Ja, jag har varit med om ridolyckor där jag hamnat på sjukhus och har fått sövas efteråt.
Jag har också blivit avslängd där hästen försökte sparka mig flera gånger.
Men det är inte dina och mina exempel jag menar.
Ett exempel på det jag menar är där den nyblivne hästägaren kommer utflygande ur stallet pga. att hästen vinklat öronen bakåt. Den var helt avslappnad och hade vinklat öronen för att lyssna bakåt. Hen var livrädd och trodde hästen tänkte sparka.
Jag skrev ovan att byte av häst kan vara bra, men ibland när det är som ovan så kanske man kan backa sig själv några steg och titta mer självkritiskt innan man skaffar en ny häst som förmodligen också kommer att vinkla öronen bakåt.
Ok, du menar så, då är jag med på ditt resonemang! Men sånt hör nog snarare kanske till att folk skaffar häst för snabbt innan de är redo egentligen, då kommer ju många beteenden som i de flesta fall accepteras som normala av mer vana ryttare att förstoras upp och då håller jag med om att ett hästbyte kanske inte gör så stor nytta.
Min gamle läromästare som jag litade med mitt liv typ och som faktiskt var den som fick min låsning att galoppera ute obehindrat, även sen med helt okända för mig hästar att släppa helt (evigt tacksam honom för det!!) var en reaktiv kille trots sin ålder. Kompisens häst frustar- melt down och kasta sig en meter åt höger, gren som knäcks i skogen- hej hopp i galopp och samtidigt kast 2 m rakt åt sidan - fortfarande i mina ögon den säkraste hästen som fanns i min bok. När fullblodet dock (han som krossade min fot) fick fnatt och vände på en femöring - hoppade jag av fort som fan darrandes som ett asplöv eftersom mitt förtroende för honom var i botten.
Senast ändrad: