NH, hantering eller nåt annat?

Jag förstår att du inte förstår varför jag ställt frågorna, när jag läser dina svar.
Det handlar om hur vi uppfattar oss själva, och hur vi påverkar våra hästar och vår omgivning, och hur vi tror att vi inte påverkar -inte rymdfarkoster.

Vad menar du att du blir provocerad av ifall det inte är förnekelse?

Så, en personlighet som inte påverkas/influeras av andra/omgivningen är lika stark som en personlighet som påverkas?
Att hunden och husse liknar varandra bör då vara en ren illussion, för hunden påverkars inte av sin husse? Är det det du menar?

eller
C) du förnekar förmågan att förstå att andra inte förstått det du förstår.

Jag kan inte se hur du menar att man bara blir provocerad av något man förnekar, det tyckte jag att mitt exempel var ett bra exempel på.

Påverkan och personlighet är för mig två skilda saker, det är de uppenbarligen inte för dig. Du verkar ha en väldigt flummig inställning till djur, något jag inte delar. Därför känns det inte meningsfullt eller intressant för mig att diskutera vidare.

flummig inställning till djur
Vad vet du om det, uppriktigt sagt? :confused:
Har du bildat den uppfattningen genom att konkludera vad jag skrivit i denna tråd?

Snälla, var inte så fördömande, (speciellt när du inte verkar har förstått vad jag menar.)

Jag menar att personlighet och påverkan ÄR två olika saker, precis som dig. Har aldrig menat annat.
Men påverkan förändrar personligheten till viss del genom mognad, insikt eller genom motstånd, -en förnekelse av utveckling, och detta kan slå i båda riktningar, både positivt och negativt, oavsett om det är en människa eller ett djur.

Ifall du hade svarat på hur du ser på det med "husse och hunden" så hade jag iallfall kunna få en ledtråd om hur du resonerar i detta.

Dina exempel om homosexuella var bra, men det finns mer än två svar här i världen, det finns mer än a) och b)....

Jag undrar: Vad är det som känns meningsfullt och intressant för dig, det du redan vet och känner dig trygg på?

Fann ett citat från boken "Zen and Horses...":

"To become a good horseman, one needs to be bold, agile, and relaxed," wrote Udo Burger, the renowned equine veterinarian. Horse lovers will tell you that this is because these keen and magnificent animals respond powerfully to the subtlest body language. How you approach the horse is a reflection of how you approach the world. Think bold, agile, and relaxed."

Just den biten som säger (fritt översatt),
hur vi bemöter hästen, är en reflektion över hur vi bemöter omvärlden -säger en hel del... :)

Du såg antagligen inte det inlägg där hon svarade att hästen var genomkollad av både vet. och kiropraktor...?

Sjäv tillhör jag varken de frälsta, fanatiska eller fördömmande :angel:

Jung har en gång skrivit nåt i stil med att de människor du finner provocerande och konstiga, bär med sig egenskaper du borde bejaka hos dig själv för att utveckla dig själv.
:bump:
hälsningar rymdentusiasten

Nja, förträfflig Nh:are eller inte. :confused:. Men bara för att man håller på med eller intresserar sig för NH så betyder det ju inte på nåt sätt att häsarna skulle må dåligt. Visst, det finns säkert idioter som tror sig kunna "prata" en häst frisk. Och det finns säkert de som hellre letar efter alla andra förklaringar än att åka till veterinären med hästen och se vad som faktiskt är fel.. Men det finns faktiskt de som gör TROTS att de inte ens är intresserade av NH.
Men då snackar vi inte längre okunniga människor eller människor med en konstig syn på vad hästhållning är, utan då pratar vi om folk som inte ens borde TÄNKA på att skaffa häst. :mad:
Du är säkert en kanonfin hästmänniska och vad beträffar inlägget som det här handlar om, så vill jag väl påstå att det är totalt FEL att tro att man kan med hjälp av NH utesluta och nonchalera alla sjukdomar och andra problem.
Vad jag försöker säga här är att även om man håller på med NH eller inte, så MÅSTE hästen FYSISKA hälsa gå i första hand. Det håller jag ABSOLUT med om.
Men att klanka ner på alla som håller på med NH är ju inget vidare bra resonemang. Det finns ju seriösa kurser att tillgå nuförtiden även inom NH och man kan utbilda sig till NH-instruktör, vad jag hört..
Och jag tror inte att "hjärtlöshet" ingår i den kursen... :)
Men vi kamske skulle lägga ner alla typer av NH-utbildningar och sparka alla ÄKTA Nh:are oxå, för det är ju tydligen bara bullshit.... ELLER!? ;)

Ja verkligen....
Tycker lite synd om mina näsra och kära om hästarna är spelelbilder av mig...
Lisa: en stor, förvirrad, snäll, vara-till-lags tjej blandat med Humlan: liten, ettrig, sur, grinig PMS kärring... Snacka om att de inte har en aning om vart de har mig... :D

Fast nu när jag kikar så- va fasen det är ju jag... :bump: :bump:

svar till:

Tyvärr, jag säljer inga hästar till nån som håller på med NH. Jag vet visserligen inte exakt vad dom håller på med men det jag hört har bara vart negativt

hej hanna! jag tycker det e synd att du skall bestämma vad ägaren skall ha hästen till.De köper ju hästen av dig,de betalar den, då för de väl göra vad de vill med hästen så länge de inte gör den illa eller rädd?? det e ungefär som att säga till någon: tyvärr,jag säljer inte till en dressyrryttare,för jag har bara sett negativa sidor av dressyren.jag tycker du nedvärderar folk,men det e min åskit.tänk dig själv om du skulle bli "nobbad" om du var jätteintresserad av en häst,jag tror inte du skulle bli så glad då.och till sist"jag vet inte vad de håller på med"
ta reda på det då,tro inte på alla dåliga saker du hör,det finns faktiskt dåliga människor inom alla ridgrenar. alla smutskastar alla andra grenar utom "sin egen" ex. dressyr,distans mm
dra inte alla över samma kam,tack. :D :)

håller med dig,ser många hästar som har "övertaget"över sina ägare,synd tycker jag. :bow:

Fast, oavsett om det gäller NH eller något annat så tycker inte jag att det på något sätt är konstigt att man värnar om att sälja sin häst till någon som vill arbeta den på det sätt som man anser passar hästen bäst. Om man bryr sig mycket om sin häst, och dessutom vet att den trivs bäst med att ridas varierat, hoppa lite, "dressyra" lite och ridas i skogen däremellan, inte 17 är det väl konstigt om man då t ex backar på att sälja den till någon som är ensidigt dressyrintresserad och rider i paddock/ manege 5-7 dagar i veckan, må vara att hästen på alla andra sätt kommer att åtnjuta fullgod skötsel?

Är man inte i absolut panikbehov av pengarna, är det väl upp till varje säljare/hästägare att bestämma vem man vill sälja sin häst till, eller?

väldigt bra skrivet! håller med dig!! kan inte ha sett en"bra" nh:are in action.jag har hållit på med nh i 15år och inte förräns nu börjar jag fatta allt.det e inget man lär sig på en kvart precis.ha det bra. :bow: :bow: :D

jo det har du faktiskt rätt i men många säljer ju pga av de behöver pengarna snabbt,tyvärr,men jag förstår dig. :D

Varför skulle man inte få betsämma vem man ska sälga sin häst till?
Jag skulle t ex aldrig sälja Humlan till ett barn eller ungdom, inte heller till någon som är tävlings inriktad, formodligen inte heller till avels intresserad.

Och ska ja sälja någon häst överhuvudtaget ska den potensiella köparen ha ett bättre svar på frågan vad hästen ska användas till än ett fram mummlat- "Jag håller på med NH".. eller för den delen -"jag håller å med dressyr"..

Sen vore du ju trevligt om du ville vara vänlig och besvara tdigare till dig ställda frågor från olika användare? Eller svarar du bara på det som är bekvämt?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka