Ngn som har en Pumi?

turbofling

Trådstartare
Om två år planerar jag att skaffa en ny hund, har kollat runt lite och läst om dem och det verkar vara en ras som passar mig. Är det ngn här som har en eller känner till ngn och vill ge mig lite insider information?

Sv: Ngn som har en Pumi?

De jag har sett har varit på klubben och de har varit väldigt pigga och trevliga krabater. Skulle mycket väl kunna tänka mig att skaffa själv nån gång i framtiden om vi tröttnar på våra grönisar. :D

En på min klubb har en sådan - en trevlig kille MEN... många pumisar är mycket reserverade och har en del rädslor som kan vara svåra att arbeta bort. Var mycket noga när du väljer uppfödare och träffa gärna både mamman, pappan och de som du kan i "släkten" så du vet vad du får för en trevlig pumi är jättefin. Tydligen sa hon som har pumi på min klubb att det finns mycket skit i aveln just nu och att den blivit lite för populär...

Lycka till!
Javan

Jag var nyfiken på Pumi ett tag och pratade med Pumi-montern på rastorget på Stora Stockholm-utställningen förra året. Dom beskrev rasen som MYCKET livlig, och tjejen jag pratade med sa att dom är välkända för att vara HEMSKA som valpar och unghundar... Men att dom växer upp till trevliga hundar så småningom. Hon sa att hon hade haft ett mindre helvete med sin hund som valp och hade ångrat sitt hundköp i stort sett varenda dag i två år, men sen vände det och det blev plötsligt en trevlig hund av eländet trots allt... :D (jag bestämde mig slutligen för en annan ras... ;) :p )

Jag har en god vän vars man har skaffat en helt underbar Pumivalp(han är nu 14 månader...) det är en helt fantastisky klok hund, lättlärd och framförallt villig att göra rätt! Han är pigg och glad, utan att stressa, och otroligt lyhörd för sin husse(som inte är expert på något vis...)
Jag har helt klart fått upp ögonen för Pumin som ras, och skulle gärna ha en sådan som nästa ras...

Låter som de flesta har bra erfarenhet av rasen. Upptäkte precis när jag tittade runt på kennlar att en klasskompis till mig har en kennel, blir perfekt att prata med henne sen när skolan drar igång igen. Vet att hon har två av sina hundar med upp till skolorten.

Det är en livlig hund jag vill ha, men ändå en som är lättlärd och inte är i taket jämt. Mina föräldrar har tollare och jag gillar deras sätt, men de vill jaga för att må riktigt bra och det är jag inte intresserad av.

Jag var lite inne på pumi innan vi bestämde oss. Men det finns väldigt få uppfödare och avelsbasen är ännu smal. Jag har dessutom sett en del som varit skottberörda och allmänt rädda.

Så jag drog öronen åt mig och inväntar ett tillfälle i framtiden då jag hittar en riktigt bra kennel och bra hundar. Jag tycker att de ser roliga ut med sina spelande öron, men vackra är de inte... ;)

Lycka till, men var beredd att resa en del. Jag hade tagit mig en ordentlig titt på några av de kennlar som finns i Sverige först.

Det är just för att de ser speciella ut som jag först fastnade för dem, tycker de är väldigt söta men vackra är de kanske inte.

Eftersom jag tidigast kommer skaffa en om 2 år så har jag gott om tid att titta runt på olika kennlar och träffa uppfödarnas hundar.

Men de är ju helt underbart söta ju!!! :) Små runda öron och världens gulligaste nos.

Javan

Jodå, en bekant till mig har haft en pumi! Jättetrevlig :devil: Han hade lätt till aggression och var hyperaktiv! Åt upp inredningen i bilar, dödade grannens katter, jagade en SCHÄFER från gården genom hela byn innan han kom hem, vaktade matte med sitt liv som insats mm mm. Jag kan tillägga att ägaren var en van hundägare som tränat och tävlat bruks, lydnad och agility och är i mina ögon en mycket klok och sansad hundägare! Det han älskade över allt annat dock var när någon aktivirede honom med en boll. Han gjorde vad som helst för bollar men i övrigt var han en ligist. Förhoppningsvis blev han till på en måndag och de kanske inte är så många...
Inte meningen att skrämma dig ;) Det finns säkert en miljon trevliga pumis.

jag har en pumi som är jätte trevlig,välldigt aktiv och smart men kan vara lite reserverad mot främmande män men det stör inte mig nått.det är en välldigt tuff hund som måste jobba och aktiveras för att må bra. Min hund var ganska jobbig som valp men blev helt undervbar sen:)
Men en charmigare och piggare hund får man leta efter!

Liknande trådar

Övr. Hund Har en bekant som äger en hund. Men när jag söker på ägarens namn på tex mr koll så står det att personen inte äger ngn hund? Kan man... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 984
Senast: Lobelia
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 735
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite... 2 3
Svar
50
· Visningar
3 258
Senast: Digbil
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 056
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippmaskin
  • Guldfasanerna
  • Tråden för spår