Nervositetsträning

Chili

Trådstartare
Trodde jag skulle få massa träffar på sökfunktionen men icke. Jag behöver tips på nervositetsträning! Det skulle hjälpa mig mycket, inte bara i ridningen, men främst då. Annars är det ju bara jag som mår dåligt av att bli nervös, men i ridningen kan det ju bli farligt om hästen är rädd och jag är nervös. Jag har också en konstig ovana: Om en annan person är nervös/rädd, då är jag säker som en klippa. Om en annan person är mer trygg än mig, då blir jag mer nervös är normalt. Jag är konstig.

Jag är inte regelrätt rädd, jag är rätt lugn medan hästen håller på med sitt, om den blir rädd för något. Vet att jag kan sitta av när jag vill. Men har nu en ny häst sedan 1 månad och har knappt ridit, men nu har sadeln kommit så nu ska vi börja komma ut lite. Men jag vill liksom börja på ett bra sätt...

Jag blir helt enkelt nervös vid nya situationer. Eller ja, långt innan nya situationer. TÄNK OM. (om finns ju inte... right?)
Är jag VÄLDIGT nervös (skulle väl vara tävling då) så kan jag skaka okontrollerat :crazy: Om jag ska på träning är jag nervös. För vad? Kanske för allt. Men jag är inte rädd för att skada mig eller åka av vägen med transporten, utan nervös inför hela grejen.
Till vardags känns det i magen och hästen märker det säkerligen på att jag är mer stingslig, fladdrig osv.

Meditation? Räkna till tio och andas djupt? När jag haft hästen ett tag och hamnat i olika situationer lugnar det sig drastiskt. Det bästa är ju att komma ut hela tiden och göra sånt som gör mig nervös, men när man väl sitter där och är stirrig...?

Nu är det ju dessutom en hel massa förväntan som triggar igång min nervositet. Är sååå förväntansfull över att kunna komma ut med nya hästen, sätta igång honom och alla träningspass i framtiden. Lugnande tabletter? :angel:

Sv: Nervositetsträning

Jag e precis likadan. Är oftast väldigt lugn av mig, kan stå och prata inför flera hundra pers, men inte med bara en enda utan att knäna börjar hoppa.:o:eek:
Jag blir också nervös inför ALLA nya saker. När jag skulle till tandläkaren och göra ett lite större ingrepp fick de näst intill söva mig mig med lustgas, var totalt nerdrogad :p. Då fick jag göra massa andningsövningar också. Andas djupt ner i magen. Inte bara andas tungt utan verkligen andas med magen, vilket e skitsvårt när kroppen har spasmer och det känns som man fått ett krampanfall!! Sen efteråt kunde jag liksom tänka tillbaka hur det var när jag var så där drogad och lugn och harmonisk och komma in i det igen. typ som meditation. Om man övar upp sig på att slappna av totalt och andar med magen i andra situationer där man inte är stressad så är det mycket lättare att komma in i lugnet när man väl behöver det!
Annars om man bara är lite smånervös och inte krampar i hela kroppen, så kan man prova att sjunga för att tvinga sig själv att andas. Jag blev tipsad om att testa det men har inte gjort det än eftersom jag sjunger som en kratta!:p
Det bästa tipset jag har är att öva på att slappna av lite då och då när du inte är nervös för att lättare komma till ro när du behöver det. Det är faktiskt svårare än man tror att hitta totalt lugn, så det är bara att öva öva öva!!!:rofl:
Lycka till!

Sv: Nervositetsträning

Haha skönt med nån likadan :D Det där extrema skaket jag får inför tävlingar, det är så sjukt svårt att bli av med! Men jag har iof aldrig tävlat "på riktigt" med egen häst, utan bara på ridskolans hästar. Då var det ju mer nervöst. Tror jag skulle vara lugnare med en egen häst, för då kan jag göra som jag vill, rida fram på mitt sätt och se det som träning.

Men det där att andas med magen är ju jättebra! Har också fått göra det hos tandläkaren :D Är inte rädd men gillar inte sprutor, så andas med magen funkar jättebra när man ska borra utan bedövning :p

Det sjuka är att jag skulle vara dölugn om jag var en "outsider" t.ex. på träning i ridhuset. Om jag ser mig själv ridandes i westernutstyrsel och tränar w-ridning känner jag ingen nervositet, jämfört med att "se ut som alla andra" och träna dressyr. Kanske borde gå till en idrottscoach :D

Liknande trådar

Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 412
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 737
Senast: Askur2017
·
Hästmänniskan En fundering som har slagit mig efter att ha läst diverse trådar och Facebookgrupper, inte riktad mot någon särskild utan jag tycker att...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 892
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 065
Senast: tessan.g
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama