mycket att jag har fått på skallen för det. Jag vet rätt väl hur fort en häst lär sig och gör aldrig nåt på hästens bekostnad. Däremot har man ju sett ett och annat ekipage på banorna där hästen verkligen får betala priset av ryttarens framgångar.

Etiopien, du kan ju följa länken.... och hur fasen är det nu med de här pingvinerna?

Kanske är det så att folk tar lite för givet att personen som äger denna "störda" häst kollar igenom hästen. Det händer att jag missar att skriva sånt då jag tycker att det är en självklarhet att man gör det innan man gör något annat. Och det INNAN det går så långt att man kan kalla hästen för "allvarligt störd".

Men är det som du säger, att folk går rakt på hantering innan de undersökt om hästen mår fysiskt dåligt, så får jag också lite ont i magen. :crazy:

Jag har inte sagt nåt om några förbud om träning el dyl, vad jag sa var att kvinna jobbat sin häst i rundcorall i TRE år....det var du som förde fram runt eller fyrkantigt....och JA, jag tycker det är vansinningt att ha ensidigt träning och speciellt i stängda utrymmen.

Jag förstår precis vad jag menar....och ni NHare måste också öppna ögonen nångång och bemöta folk som tror och beter sig helt galet...och jag sitter heller inte inne på NH och skriver alla mina inlägg, vad nu mina antal inlägg har med saken att göra......Däremot ser jag det som en SKYLDIGHET att försöka stoppa eller se till att folk fattar vad dom håller på med....det aktuellaste är ju åringen inne på NH nu....har inte sett ett enda svar från er experter om att hjälpa tjejen att förstå att man inte beter sig på det viset.....eller kanske ni ser en framtida kund :crazy:... som man kan tjäna pengar på....det verkar så ibland..... :crazy:

Stackars häst säger jag bara.......bara man håller på med NH verkar det som att man kan bete sig hursomhelst....men så enkelt är det inte..nån slags förståelse och feeling skulle inte sitta fel.

Jaha? Och jag svarade att jag inte hade en aning om vad hon hade gjort i rundcorallen. Är det bättre eller sämre om hon jobbat sin häst tre år i ridhuset? Är det en dag i veckan i tre år? Vad gjorde hon i så fall de andra dagarna?

Man kan inte skriva så lösryckta saker som du gör och använda det som någon sorts bevis för det ena eller det andra.

Dessutom, du får gärna säga du till mig, jag ingår inte i någon ni- eller dom-grupp.

om du vetat vad VERKLIG NH är när din häst hade så ont i knäna hade du lyssnat till din häst långt tidigare. alltså när han började ha ont occh viskade till dig AJ. då hade han kanske fått hjälp med sin naturliga benställning, rygg problem. sadelproblem. selproblem. bettproblem mm.Allt enligt NH.Då hade han kanske sluppit en hel del lidande.Som sagt NH är en filosofi som hjälper en del människor att se när hästen viskar att något är fel vad det månde vara. Därmed inte sagt att alla "NHare" siktar så långt . men det är nog lite för enkelt ibland att fara till veterinären och få de svar man vill. Är man NHare så letar man hellre felen hos sig själv.
mvh fiautanknuff

:rofl: :rofl: Ni är allt så roliga......
....Jag JOBBAR med konvalecenter så hästen VAR hos mig pga att den inte fungerade...MEN så kom det hit en tjej som sa sig vara NH are och hon skulle visa att man skulle befästa sitt ledarskap :crazy:
Jag sa till henne ang hästen att det är ingen ide att försöka...men HON skulle visa hur man gjorde :mad:
Det slutade med att jag fick bokstavligen SKICKA av henne från gården...............

Jag kan säga att jag "såg" att det var fel på hästen, men jag har tyvärr inte röntgensyn och kunde diagnostiera just den specifika skadan(som en röntgenapparat senare kunde hjälpa till med)
...eller man fattar ju att en häst inte beter sig på detta viset om den inte har ont på nåt sätt....
Fast enligt NH tjejen(som jag inte heller visste att hon höll på med när hon kom)så berodde det på att ett ledarskap :crazy: inte var befäst......

JAG är inte NH are,men nog fan kan jag se vad som fattas en häst,och det är INTE NH som fattas....

Att hästar skall ha en så naturlig vardag som går att få, det fattar t om jag...och mina hästar fattas ingenting..

"kvinna jobbat sin häst i rundcorall i TRE år" Jag har jobbat ponnyn 7 år på ridbana och varmblodet snart 3. Och så hemsk är jag väl inte? :smirk: Det framgår ju inte om hon gjort annat oxå under de åren.

Skämt och sido så tror jag att många som svarar här på Buke förutsätter att hästen är genomkollad så att inga fysiska fel är orsaken till ett visst beteende. Om jag ex svarar på en fråga om varför en häst gör si el så vid ridning så förutsätter jag att sadel, foderstat och kropp är kollat. Ibland så skriver jag det men inte alltid.

men det är nog lite för enkelt ibland att fara till veterinären och få de svar man vill. Är man NHare så letar man hellre felen hos sig själv.
Där sa du något mycket viktigt!
Det vi ser i våra hästar är blott en projecering av oss själva, men trots detta så finns det skador och sjukdomar som påverkar hästens beteende. Detta är allvarliga saker som vi inte bör leka med! Att ta hänsyn till hästen är i mina ögon något av det viktigaste vi kan göra för att visa respekt. Det är där allt börjar. Hoppar man över hästens hälsa i introduktionsstadiet så är man ILLA ute.
Därför handlar NH om självkännedom, enligt mig.
Tyvärr, så är det ofta hästarna som hamnar i kläm för att människan måste lära sig hur dom påverkar sin omgivning. Ödmjukhet är i dag en bristvara!
...och som med vissa andra populära specialicerade grenar innom hästsporten så ser vi gång på gång utövare som tror sig kunna helbreda alla hästar genom sin egen kunskap, hantering eller ridstil där hästtens signaler ignoreras eller tystas. Ett tänkade som skrämmer mig.
Veterinärer och undersökningar behövs för hästarnas skull!

Jag skulle vilja veta hur många NH-are som överhuvudtaget har självkännedom, så att dom verkligen kan skilja på sin dröm, verkligheten och ett sjukt beteende?

Jag har träffat EN mycket duktig kvinna, all heder till henne! MEN hon är räknad för att vara en av dom bästa.

Hur lyhörd tror du då att en "medel NH-are" är?
Jag tippar att dom är ungefär lika döva, blinda och fördomsfulla (rädda) som min 87 -åriga granne som matar hästarna med bitsocker!

hej igen!
det är ju det som blir så fel ibland, att betoningen läggs på ledarskap. NH är ju återigen en filosofi med djupare insikt om hur hästar fungerar.
att umgås med hästen i en rundcorral innebär inte bara att befästa ledarskap.
att umgås med hästen i ett ridhus innebär inte bara ridning, eller hur?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka