Det tror jag inte på, för fick man lära sig det när jag var liten så finns det fler som både kan och vet det! Dessutom, eftersom jag själv lever efter den filosofin så "präglar" jag även min omgivning och min sambo som knappt sett en häst vet nu hur det fungerar.
Finns ett väldigt bra citat: "Hästens välbefinnande går alltid före ditt eget." Menar du att man inte lär ut att man alltid, alltid, alltid tar hand om hästen före ryttaren?
Ok om det behövs ambulans, men annars? Det kommer ju samtidigt med att man får det indunkat i huvudet att alltid sitta upp om man ramlat av, för att inte glömma bort att det krävs minst 100 avramlingar innan man kan kalla sig ryttare.
När min morfar en vinter gick genom isen med häst och timmer, så såg han till att hästen var varm, hade foder och mådde bra
innan han själv gick in och bytte om till torra och varma kläder.
Det är väldigt många människor både här på buke och IRL som inte sysslar med tävling, men även väldigt många tävlingsmänniskor som ser till sin hästs bästa. En duktig hästägare ser alltid till sin häst först och är något fel stryker man den från start.
Jag hörde att gamla tant Ella*, tror det var Östermalms ridklubb hon huserade på, inte ens lät ryttarna gå på toaletten innan de tagit hand om hästen efter lektionerna.
Jag har hamnat på akuten två ggr efter fall från häst, bägge gångerna såg jag till att den kom hem till stallet, sadlades av och sköttes om innan jag tog mig in. Ena gången fick jag en spricka i höften och fick sy i ansiktet, andra gången gick jag med vadbenet avslaget under knäet och fick inte sitta till häst igen på sex veckor.
Mitt tredje akutbesök var när jag sparkades av en häst som blev skrämd i samband vid utsläpp. Min lårmuskel kommer aldrig att bli helt återställt efter den fullträffen, men jag är tacksam att han inte slog av lårbenet eller träffade knäet istället. Jag täckade och släppte ut resterande hästar innan min sambo skjutsade mig sista biten till akuten, jag körde halva sträckan själv.
Det är jättebra att man försöker alternativa vägar om man får problem, men för den skull behöver man inte svälja hull och hår och okritiskt gå på vilka dumheter som helst. Man får inte glömma bort det viktigaste av allt, nämligen
hästen!
*För de som inte vet så var tant Ella en av bokförlaget Wahlströms ponnyklubbs "kändisar".