NH, hantering eller nåt annat?

Det jag skriver här gäller oavsett vem man anlitar eller vad man gör:
Det är jättebra att man försöker alternativa vägar om man får problem, men för den skull behöver man inte svälja hull och hår och okritiskt gå på vilka dumheter som helst. Man får inte glömma bort det viktigaste av allt, nämligen hästen!

Ser du någon skillnad mot det du skriver här?
jag tycker man ska vara lika kritisk åt alla håll och inte svälja allt med hull å hår.
:confused:

Eftersom du själv har gått i "den" skolan, varför då mena på att all hästhållning som inte är NH är fel? Nu kan det ju vara så att det inte är du som skrivit det, inläggen är många och jag orkar inte leta fram alla svaren igen. ;) Där fick man ju lära sig att all hantering ska vara med hästens bästa för ögonen och att respektera den. :bow:

Jag håller med om att något gått fel på vägen, men du tror inte att det är så att folk varit lite för snabba med att förkasta den kunskap som verkligen fanns? Allt ska gå så fort och trots att man knappt kan sadla ska man köpa egen häst. :crazy:

ok det är väl lite ironi ibland oxå från min sida

nej men bland många av de personer som sökt sig till NH(filosofin och förstått vad de håller på med) finns just de som tagit avstånd från annat. sedan finns det de som missuppfattat filosofin å tror att det är en samling övningar med rep.

vårat hästeri i sverige är mycket konservativ om vart de tar influenser ifrån

Därav vi och dom

å, JA man har förkastat gammal visdom och
idag finns det så många stora "idoler" att se upp till som har bra tävlingsresultat. man glömmer kanske bort ibland att det finns duktiga hästmänniskor utan.
men det är en trend (hoppas jag) just nu och allt brukar ju gå extremt åt nåt håll innan det vänder..

det blåser ändå sunda vindar oxå med tävlingsmänniskor i spetsen tex anders eriksson som pratar om bett å sadlar som ligger för långt fram bla

det går ju hand i hand med nh eftersom det är hästvänligt

mvh rymdentusiasten :bump:

den här tråden suger bara så alla vet d..finns både rötägg och riktigt duktiga personer innom alla dicipliner. spela roll em det är nh eller nåt annat??

jag tycker bättre om NH-metoder.. om de är folk/tränare som vet vad dom håller på med!

håller med dig,verkligen!Jag har varit ryttare i över 40år,jobbat inom travet länge.bestämde mig så för att ge plats för andra synvinklar,men fy för den lede!När jag uptäckte att i slutändan det hela verkar gå ut på att racka ner på framför allt classisk ridning hovslagare och veterinärer.
För den som inte varit på Strömsholm vill jag citera Ehrengranath:
Mästerskapet gives blott en bana ,
ren som solens väg uppi det blå,
att sikta uppåt och det högsta ana,
men aldrig tro sig mästare endå.

Står skrivet i ridhuset Strömsholm.
Framför samarbete med våra hästar !
Och sluta upp med att tala om hur dåliga alla andra är. :)

Mästerskapet gives blott en bana ,
ren som solens väg uppi det blå,
att sikta uppåt och det högsta ana,
men aldrig tro sig mästare endå.

Efterlevs denna "sanning" på Strömsholm tror du?? eller är det tomma ord?

"det hela verkar gå ut på att racka ner på framför allt classisk ridning hovslagare och veterinärer".

classisk ridning har ju anammats av många utanför strömsholm det är de nog som frångått det

å för den delen så är det många som tänker annorlunda som blir rackade ner på av de som är utbildade på de "rätta ställena" för de kan ju precis allt om hästar anser de

Det är ju där problemet ligger.. Ska ta mig friheten att generalisera för en gångs skull..

De med attityden att de kan allt och är fulllärda är inga bra hästmänniskor och hanterar sina hästar i mina ögon ganska dåligt... Jag har än så länge inte stött på en enda som bevisat motsatsen för mig :)

:) :) :) :rofl: :rofl:

har just läst igenom hela tråden :angel: å fick mig ett gott skratt
föreslår vapenvila för jag tror att vi alla iallafall har två saker gemensamt:

att hästar är intressanta varelser

att man kan lära sig mera om man inte konserverar sig

Hmm...jag var inne på en hemsida där stod det så här:

Problemhäst

De fem viktigaste skälen till varför en problemhäst blir en problemhäst:

Din bristande förmåga att på ett effektivt sätt få hästen att uppfatta dig som ledare och att lita på dig i alla lägen.

Din bristande kunskap om hästens mentalitet och därmed hans försvarssystem.

Din bristande kunskap om hästens anatomistiska möjligheter, dvs att lösa uppgiften på ett för hästen naturligt sätt.

Din bristande förmåga att "läsa" hästens reaktioner.

Din bristande förmåga att kommunicera med hästen. Du har förmodligen inte lärt hästen grunderna tydligt och därefter inte varit tillräckligt konsekvent.

Hm...hur många här skulle lämna sin häst till någon som anser att ALLT är ditt fel och att du är okunnig?

Själv tycker jag det är fel att påstå att det enbart skulle vara den hanterande personens fel.Det finns hästar med både lynnes-fel och starkt flyktbeteende som INTE går att jobba bort.

Förr hade jag tyckt att en häst blir som man formar den, tills jag fick en speciell ny häst -98 med ett mycket annorlunda beteende.Uppvuxen med exakt samma hantering och uppfostring som alla de andra...men flyktbeteendet är en ren reflex-reaktion hos henne.Denna häst är lika lugn som vilken häst som helst, tills något utlöser hennes kraftfulla reaktion på en 100 dels sekund.

Ingen häst har lärt mej själv så mycket om en hästs beteende som hon.Jag måste alltid tänka före henne och tänka på vad hon kan reagera på...och jag garanterar att jag inte är den enda med en sådan häst!

Sedan att det finns normala hästar som beter sej "onormalt" pga av tex värk är fullt förståligt.Tycker det är lite underligt när folk väljer att ta ut NH-relaterade personer utan att först låta hästen gå igenom en veterinärs expertis och bedömning.

Jag håller verkligen med Martha....

Jag kan inte svara för om detta efterlevs på Strömsholm eller inte,har bara uppmärksammat dessa tänkvärda ord som får stå för mig själv.
Mvh Stally

Rad 2 av vad du skrivit förstår jag inte riktigt?
Jag beklagar att du blivit illa bemött av sådana som är utbildade på "rätta ställena"jag kan däremot inte säga att så är fallet för mig.
Om vi nu menar samma sak med "r.ställena"
Jag själv annser att man alltid har något inr.att lära av alla man stöter på.
Men man vill bli respecterad och inte idiotförklarad av en massa besservissers.
Mvh Stally

Det här med att hästar speglas ägaren/präglas av ägaren.

De präglas av hur man HANTERAR dem. Det är inte en slump eller en lycklig tillfällighet att mina hästar är (blir) lugna, trygga, välhanterade individer som uppför sig exemplariskt även på främmande platser etc. Inte ett dugg. Jag formar dem så. Jag kan inte sägga fingret på exakt vad jag gör, men oavsett 'grundmentalitet' så blir de hanteringsmässigt likadana. Visst, vissa skillnader finns, även solen har sina fläckar.

Men sen så är det ljusår. Har har vi (eller har haft) alla varainater från Mr NiceGuy-Vision som är den mest charmerande lilla ängel man kan tänka sig och vill vara till lags mer än nåt annat. Och så lilla Devil In Disquise-Kele som egentligen är en jävla kärring temperamentsmässigt. Och 'You and whose army?'-Cactus för att ta de tre sista.

Vision är en Gentleman och väldigt mån om att vara till lags och väldigt 'mild' till sättet. I grunden en väldigt nervös och harig häst med låg självkänsla. Det du ser om du möter honom på veterinärkliniken eller dyligt är en fullständigt cool häst som är oerhört lätt att hantera och oerhört lyhörd. Sköter sig prickfritt och oerhört vänlig. Detta brukar inkassera enormt med beröm och snudd på stående ovationer.

Kele är en jävla kärring och bakom det där sockersöta yttret gömmer sig en liten röd djävul. Och ibland växer hornen ut på allvar. Men hela tiden ligger det där under ytan och bubblar. Och hon tycker väldigt mycket om sin matte, men vad fan, bra tjej reder sig väl själv? Hon har inte alls samma 'bekfräftelsebehov' och 'vara till lags behov' som Vision. Men ser du henne på t ex en veterinärklinik (och inga sprutor i närheten) så ser du en EXEMPLARISK åring, ett riktigt A-barn som är oerhört lätt att ha att göra med, oerhört lyhörd. Väldigt lätt att hantera och oerhört vänlig. Hon brukar mötas av ren beundran och stående ovationer eftersom hon sin ålder till trots sköter sig bra mycket bättre än många av de äldre hästarna.

Cactus var en 'you and whose army' häst. En ängel men med ett riktigt rejält humör om man försökte få henne att göra något hon inte tyckte att hon kommit på själv. Gick inte övht att sätta press på henne eller sätta hårt mot hårt. Typiskt sto, man fick lirka och få henne att tro att det jag ville hon skulle göra var det HON helst ville göra själv *s* Försökte du tvinga henne i någon form så undrade hon försynt vems arme som skulle backa upp mig och undrade om jag verkligen ville dö? Och envisades man då så svarade hon upp och det med besked. Såg du henne på en veterinärklinik så var hon oerhört cool, oerhört välhanterad och lätt att ha att göra med, väldigt vänlig och fick tonvis med beröm.

Att jag har vetklinikerna som ex är för att det är ett ställe på bortaplan, där det är mycket 'distraktioner' och dessutom inte händer så trevliga saker alla gånger. Men man kan byta ut det mot vilken miljö som helst, hemma eller borta spelar ingen roll och det var det jag ville komma fram till. Alla tre var OERHÖRT coola i nya miljöer, oerhört skötsamma (jag kan ställa V lös på stallgången i kliniken likväl som jag kan det hemma, samma sak med K & C), oerhört tillmötesgående och vänliga och fann sig snällt i undersökningar osv. TROTS att de var så enormt olika i grund och botten - en mespropp, en ängel med åsikter och en röd djävul ;)

Och det där, det PRÄGLAR jag på hästarna. Det speglar inte alls hur jag är.

Skulle hästarna spegla MIG så skulle jag nog inte tycka så bra om dem faktiskt, jag är inte hälften så trevlig till min personlighet som de är ;) Och som sagt, jag lärt lida av grav schizofreni jag med med tanke på hur många olika hästar som passerat här, och det är ändå bara tre av dem jag tog upp nu ;)

Finns fö inget jag blir så TRÖTT på som när folk säger *vilken TUR att du har så SNÄLLA hästar!'. Jag får lust att ta stryptag på dem och väsa att 'De är VÄLUPPFOSTRADE, det är hundratals timmars JOBB bakom det där!' :devil:

å här vill jag ha ett ord med...

hästen präglas av ALLT man gör med den av hela miljön den vistas i all utrustning den bär utvecklar motstånd eller sympati utefter förutsättningarna den får av sin ägare

jag tycker absolut att hästen blir en spegelbild av sin ägare
även ens kunnande å självkännedom räknas ju in

det är iaf så jag läser av hästen

åh det där är en riktig klassiker att säga att ägare med lugna hästar har haft tur medan ägare med vilda rusande hästar är duktig å modig!

Fast alltså, det är ju bara REAKTIONEN som blir likartad, vad de EGENTLIGEN tycker och tänker är ju olika, men de vet att de 'får' inte uttrycka det hur som helst. Men det är ju inte ändrat hur de EGENTLIGEN tycker, tänker och känner inför olika saker.

Och det jag präglar dem med är ju HUR jag HANTERAR dem, inte hur jag ÄR som människa. Skulle mina hästar plocka upp hur jag är skulle det bli rastlösa, lättirriterade monster :devil: Nu är jag ju inte så när jag hanterar hästarna, utan där är jag en mycket tålmodig matte som är snäll mot de snälla, ibland är en elak liten fan och alltid är konsekvent. Och som alltid lyssnar vad de säger, men inte alltid gör som de säger ;) Men det är ju återigen hur jag hanterar dem och är med dem, inte hur jag ÄR som PERSON. Förstår du hur jag menar?

Skulle jag däremot vara nervös och 'spattig' när jag hanterade, okonsekvent eller gapig och skrikig skulle jag ju få likartade, unisona reaktioner på det och få hästar som var helt annorlunda hos t ex veterinären. Men det speglar fortfarande bara hur jag är med och kring hästarna, inte hur jag är som person?

men det hör väl till personligheten om man har självdistans nog att kunna ge till en annan individ vad just den behöver

det kan ju bli fysiskt oxå även små snedheter hos en ägare sätter sina tydliga spår hos hästen

men även ens brister kan man ju kompensera om man är medveten om dem

Mjo, fast nu börjar vi ju prata om samma sak =) Hästen speglar det sätt ägaren är på ikring hästen, inte nödvändigtvis hur ägaren är. Och att 'grundpsyket' hos hästen alltid finns kvar där under utan, men uttryckssätten ändras/präglas.

När det gäller fysiska grejer som att hästen påverkas av att ryttaren sitter snett så håller jag helt med dig. Däremot om matte har ont i ryggen men sitter rakt så tror jag inte hästen 'tar upp' mattes ryggont och får ont i ryggen. Eller om matte har ont i magen så 'plockar' hästen upp det och får problem med sin mage.

vi menar nog samma sak även om vi beskriver det olika

å hos en självdistanserad ägare blir ju hästarna än mer olika eftersom de då har större utrymme att utveckla sina egna personligheter mer

men om det är en ägare som bara kör på sas utan så mycket känsla så får hästen ägna mer kraft å energi åt att kompensera ägarens brister

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka