NH, hantering eller nåt annat?

stå still lös gör mina hästar,det har jag lärt dem genom westernridningen. :)
de kommer även när jag ropar p dem,men att apportera,nä,det tror jag inte funkar ,eller?? :confused: :)

det är ju det jag menar. varför vara konservativ?

:d

mvh rymdentusiasten

Min häst står också still när jag ber om det och kommer när jag ropar.....utan NH och utan våld.....alla behöver inte gå samma väg för att komma fram till ett mål :)

vad kul!! nä,alla gör vi ju olika,men nh överlag funkar för mig och mina hästar. ;)

hej.svara på detta inlägget från dig:

Dessa människor har aldrig gått några NH kurser , utan dom har det i blodet och därför är dom så otroliga med hästarna.

jag känner så!! oavsett vad de här anser. :confused: :angel:

:) några har det i sig utan att veta om det.

några måste gå kurs för att ta fram det.

några går kurs efter kurs och kan inte ta fram det ändå.

mvh rymdentusiasten

Vad sägs om hästen som lärare???!!!

Håller med till 1000! :bow:

Det är så jag hanterar hästar. Utgår från hästen, och hur hästarna behandlar varandra.
Jag har gått en kurs i NH med min häst, men anser mig inte "hålla på med NH".
Jag hanterar min häst som jag lärt mig "traditionellt" med inslag av min egen hanteringsstil, och denna är baserad på mina egna studier av mina och andras hästar. Hur de beter sig i flock osv. Hur mitt föl betedde sig mot sin mamma och tvärtom. Detta överför jag sedan i min egen hantering och utgår ifrån.
Men jag kallar det inte för något speciellt. Vanligt sunt förnuft tror jag. :)

Ja visst är hästen den bästa läraren helt klart, men hur utveckals nh om ingen lär sig av någon annan? De tränare jag har sätt har hanterat hästarna på snarlika sätt men på sitt eget vis. Jag tror inte riktigt att någon är så talangfull att de själv kommer på hur nh filosofin fungerar, det skulle krävas år av intensift studerande av hästar.. MAn skulle behöva lära sig deras etologi och beteende och sedan hur man hanterar en häst och sedan massa olika övningar för massa olika saker..

aj ja,, alla människor även de som är super talanger behöver hjälp och lär sig av andra..
Eller tror du att det finns någon på buke som är helt självlärd??

:) jo, det borde gå att komma på ett sätt.
vi får fundera ut något?

:rofl:

mvh rymdentusiasten

Anledningen till att jag frågar just den frågan är att jag sett en himla massa olika varianter av hantering där personerna säger att de jobbar enligt NH filosofin.

Jag vet att vissa på den här sidan slåss för en metod som heter "NH", och som menar att de som använder sig av metoder som de (forumskribenterna) anser är felaktiga och kallar det för NH gör fel. Visst förstår jag deras önskan att försvara "sin" inriktning som en per definition god sådan, men ingen kan hindra en annan människa från att kalla sitt handhavande av hästen för det ena eller det andra. Jag menar att din fråga är felställd, "NH" är i sig ingen företeelse utan ett begrepp som olika människor sorterar in olika företeelser under. Du blir inte klokare av att höra att en människa "håller på med NH" än att höra att en människa "håller på med hästar" - vilket kan innebära alltifårn trav och galopp till dressyr, AR, hoppning, islandshästridning och skogsturer.

Jag skulle vilja veta hur gammal du är??...runt 18-20??

Problemet idag är att man måste läsa sig till allt, man måste få vägledning till allt...så var det inte då jag var yngre, man fick lära sig själv saker man var intresserad av, det fanns inget Nh eller clinics...hur tror du Parelli gjorde??
Självklart lär man sig av erfarenheter o rutiner, den som aldrig gjort ett fel kan jag inte kalla hästmänniska..Hästen visar vägen, sen är det upp till dig att läsa den...Sånt står inte i böcker, utan sånt finns mer eller mindre hos olika individer....
Att gå kurs eller läsa böcker är väl ok, men sen måste det finnas en människa som tolkar detta rätt också...och det är inte alla som gör det...det kan bli hur galet somhelst tydligen.
Att klia t ex...finns det säkert 100 olika varianter påm, men enl en del här inne så finns det bara EN...och den är FÖRBJUDEN :crazy:
Jag har 10 hästar i stallet idag, alla är olika individer, grunhanteringen är densamma, men sen kommer finliret för att locka ur det bästa ur varje individ...och det följer INGA skrivna mallar kan jag tala om.

Grattis! Du vann dagens kuggfråga:

Hur vet du att du gör det utan att använda dig av NH?

Jag tror nämligen att det är just det du gör! :devil:

NH är alltså inte ett set med övningar och inte heller en träningsmetod (fast man förklarar den så för oss människor ibland för att det är lättare för oss att hantera), utan det är en filosofi, ett sätt att "tänka häst" på som ska genomsyra ALLT man gör med hästen HELA TIDEN dvs på marken, på hästryggen, på tävling (oavsett disciplin!) och vid konvalescens. Ett sätt att kommunicera med hästen som är naturligt och förståeligt för hästen (och därmed emellanåt skitsvårt för oss människor att lära oss, även om mycket kommer naturligt för oss också).

Den stora skillnaden som jag har funnit mellan "NH-are" och "andra" är väl att när man får problem så söker "andra" problemet hos hästen och "NH-aren" söker det hos sig själv. Stor del av NH är attityden att alltid fråga sig VARFÖR hästen gör som den gör och att INTE besvara frågan med mänskliga termer som exvis: "den bara dummar sig".

...så var det inte då jag var yngre, man fick lära sig själv saker man var intresserad av, det fanns inget Nh eller clinics...hur tror du Parelli gjorde??

Om du ärligt undrar så kan jag ju meddela att han gick i lära hos en man som heter Ray Hunt (liksom Buck Brannaman och Curt Pate och några till som bodde på Rays ranch), men spelar det egentligen någon roll HUR man lärt sig något?
Jag tycker att det är ett större problem med dem som lär sig en väg som den enda sanna vägen och sen inte utvecklas vidare (och japp! det gäller NH-are också, självklart nog!).

Vad är det för fel på att ta "genvägar" i metodologi genom att läsa en bok eller vara med på en clinic/kurs och sen gå ut och kolla med facit = hästen om det funkar eller inte funkar? Gör man inte så inom de flesta discipliner?
Problemet som jag ser med att vara helt självlärd är väl att det tar sån tid innan man hittar sin egen linje och man hinner bli lastgammal med hästar innan man har prövat sig fram färdigt. Om jag då hittar en instruktör, (skit samma om det är granntanten eller Pat Parelli), som kan visa mig på några enkla övningar som ger mig en bild av den TANKE som ligger bakom så jag kan utvecklas på lite fortare. Vad är det för fel på det? :confused:
Som jag ser det så blir det ju bara fler hästar i mitt liv som slipper mina erbarmligt taffliga försök till att lära mig själv... Djurvän som jag är så ger jag givetvis gärna mina hästar den fördelen. ;)

:idea: Eller vill vi kanske att man ska köpa sig en häst som nybörjare och bara lära sig rida på den hemma för att sen kunna hävda att JAG har minsann inte gått i någons ledband, utan jag har lärt mig allt den LÅNGA, HÅRDA vägen... *hepp!*

Attans.. försent för mig! :crazy:

:rofl: :rofl: :rofl:

:bump:

:) :) jaa, och en del tycker att det ingår som en självklarhet.

mvh rymdentusiasten

Jag vet inget om NH gubbar..och deras utbildningar egentligen heller....

Vad jag menar är att man kan ju naturligvis ta del av böcker o clinics, men med viss självdistans..en del lär sig aldrig att hantera hästar, medans andra kan det med blodet...
Det jag tycker också är konstigt är att man inte kan ta del av erfarenheter av andra människor som haft hand om hästar i 20-30 år , för man anser inte att dom kan tillföra något för dom håller inte på med NH :crazy:

det enda jag vet är att alla dessa fanatiker som finns idag kommer att skaka på sina huvuden om 5-10 år och undra vad dom tänkte egentligen...ju fler hästar man håller på med och ju fler år man håller på...ju mer lär man sig...det är bara på det viset , även om vissa påstår motsatsen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka