Definitivt en intressant vinkling! Djurjouren hade utifrån sin teori ett konkret förslag till mig med Herr Kokopelli - lydig - testare.
Det skulle vara intressant med en slutsats utifrån denna aspekt?
Saddleman. Teorier har jag också massor av men när det kommer till handling kan det ibland vara lurigt att praktisera teorin till praktiken. Hur ser enligt din definition Kokopelli på mig utifrån hans beteende som schizofren?
Kommer i hagen i full galopp. Snäll. Glad. Gosig. Men testar varje dag åtminstone liiiiite om han verkligen måste ta mina order? Ibland blir han jätteful och stryker öronen bakåt och ser ut som om han tänker svälja mig i en mumsbit. Gissa vad de som inte känner hans goda hjärta tycker då?
Sedan när han upptäcker ATT han måste, han har egentligen aldrig upptäckt nåt annat på de här 6,5 åren än att jag bestämmer i slutändan. Det har slutat 99 ggr av 100 möjliga att han gör som jag tänkt. (Vattenslangar med kallt vatten har vi ännu inte förlikat oss med men vi hade inga bra förutsättningar att fullfölja det..... )
Ibland helt lugnt och ibland med en jävla massa hallåj och med mer eller mindre tid.
Vi har dock hittills genomfört allt vi föresatt oss ibland med stil och ibland fullständigt katastofalt stilbefriat dvs utan den minsta finess. Och Ja jag är inte dum, jag kräver inte några orimliga grejer utan tar det steg för steg.
Ena dagen lastar jag med lillfingret på 30 sekunder enligt en proffsvideo och nästa dag är det med livet som insats och man glad över att man har en gammal Toytota och att man kom ihåg handbromsen när stegringshelvetet brakar lös med full kraft. Tur att man inte är nervklen de gångerna.
En gång hade jag inte satt fast kärran i bilen utan istället pallat upp den med brädor men klantigt nog glömt bromsen med resultatet att den vid Kokopelliprotest for över halva stallplanen med ett väldigt brakande. Dock slutade sessionen (efter att jag med handkraft svettig och mulen släpat tillbaka kärran med en Kokopelli i andra ändan longerlinan och pallat upp den igen, dragit i bromsen och börjat om från början) med att Kokopelli lommar in och ställer sig att äta hö
. Tur att inte hästen har klena nerver heller för den delen.
Varför är han inte beskedlig forever? Varför tar han i så han nästan spricker med jämna mellanrum? Varför kan vi gå en toppenpromenad för hand och han beter sig som en väldresserad pudel i 39 minuter,men ägnar nästan alltid en minut på varje tur med att explodera som skjuten ur en kanon och tjuvrusa iväg och eventuellt toppa med en stegring? Han VET ju att jag blir förbannad och att det slutar med att han säger förlåt, förlåt och sedan kör han pudelstilen igen? Jag har inga problem med det men om nån annan lite ovan leder honom kommer de att kasta grimskaftet i diket och gå hem när han kör sina trix....
GÖR andra hästar så?
Undrar Kokopelli Mana