men det är nog lite för enkelt ibland att fara till veterinären och få de svar man vill. Är man NHare så letar man hellre felen hos sig själv.
Där sa du något mycket viktigt!
Det vi ser i våra hästar är blott en projecering av oss själva, men trots detta så finns det skador och sjukdomar som påverkar hästens beteende. Detta är allvarliga saker som vi inte bör leka med! Att ta hänsyn till hästen är i mina ögon något av det viktigaste vi kan göra för att visa respekt. Det är där allt börjar. Hoppar man över hästens hälsa i introduktionsstadiet så är man ILLA ute.
Därför handlar NH om självkännedom, enligt mig.
Tyvärr, så är det ofta hästarna som hamnar i kläm för att människan måste lära sig hur dom påverkar sin omgivning. Ödmjukhet är i dag en bristvara!
...och som med vissa andra populära specialicerade grenar innom hästsporten så ser vi gång på gång utövare som tror sig kunna helbreda alla hästar genom sin egen kunskap, hantering eller ridstil där hästtens signaler ignoreras eller tystas. Ett tänkade som skrämmer mig.
Veterinärer och undersökningar behövs för hästarnas skull!
Jag skulle vilja veta hur många NH-are som överhuvudtaget har självkännedom, så att dom verkligen kan skilja på sin dröm, verkligheten och ett sjukt beteende?
Jag har träffat EN mycket duktig kvinna, all heder till henne! MEN hon är räknad för att vara en av dom bästa.
Hur lyhörd tror du då att en "medel NH-are" är?
Jag tippar att dom är ungefär lika döva, blinda och fördomsfulla (rädda) som min 87 -åriga granne som matar hästarna med bitsocker!