Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vad krävs för att få mäta ner en häst, papper etc.
Men om ngn begär mätning eller om det är kollmätning på tävlingsplatsen så åker man tack och lov dit.
(fritt fram att flytta tråden om jag postat fel )
Hej. Har ett varmblod som är några få, 1-2, cm över d-ponnygränsen och har tänkt mäta ner henne. Vad krävs för att få mäta ner en häst, papper etc. Och vart ska man vända sig? Är det så att de drar av för skorna eller hur funkar det...?
Mycket tacksam för svar
jag uppmanar inte någon till att mäta ner en häst! men 1-2 cm är lätt. känner en som mätte ner sin häst 5 cm eller något sånt, men de va grymt.. de tog av honom skorna, lät honom stå och tappa muskler, dagarna innan mätningen fick han varken mat eller vatten.. de är grymt men om man tänker långsiktigt så får hästen ett så mycket roligare liv (hästen nu efter ett par år är hur fin som helst, tävlar för fullt och utvecklas hela tiden. om de inte mätt ner honom hade de nog inte blivir något av han tyvärr). för en 'liten storhäst' har ingen chans i tävlingarna med dom stora hästarna! hästar som är precis över d-ponny måttet blir oftast ridskolehästar eller hästar till någon som inte tävlar (vilket är inget fel alls!). vad jag vill säga är att de går att mäta ner hästen lätt. men jag hade aldrig själv gjort det eller uppmanar andra att göra det! men det är ägarens val.
Men vad säger att just den hästen älskar att tävla och hatar att gå på ridskola?
Det finns ju faktiskt hästar som trivs med att lära barn/ungdomar/vuxna att rida. Som blir olyckliga när de blir pensionerade.
Men vad säger att bara ridskolor finns som val för dessa hästar, det finns många som inte vill tävla och som vill ha en 'övervuxen ponny'. Skulle jag gå ifrån islandshästarna skulle jag ha en häst på runt 1.50 eftersom jag inte är så lång själv.
Och du skriver ju själv att det var 'grymt' det de gjorde mot hästen. Kan inte se att det är något bra alls.
och de jag mena att småhästar inte har chans mot dom stora hästarna är att om man ska utvecklas och tävla de högre klasserna brukar det inte funka, klart man har chans om man inte tävlar så högt! hoppas allt blev rätt nu