Jag har aldrig varit med om att det varit individbaserat. Det har mer varit situationsbaserat för mig. Kanske är skillnaden att jag huvudsakligen ridit på ridskola? Jag vet inte riktigt hur det skulle korrelera, men kanske att man blir van vid att saker kan hända på vilken häst som helst så det är situationen som känns "logisk" att vara rädd för? Vet inte
Jag hade när jag var yngre stora problem med galoppen, första galoppen någonsin var jag inte beredd och spände mig och smällde ner på något knasigt sätt i sadeln och fick ont som satan i ryggen. Sen fortsatte det med massa avramlingar, en del ganska illa. Droppen kom när jag red favoriten och skulle galoppera och bröt armen. Efter det var jag så rädd för galopp att jag fick blackouter när jag skulle galoppera och ramlade av pga det. Jag fortsatte rida men galopperade inte på väldigt många år.
Sedan dess har jag på det stora hela kommit över galopprädslan, även om jag upptäckte att det nog finns något litet spöke kvar när jag var iväg på dressyrresa och fick rida en extremt känslig läromästare. Det blev ingen galopp om jag tvivlade en sekund.
Annars har jag varit med om ett och annat, skenande unghäst som skenar rakt emot taggtråd där jag kastar mig av och bryter höften, har fått hästar över mig, stegrats med, brytit svanskotan när en häst blev rädd för något och jag flög av mm. Men har aldrig blivit rädd för själva individen, det är helt klart situationen jag blir rädd för.
Edit: Däremot är det individer som har hjälpt mig komma över de situationsbaserade rädslorna jag haft. De individerna tar upp mycket plats i hjärtat

Nu när jag tänker efter är det inte heller de individer man logiskt skulle tänka sig skulle kunna bota rädslor. En sönderstressad connemara som stegrade sig och skenade mycket. En korsningsponny som blivit felbehandlad som liten och var rädd för allt och alla. En connemarakorsning som attackerade andra hästar. En galoppör som bara vill springa och inte har någon särskilt väl installerad broms...

Lite underligt.