nerver i kläm!!?

Sv: nerver i kläm!!?

Min nya häst har lite samma problem som din. Han har haft en illasittande sadel, vet inte hur mycket som beror på det...

Jag har en sadelgjord, som när man sätter den på första hålet hänger under magen och inte ens rör vid honom. Trots det reagerade han på det i början :eek:
Nu gör jag så, att jag lägger på sadeln och låter den ligga på ett tag. Sedan tar jag gjorden och håller den mot magen och masserar honom lite där sadelgjorden skall ligga. efter en stund känner jag att han slappnat av lite, och då kan jag sätta på första hålet så att gjorden hänger.
Därefter går vi ut på stallplanen och promenerar runt lite. Spänner på ena sidan, går att varv, spänner på andra sidan osv. Sedan jag började med den här taktiken har han inte reagerat en enda gång. Man ser om benen börjar gå in under honom, och då är det bara att röra honom framåt så att han slappnar av igen. Och prata mycket och absolut inte skälla på honom för att han reagerar som han gör (han får ju en panikattack, är inte hans fel).

Lycka till !!

igår ramlade hon i boxen, så idag är det jag som åker raka vägen till hästaffären och köper en längre sadelgjord....hoppas det hjälper :cry:

igår ramlade hon i boxen, så idag är det jag som åker raka vägen till hästaffären och köper en längre sadelgjord....hoppas det hjälper :cry:

åh fy! :(
var jätteförsiktig som jag skrev tidigare rent allmänt, om den visar såna tendenser, och sadla inte inne.
ta det säkra före det osäkra, för det är stressande för dem att få såna episoder och brukar alltid va värre en period efter en sån händelse. lägg inte ökad stress utan sadla ute är mitt råd!

Jag jobbade i USA några år hos en tränare som även hade lektionshästar. En av dessa hästar betedde sig precis så som du beskriver, så fort hon kände sadelgjorden vek sig frambenen och hon ställde sig antingen på knä eller ramlade ihop helt. Och vi gjorde också så som du beskriver, lade på henne sadeln i stallgången men drog åt den utomhus, då gick det bra.

Det finns böcker med olika övningar man kan göra för att få sadlingen att bli en mer "trevlig" upplevelse för hästar med sadeltvång och liknande! Lycka till!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 110
Senast: Freazer
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 843
Senast: Linda_A
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 849
Senast: __sofia__
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 401

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka